Jump to content

Hansen låskasse ??


ladebenken

Recommended Posts

Og da kommer 10000.- spørsmålet: Skyter alle jaktskudd med støtte?

 

PS: Digresjon om lukketid. Jeg hadde en kompis (som nå er på den evige skytebane) som alltid brukte ekstra ørepropper når han skjøt med sin Ruger Super Blackhawk i 44mag. På spørsmål om hvorfor han brukte ekstra propper svarte han: "Jeg blir så distrahert av vindsuset fra hanen etter at jeg har trukket av før det smeller!" 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sant, men i mange jaktsituasjoner vil man selv med støtte sjelden være helt 100% stabil, pluss litt ekstra puls etter å ha jaget de jævla reinsdyrene opp 100 høydemeter loddrett skråning.

 

Hvis man kan og har lyst, hvorfor ikke barbere bort de feilkilder man kan? 

 

Problemet er vel at du ihvertfall ikke kan skylde på annet enn deg selv hvis du bommer ;) 

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Hansen på telefon tidligere i uka, da ble seks måneder nevnt, men vet godt hvordan det bruker å være, så det får man ta med en klype salt. 

 

Tru om jeg kommer under 4 kg med stokk på 1,2kg og 55cm 22mm fluta  pipe... :smile:

 

Optikk er også noe jeg må tenke gjennom etterhvert, er svært godt fornøyd med de Kahles 624 siktene jeg har, men kunne godt tenkt meg over 30x på topp.. hmm.. 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, ladebenken skrev:

 

 

Tru om jeg kommer under 4 kg med stokk på 1,2kg og 55cm 22mm fluta  pipe... :smile:

 

Optikk er også noe jeg må tenke gjennom etterhvert, er svært godt fornøyd med de Kahles 624 siktene jeg har, men kunne godt tenkt meg over 30x på topp.. hmm.. 

 

 

Gamle Steyr L Varmint i 308 (SSG69 med jaktriflekassa) veide 3,6kg med 65cm 20mm pipe og matchskjefte. Så det er mulig.

 

DSC_0015__96768.JPG

Link to comment
Share on other sites

Noen LH kikkerter som utmerker seg ift lav vekt?

 

Dette blir veldig spørsmål om preferanse, men om man ser på Gunwerks sine rifler, så bruker de så godt som utelukkende Talley Lightweight montasjer. Dette fordi man fort sparer 2-300 gram på montasje alene, som man kan bruke andre steder. 

 

Det utgjør nesten forskjellen på en K626 og en Leupold VX3 LRP e.l. lettvektssikter.

Link to comment
Share on other sites

De fineste, beste og letteste kikkertringene jeg har sett - som også er av "solid" standard, er Ken Farrells aluminiumsringer. Letteste (og samtidig blant de aller beste) langholdskikkertene jeg vet om er March 3-24x 42 og 52.

Det sitter en slik x 42 på min "jaktrifle" ( i de nevnte ringene), som er en Hansen 702 RT, og som i jaktkonfigurasjon har 19mm fluta pipe, 65cm lang. Ytterste 15cm er ikke fluta. Den bor i en McMillan HTG stokk, og har X-treme Shoooting sitt CG M22 avtrekk. Jeg har glemt hva den veier, men det er ganske passe.

Er du opptatt av vekt bør du forresten se på X-treme Shooting sine låskasser...

 

K

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, kjella skrev:

Hva er så låstiden  på Hansen låskasse med xxx avtrekker?

Har snakket med Roger Hansen i dag.

Min låskasse Hansen 704 med Shilen avtrekker har en lock time på 2,4ms.

Min CNC produserte Mauser M98 (Reimer Johannsen) med Recknagel avtrekker har en lock time på 4,5ms.

Edited by kjella
Link to comment
Share on other sites

Det er bare å innse at galskapen i denne hobbyen kan strekkes ganske langt.

 

Jeg vurderer å oppgradere 22lr matchrifla fra denne 1807/1907:

1907-u6-barreled-action4931906.jpg

til denne 54:30:

 

5430-barreled-action-stainless-steel2121

 

for å få gjenget pipe i låskassa og kortere lukketid..

Prislapp: ca 25K for barreled action

Eneste trøst er at ny mekanisme er dropin i gammelt skjefte og at jeg "helt sikkert" kan ta igjen de 10 poengene av 600 jeg har mistet pga alder de siste par årene.

Samtidig skvetter jeg av menn i hvite frakker..

