Jump to content

Øyet fokuserer på blink og ikke retikkelet


JEEB

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Trenger litt råd her. Jeg var på en skytebane på fredag og skjøyt med 22lr på 20 meter.

Ser når jeg sikter på ett helt hvitt ark at retikkelet er skarpt og fint, samme når jeg sikter på den brune bakgrunnen. Problemet dukker opp når jeg sikter på blinken, da forsvinner retikkelet nesten helt og øyet fokuserer på blinken, retikkelet blir skikkelig uskarpt, og jeg må mer eller mindre gjette hvor senter av retikkelet er, noe som gjør at samlingene blir skikkelig rævva.

 

Noen som kjenner seg igjen i dette og har noen tips til hva jeg kan gjøre for å unngå at øyet skal fokusere så kraftig på blinken at retikkelet forsvinner?

Retikkelet er helt skarpt som sagt når jeg sikter på ett hvitt A4 ark, men når jeg har skutt noen skudd på dette så forsvinner fokuset over på hullene i arket og retikkelet forsvinner/ute av fokus igjen.

 

har høyre øye som dominant øye, så det er ikke problemet.

 

mvh JEEB

Link to comment
Share on other sites

Har ikke parallaxejustering nei, og det er det jeg har mistenkt var problemet tidligere. Har filmet skytingen med mobil gjennom kikkerten og, og da er retikkelet klart. Retikkelet er også klart når jeg sikter på hvit/brun bakgrunn, det er først når jeg sikter på blinken fokuset forsvinner. Hadde dette løst seg med justering av parallaxe? kikkerten er 3x9, og jeg skjøyt med forskjellig forstørrelse, men ifra 3x til 6x. Problemet var likt uansett forstørrelse, men ved høyere justering så var retikkelt uklart hele tiden. Han jeg var på banen med slet ikke med med dette (med mitt våpen)

 

Jeg laster opp film nå, linker til denne så snart den er klar.

Link to comment
Share on other sites

Var hos optiker for 2 år siden da jeg sleit en del med migrene, fikk da beskjed om at briller ikke var nødvendig da synet var tilnærmet perfekt. Men mulig skytterbriller hjelper på andre ting enn syn? det er fokuset jeg sliter med, jeg ser retikkelet godt og klart i rundt 1 sekund før fokus skifter over på blink. Måten jeg løste det på banen nå på fredag var at jeg siktet på den brune bekgrunnen og dro siktet opp til blinken og skjøyt før fokuset forsvant over på blinken. Ikke optimalt i det hele tatt med andre ord når det jages på gode samlinger. Satt opp kort, fyrstikker og andre små mål, og disse klarte jeg å dele i to, da var ikke fokus ett problem, mest sannsynligvis fordi målet ikke var stort nok til å dra vekk fokuset ifra retikkelet.

Link to comment
Share on other sites

Veldig forenklet: Du har en kikkert som ikke er fokusert på riktig avstand, fokus er vanligvis på okularet bak på kikkerten. For at du skal se både retikkel og målet skarpt må kikkerten være fokusert på korrekt avstand. Prøv med å løsne låseringen og skru frem og tilbake til du ser begge skarpt.

Paralakse er om trådkorset er riktig i brennpunktet for linsene, og dersom det er feil kan du se skarpt, men treffpunkt endrer seg om du flytter øyet sideveis bak kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Vil absolutt tro at et sikte med parallax justering vil fikse dette. Husker jeg slet med det samme når jeg brukte en gammel billigkikkert på luftgevær på 10 meters avstand, enten var retikkelen i fokus eller så var blinken i fokus. Parallax justeringen justerer enkelt sagt på hvilken avstand retikkelen din er i fokus. En normal jaktkikkert er fast instillt på 100 yards eller 100 meter, det vil si at når du sikter på en blink på 100 meters avstand så vil både blinken og retikkelen din være i fokus. På en slik kikkert blir det umulig å ha både retikkel og blink i fokus om blinken er enten mye mindre enn 100 meter eller mye mer enn 100 meter, derfor har kikkerter til .22 lr og kikkerter til langhold parallax justering. Om du ser på kikkerter som er laget for .22 lr så kan de som regel justeres ned til rundt 10-20 meter/yards, mens kikkerter til langhold ofte har en nærgrense på rundt 50 meter.

