Jump to content

Oryx «eksploderte» i hjortekalv bog


Reinlykke

Recommended Posts

Hei. 

 

Jeg har skutt mitt første storvilt på søndag. En hjortekalv på ca 28 kg slaktevekt. 

Den ble skutt på ca 50m hold litt skrått forfra. Skuddet gikk inn i bogen og burde ikke vært i kontakt med vomma ifht vinke. 

 

Det ble enorme kjøttødeleggelser på ved kuleinngangen. Hele bogen var bare grøt og etter å lest litt om Oryx (brukte 180 gr, i 308) er visst dette ikke helt uvanlig og greit nok.

 

Men så kommer spørsmålet mitt. Kula gikk ikke engang inn til vitale organer?? Inngangshullet så helt normalt ut, men det ser ut som den har «eksplodert» rett på innsiden

 

Hva kan ha skjedd?

Uansett om kula gikk i bein er ikke beina på en hjortekalv så kraftige at kula skulle stoppa og blitt totalt ødelagt. Vi lette etter kula men fant den aldri. Det så ut som beinsplinter hadde punktert lungene og vomma på kalven. Den gikk 3 meter og datt rett på ryggen og var død 20-30 sekunder etter jeg kom bort. 

 

Vi måtte skjære bort hele sia på kalven som følge av at alt var blodslått. 

 

 

F5474A5E-5BE2-4BF0-9F3D-834E7910C760.jpeg

Edited by Reinlykke
Link to comment
Share on other sites

Det er en mulighet da det var et gammelt hogstfelt, med noe 1,5-2,5m høy vegetasjon, men jeg beveget meg fra en posisjon hvor jeg mente det var for tett til å skyte til en plass der jeg følte jeg hadde klar bane. Men såklart kan jeg ha oversett noe. 

Edited by Reinlykke
Link to comment
Share on other sites

Truffet rett i skulderkula? Blir gjerne  mye «mousse» uansett hvilken kule en bruker. Har slaktet mye elg skutt med akurat denne kula, og kan ikke si at disse ser verre eller bedre ut enn dyr skutt med div andre kuler. Funksjon har vært upåklagelig. Man vil nok en sjelden gang slike «freak» resultater av kuler , uansett hva man bruker.

Link to comment
Share on other sites

Enig med 1983, tror kanskje du har vært borti kvist, slik at kula har åpna før du traff dyret, uansett rart du ikke fant noen rester etter den. Hvis dette var produksjonsfeil på kule er det uansett rart, en a-max skyter rett igjennom en hjortekalv og den går under definisjonen eksplosiv. 

 

Har sett lignende ett par ganger før, en spissbukk hadde 15cm hull inn, da var det kvist. 

 

En rådyrkalv jeg skjøt med scirocco 2 hadde ett stort hull inn 7-8 cm, og 5-6 tynne splintperforeringer fra bog - vom. Fy f hvor det så ut, det var hull i alt. Da måtte det vært kvist.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da er nok kanskje forklaringa at jeg har vært borti en kvist. Heldigvis gikk kalven rett ned og det værste var en ihjælslått bog og side. Får lære og være mer obs på dette neste gang. 

skulle det være et knoktreff eller en feil på kula så er det ikke så mye jeg kan gjøre med det forutenom å treffe litt bedre neste gang. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk, etter å ha skutt med oryx noen sesonger og stått i jaktbutikk og hørt andres erfaringer i 9 år, er at Oryx virker å være ekstremt variabel. Noen ganger går den omtrent som en helmantel, noen ganger ekspanderer den utrolig raskt. Jeg valgte å gå tilbake til Mega etter å ha tømt ei eske Oryx (kuler...)

 

Og til dere som vil "henge" meg fordi jeg er bransjetilknyttet, så har vi pr i dag 2 typer jaktammo i butikken jeg jobber nå og en av dem er oryx. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vært ut for det samme på rådyr. Rent sideskudd, ganske lavt hjerteskudd uten treff i bein.. 7x57R   Så ut som hele bringa på rådyret var sprengt med håndgranat. Flere jeg kjenner har også hatt lignende erfaring med Oryx, Personlig synes jeg det er en overprisa drittkule. Sorry..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan komme med litt synsebasert informasjon, basert på rykter og egen hukommelse.

 

Kan feil temperatur i loddeprosessen gjøre mantelen veldig sprø?

 

Jeg har hørt lignende erfaringer fra to andre som brukte hver sin type lodda kule. Begge hadde brukt anerkjente kuler, som folk vanligvis snakker fint om. Vil ikke nevne kuletype (se første linje), men ingen av dem brukte oryx.

 

Husker ikke hva som skjedde da han første skjøt dyr, men han gikk ihvertfall tilbake der han hadde kjøpt kulene og sa at de kulene ikke måtte selges som jaktkuler.

 

Han andre "forska" litt mer. Husker ikke hva som skjedde på storviltjakta hans, men det var ikke bra. Senere prøvde han kulene på død bever. Beveren(e) ble lagt på et jorde da han skjøt på de(n). Altså helt kontrollert, uten kvist i kulebanen. Resultatet var lite inntrengning og totalt graps i skuddsåret. Sånn gikk det hver gang.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja på inngangshullet i skinnet var det bare et lite hull. Måtte kikke litt for å finne det. 

 

Jeg var tilbake på plassen jeg skjøt. Fant sporet der jeg gikk ned på kne og husker hvor dyret sto og jeg tror ikke jeg har truffet kvist. Fant ikke noe som skulle tilsi det. 

 

Etter det har jeg fått mer troa på feil med kulene. Har satt de i «karantene» og vil prøveskyte mot noe dødt ila vinteren bare for egen nysgjerrighet om jeg får til. Skjer det samme skal jeg sende de inn til Norma og høre. 

 

Har kjøpt meg en pakke Nosler Trophy grade Accubond 165gr. Presisjon er svært god ihvertfall så får vi se hvordan de fungerer. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...