 

Og her er en grunn til at noen er minst dobbelt så gale som meg og kjøper enkeltskudds Bleiker salongrifle til 50K. Sjekk den 40-skudds samlinga som har satt ny rekord hos Eley testrange:

 

https://www.bleiker.ch/files/documents/Standrekord_Eley.pdf

 

Bleiker lager da også denne godbiten med Alu-skjefte i 6mmBR med 10-skudds magasin til prisen av en Blaser R8 Baronesse:

 

1.115_web.png

 

Aluminum is the material of the future in shooting sport. It is solid, offers the best setting-possibilities and is easy to conserve in a good state. The reason, why the big bore shooters rarely use aluminum-stock is the difficulty to control the recoil of the alu-rifles. However, with our innovative Bedding and our stock milled out of inherently stable material, we have been able to develop an Alu-Rifle with an optimal ballistic static. The recoil of the new BLEIKER METALLIC rifles are similar to those with wood stocks. Butt section, cheek piece and trigger grip can be changed with one tool to the ultimate best location. In addition, the trigger mechanism made from high performance steel provide an ultimate reliability as well as the most precise adjustment possibilities.

You, CISM-rifle shooters, will finally also have the possibility to shoot ALU.

Calibers: 6 x 39 BR

 

Modell «METALLIC ISSF/CISM»

  • BLEIKER Standard action 300 m, barrel diameter 22 mm
  • Standard trigger +/- 1500 g
  • 10 shot magazine
  • Precision dioptre with front sight base and front sight tunnel
  • Stock milled out of high-quality, tension-free aluminium
  • Grip S-M-L-XL
  • Colors: black, white, grey, blue, red, green
  • Stripe: black, white
  • BLEIKER Butt plate «Super-Grip Standard»
  • Mirage band
  • BLEIKER Hand stop
  • Tool
  • Service Booklet
  • User and Maintenance Manual
  • Original group size 300 m
  • Overpressure firing
Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har speedlock i en av STR ene mine, og for å være helt ærlig klarer jeg ikke å merke forskjell på med og uten. Originalt skal vel en STR lukke på 3 ms, speedlock reklamerer med reduksjon på opptil 40%. Jeg tror ikke den gjør det for en STR, men noen prosent må det vel være siden den er forbrutt i DFS?

Uansett er vel "utførelsestiden" mellom øye, hjerne og finger et større problem enn tennstiftens lukketid. Og til de som stopper bevegelsen i rifla når de skyter på løpende gris er løsningen og begynne å skyte skeet. Da løser problemet seg helt selv9_9

Link to comment
Share on other sites

Og det leder til neste fordel med STR. Du kan bytte fjæra en gang i måneden om du vil siden de koster 20 kr/stk, og ikke minst er mulig å få over disk. Jeg har en pose liggende med reservefjærer (og forsåvidt andre deler som kan tenkes treger byttes en gang). Spør Hansen hva han vil ha for fjæra til en remingtonklone. Jeg tipper det blir dyrt. Vil du ha en til Tikka må du vel kjøpe ny rifle også?9_9

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er STR det beste valget i Norge for 99% av skytterne når alle faktorer dras inn. Rent skytemessig skal men prinsippielt jobbe hardt for å finne noe som er bedre til rent banebruk i grovkaliber. Da må man opp i nevnte sveitsere og et par andre tyskere. I 22lr er det lettere "å utklasse" STR.

Link to comment
Share on other sites

Har str og er enig, den egner seg bare ikke til jakt på vestlandet. 

Trasig når det ikke kan brukes olje og innskytingen må stemme 100%. Blir mye kontrollskyting etter skikkelig regnvær og påfølgende nedplukk og puss. 

 

Morsomt å kjøpe noe nytt og.  

 

Er i snakk med Hansen jr.  

 

Noen som har erfaring med SB 5-45x56? 😃

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, ladebenken skrev:

Har str og er enig, den egner seg bare ikke til jakt på vestlandet. 

CeraKote hele greia så burde problemet være løst. Olje, om det ikke er ekstremt mye?, har jeg inntrykk av bare er et problem under varmskyting.

Jeg har bare opplevd dette problemet en gang, og da med ei pipe som sikkert hadde vært montert i nesten et år med påfølgende og jevn innsausing av olje siden rifla ble brukt til seljakt. Jeg er forresten ikke den som sparer på olja heller. 

Jeg trodde først pipa var utskutt etter en lengere serie på skytebanen fordi den plutselig hadde åpnet sammlingene med et par cm mer enn vanlig. Forandringene var ikke mere dramatisk enn at det var en utfordring å holde innertier. For reinsfiguren hadde vel noen knapt tenkt tanken på at presisjonen var dårlig. 

