Jump to content

DIer og dier i carbid


Eyeflow

Recommended Posts

Ska begynne å lade 38 special, Har fått med noen dier, 3 stk i settet. Disse er gamle og ikke av typen carbid.

Må alle dier vare av carbid eller holder det med en og i så fall hvilken for å få fordelene med carbid dier?

 

/Mats

Edited by Eyeflow
Link to comment
Share on other sites

Dette stemmer nok for 2-die sett til flaskehalspatroner @DoctoRoy, men 38 special har rette hylser og som @Eyeflowsier har det tre dier. Den ene av disse er en ren size die, og i karbid utførelse har den Ganske riktig en ring nederst av wolframkarbid, eller hardmetall på norsk.

Dette materialet er veldig hardt og slitesterkt samtidig som det gir lite friksjon mot messing. Dermed slipper man smøringen og det er en enorm fordel.

Ved ettertanke er det mulig at noen produsenter har utstøteren i size dien, mens andre har den I ekspanderdien, så dette avhenger av hvilket fabrikat det er snakk om.

 

For å svare på spørsmålet trenger man bare kjøpe en size die for 357/38 for å slippe smøringen hvis man ikke har et "carbid" sett. Det er det absolutt verdt.

Edited by Ratel
Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke da, selv om du bruker carbid dier, og ikke smøring, så kan ting være "tregt" spesielt om du bruker en karusell presse, da det er 4-5 hylser du klemmer inn og ut av dier uten smøring, så dette vil merkes. 

Om single, eller turret, så merkes det hele mindre,men jeg har carbid dier, men bruker dillon smøring på dem, dvs lanolin+alkohol smøremiddel, i tynt lag så etterlater det seg ikke noen rester av noe slag. Men er stor forskjell på fysiske makt du må bruke, om karusell.

Link to comment
Share on other sites

 

Sitat

wolframkarbid, eller hardmetall på norsk

Wolframkarbid er helt greit på norsk. Metallet heter wolfram - ikke tungsten som mange ser ut til å tro, og karbid heter karbid, ikke carbid... Det er finkorn av wolframkarbid (WC) i kobolt normalt, disse er svarte. Enkelte dier har isteden titannitrid (TiN), de kan like godt hete "carbide" hos selger faktisk, men man ser det på at de er gull-gule og har metallglans. Wolframkarbiddelene er "hel ved", dvs. det er en bit, en ring, eller noe av karbid. Mens nitriddiene bare har et tynt belegg av nitrid på herdet stål.

ingen av dem "trenger" smøring, i den forstand at hylsa ikke setter seg fast uten smøring, men det er stor forskjell på friksjon, slitasje og ikke minst kvaliteten på overflaten på hylsene etterpå om man smører eller ikke. Grafittpulver er effektiv smøring i slike - ikke så bra som olje/fett, men godt nok, og tørt.

Det er også stor forskjell på hva hylsene har vært igjennom - prøv å size hylser som er glødd, kontra hylser som nettopp er vasket... De som er glødd går tregt, og dia kan rive av messing som setter seg på dia, og river mer - osv... Men de sitter jo ikke bom fast, slik som de kan gjøre i ståldier uten smøring.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy: Leste du det jeg skrev? Karbidringen sitter i sizedien. For riflepatroner vil dette (nesten) alltid være den met tennhetteutstøteren. For 3 die sett til pistolpatroner vil dette være avhengig av fabrikat, og dermed vil det å bruke utstøteren som identifiksjon på die med karbidring være misvisende.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ved ettertanke er det mulig at noen produsenter har utstøteren i size dien, mens andre har den I ekspanderdien, så dette avhenger av hvilket fabrikat det er snakk om.

 

hvilke fabrikater er det som har utstøter i expanderdia da?   Har bare brukt Lee, Lyman og RCBS i håndvåpenkalibre , men har hittil tilgode å se noe annet enn utstøter i sizedia.  

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, M67 skrev:

 

Det er også stor forskjell på hva hylsene har vært igjennom - prøv å size hylser som er glødd, kontra hylser som nettopp er vasket... De som er glødd går tregt, og dia kan rive av messing som setter seg på dia, og river mer - osv... Men de sitter jo ikke bom fast, slik som de kan gjøre i ståldier uten smøring.

 

K

Er det oksidbelegget fra glødingen som gir friksjon?

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, ivara skrev:

 

hvilke fabrikater er det som har utstøter i expanderdia da?   Har bare brukt Lee, Lyman og RCBS i håndvåpenkalibre , men har hittil tilgode å se noe annet enn utstøter i sizedia.  

Har samme erfaring som deg ivara. Har aldri hatt eller sett noe diesett der utstøterstangen sitter i ekspansjonsdien.

Link to comment
Share on other sites

For dei som har dreve med heimelading ei stund, så er det ikkje noko nytt at utstøtaren kan sitte i expanderdia, spesielt på eldre diesett. Eg har diesett frå både RCBS og Pacific (Hornady) som har denne løysinga. Desse diesetta er truleg minst 30 år gamle, men om slike framleis vert produserte skal eg ikkje uttale meg om.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg holdt på så lenge med hjemmelading - bare siden 1981 - så det kan være det som gjør at jeg ikke har erfaring med utstøterstang i ekspanderingsdien:winke1:

Det var vel strengt tatt ikke det TS spurt etter heller da? Når var det forresten dier med karbid-ring kom for salg her i landet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også nybegynner innen hjemmelading, jeg kjøpte mit første carbid sett omkring 1972. Da hadde de blitt produsert i mange år. Dersom noen er interessert i når de ble introdusert så har jeg noen opplysninger i gamle bøker, men jeg tipper på 50 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Som tilsvarende nybegynner mener jeg også at dier med karbidring har eksistert lenge, men var forholdsvis mye dyrere i begynnelsen. Dermed var det normalt å vurdere å kjøpe uten på den tiden. I dag ville jeg ikke ofret det en tanke engang.

 

Beste måten å identifisere size dien på er dog å enten se etter merking på dien, eller prøve en tomhylse iom at utstøteren kan stå i både size og ekspanderdien alt etter fabrikat og årgang.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...