Jump to content

Hansen låskasse ??


ladebenken

Recommended Posts

Vurderer å bygge meg ny jaktrifle/langholdsrifle fra bunnen, helt i startgropa enda, men patronen blir mest sannsynlig 6,5x284, gode hylser og nok fart med forholdsvis kort løp. Løp skal ha twist til å skyte de nye 147 ELD-M og den nye 155 berger som kommer. Så blir mest sannsynlig 1:7,5.  Eller bør man helt ned på 1:7 ?

 

Bør vel klare rundt 880 med 140gr kule fra ca 55cm løp?    

 

Da må jeg ta en avgjørelse hva slags lås jeg har trua på; 

 

-Hansen 

-Stiller 

-Defiance (Deviant) 

 

Hansen har vel noen modeller som ligner veldig på defiance deviant ? AI er vel betegnelsen på dem, finner ikke noe informasjon om dem noe sted. Stiller utgår egentlig siden den mangler fast rekylklakk og fast picatinny. Da kan jeg like gjerne bygge på ei retta rem 700 ? 

 

Har lyst på låskasselenge LA, gir litt flere muligheter for potente jaktpatroner i fremtiden.  

 

Noen med erfaringer rundt hansen kassene? Har såvidt befølt noen, virka som bra greier? 

 

Avtrekk; 

 

Hva er BEST ? Pris ikke tema. Trykkpunkt.

 

 

 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kunne valgt til jaktrifle ville jeg valgt en Deviant Ultra Lightweight.

Brownells har vel kun 338 versjonen og short action. 

 

Avtrekk: Jewell er vel mest brukt og anerkjent som the shit http://precisionrifleblog.com/2015/12/06/best-rifle-trigger/

Men har jo dukket opp litt alternativer i det siste. 

 

Hva har du tenkt for stokk/chassis?

Høres ganske snasent ut med en Deviant UL i en McMillan Game Scout/Warden. 

 

Ellers ligger det en Sako 75 på Finn.no med et 7mmRM løp til veldig hyggelig pris, fin donor det og hvis du går den veien. 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt meg en prat med Hansen idag, egentlig bare bekrefta det jeg visste. 

 

703/704 IPR er det jeg skal ha hvis det blir kasse derfra. Prismessig er det oppe hos de amerikanske kassene, men kvaliteten er nok der oppe også? 

 

703 / hadde vært riktig valg hvis jeg ikke skulle ha annet enn 6,5 patron med 55mm hylselengde, argumentet mitt for å velge 704 er at jeg da holder mulighetene åpne for å gå opp på større patroner i fremtiden. Trenger bare en ekstra bolt og magasin.   

 

Kommer visstnok en ny kasse neste år som er rund med integrert klakk og picatinny, passer bedre til chassis. 

 

Mål for rifla: 

1. Presisjon. Bør gå bedre enn 200 STR. 

2. Vekt og lengde som gjør det mulig å bære den i skog og fjell.  

3.Stabil skytemaskin, hvor ting er FAST, ikke skrudd leamikk.  

 

 

Patronvalg: 

En 6,5x284 i 55cm løp gjør egentlig akkurat det samme som saueren i 6,5x55 med 67cm pipe, jeg vet at dette gir nok oompf til vilt opp t.o.m hjort ut til minst 500 meter. Da er behovet oppdekt.  Har tidligere hatt bla 7 RM og 6,5x65 til samme bruksområde. Likte godt 7RM også, eneste feilen med min var at det var en sauer 202.  6,5x65 rifla har jeg ennå, en rem 700 kasse som er gjort det meste med, løpet er nå utskutt og er kastrert ned til 45cm og brukes som hundefører rifle.  

 

Stokkvalg: 

 

McMillan Edge? Kanskje justerbar A3-5. Regner med det er plass til innfelt tofot pinne ?  Den jeg har mest lyst på. Noen som vet vekta på en slik i Edge utgave? 

 

Det frister også litt med Manners, av den enkle grunn at de leverer foldekolbe. Lettere å bære i ryggsekk da.  

