Jump to content

Kongsberg Colt 1927


Oppussing

Recommended Posts

Hallois

 

Holder på å pusser opp soverom hjemme. Da vi rev taket ramlet en kongsberg colt 1927 ned fra en innebygd hylle. Den stammer mest sannsynlig fra den første eieren(som er død) av huset siden eierne før meg ikke viste noe om det. Og det har ikke vært noen andre eiere imellom.

 

Noen her hvilke alternativer jeg har med pistolen? Den virker i veldig fin stand.

 

 

IMG_1691.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er ikke annet å gjøre nei. Er du pistolskytter så kan du jo spørre pent om den kan ligge hos politiet eller en børsemaker mens du venter på søknad, men da er vi atter tilbake til at det kommer an på våpenkontoret du sogner til, og hvorvidt de er behjelpelige eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er et museum eller hjemmefrontsamling i nærområdet, så er det mulig de vil ha interesse av å innlemme denne i samlingen. 

Trolig kan dette kan regnes som din eiendel, du kan da plombere denne hos en børsemaker og beholde den. Eller som nevnt prøve å få donert denne.

Link to comment
Share on other sites

Går det ikke an å selge den til noen som har lov til å ha den? Å plombere den er knapt et alternativ lenger, det er en stor jobb, til tusenvis av kroner, og ødelegger våpenet totalt. Kan like gjerne smelte det om nesten.

Jeg var hos børsemakeren i går, og da holdt han på å plombere en Stengun. Dette var visst en bestemt stengun, som hadde vært med på et eller annet raid eller vært eid av en eller annen kjent hjemmefronts-høvding. Så den skulle plomberes og inn i ei samling.

Forklaringa på alt som skulle gjøres var så lang at jeg datt av flere ganger, han likte ikke jobben, og "måtte ta seg godt betalt" som han sa. Papirarbeid var det også.

 

Det var en fullt fungerende stengun, i fin stand, og jeg kan ikke kalle plomberingen annet enn grovt hærverk.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...