Jump to content

morsom småvilt jakt


fluefiskern

Recommended Posts

Ikke mye som slår å "plukke ryper" med hagla på fine dager i fjellet  om det ikke er for langt mellom kullene,.. dvs i gode rypeår da de tåler beskattning.

 

"Finess",..skjønner du :D,- består ikke av å se i et kikkertsikte på en rifle ( det kan alle gjøre) - "Hagelskyttets ädla konst" derimot  mestres kun av de få :-D.

 

Som fluefisker vil du etterhvert sikkert forstå det.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

rypejakt har jeg vært med på (dog uten våpen, men som kokk) og det var morro det. gutta skøyt i hytt og pine og jaggu blei det endel rype. men det er også etter den turen der jeg innså at rifle var fine greier, da slapp man og plukke ut 14haggel av rypene :P

 

men rypejakt er seff noe jeg kommer til og være med på igjen. men denne gangen skal jeg både skyte og lage mat

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker variert terreng og støkkjakt.

Være helst bare 2, maks 3 som går sammen. Ellers blir det bare rot.. Da kan man sveipe innom noen vann for å se om det er and eller gås, følge en rygg etter skogsfugl og ta en titt etter rype i høyden. Sjekke ut en grantopp det pleier å sitte jerpe og den myra der det ofte har vært harekull. Gløtte nedi bekkene man passerer, kanskje har man flaks og ser en fin ørret på grunt vann.

Men kan virke som om de fleste foretrekker å gå i kø på fjellet etter rype.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, MorganKane skrev:

Men kan virke som om de fleste foretrekker å gå i kø på fjellet etter rype.

 

Det har jeg heldigvis til gode.- Man kan høre noen skudd fra andre i begynnelsen av jakta, men som regel er man ganske uforstyrret her i Trøndelaglags-fjellene. Det er også min erfaring fra Nord-Norge og Finnmark.

Unntakene har vært enkelte områder i Sverige ved jaktstart, - Norrmenn og Italienere, men flyger man inn eller er villig å gå noen timer fra vei er man også her uforstyrret. De svenske fjellområdene er virkelig store.

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, fluefiskern skrev:

va vil dere si er den mest morsomme og lærerike småvilt jakta ?

Den jakta du kan gjøre sammen med andre jegere, kanskje også en hund, kan bli veldig artig, enten det er fugl eller firbeint du jakter eller fangster.

Blir kjent med mange likesinnede, med all slags erfaring. så kan det bli turer til terrenger du ellers ikke ville ha kommet til..

 

ibex.PNG

Edited by balter
Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med @jonnyvang, vinterjakt etter fjellrype og skogrype. Det er ingen ting som slår det å gå på ski innover snødekte fjell med rifla i sekken, i februar og starten av mars, når vi her nord begynner å få sola tilbake, rypene sitter samlet i flokker på rabber og bare flekker og har endelig begynt å roe seg litt ned etter en kald vinter😃

Link to comment
Share on other sites

Når du er helt fersk er det gøy med mye skuddsjanser på fugl som er noe lett å treffe. Duejakt og sjøfugljakt i kano er virkelig å anbefale. Sjøfugljakta har blitt noe kjipere etter den kun ble lov til å skyte hann ærfugl og skarv med hvit buk og havelle, men i praksis betyr det bare at man kommer hjem med litt mindre fugl, kan være greit å pugge litt ender før man drar ut da. Duejakta krever bare noen lokkeduer, et kamonett og et par pakker ammo.

Link to comment
Share on other sites

Når du er helt fersk er det gøy med mye skuddsjanser på fugl som er noe lett å treffe. Duejakt og sjøfugljakt i kano er virkelig å anbefale. Sjøfugljakta har blitt noe kjipere etter den kun ble lov til å skyte hann ærfugl og skarv med hvit buk og havelle, men i praksis betyr det bare at man kommer hjem med litt mindre fugl, kan være greit å pugge litt ender før man drar ut da. Duejakta krever bare noen lokkeduer, et kamonett og et par pakker ammo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Duejakt er noe av det mer fengende jeg har vært med på gøy fra ende til annen.

Kan også anbefale lokkejakt på nøtteskrike det er i tillegg veldig spennende. Har skutt rev med hagle og observert mår når jeg har vært ute å lokket nøtteskrike i skogen. Camo er nødvendig. Har seks skriker i fryseren som skal prøves i stekepanna etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...