 

Chassis kunne også vært en mulighet, men litt gamle fordommer styrer underbevisstheten... :) Også blir det helt sikkert noe terging fra jaktkompiser.. 

 

Løp: 

 

Blir det hansen som skal bygge så blir det krieger, tenker 1:7,5.  20-22 mm tynt. Rette fluter.  Har ikke tenkt så mye på profil, kanskje MTU eller noe slikt. Tror kjegleprofil er stivere enn sylinder profil, men også tyngre selvsagt..   

 

Avtrekk: 

 

Jewell er ett godt avtrekk ja, har calvin avtrekk på den 700 kassa jeg har. Bra det også, men blir liksom ikke helt klam i trusa av det heller. Har egentlig lyst på trykkpunktavtrekk på denne rifla, må være sikring. Hva er det beste penger kan kjøpe ?  :overrasket: 

 

Magasin: 

 

Boks. 

 

 

Kjekt med innspill og hjelp! :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke A3/5 kommer med Edge, men Game Scout og Game Warden gjør nok det. Mener å huske de ligger på rundt 7-800 gram. Er vel tiltenkt akkurat ditt bruk.

Ellers har Stockys også kommet med en ren karbonstokk, men manners med foldekolbe er unektelig sexy.

 

Angående avtrekk har Jard, x-treme shooting og Tubb litt mer highend versjoner i trykkpunkt. 

Link to comment
Share on other sites

Dette høres dyrt ut. Hvorfor kjøper du bare ikke en Bleiker eller Grunig&Elimiger Cism rifle i 6mmBR?

 

Jewell avtrekk er sikkert fint men det er OBOS-ligaen i forhold til Champions League. Når totalprisen blir omtrent  det samme bør det vel være tankekors..

 

Edit; leste feil i første innlegg, leste "jaktfelt" ikke "jaktrifle"..

 

Beste avtrekk du kan få på ei std rifle er en Win M70 med gammet type avtrekk som erstattes med Briley adapter for Anschutz 5020 avtrekk.(det samme som sitter på Fortner skiskytterriflene) Brileyadapteret tar bort mesteparten av belastningen fra slagfjæra på avtrekket slik at problemer som oppstår ved å bruke dette avtrekket på grovkaliber blir borte. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir ei dyr rifle, kommer sikkert på 45-50k. Kan kjøpe mye morsomt ferdig også for den prisen, noe som vurderes. Annenhåndsverdien er mye høyere på f.eks en TRG, men det er vel bruksverdi som teller.. :)  

 

Hva tenker dere om twist ? Hvis 6,5x284 velges, formål å skyte 147 ELD-M ? Er ikke helt på bærtur med 7,5?   36,46 mm lang. 

 

Fikk bekreftet fra Mcmillan, som du sa msteiro at Justerbar A3-5 leveres i edge utgave. Vekt 2,5lbs, blir vel omtrent 1,2kg.  

 

Link to comment
Share on other sites

Når man befinner seg i disse prisklassene er det også verd å ta en titt utenfor remingtonklonene.

 

Jeg ville også sterkt vurdere Barnard eller RPA låskasser. Begge disse har mye raskere lukketid enn remingtonklonene og STR. Mener å huske at kort Barnard ligger på 1,6ms. Mange av toppskytterne i baneskyting i USA bruker Barnard. RPA er enda raskere men er også mye særere. Jeg har skutt med begge i enkeltskuddsversjoner på bane og Barnard med org avtrekk var veldig greit for å si det slik. Ta en nøye kikk på Barnard SM.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg ville også sterkt vurdere Barnard eller RPA låskasser. Begge disse har mye raskere lukketid enn remingtonklonene og STR. Mener å huske at kort Barnard ligger på 1,6ms.

100% sant. Spesielt i ei magasinrifle der en tenker litt rask skyting vil jeg sett på Barnard - men i en slik applikasjon er jo G&Een enda mer relevant. Jeg har hatt Barnard i flere år, og det er svært bra låskasser - igrunnen på alle måter jeg kan komme på bedre enn Remingtonklonene. Men altså mer tungvinte, siden de ikke er remingtonkloner...

