Jump to content

Problem med Zeiss ASV


okdalen

Recommended Posts

Hei

Finner ikke helt ut av min nye Zeiss HT med ASV+. Ja jeg har lest bruksanvisningen. Flere ganger.

Vil gjerne ha svar fra dem som har erfaring med dette kikkertsikte.

1. Tårnet kan skrus rundt uten å løfte det opp. Er det meningen? 

2. Zerostop. Når jeg har skutt inn sikte ønsker jeg å ha sperre nedover. Hvordan? 

3. Når jeg da har nullstilt sikte på 100m. ønsker jeg å ha alle klikkene tilgjengelig. Er nå igjen bare 45 klikk. Er det mulig? Har 0 MOA montasje.

 

Det må ha skjedd noe når jeg har åpnet tårnet for har prøvd noen ganger nå med ny innskyting. Skrudde også en hel runde på tårnet før noe begynte å skje. 

Det er noe jeg gjør feil her.. 

 

Noen som kan hjelpe meg :-)

Link to comment
Share on other sites

Klikker det når du skrur uten å løfte opp? 

ASV er ganske enkel i bruk egentlig. Du skrur opp skruen i midten for å sette låsepinnene (zero stop) mot hverandre og monterer sammen igjen. 

Mat du bare har 45 klikk igjen kan godt være mulig om du ikke har tilt på montasjen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det klikker. Satte pinnene mot hverandre, men ingen stopp før bunn og topp. 120 klikk totalt ca.? Jeg er ca midt i mellom når innskutt 100m. 

Sett litt på YouTube, men finner ikke svar på denne problemstillingen.  

Ser også der at tårnet bare går en runde også stopp. Jeg snurrer to runder. 

Må være noe med de stoppepinnene?

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Riflemann skrev:

Sjekket om youtube har tips som hjelper deg? 

 

https://www.youtube.com/results?search_query=zeiss+asv

Ja noen fine, enkle videoer der men..

Ikke hjulpet meg enda.

Ser da på de videoene som ligger ute at de bare får èn runde/ 60 klikk? når de har satt den opp med stopp på 0. Er det tilfellet ? Da hjelper det jo lite med 12MIL elevasjon !?

image.png.4ca5c280491ec56291c2c81ab1d858fa.png

Edited by okdalen
Link to comment
Share on other sites

Setter du pinne på rett side av hverandre? Et bilde eller video av hvordan du har montert pinnene vil nok hjelpe på.

Det er forresten helt vanlig å havne midt i elevansjosområdet, hvis man ikke bruker tilta skinne etc. Tror det varierer litt med forskjellige våpen. Jeg har vær borti en Remington 700 som der nesten ikke var klikk igjen uten tilta skinne.

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, pererik skrev:

Setter du pinne på rett side av hverandre? Et bilde eller video av hvordan du har montert pinnene vil nok hjelpe på.

Det er forresten helt vanlig å havne midt i elevansjosområdet, hvis man ikke bruker tilta skinne etc. Tror det varierer litt med forskjellige våpen. Jeg har vær borti en Remington 700 som der nesten ikke var klikk igjen uten tilta skinne.

Tror jeg har lokalisert feilen nå.

Pinnen som blir stående igjen nede sammen med den taggete ringen. Se på bilde under. Kan roteres rundt. Begge veier. Det er nok ikke meningen og skal sikkert være fast. 

Spørs om det blir en telefon til Zeiss i morgen for å høre da.

20171128_171914.jpg

Edited by okdalen
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, okdalen skrev:

Ok. Lurt! Prøver på nytt i dag. Skal bytte til 20MOA skinne samtidig. Så får jeg prøve Zeiss Norge om jeg ikke får til da :) Noe rart er det her..

Hvis det er 3-12x56 du har bør du ikke bruke 20moa skinne. Totalt justeringsområde på denne kikkerten er 120cm, dvs 60cm opp og 60cm ned fra senter på 100m. Hvis du monterer 20moa skinne tilsvarer det et avvik på ca 60cm i høyde på 100m. Teoretisk stiller du da kikkerten mekanisk helt i bunn uten noenting å gå på. Denne jaktkikkerten har absolutt best av å være optisk/mekanisk sentrert på 100m med flat skinne eller med 10moa skinne som teoretisk gir 90cm opp og 30cm ned på kikkerten.

 

2,5-10x50 har 140cm totalt justeringsområde som gir litt mer mekanisk rom med 20moa skinne. Teoretisk 10cm til bunn ved innskyting 100m med 20moa skinne. 

 

Hvis du har 45cm opp nå og setter på ei 10moa skinne legger du teoretisk til 30cm opp. Da har du totalt 75cm opp og 45cm ned og kikkerten er ganske nært optisk senter som pleier å gi best optisk kvalitet uten at jeg hsr testet denne kikkerten.