Litt avhengig av hva man jakter på, så tror jeg ikke oljeproblemet er noe å bekymre seg for om man stikker fingeren i jorda og kjenner etter.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Forandringene var ikke mere dramatisk enn at det var en utfordring å holde innertier. For reinsfiguren hadde vel noen knapt tenkt tanken på at presisjonen var dårlig. 

Litt avhengig av hva man jakter på, så tror jeg ikke oljeproblemet er noe å bekymre seg for om man stikker fingeren i jorda og kjenner etter.

Det er akkurat den samme erfaringen jeg har med olje og Saueren. Du klarer liksom ikke å skyte de beste samlingene som du fikk til når det var tørt, men må kanskje nøye deg med en tomme på 100m, om du virkelig har klart å sause det kliss klass fullt av olje.

Jeg har jakta i øs-pøs-Skottlands-våteste-sted en rekke ganger, og der kan man gå med alt klissbløtt i ei uke, og Saueren min har iallefall tålt det uten problemer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tidligere i tråden, når vi diskuterte låsetid sendte jeg en mail til Defiance og spurte hva låsetiden er på deres kasser i forskjellig lengde. 

 

Fikk ett vagt svar idag; 

 

" 

I understand that many think that lock time is a major factor in accuracy.  Glen Harrison, our founder and designer, has been making bench rest quality action for 26 years.  He has found that lighter firing pins may be “faster”, but they need a heavier spring which induces more vibration into your system.  Also, a heavier bolt lift.  He has engineered our firing pins and springs to offer the ultimate accuracy.

 

I hope this helps". 

 

 

Link to comment
Share on other sites

At passer ikke til alt. Det er i BR ikke et problem at man beveger rifla i eller under avtrekk - i langhold av typen UNL/F-class er det heler ikke det. Avtrekken er lette, og man klarer å nesten ikke bevege rifla - og det blir er poeng at ikke tennmekanismen skaper vibrasjoner. Man går langt i å lage dette glatt, og 100% rettlinjet. Du skal ikke se bevegelse, på 40X.

Alle som har sett denne vibrasjonen, og samtidig vet at de kan trekke av bra, og ligge i ro og ta opp rekyl rettlinjet - vil ikke ha den. Låstid be damned - jeg har hatt etterbrennere av typen "faen det smalt ikke-jo det gjorde det", og satt den midt i gruppa på 500m, fordi det ikke var noen bevegelse.

Andre steder, i PRS type langhold henger man på halvtvers over et raklete gjerde, og kan være temmelig ustabil, nesten som i stående - og man vil ikke bry seg en døyt om vibrasjoner på mikronivå, bare kula reiser før man peker rifla et helt annet sted. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tatt et dårlig avtrekk på felt, typisk på kne på noe holke eller uti ei myr i vind, med 6.5x55 og Sauer, og tenk "faen, bom", men fått treff anvist - fordi jeg er vant til at 22LRen som jeg trener med går LANGT ut når siktebildet går så langt ut - men 6.5-kula bruker 1/3 av tida på å gå gjennom pipa, og gir 1/3 så stort utslag på skiva.

Forskjellig applikasjon, forskjellig behov.

 

Jeg har to Hansen-rifler, og jeg har fått ekstrem presisjon med begge, ved typisk "vanlig" langholdsskyting, ikke skutt mye stående med noen av dem, men litt med den ene (litt er noen hundre skudd) - jeg skyter den bedre stående enn jeg gjør Saueren - mest pga. det lette avtrekket tror jeg - men at låstida skal være så dårlig at det er et problem - det tror jeg helt enkelt ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I Hansenkassa går det vel å sette i en Tubb SpeedLock med to fjærer som motvirker hverandre i rottasjon av bolten? Da får man kanskje i pose og sekk? Hastighet og lite vibrasjon. Jeg har aldri prøvd en, men det ser jo bra mye bedre ut når rifla "tørrklikkes". Sluttstykket hopper i hvert fall ikke rundt i kassa på samme måte som ved bare en enkel fjær. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Begynner å ramle inn noen deler nå. Gikk for en kahles 624 gen 3 til optikk. Måtte montere den på STRn idag, se om jeg merker noe forskjell fra gen2.. Lettvint at det er lik kikkert på de forskjellige riflene.  