Jeg ville likevel aldri gått for en Rem-klon till f.eks. PRS - til det tror jeg en G&E må være "The Shit" - om ikke Saueren allerede er bra nok.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Den har samme diameter, avstand mellom makanismeskruene, samme avtrekkshenger og magasinåpning. Det er kun gjengepartiet til løpet som er litt lenger

Barnard SM har det du sier. Men siden gjengepartiet er lenger, så passer den jo ikke i noen av Remington-stokk/chassiene uten børsemakerarbeid = tungvint. De andre Barnardene har hverkan samme diameter, lengde eller avtrekksshenger. Ikke noe er likt egentlig, bortsett fra at de er runde.. Fordelen med Barnard er jo at den er fatbolt, og har tre låsklakker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I sommer så jeg flere SM-kasser som satt i tilpassede stokker. De så fine ut og at stokkene var litt modfisert tror jeg ikke er noe problem for ingen vil vel nedgradere tilbake til "std-kasser"..

Med det nivået vi snakker her tror jeg ikke en liten tilpasning er noe problen.

 

http://www.barnard.co.nz/model-sm-action.htm

 

Teknisk tegning: http://www.barnard.co.nz/images/Tech drawings/Model SM receiver.pdf

 

Cropped%20SM%20Action.jpg

Safety%20Action%20(2).jpg

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg vet at du har peiling Torf, og er ydmyk i forhold til kunnskapen du har. Men jeg forstår allikevel ikke hvordan jeg eller en annen jeger med gjennomsnittlige skyteferdigheter vil skyte bedre med lukketiden i en Bernard kontra en Defiance kasse. Hvorfor bruker ikke alle PRS skyttere bernard da?

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg på langt nær samme erfaring som Torf, men såvidt jeg har forstått, minimerer du tiden fra du tar avtrekket til kulen blir avfyrt eller forlater løpet.

 

Hvis man ser for seg at alle avtrekk innebærer en viss bevegelse i stokken av skytteren, vil denne bevegelsens påvirkning på kulen minimeres med kortere lukketid og tid i løpet. 

 

Satt veldig på spissen er det kjipt å vente ett sekund fra avtrekk til avfyring ;) 

 

Men dette er nok mer gjeldende for Torf og M67 type skyttere enn meg ihvertfall. Men prøvde en rifle en gang som var så nedsauset i avtrekket at du faktisk fikk en forsinkelse på 0,5 sekunder omtrent, ikke veldig moro å skyte med.

 

 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Absolutt interessant; 

 

Etter hva jeg finner på nett (jeg har ikke tenkt noe rundt lukketid tidligere) Har en standard rem 700 LA ca 3 ms lukketid, en 700 SA har ca 2,6 ms. dvs at den barnard SA kasse (1,6 ms) du nevner torf har ca halve lukketiden til en LA 700.  Eller 1ms raskere enn SA. 

 

MEN; Disse high end kassene som er basert på 700 footprint, er det gitt at disse har samme lukketid som en std 700 ?   Lukketiden er vel ett produkt av hvor langt tennålen må bevege seg og hvilken kraft som setter den i bevegelse?

 

Jeg er absolutt ikke bestemt på 700 footprint, er åpen for alt bare det er mulig å skaffe stokk.  

 

Hva er lukktiden på 200str?

 

 

 

 

 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, ladebenken skrev:

Absolutt interessant; 

 

Etter hva jeg finner på nett (jeg har ikke tenkt noe rundt lukketid tidligere) Har en standard rem 700 LA ca 3 ms lukketid, en 700 SA har ca 2,6 ms. dvs at den barnard SA kasse (1,6 ms) du nevner torf har ca halve lukketiden til en LA 700.  Eller 1ms raskere enn SA. 

 

MEN; Disse high end kassene som er basert på 700 footprint, er det gitt at disse har samme lukketid som en std 700 ?   Lukketiden er vel ett produkt av hvor langt tennålen må bevege seg og hvilken kraft som setter den i bevegelse?

 

Jeg er absolutt ikke bestemt på 700 footprint, er åpen for alt bare det er mulig å skaffe stokk.  

