Jump to content

Betalt jegeravgift ved våpensøknad


Mosjonsskytteren

Recommended Posts

Hei,

 

Er det slik at jegeravgiften må være betalt for inneværende år når man skal levere inn en våpensøknad til et jaktvåpen?
Skulle levere inn en søknad her om dagen, men hadde glemt å legge ved dokumentasjon på at jeg var registrert i jegerregisteret.

Fikk beskjed om at det måtte legges ved dokumentasjon på dette fordi man kunne få tilbaketrekt sitt medlemskap i dette registeret, uten at politiet hadde kjennskap til det.
Pga. dette så holdt det ikke med nummeret i jegerregisteret.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet holder det at du dokumenterer dette en gang. Og det er ikke noe aktivitetskrav, for å kjøpe jaktvåpen. Så jegeravgift trenger ikke være betalt på søknadstidspunktet. Dette er ca svaret jeg fikk fra POD, når jeg spurte. Så hvis du tidligere har dokumentert at du har jegerprøven eller jaktvåpen fra før så trenger du i utgagspunktet ikke dokumentere dette. Jeg fikk medhold i klagen jeg skreiv, da de forlangte dokumentasjon av betalt jegeravgift det året jeg søkte.

 

Jeg har ingen tro på at de ikke har tilgang til å sjekke hvem som er fradømt retten til å drive jakt. Det er eneste måten du kan slettes fra jegerregisteret på. Og de vet om du har jaktvåpen fra før, da det er de som har innvilget søknaden. Så dette er nok bløff eller innkompetanse.

 

Men du hjelper de i saksbehandlingen hvis du legger dette ved. Og det er ikke sikkert det er verdt kampen å stå på sitt, selv om du har rett. Det er helt sikkert at du får medhold i klagen til POD, ved et seinere tidspunkt. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Jeg skulle levere inn denne søknaden for en kamerat som ikke tidligere har hatt våpen, så da er det greit at jeg må legge ved dokumentasjon på at han er registrert i jegerregisteret.

 

Dersom det ikke er slik at jegeravgiften trenger å være betalt i inneværende år så legger jeg bare med en skjermdump fra jegerregisteret som viser jegernummer o.l.

Link to comment
Share on other sites

kjerringa tok jegerprøven i okober, godkjent eksamen på fredag, levert søknad tirsdag, godkjent tilbake i posten påfølgende mandag!
eneste hun la med var jegernummer.

Hun har forøvrig ikke betal jegeravgift i år, da det ikke blir tid til noe jak nå før langt utpå nyåret.
(og hvorfor i alle dager skal man betale avgiften før man har våpen i hus? ikke sikkert han skal jakte i norge i det heletatt,  lite  vits å betale jegeravgift i norge om man feks skal jakte kun i sverige)

Link to comment
Share on other sites

Selv om endel saksbehandlere tror det er det ikke slik at de kan lage seg egne regler.

Fra gjeldende forskrift;

Sitat

 

§ 12.Erverv av våpen til jakt

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler til jakt kan gis til søker som er innført i Jegerregisteret.

Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov.

Tillatelse gis bare dersom våpenet etter viltlovgivningen er tillatt benyttet til jakt i Norge.

Politimesteren kan dispensere fra kravet i første og tredje ledd dersom særlige grunner foreligger.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...