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Torf skrev:

Hvis det er 3-12x56 du har bør du ikke bruke 20moa skinne. Totalt justeringsområde på denne kikkerten er 120cm, dvs 60cm opp og 60cm ned fra senter på 100m. Hvis du monterer 20moa skinne tilsvarer det et avvik på ca 60cm i høyde på 100m. Teoretisk stiller du da kikkerten mekanisk helt i bunn uten noenting å gå på. Denne jaktkikkerten har absolutt best av å være optisk/mekanisk sentrert på 100m med flat skinne eller med 10moa skinne som teoretisk gir 90cm opp og 30cm ned på kikkerten.

 

2,5-10x50 har 140cm totalt justeringsområde som gir litt mer mekanisk rom med 20moa skinne. Teoretisk 10cm til bunn ved innskyting 100m med 20moa skinne. 

 

Jeg hadde brukt flat eller 10moa skinne. Du kommer langt med 60 eller 90cm opp.

Ok. Takk for tilbakemelding. Det er 3-12 HT jeg har. Jeg får prøve 20MOA skinne å se. Har fått montert den nå, men tenkte å finne ut av ASV n før jeg gjorde så mye mer. 

Mener du da at dette sikte er laget for, la oss kalle det høyde elevasjon, 60 knepp? 

Det er også det som er en runde på tårnet når ting er på stell ser det ut som. YouTube.

Da hjelper det jo veldig lite med 20MOA skinne, om det er meningen tårnet kun går én runde? 

Og jeg som byttet denne mot en PM2 a gitt.. 

Link to comment
Share on other sites

Mot PM2? Tabbe :-)

 

Ja, den er "laget" for 60 knepp ellers forsvinner zerostoppen.

 

Jeg byttet motsatt vei. Zeissen har kansje 5min lenger skytelys med samme objektivstørrelse i august men ellers er det knockout seier til PM2.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

:D Fikk nå hvertfall slanket riggen 507 gram. Tanken var at dette skulle være et mer kombinert jakt/langholdsikte-ligth. Med noe bedre optiske egenskaper.

Var vel ikke deg jeg byttet med vel?? Hehe. Var uansett P3 retikkel i den PM2n så ble litt grovt til de minste målene synes jeg, men savnet er der.

Hvis jeg hadde fått til zerostopp og ca 100-110 knepp tilgjengelig hadde jeg vært i mål med denne. Men kan nok ikke få begge deler desverre ¬¬

 

I teorien skal jeg vel nå få de 45 klikkene jeg hadde + 59 klikk fra tilten i skinna = 104.

Men må ha noe zerostop skal jeg bli fornøyd!

Edited by okdalen
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært i forbindelse med Zeiss Norge. Løsningen er at jeg må sende den inn så dem får limt fast igjen den indre nederste ringen som nevnt lenger opp her. Bilde over.

Den skal så klart sitte fast. Limt mot det ytre tårnhuset. (kun lim??)

Men da kommer dilemmaet. 

- Skal jeg sende den inn og få den fikset med zerostop og det hele, men da få "bare" 60 klikk tilgjengelig..  

- Beholde den som den er, uten zerostop og uten at tårnet kan låses, men da ha ca 105 klikk tilgjengelig med 20MOA skinne..

Og kunne låse tårnet er nok fint i jaktsammenheng men er ikke noe jeg er vant til. Dessuten går det raskere å stille et fritt tårn.

Avgjørelsen blir etter hvor lange hold jeg skal ha med dette sikte. Med 308w løpet montert blir det ut til 650m ca. Da ryker jo den med kombinert sikte og jeg får en type UltraLight langholdssikte :S

Skal det sies at jeg bare kommer 200m lenger ut med 105 knepp i dette tilfellet. Så noe langholdssikte blir det ikke uansett.

Må tenke litt på den..

Link to comment
Share on other sites

Få den reparert, dette øker andrehåndsverdien, ingen vil kjøpe en kikkert med feil på.

Å fjerne zero stop tar noen få sekunder, det er bare å nappe ut en av metallpinnene, legg den på en lur plass og sett den tilbake om du skal selge kikkerten en gang. Uten pinne får du fortsatt låst tårnet.

Link to comment
Share on other sites

Aha:) Var ikke klar over at pinnene kunne nappes ut. Blir nok til det da. Dumt med et delvis defekt kikkertsikte.

Stor sannsynlighet for at det blir et eget sikte for de lengste holdene senere uansett. Greit å ha noen streker sideveis i retikkelet skal det være mulig å korrigere på en grei måte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...