Jump to content

Adventsquizen 2017


Vaquero

Recommended Posts

Det er helt riktig, det kom raskt.

 

Kan også legge til at jeg fant disse patronene da jeg skulle gå gjennom og sortere 30-06 samlinga mi. Da ble jeg plutselig oppmersom på noen patroner som ikke var like, og måtte frem med skyvelær. Jeg viste ikke engang at dette kaliberet fantes før jeg fant disse i min egen samling. Dette er vel ca 5 år siden.

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

Quiz 13/12:

Hvilke patroner er dette?

Det er et tema i at alle er brukt i samme repetersystem , ulike produsenter og patenter. Hvilken legendarisk modell var laget for de tre siste patronene?

Den første patronen er også populær i europeisk millimeter-betegnelse, i en helt annen  våpenmekanisme. Hvilken millimeter-betegnelse?

DSC00589.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Passe vanskelig eller lett? Fasit:

Fra venstre:

# 1: .22 Savage Hi-Power / 5,6x52R. Denne er vanligere her til lands i brekk/kombivåpen.

# 2: .25-35 Win.

# 3: .32-20 Win.

# 4: .32 Special, Win.

# 5: .32-40 Win. @32-40 Win. den burde du tatt på strak arm? 

# 6: .38-55 Win. 

# 7: .348 Win.

# 8: .303 British 

# 9: .30-40 Krag, (.30U.S.)

# 10: 7,62x54R (Russian).

 

De tre siste er som nevnt brukt i Winchester mod. 1895. Leveraction er tema. Jeg vil komme med flere patron Quiz hvor våpen er tema i spørsmålene.

Pokal til alle som hadde minst en rett :D

 

@blaff alle er rimmed.

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, bobby skrev:

Om patron nr 6 IKKE er .38-55 (tror det er) så er det en .375 Wincester.- Ganske like disse to, men den siste ladet til høyere trykk.

Og om jeg ikke husker feil kan man skyte en 38-55 patron i en .375 W, men selvfølgelig ikke tvert om

 

Forskjell på hylselengde:

Jeg måler på min .375 Winchester-hylse: 51,10 mm. og .38-55 hylsa måler 53,95 mm. Nå nevnes det også at .375 hylsa har sterkere gods enn 38-55. Skulle være en smal sak å trimme ned en 38-55 hylse til .375. (Mulig lettere tilgang på .38-55 hylser?) Nå ser det også ut til at man må ta høyde for at .38-55 hylsa har mindre gods. Jeg har ingen erfaring med disse kaliberne som hjemmelader, men antar at andre her har gått opp denne løypa. 

SCAN0024.JPG

Link to comment
Share on other sites

For meg ser de ut som noen randtenningspatroner, mye er rent kobber ser jeg:

De kan i så fall ligne på noen  "56 Spencer" ett eller annet. Med begrenset bibliotek kan det ta tid å komme frem til et noenlunde svar.

Nr. 4 ligner mye på12x44 til Remingtongeværet, disse varierte litt i lengde, fra 42 - 44 mm.? Har mistanke om hva nr.2 er (hvis randtenning), overlater den til neste mann i denne Quizen. 

Nr.2 og nr.4 er ment fra 9x19 som nr 1.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Vi regner 9x19 som # 1 men jeg forstår hvilke dere mener. Alle forslag over er dessverre feil.

Ikke enkle disse, alle er amerikanske og selvsagt randtenning. Minste kal. er .50

Gjør dette litt for at dere skal forstå at man trenger bøker/bibliotek. Tror man sliter litt med Google her.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...  kjente meg kanske så komfortabel med mitt forslag på 1. patron .58 Miller og 2. 56-52 Spencer (som du da mener er nr 2 og 3 når man regner referansepatron som nr 1)- men der ser man,..

 

Får nok da melde pass dessverre,.. er redd for jeg mangler nødvendig litteratur som dekker disse.

 

Link to comment
Share on other sites

Mulig den har flere navn, jeg har notert den som .58-70 Gatling. Noen ganger har de flere benevnelser. Jeg sjekket den og det stemmer med .58 Gatling Long. (AJ399) Det er ikke jeg som har klassifisert de jeg har, jeg kjøpte en samling som alle hadde fått navn.

