Jump to content

Garmin Fenix 5X


Lillefix

Recommended Posts

Ser at denne "klokka" skal ha noen "jaktfunksjoner". Er det noen som vet hvilke funksjoner dette er.

Hadde en kar på jaktlaget, som hadde ny "klokke", tror det var en slik Fenix 5X, jeg overhørte en samtale med han, han mente å få inn hundehalsbåndet på klokka.

Kan dette stemme? Er det noen som har kjennskap til dette?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lyst å se størrelsen på klokken hans ;) Eneste mulighet der er vel hvis han har en gps sender over mobilbåndet til mobilen, og så til klokken. Hundehalsbånd sender ellers posisjon til håndenheten på radio, derfor stor størrelse.

 

Brukt lignende på tur, men synes ikke den erstatter en ordentlig gps, så du ender med en dyr klokke med begrenset batteritid pluss en gps. Problemet med alt som skal sende/motta er at det bruker uforholdsmessig mye batteri.

 

Eneste fordelen er vel at du har en gps enhet litt mer tilgjengelig, men nice to have, ingen kjempestor verdi som jeg kan se.

 

Suunto Core synes jeg er mye bedre, da du får et ordentlig kompass og ellers kun de funksjonene du trenger. Så kan man bruke resten av pengene på en bra gps med detaljerte kart, pluss toppen av ønskelisten min i år: satellitt meldingssender (i mangel av bedre ord), type Spot Gen 3.

 

Med en sånn kan du markere felt vilt o.l., gi beskjed hjem om at du er ok og sende SOS med plassering.

Link to comment
Share on other sites

Har forøvrig fenix 3hr selv. Uovertruffen tracking av jaktdagen. Den eneste store forskjellen mellom modellene er at 5x har standalone topografiske kart og høyere oppløsning (240x240 vs 218x218). Dette er ikke all verdens. Bruker min som gps for å plotte inn de mest tricky postene under elg og hjortejakt. Kan se for meg at det er fordelaktig med kart men da må du ut med omlag 2000 ekstra.

 

Både fenix 3 og 5 kan begge synce mot alpha peileren som gir deg navn retning og avstand på inntil 3 bikkjer fra peiler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 8.12.2017 den 13.34, msteiro skrev:

Da har jeg lyst å se størrelsen på klokken hans ;) Eneste mulighet der er vel hvis han har en gps sender over mobilbåndet til mobilen, og så til klokken. Hundehalsbånd sender ellers posisjon til håndenheten på radio, derfor stor størrelse.

 

Brukt lignende på tur, men synes ikke den erstatter en ordentlig gps, så du ender med en dyr klokke med begrenset batteritid pluss en gps. Problemet med alt som skal sende/motta er at det bruker uforholdsmessig mye batteri.

 

Eneste fordelen er vel at du har en gps enhet litt mer tilgjengelig, men nice to have, ingen kjempestor verdi som jeg kan se.

 

Suunto Core synes jeg er mye bedre, da du får et ordentlig kompass og ellers kun de funksjonene du trenger. Så kan man bruke resten av pengene på en bra gps med detaljerte kart, pluss toppen av ønskelisten min i år: satellitt meldingssender (i mangel av bedre ord), type Spot Gen 3.

 

Med en sånn kan du markere felt vilt o.l., gi beskjed hjem om at du er ok og sende SOS med plassering.

Ikke

 

På 12.12.2017 den 0.05, jernmannen skrev:

Har forøvrig fenix 3hr selv. Uovertruffen tracking av jaktdagen. Den eneste store forskjellen mellom modellene er at 5x har standalone topografiske kart og høyere oppløsning (240x240 vs 218x218). Dette er ikke all verdens. Bruker min som gps for å plotte inn de mest tricky postene under elg og hjortejakt. Kan se for meg at det er fordelaktig med kart men da må du ut med omlag 2000 ekstra.

 

Både fenix 3 og 5 kan begge synce mot alpha peileren som gir deg navn retning og avstand på inntil 3 bikkjer fra peiler.

 

På 12.12.2017 den 0.05, jernmannen skrev:

Har forøvrig fenix 3hr selv. Uovertruffen tracking av jaktdagen. Den eneste store forskjellen mellom modellene er at 5x har standalone topografiske kart og høyere oppløsning (240x240 vs 218x218). Dette er ikke all verdens. Bruker min som gps for å plotte inn de mest tricky postene under elg og hjortejakt. Kan se for meg at det er fordelaktig med kart men da må du ut med omlag 2000 ekstra.

 

Både fenix 3 og 5 kan begge synce mot alpha peileren som gir deg navn retning og avstand på inntil 3 bikkjer fra peiler.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den lille Fenix 5 og har ikke savnet å ha kart på klokka, skal jeg navigere har jeg alltid med en ordentlig garminenhet, så slipper jeg at klokka går tom for strøm i løpet av en dag eller to. Greit å ha klokka i bakhånd om man  skulle måtte nødnavigere hjem igjen e.l.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har Garmin 5x og den er synkronisert opp mot min astro 320 slik at hunden vises på klokka. Helt genialt!

Elsker klokka, og er på lange fjellturer over dager og aldri opplevd at batteritid har vært et problem selv med gps på hele veien på spor meg for å lese av km underveis. Har alltid uansett med meg powerbank for å lade opp enheter som mobil, musikk (høyttaler) klokke, gopro og slikt. Så ser ikke helt problemet med batteritid. Har for øvrig aldri måtte lade klokka på tur.

Var senest på tur fredag til mandag i Dividalen og hadde på gps'en hele veien inn og hele veien ut. Henge klokka i teltet eller ute for å måle temperaturen ute.

Skal det være noe som jeg synes er negativt så er det høydemåleren og kompasset, må hele tiden kalibrere disse for å ha de rett. Og kompasset stoler jeg faktisk ikke helt på da det ikke alltid stemmer selv etter kalibrering.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 6/15/2018 at 12:01 PM, gordon setter said:

Jeg har Garmin 5x og den er synkronisert opp mot min astro 320 slik at hunden vises på klokka. Helt genialt!

 

Hei! 5x og større modeller med kart, får du da til å vise posisjon til hund i kartet, eller er det kun den widgeten med retning og avstand du kan få opp til hunden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...