 

 

 

 

 

 

 

Er det hastverk med å få børsa? Lages jo mye pent custom over dammen også, men at jeg vet hvordan det er i forhold til nevnte børsis! 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

En gris løper 50 km i timen forbi deg på 50 m. Hvor mye mer forsprang må du ha dersom du får ett ms mer før tennstempelet treffer hetta?

På 50m, gitt at kula bruker rundt 50ms dit - 1-2% lenger foran... Men lukketiden hjelper mer på avtrekksfeil enn på forsprang - det er merkbart enklere å skyte stående med en sauer enn med en krag, og lukketiden er en faktor - men den er ikke 1ms mindre, den er vel 1/3... (2.5 mot 7-10)

Jeg har også skutt bittelitt stående med AR15 og HK416 - ikke mye, men nok til registrere at slagtiden - er evigvarende lang, - det føls som om du må søke om avfyrning, og vente i kø..., og straffen for den minste uregelmessighet i avtrekket er tilsvarende.

Slagtiden for "vanlige rifler" hadde mye mer betydning før, når rifler hadde 6ms (vanlig mauser 6-10) og ei opphotta rifle kunne være nedi 3. Det er litt mer enn forskjellen på 2.5 og 1.6.

Jeg vil påstå, at om ikke presis stående skyting (som i konkurranseskyting på litt nivå) er det primære bruksområdet, så kan en - for moderne rifler - drite i slagtida. eller i alle fall ha det langt ned på lista over ting en bryr seg om.

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Man får jo kit for å forbedre lukketiden på R700 for en ganske rimelig penge, så kan ikke tro annet enn at en Defiance bolt er bedret enda mer.

Tubbs Speedlock kit skal etter reklamen forbedre lukketid med 40%, dvs at en LA kommer ned på 1,8ms (i teorien i reklamen). 

 

Men jeg er enig i deg i at en kasse med integrert rekylklakk og skinne er mer tiltalende, og når prisen ikke er så forskjellig, så sparer de andre nok en god del på å kunne bruke sylindriske kasser. Hadde vært interessant å høre om Defiant Hunter Ultralight kunne tas inn i Norge.

 

Et ankepunkt jeg har til R700 kloner er 90 grader boltløft, etter å ha brukt 60 grader føles det litt rart. 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

En gris løper 50 km i timen forbi deg på 50 m. Hvor mye mer forsprang må du ha dersom du får ett ms mer før tennstempelet treffer hetta?

Ingenting, forspranget er det samme når du følger grisen i skuddet.

 

Imidlertid blir avtrekksfeilene mindre jo raskere lukketid man har. Skal man skyte frihånd på jakt/jaktfelt/drivjakt/løpende viltmål er dette viktig. Inntrening av avtrekk på inngående bevegelse er også lettere fordi man kan trekke av nærmere "senter" uten å dra skuddet forbi. Kombinerer man dette med ei lett kule i høy hastighet er det vinn/vinn. Ref. den tyske prinsen på youtube.

 

Har aldri forstått hvorfor det bare er "toppskyttere" som forstår det når det er "dårlige" skyttere som tjener mest på dette uten at de ar klar over det. Problemet med denne anskuelsen er at man må være stabil på et poengnivå i en frihåndsgren for å se det svart på hvitt.  Skyt 60 skudd stående med STR vs Mauser med STR-skjefte på 200m og tell poeng. Toppskyttere som Stenvaag&Co merker forskjell på lukketid på 60 skudd liggende med frigevær og full "uniform". 

 

Det gamle poenget fra metallsiluettens barndom er verd å gjenta. Rem700sa er ei fin rifle. Rem788 er ei anerkjent møkkabørse. Alikevel var det en periode hvor 788 var ei smartere musefelle og det var lettere og score høyere med den. Lukketid var årsaken. Hvis man trakk av disse to riflene samtidig var kula ute av løpet på 788 før tennstempelet på 700 hadde truffet tennhetta. Tenk litt på det når dere står der og veiver med munningen.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En annen ulempe med Rem700 og Tikka T3 er at boltstopperen treffer anleggsflata på låsklakken. Jeg har hatt to havarier pga dette. En Win70 post 64 og en Rem700. Fikk grader på låsklakken med svært tungt hevarmsløft som resultat. Win70 classic, str, CG1900, WbyMk5, Sako75/85, etc har ikke denne potensielle feilen.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Mausingfield👌! 

