Jump to content

Kortjagende/ småttgående beagletispe for hjort


magnus vassbotn

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nylig pensjonert siste pointeren og kommer nå til å satse på løs på drevet halsende hund til hjort, da fuglejakta ikke lokker like mye lenger.

Et av de viktigste kriteriene er at den går bra sammen med små barn. Deretter er neste punkt at den ikke må være for hard for hjorten.

Skulle gjerne hatt strihåret dachs, men noen av terrengene vi jakter i har for mye grov ur og dyp myr for dachsen. Har brukt en slik et par ganger der, og må bære den rundt mye av tida. Samme problem i snø.

Jeg har også lest mye interessant om tysk jaktterrier, men får etterhvert et inntrykk av at den muligens kan være skarp mot unger og andre hunder. Det samme inntrykket får jeg til en viss grad av drever. Men alt dette kommer fra lesing i div forum, ikke personlig erfaring, så skal ikke hevde noe veldig bestemt.

Videre er størrelsen også viktig. Vil helst ha noe under 10 kg, men kan leve med litt mer.

Jeg har med dette kommet fram til at det ideelle trolig ville være ei beagletispe fra linjer som er regnet for å ikke være av de mest hardtgående.

Noen tips til kennel, evt andre innspill?

Jeg er ikke låst til beagle, men kriteriene peker veldig i den retning.

 

Jeg har ca 12-13 års erfaring med div pointere og til dels voerstehre. Før det buhund.

Har derfor bra erfaring med generell dressur av ville og sta hunder.

Men har tilnærmet null erfaring med løshundjakt, så her blir selvsagt mye nytt. I så måte kan det være et poeng å få en hund som i størst mulig grad har det jaktlige i genene. Dette går vel på tvers av ønsket om at den ikke skal gå for hardt på.....

 

Skjønner at dette kan bli utfordrende. :-)

 

På forhånd takk, Magnus Vassbotn

Link to comment
Share on other sites

Tror nok jeg heller ville ha satset på en rase der korte jag er typisk, enn å lete etter en hund som er utypisk for sin rase. En beagle skal jo jage en time eller to, og selv om det nok finnes individer innen rasen som bare jager korte drev kan nok dette være hunder som genetisk sett har potensiale til å jage like lenge som andre individer i rasen, mens de korte drevene handler mer om miljø/innjaging/oppfølgning/individ. Har selv hatt en av de andre rasene du nevner, kontinuerlig siden 1993 (men relativt få hunder ettersom de har blitt godt voksne), og ingen av de hundene jeg har hatt har innehatt de negative egenskapene som rasen visstnok skal slite med (gemytt og veldig lange drev). Heller tvert i mot, rolige gemyttlige hunder med drevtid ca 1-1.5t som er perfekt for mitt bruk (jakter stort sett rådyr, stort sett solo-jakt Dvs meg + hund)

 

De fleste terrier-rasene har egenskaper i retning av det du etterspør - TJT er vel "ekstremisten" i klassen, kan være vanvittig gode og vanvittig strie. Men de andre terrierrasene kan også bli knallgode kortdrivere. En kamerat hadde en borderterrier som fungerte veldig godt, om enn litt lengre påhengelighet enn det man normalt ville kalle en kortdriver. Likeledes de mellomstore, mellomeuropeiske med wachtel i spissen - men det finnes flere raser som kan være brukbare. Raser jeg for så vidt kjenner så dårlig at jeg ikke skal utdype.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...