Jump to content

Porefylt, hva nå?


1983

Recommended Posts

Det ligger sikkert mange andre tråder om samme tema, men de er evig lange og jeg gidder ikke å lete så lenge jeg sitter å leser på en liten mobil.

 

Jeg fikk en stokk som hadde mye porer, mildt sagt, men stokken er fin å se på! Jeg har oljet stokken til den ble mettet, porefylt, latt «sørpa» tørke og pusset ned med fint sandpapir og olje. Stokken er nå fri for porer og har liksom fått en annen dybde sammenlignet med når jeg fikk den, nesten litt sånn 3D følelse. 

 

Hvordan skal jeg nå gå frem for å få en fin blank og holdbar overflate? 

 

Bruker CCL olje, slenger med et bilde av en matt stokk :) 

 

 

AD941276-4173-408A-8B02-55276F0F59A8.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stokken er veldig fin. Den er til en Mauser M03, nesten som stokken er for fin. Akkurat nå føler jeg dette blir en godværsstokk. Men om jeg klarer å få en overflate som blir både pen og holdbar, så kan det jo tenkes at den blir tatt med ut i regn også 😄

 

kanskje en finishing oil er veien å gå? De har jo en voks også, noen som har erfaring med den?

 

https://www.beverensport.no/products/ccl-fine-wax-polish-50-ml

Link to comment
Share on other sites

Jeg  har erfaring med finishing oil. Etter metting med rødolje, ventetid, porefylling og ny ventetid har jeg fulgt denne prosedyren:

1. Gå over med fineste stålull uten såpe for å ta bort oksydering. Det kjennes som områder hvor overflaten er litt ru. Polere dette bort.

2. Tyng lag med rødolje, la tørke.

3. Finishing oil. Det står bruksanvisning på pakka. 3-4 omganger, til det blir et værbestandig lag.

4. Gjenta en gang i blant. Har lagt på nytt lag med finishing oil en gang høst.

 

 

 

02B995C4-B205-486F-9C32-D9C04149E383.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jeg tror jeg har gjort feil før er at oljelaget har blitt for tykt. Jeg har fått en blank og fin overflate, men den har ikke blitt holdbar. Så nå er det kanskje bare å prøve å bruke så lite olje som overhodet mulig. 

Når du polerer med stålull, dette blir siste steg før sluttfinish?

Du polerer med olje og tørker av oljen etterpå? Bare for å etterlate en helt glatt og fin overflate?

Link to comment
Share on other sites

Jeg polerer ikke med stålull. Men, når stokken har stått en stund (halvt år eller så) kan det danne seg områder hvor det er oksydert. Du ser det neppe, men kjenner det som områder som er litt ru å ta på. Den ru overflaten skal bort før du legger siste finisjen. Det er bare nødvendig å gå lett over stokken med fin  stålull.

Lag med rødolje skal være så tynne som overhodet mulig. Til stokken er mettet. Men den trenger enda noe tid på å sette seg. Gjerne 4-6mnd. Så går du over igjen med rødolje, og ser om den suger olje. Om den er mettet er det på tide å legge en finish utenpå, for å gjøre overflaten værbestandig, og beskytte mot alskens forurensning. Kjipt å søle Cola på stokken og se den bli brun... ;-) 

Link to comment
Share on other sites

Ok, da legger jeg bare på et par tynne lag med olje for å få opp glansen nå, så lar jeg den bare stå inntil videre. Stokken var fin før jeg begynte med den, men den hadde sykt mye porer, disse er vekke nå. Så det trenger vel litt til på å herde skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Har en flaske stående, og den lukter vanedannende godt :-)

Tør tippe at den inneholder en god del voks/shellack da innholdet bunnfaller når den blir stående. Tørker rimelig fort, så en form for sikkativ er nok også iblandet.

Har forsøkt å lage noe lignende med  mitt eget hjemmebrygg. Oppnår omtrent samme resultat, men lukter ikke like godt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...