 

Verdt en titt! Søk også på "American Rifle Company" på youtube, der er det en hau med videoer om kassa fra utvikleren (Forøverig en meget int. Type;) Jeg ender vel opp med Hansen selv den gangen det blir midler nok pga. Patriotisme og tilgjengelighet, i tillegg er nok kvaliteten minst like bra som mye av de amerikanske klonene.. 

 

Men som Mauser mann har jeg meeeeget lyst på en Mausingfield! Mange geniale løsninger og meget gjennomtenkt! Han har blandt annet en løps innfestings løsning på gang som er fin om man skal ha litt flere bolter å løp og!

 

Du kan velge mellom løs eller integrert rekyl klakk men integrert pic. Skinne har den ikke, men argumentet for løs er god, hva om du ønsker annen tilt.. Og innfestingen av pic. Skinna dems er noe helt annet en hva man ser på andre kasser!

 

 

 

https://www.americanrifle.com/product/mausingfield-bolt-action/

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Kun bolten som påvirker lukketiden, med mindre man har noe spenstig leamikk i avtrekket. Er vel ganske enkelt tiden det tar for tennnålen å nå tennhetten fra den blir "sluppet".

 

Speedlock tennålene løser vel dette med å bruke to mindre fjærer istedenfor en stor.

 

Men denne riflen, med kort krieger løp, høy hastighet, og nå selvfølgelig "null" lukketid, burde bli særdeles giftig :D 

 

Tror største problemet med Hansen er mangel på markedsføring i den grad at hjemmesiden er ganske mangelfull. Ut fra siden kan man ikke vite at han har en låskasse serie for Accuracy International chassis med integrert skinne, det måtte man bla seg til på Facebook...

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, msteiro skrev:

Tror største problemet med Hansen er mangel på markedsføring

 

Nå har jeg mildt sakt ikke inntrykk av att Hansen har for lite og gjøre så den mangelfulle markedsføringen er kanskje med hensikt:p Men ja, skulle ønske han hadde en hjemme side som viste litt bedre hva han kan levere av kasser! 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Enig i det, gjelder å få riktig informasjon til de riktige personene.

 

Må man nesten spørre han om lukketid, men regner med at designet er noe likt en R700.

 

Faktisk av alle ting som blir skrytt av i specsene til rifler hvor det er triple-higrade_xx stål, 100moa tilt skinne, jomfrufjærer og alskens metoder for å lage løpene, er det få/ingen som snakker om lukketid. Unntatt Bleiker etc...

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Faktisk av alle ting som blir skrytt av i specsene til rifler hvor det er triple-higrade_xx stål, 100moa tilt skinne, jomfrufjærer og alskens metoder for å lage løpene, er det få/ingen som snakker om lukketid. Unntatt Bleiker etc...

Det er fordi det er to vidt forskjellige kundegrupper. 95% av de som snakker om " triple-higrade_xx stål, 100moa tilt skinne, jomfrufjærer og alskens metoder for å lage løpene" kunne ikke truffet villsvinfiguren stående om den stod stille, på halve holdet - de skyter med støtte. Og da betyr låstiden null og ingenting.

Og de som kan skyte stående, og derfor bryr seg om låstiden - de vet at det er trening som hjelper, ikke " triple-higrade_xx stål, 100moa tilt skinne, jomfrufjærer og alskens metoder for å lage løpene"...

Tubb gjør et nummer ut av det, og Sauer. Og Barnard.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje sant, men som du selv har sagt, kanskje kan man ta litt lærdom på tvers av miljøene (ref DFS vs PRS) ;)  Feks i PRS og rask skyting på fler mål, er kanskje behovet større en rent langhold/BR?

 

Men over til bygget, så tror jeg det kan spøke for rifle til sommeren hvis det er travelt hos Hansen, kan ta litt tid i perioder.  Sikkert greit å høre i forkant hvordan det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...