Jump to content

Våpenkontor, etter "nærpoliti-reformen"


larmn

Recommended Posts

Korleis vert da no med våpnekontor etter "fjærnpolitireformen"?

Vert alle våpenkontora lagt til hovedstasjon?

Er så heldig at eg har forholdt meg til antakeligvis Noregs mest effektive våpenkontor.

Har hatt inne søknad som har tatt 3x så lang tid som vanlig, så lurer på om det allerede er blitt sentralisert?!

Link to comment
Share on other sites

Her i øverste del av Hedmark, altså ikke sørlandsregionene rundt Kongsvinger, så er det Elverum som gjelder og har gjort det lenge. Ingen signaler derfra pr nå som gir indikasjoner på nærliggende endringer. Men nå er ikke jeg akkurat på den interne mailinglista heller da.

Link to comment
Share on other sites

Sitter egentlig å håper på at nærpolitireformen fører til en ytterligere sentralisering. Jeg liker egentlig tanken på en sentralisert, profesjonell, likebehandling av våpensøknader. Spesielt også i saker som gjelder tilbakekall av våpenkort. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, 8X68S skrev:

Jeg liker egentlig tanken på en sentralisert, profesjonell, likebehandling av våpensøknader

 

Jeg tror ikke du vil like resultatet i lengden. Sentralisering flytter avgjørelsen lenger vekk fra individet, resultatet blir garantert mer stivbent og rigid. Skjønn blir umulig, og enhver mulighet til å tilbakekalle våpenkort vil bli brukt siden de ikke har mulighet til å vurdere deg som person.

 

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Er ikkje så mange våpenkontor som har så tett tilknytning til brukerane at eg har mistanke om at komraderi er eit utbredt problem, verken positivt eller negativt. 

Blir nok faktisk verre for dei som er i tvilstilfeller med antall våpen i ulike greiner, der det nok fort blir lettare å avvise når søknadskøen blir lengre og haugen høgare på pulten.

 

Har hatt 3 dagers søknadstid på gamle våpenkontoret. derav 2 dager i postgang! Møter ein i luka på kontoret så har det gått på dagen. Samme med avslag... 

Har dei etterlyst dokumentasjon så har dei ringt og gitt beskjed mens dei behandler søknaden, ikkje skrevet brev, lagt søknaden vekk og tatt den opp igjen neste månad som det virker som andre kontor gjer.

Skal dei no sitte enda lenger vekk, med færre saksbehandlarar og fleire juristar så kan eg aldri tru da blir bedre.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med mitt lokale våpenkontor. Raske, dyktige og løsningsorientert. Kan neppe bli bedre med sentralisering, men ofrer gjerne noe av dette for lik og riktig behandling av alle skyttere.

Vi våpeneiere er flinke til å frykte det værste, men akkurat når det gjelder sentralisert våpenkontor så tar jeg ingen sorger på forskudd. Hvis vi ønsker lik behandling av alle, så er nok sentralisering den enkleste løsningen. Mulig det har sin pris, men jeg ser ikke for meg at det kan bli særlig dramatisk. Så lenge det sentrale våpenkontoret kan sitt fag så vil nok de som i dag har "vanskelige" saksbehandlere oppleve en større (positiv) forskjell enn vi som allerede har oppegående saksbehandlere.

Behandlingstid og kommunikasjon vil nok bli den største (negative) forskjellen for oss som er fornøyd med dagens situasjon. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt lokale kontor sender søknader i retur for den minste feil, og gidder ikke ta seg bryet med å ringe for å ordne det som kunne vært løst i løpet av en 4 minutters telefonsamtale. De begrunner det med at "Nei, skulle vi ringt for alle søknader det var noe galt med, så hadde vi ikke hatt tid til annet"
Og dette er etter jeg prøvde å bestikke de med ei plate Freia Firkløver. Selv med 5-6 uker behandlingstid, så har jeg ingen forhåpninger til forbedring med sentralisering.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Levert en søknad på våpenkontoret i Lillestrøm i dag, hyggelig og imøtekommende person som betjente skranken, så igjennom søknaden mens jeg stod der, og sjekket vedlegget, så fikk beskjed om at det ville bli behandlet snarlig, og lapp om innbetaling kunne ventes snarlig. 

Så krysser fingrene for at de er like gode som før. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det vil Møre og Romsdal bli delt i to soner når det gjelder våpen.
Nord for Romsdalsfjorden: Molde, og sørafor blir det Ålesund.

Jeg bor i en av Norges største hjortekommuner, det finns jaktvåpen i de fleste hus, og dama på kontoret har god lokalkunnskap og er meget effektiv, men korrekt .
Om det blir bedre med sentralisering tviler jeg på, med toget ruller og beslutningen er tydeligvis tatt.
 