Gratulerer igjen Bunkeren!!

Edited by Veidinn
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Veidinn skrev:

Bunkeren slår til her så det kviner, alle tre er riktige. Litt mer om #4, svaret rett og godkjent men den har den lange benevnelsen .50-70-450 Gov. Musket, 450 er da kulevekten

 

 

var ikke klar over at denne var randtendt , her lærer man stadig noe nytt :)

Link to comment
Share on other sites

QUIZ 15/12.

Flott at Veidinn la ut en i går med utfordringer, da legger jeg ut en dagens av den lettere sorten:

Denne skulle passe for de med litt over snittet interesserte i patroner og litt våpenhistorie. 

 

Oppgaven i dag skal lede frem til et våpen som er lite omtalt her på Kammeret, tror jeg, så vi kan komme innom litt annet enn bare kaliberbetegnelser.

 

Bilde nr.1 viser en patron til venstre som referanse, denne skulle være kjent. Patronen til høyre var starten på våpenet jeg skal frem til. Begge disse to patronene har et årstallet til felles. 

Referansepatronen har ikke noe med våpentypen i quizen å gjøre, kun årstall. Når patronene er identifisert skulle resten falle på plass av seg selv.

Bilde nr. 2  har fire patroner som ble brukt i riflen jeg vil frem til, der den "store" kniven står mangler jeg en patron i samlingen min, hvilken patron mangler?

 

Oppgaven:

Patroner:  nr.1 - 2 - 3 - 4 - 5?

Våpen/produsent med med to betegnelser, en tredje betegnelse er europeisk?

 

Lykke til :D

 

Bilde 1:

DSC00621.JPG

Patronen til venstre er referansepatron med felles årstall til patronen til høyre.

 

BILDE 2:

DSC00617.JPG

Hvilken patron skulle stått som nr.3? (Patron nr. 1 her er den samme som nr. 2 i bilde nr.1.)

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvorfor, men tenkte på Savage mod 99 da jeg først såg patronene, men det stemmer jo dårlig både med årstall og annetB|

 

Prøver i stedet på patronene, 1.-.250/3000 Savage, 2.- .300 Rem. 3.- .303 Savage, 4.- .35 Rem., 5.- .300 Savage.   :D

Ellers; god helg. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Det er vel omvendt, Remington lisensproduserte?

Det kan tenkes at jeg ikke har lest hjemmeleksene godt nok, jeg har ikke sjekket det grundigere. I så fall har du bidratt med utfyllende informasjon om en snerten halvauto som fortjener en liten oppmerksomhet. Ikke minst den morsomme løsningen med å dele børsa i to hendige deler. De var ikke dumme for over 100 år siden, John Moses Browning står stødig den dag i dag.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Grønn er nok M198 Duplex (to 82gr-kuler stablet) og grå/gull er en israelsk tåregasspatron (inneholder kjemikalier som blandes ved anslag i harde materialer og danner CS-gass).

 

Takk for fine ord lengre bak @Vaquero, er så langt fra en ekspert som jeg kan bli, men setter pris på å høre det du skriver. Det er jo for det meste militære patroner jeg er interessert i, foruten sivile patroner fra Finland og Skandinavia. Hadde ikke vært hvor jeg er i dag kunnskapsmessig om det ikke var for Veidinn og dins drahjelp inn i miljøet.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, psg-1 skrev:

Hjelpe meg, det var raskt. Godt gjort.

Du viser ikke en militærpatron til Ei tohi varjata og tror han klør seg sår i skallenxDxD. Eller en gammel randtenning til Veidinn. Den Quizen blir avgjort med et "kjapt nakkeskudd" på stedet.

 

Er for øyeblikket inne på heiene i lett snøføre på rådyrjakt. Jeg trasket rundt med min Mosin-Nagant m/44. og et hodeplagg av en russisk pelslue (diger som en grevling) med sovjett merke over panna. Så møtte jeg en jeger på feil side av bytte/grensa. Han rodde litt og kikket fælt. Jeg viste han svingbajonettet mens han forklarte at han tok en snarvei rundt her. Mulig bygda har fått en ny sengeveter.xD

Det har nok gjort et uslettelig inntrykk i en muntelig tone.

Edited by Vaquero
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...