Jump to content

Hjelp meg å velge sivilpistol klasse 5


Apelars!

Recommended Posts

Heisann :)

 

Jeg skyter kun praktisk/DSSN og jeg eier idag kun en pistol, en 9mm CZ shadow.

Så jeg ser nytten av å ha en .22 til mengdetrening og sivilpistolkonkuranser.

Jeg har aldri sett en sivilpistolkonkuranse så jeg har 0 erfaring der, men jeg har dog lest reglementet etc.

Jeg vil ha (i prioritert rekkefølge)

 

Funksjonssikker pistol! (Dette er et absolutt krav)

Bra avtrekk (eller greit å bytte/fikse så det blir det)

Bra sikter (eller greit å bytte)

Tilgang til deler og utstyr (magsasiner etc)

Bra (nok) presisjon

Mulighet til å montere rødpunkt (eller greit å montere montasje)

Ferdig gjenget for demper (eller greit å gjenge opp)

Mulighet for å passe i hylster (ikke et absolutt krav, men veldig kjekt)

Helst ikke så mye mer enn 6000, gjerne billigere :)

 

Etter mye lesing bla her inne, så har jeg kommet frem til at jeg ikke skal ha walther p22 og sanynligvis ikke Hammerli exesse.

Jeg har sett litt på S&W M&P22 og Ruger SR22 og 22/45. Jeg ser også på Colt 1911 Railgun og Browning Buckmark.

Jeg ser at det ligger mange Buckmark og Ruger M-1-2-3 på bruktmarkedet. I tilleg diverse "halv rørtenger" (magasin i grepet) fra Browning , FAS , Unique og SAKO.

 

Jeg kan få kjøpt et kadettsett til shadowen fra en i klubben, men jeg har i utgangspunktet lyst på en dedikert .22 pistol.

 

Så gi meg litt hjelp her da :)

Hva ville du kjøpt om du skulle kjøpt din første sivilpistol igjen, og hvorfor det?

 

Edited by Apelars!
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å kjøpe en Ruger Mk IV 22/45 Lite eller Tactical til Siv 5, men det blir nok ikke før i løpet av våren.

Men kjøpte noen deler til den nå på Black Friday, bl.a. Volquartsen avtrekk, SIG Romeo 3 sikte og til hytteskyting, en A-tec Wave Carbon.

 

Mk IV'en harjo den store fordelen med å være super enkel å dele for puss kontra de tidligere Rugere i MK serien. Men du finner nok ikke en slik til under 6000.

 

Aksepterer du litt mer styr med demontering, er vel de eldre greie pistoler til Sivilpistol. Mye deler å få kjøpt også.

 

Min bror har en Buckmark (dog ikke til sivilpistol) og har er fornøyd med den. Lite minus der også er demontering. Må bruke verktøy for å få den  fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en saying ift til siv 5....den som har pistol som funker hele matchen vinner :P

Jeg hadde en Beretta 87 Target som funka relativt bra, har solgt den og har nå en CZ shadow med kadetkit og rammemontert montasje som jeg setter en C-More RTS på tenker jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 45LC skrev:

Kjøp deg et konvertering sett til cz. Da får du en fin treningspistol, og etter det jeg har hørt og sett så funker de 

Er det ikke lurt å kjøpe en dedikert. 22 først så ikke jeg kan få avslag senere grunnet kadett settet? 

Dessuten skiter . 22 så mye gugge ned i rammen at jeg sannsynligvis må pusse mer enn jeg skyter. 

Og jeg vil pusse minst mulig ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke våpendel stoppe erverv av dedikert pistol. Litt gugge blir det men ikke værre enn at det går. Nå er ikke jeg en ivrig pusser men settet jeg har funker fint uten formye puss. 

Fordelen er at du får samme grep og avtrekk 

Link to comment
Share on other sites

På 1.12.2017 den 15.41, Cardinal skrev:

Jeg kommer til å kjøpe en Ruger Mk IV 22/45 Lite eller Tactical til Siv 5, men det blir nok ikke før i løpet av våren.

 

Har sett flere har problemer med funksjonering på Ruger 22/45 Lite. Har inne en søknad på Ruger MKII. :) De fungerer med billig top-shot, cci standard.

Link to comment
Share on other sites

siv 5 = full ninja.

 

Min 22 har både kompensator og rødpunkt nå, snart også nytt avtrekkskit, delene koster seff mer enn pistolen, driftsikkerheten på nye mark IV har hittil vært SJEF, selv med topshot og cci standard har den enda ikke stoppet, prøvd kjøre den ca helt tørr også for å sjekke, og skitten, virker som mekanismen er mer tilgivende enn mk III. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært og klemt på diverse, og foreløpig er Ruger mark 4 og Browning Buckmark heite kandidater. Vettige sikter orginalt, normal plassering av sikring og magasinutløser og godt rykte :) Har enda ikke fått klemt på Smith og Ruger tjenestepistolklonene, men kommer meg sikkert innom Oslo skytestenter en gang på nyåret :P

Link to comment
Share on other sites

På 12/17/2017 den 22.20, tiders skrev:

Jeg har en MK3 som jeg kjøpte brukt fra en klubb. Den hadde da gått uant mye og vært pusset utrolig lite. Alt er pent slitt innvendig og jeg anser den for innkjørt. . Jeg har aldri opplevd driftstans med denne. 