Link to comment
Share on other sites

På 8.12.2017 den 11.05, Campin Carl skrev:

Mitt lokale kontor sender søknader i retur for den minste feil, og gidder ikke ta seg bryet med å ringe for å ordne det som kunne vært løst i løpet av en 4 minutters telefonsamtale. De begrunner det med at "Nei, skulle vi ringt for alle søknader det var noe galt med, så hadde vi ikke hatt tid til annet"
Og dette er etter jeg prøvde å bestikke de med ei plate Freia Firkløver. Selv med 5-6 uker behandlingstid, så har jeg ingen forhåpninger til forbedring med sentralisering.

På den søknaden jeg sendte 5 Januar, mottok jeg i dag skriftlig avslag på pistol til IPSC standard. Og denne gangen var det ikke mangellapp og søknad i retur, men avslag, med klageskjema vedlagt. De sendte til og med sjokoladeplata med Walthers mandler jeg hadde lagt ved tilbake, uåpnet. Jeg hadde og lagt ved et ark hvor jeg skrev med datamaskin, at om det var spørsmål vedrørende håndskriften min, eller noe annet som helst, SÅ RING ELLER SEND MAIL.

Jeg blir eitrandes forbanna over hvordan våpenkontorene oppfører seg som om du er skyldig inntil det motsatte er bevist, og at de tilhører steinalderen når det kommer til kommunikasjon.

Link to comment
Share on other sites

Nøtteallergi, plutselig blir du anmeldt for å sende giftbrev til Politiet...

 

Har noen ganger vurdert å finne meg en gammel skrivemaskin til det ene formål å fylle ut søknadsskjemaet.

 

Men ble oppringt av det som må være Asker og Bærum våpenkontor (hvis de har tatt over for Oslo), da jeg fikk et veldig detaljert brev på hvorfor jeg fikk avslag på en søknad.

Kjipt å få avslag, spesielt når det ikke er berettiget, men de skal ha poeng for å sende med full oversikt over registrerte våpen og åpne søknader. 

Sendte svar med riktig oversikt og beskrivelse av handler, personer det er solgt til/kjøpt fra etc, og de ringte meg ganske kort tid etter for å avklare.

 

I forhold til noen som sjeldent/aldri svarte på mail, og ikke ga mye info på telefon, er dette en velkommen endring.

Spesielt i forhold til det å rette opp i register ved feil. 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Ja, det går desverre fril vei for oss her i distriktet. Med tanke på hvor håpløse h*n som driver med dette på molde er i dag ser jeg skkrekk fram mot jvordan det blir når h*n blir eneveldig😞

 

Håpløs og håpløs, fru Blom.  Min erfaring med det våpenkontoret, er at så lenge vi fyller ut søknaden korrekt, og får med de relevante vedleggene, blir søknader behandlet og innvilget i løpet av få dager.

De som roper høyest om tregt og vrangt våpenkontor her i området, er de som ikke tar seg bryet med å enten fylle ut skjemaet eller rote fram medlemskort/startkort/resultatlister/jegernummer. I sære tilfeller (9mm nummer 4, eller jaktvåpen nr 7) hjelper det å skrive noen ord i et vedlegg.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her sørpå er det sentralisert til Kristiansand. Det som vi for et par år siden ordna lokalt på en to-tre dager er blitt til måneder. I høst var det ca 3mnd behandlingstid. 

Min tok 3mnd og 1 uke. Inkludert to-tre purretelefoner.  Som unnskyldning hadde visst søknaden trolig brukt over tre uker i internposten!

 

Eneste positive er at de som jobber på våpenkontoret er faktisk veldig hyggelig og imøtekommende, samt meget våpenkyndig og "skjønner hva man snakker om".

 

Men de er visst ekstremt underbemannet. Så problemet sitter nok dessverre litt høyere opp i systemet hos de som prioriterer og fordeler ressurser i PD.

 

Så en økt sentralisering kan neppe bli verre for oss sørpå...

 

 

Link to comment
Share on other sites

29.11.2017: Leverte søknad til Asker & Bærum (Sandvika). Ble informert at det var ventetid ved innlevering.

05.12.2017: Fikk bekreftelse at den var mottatt.

30.01.2018: "Regningen" i posten på godkjent søknad.

Tidligere søknader har gått fortere, men ca 8 uker (inkludert jul/nyttår) får være greit.

Link to comment
Share on other sites

On 25.1.2018 at 7:43 PM, Chiefen.v-2 said:

Ja, det går desverre fril vei for oss her i distriktet. Med tanke på hvor håpløse h*n som driver med dette på molde er i dag ser jeg skkrekk fram mot jvordan det blir når h*n blir eneveldig😞

 

H*n sitter vel strengt tatt ikke i Molde? Min erfaring er at h*n er veldig korrekt, men effektiv.  

Edited by Longshot
Link to comment
Share on other sites

Og da lå søknaden i postkassa i dag, 7 virkedager fra Øst Politidistrikt, Lillestrøm Politistasjon må jeg si er helt greit og innafor, siden de nå har ett ledd mer enn før, alså innbetalingbrev før søknaden sendes tilbake til søker. 

 

Kan nevne at mannen i skranken nevte at Oslo Politidistrikt hadde 12 ukers ventetid. Har en kollega som ennå venter.....

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...