 

Er det noen andre som har kahles på ipr 704 kasse? Tenker på høyde på ringer. De jeg bruker på de andre bygger 6mm opp fra skinna, da er det ca 1,5 mm fra skinne til justeringshuset.  Går det ? 

 

Bruker RPS tofoten, har en atlas og, men synes den er for knotete i bruk i utmarka. 

 

McMillan A3-5ADJ edgetech,  med flush cup i venstre side av skjeftet, for å kunne bære den i dobbel reim. Justerbar kappe og kam. 

 

Krieger, 22mm munning og omkring 60cm lengde. Rett flutet. Kon profil for maks stivhet, 6,5-284 og kuleskråning tilpasset 147eld-m, 1:8 snurr, hadde kommet til å gått for 1:7,5, hadde det ikke vært for leveringstiden. Lurer på å bestille ett emne å ha liggende.

 

Råeste bix andy trykkpunktavtrekket.   

 

Håper ikke kvinnfolket ser at vi brukte kjøkkenbordet med hvit duk til skrubenk idag. :D

 

 

 

 

 

IMG_0629.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jau, det går fremover. 

 

Det er R Hansen som har regien nå. Hadde en prat med han idag, det som står igjen er noe småtteri på låskasse / bolt og overflatebehandling. Samt sette sammen, bedding osv.  

 

Skal være klar  20 august, da har jeg fri 1 mnd hvor det skal jaktes. 

 

Da må jeg få frem en skikkelig lading, å verifisere kulebane skikkelig før Hjortejakta 1.sept.  Så får 6,5 Grendelen gjør jobben på rådyrbukkene i år.  

 

Die sett og hylser har jeg liggende. Kommer til å bruke Retumbo krutt. 

 

SATAN som jeg gleder meg! 

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, ladebenken skrev:

Det er R Hansen som har regien nå. Hadde en prat med han idag, det som står igjen er noe småtteri på låskasse / bolt og overflatebehandling. Samt sette sammen, bedding osv.  

 

Skal være klar  20 august,

Da bør du forsikre deg om at det er 20.8.2018. Vestfossen kjører eget opplegg på tider og tidsfrister 😁 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rifla er mottatt for ei uke siden, har ikke fått skutt med den enda, har vært litt opptatt på reinsjakt. Får se i morgen om jeg drar å skyter, eller om jeg drar på rypejakt.  

 

Førsteinntrykket er iallefall bra, tror kanskje det er en av de beste avtrekkene jeg har vært borti. bixnandy trykkpunkt. 

 

Planen er 147 eld-m og retumbo krutt. Har tilpasset kuleskråning, både vinkel og settedybde til den. 

 

 😁

 

 

 

IMG_0098.jpg

IMG_0100.jpg

IMG_0101.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Den der var jaggu fin!! Litt mer info? Kaliber, kasse, løp, twist, magasin, underbeslag, stokk.. hva skal på toppen? 

 

Drømmer om en hansen å den tror jeg nesten må bli ganske lik den der😍

 

 

Edit: fant litt info oppi her..

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Har fått skutt en ladestige.

 

Har ikke forsket så mye på settedybde, den står 0,05mm unna bommene. 

 

Fant en node på 54gr retumbo, men var litt slapt - 828m/s. Ser ut som vi har en fin node på 57,5gr også, som også er rundt max. 

 

Har skutt en 5 skuddsamling under ladestigen, samt en tre skuddsserie etterpå for å verifisere "at det ikke bare var flaks".  med 57,5gr.

 

 

 

Avstand er 430 meter.  

 

 

 

 

 

 

IMG_0111.JPG

IMG_0115.jpg

IMG_0104.jpg

Edited by ladebenken
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 13.9.2018 den 14.04, ladebenken skrev:

Har fått skutt en ladestige.

 

Har ikke forsket så mye på settedybde, den står 0,05mm unna bommene.  

 

Fant en node på 54gr retumbo, men var litt slapt - 828m/s. Ser ut som vi har en fin node på 57,5gr også, som også er rundt max. 

 

Har skutt en 5 skuddsamling under ladestigen, samt en tre skuddsserie etterpå for å verifisere "at det ikke bare var flaks".  med 57,5gr.

 

 

 

Avstand er 430 meter.  

 

 

 

 

 

 

IMG_0111.JPG

IMG_0115.jpg

IMG_0104.jpg

 

Har ikke forsket så mye på settedybde, den står 0,05mm unna bommene. 

 

5 hundredels mm fra bommene. Hvordan klarer du å få det så nøyaktig? Selv så er jeg fornøyd hvis jeg klarer å holde meg innen for 1 mm.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...