 

fikk nettop en MkII som funka fjell. helt til første magasinet med fiocchi, da gikk alt til helvete. samla seg ekstremt mye slamm både oppå avtrekker og rampa. plutslig stoppa standard å funke og.

 

standard er for svak. CCI er for varm, og har sett flere rugere rive av hettene fra hylsa. fiocchi er bare møkk.

 

vet egentlig ikke hva rugeren min vil ha lengre.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, aps skrev:

dratt 2-3000 cci standard og topshot med 0 stopp igjennom ruger mk4 22/45 liten nå, med og uten demper. 

første gang vi var ute med en MkIII (tungt modifsert, skal sies) reiv den CCI hylser i to. ble også forklart at jeg måtte holde meg unna CCI når jeg kjøpte min.

 

Hitill ser det derimot ut som CCI er det eneste pistolen liker. ikke prøvd topshot enda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd Fiocchi i min. Topshot er vel CCI i forkledning. Min MK3 spiser CCI og Topshop med demper og uten. Jeg har i grunnen bare opplevd problemer en gang og det var med et helt nytt magasin, rett ut av esken, så jeg setter det på kontoen for ikke innkjørt. Magasinet var for ordens skyld Mecgar. Jeg har to av dem og foruten den ene første gang har de fungert fullstendig feilfritt. Jeg tunet i etterkant magasinene mine som i Tandemkross videoen under. 

 

 

 

Da jeg kjøpte pistolen plukket  jeg den fra hverandre min pistol helt ned i sine enkeltdeler. Vasket i varmtvann og løste opp massive gufffe. Da jeg hadde den fra hverandre polerte jeg også hammer og "sear" pluss et par andre punkter der metall beveger seg mot metall. Polering og fjerning av et par grader. Veldig lett selv uten Dremel og veldig fornøyd med resultatet. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Føler jeg mer eller mindre har landet på buckmark nå, men et spørsmål bare: hvordan er den å dele for vedlikehold? Der er jo Ruger mark 4 overlegen :)

Jeg regner med at deletilgang er uproblematisk for begge? 

Det dukker jo opp noen beretta 87target innimellom, så det er et wildcard 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du med deletilgang mener tilgang på originaldeler så går det vel greit med begge. Mener du aftermarket deler så er Ruger'en helt overlegen.

Min bror har som sagt en eldre Buckmark og man må vist bruke umbraco for å demontere den. Tror det er det samme med dagens produksjon men skal ikke si det 100% sikkert

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Liker at Mark 4 kan field strippes vha en knapp! Det blir jo så mye dritt av . 22 :P har mer eller mindre landet på den, selv om jeg egentlig ikke er så begeistret for utseendet :S

Men så leser jeg at ruger har tilbakekallt disse pga en feil på sikringen.. Så jeg vet ikke ass... 

https://ruger.com/dataProcess/markIVRecall/index.php

Edited by Apelars!
Link to comment
Share on other sites

På 28. desember 2017 den 14.32, aps skrev:

Får til rugerne iaf, med optikk, komp  og alt, nå skal det sies at vi skyter siv5 steel med start siktene mot pinne, og sivil5 vanlig med bordstart, koffertstart, putestart osv :P  så behovet er ikke såå stort her. men ja finnes. 

 

Men man skal jo ha hylster, ifølge reglene. Ok for meg, jeg bruker en .22 topp på Colten og samme hylster. Men det kan vel være en utfordring å finne utstyr til andre pistoler - og for den del til de andre klassene?

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Cardinal skrev:

...

Min bror har som sagt en eldre Buckmark og man må vist bruke umbraco for å demontere den. Tror det er det samme med dagens produksjon men skal ikke si det 100% sikkert

Skinna som basiktet sitter på ja, skrue ned i ramma. Mulig noen av modellene med stabil lang skinne på toppen ikke har den bakre skrua?

Uansett er det også en skrue som holder pipa i ramma. Det værste er at skruene går i aluminium, og at aluminiumen virker relativt myk....

Jeg liker ergonomien i Buckmarken, hadde en sånn som min første .22, og skøyt uventet bra med den på tross av et noe hardt avtrekk, men det er disse skruene ved demontering som gjør at den utgår, spesielt om man liker å holde ting rent...

Link to comment
Share on other sites

På 1/11/2018 den 11.10, aps skrev:

Hylster har ikke vært påkrevd i praksis siste... ørten årene :P så hadde ikke stressa det

 

Det å slippe å styre med koffert / futteral før og etter endt skyting er en god grunnen til å ha hylster. Det er så mye mer hensiktsmessig og du er selvhjulpen. Jeg har kjøpt til de våpnene som benyttes til Sivilpistol. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...