 

Parallax justering fikset iallefall dette for meg når jeg skjøt på 10 meter med luftgevær.

Link to comment
Share on other sites

Klassisk mangel på parallaksejustering-problem. Kikkerten er nok parallaksefri på 100m (muligens 50 om det er en 22LR kikkert). Får du gode samlinger på 20m? Jeg gjetter nei. Mange har prøvd på dette på 15m, og stor er forbauselsen når en gjerne sprer like mye som på 100m.

Det at det ser ut som kameraet fokuserer på begge på videoen er jo fordi der er pixlene på skjermen i samme plan - ser du på retiklet, så er det "uskarpt" i bildet, men det er der - øyet filtrerer ut sånne ting når det ikke klarer å fokusere på dem. Prøv å se på noe langt borte gjennom et gjerde..

Uten parallaksejustering kan du stille enten retiklet eller blinken skarp med fokusringen bak på kikkerten. Men det gjør ingenting med parallaksen, og du får ikke begge skarpe. Fokusringen skal stå så retiklet er skarpt når du slapper av.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på området, så her blir en enkel og sikkert en dårlig forklaring.

Du har muskler i øyet som jobber nesten hele tiden, det er derfor man kan se tilnærmet klart på mange forskjellige avstander. Et eksempel er når du ser på telefonen din, så er det klart mens det som er noen meter lengre bort ikke er klart.

 

Når du justerer parallakse eller på okularet så er det lurt å ikke se for lenge i kikkerten for øynene dine vil prøve å tilpasse seg det du ser i kikkerten. Juster okular, se gjennom kikkerten, juster okular, se gjennom kikkerten osv. Som Per-S skriver, jeg vil tro du klarer å justere dette ganske bra med å stille fokuset på okularet

Link to comment
Share on other sites

Fantastiske nyhet, var det jeg håpet. Fryktet at det var problemet med øyene mine :D

Skal få teste ut litt forskjellige kikkerter og denne kikkerten på litt lengre hold, forhåpentligvis er det parallaksejusteringen/fokus på okularet.

 

Det positive med denne turen var at jeg endelig fikk testa ut det 3d printa kamerafeste til kikkerten :) gleder meg til å prøve dette feste på jakt 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forklare hvorfor det du ser med øye ditt er mer uskarpt en mobilkamera, men det er nok noen forskjeller mellom øye ditt og en mobillinse og sensor.Uansett så hadde jeg mye samme probemet som deg bare at jeg greide å velge om jeg skulle fokuserer på blink eller retikkel, men å få begge deler noe lunde skarpt var ikke mulig på korte hold.

 

Du får kanskje ikke perfekt parallax på veldig korte hold, men en kikkert med parallax laget for .22 lr gjør ting veldig mye bedre enn en jaktkikkert med fast 100 meter parallax. 

Jeg fikk en mye bedre skyteopplevelse når jeg skjøt på 10 meter med et 1000 kr kinaprodusert kikkert med parallax ned til 10 yards enn jeg fikk med min zeiss conquest jaktkikkert på 10 meter.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

parallaksejusteringen/fokus på okularet.

Parallakse og fokus er to helt forskjellige ting. Fokus/justering for nærsynt/langsynt nesten alltid på okularet. Parallaksejustering er aldri på okularet. Den er enten på objektivet, eller på et separat ratt sammen med rattene for høyde- og sidejustering.

 

K

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

"Fokus-justeringen" på okularet, er kun for å stille retikkelet skarpt. Dette er for å kompensere for om brukeren er langsynt, eller nærsynt, og derfor kalles den også dioptriinstilling.

 

For paralaksejustering, er det enten å flytte det planet bildet av målet havner i, til å sammenfalle med der retikkelet er, eller flytte retikkelet til der objektet er avbildet. Det første er vanligst, og har den kjempefordelen av at da blir målet skarpt for brukeren.

 

Mange tenker på skyting på lange hold når det er snakk om paralaksejustering, men i virkeligheten er dette størst problem for svært korte hold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 1000 kr kikkert fra Våpen Søilen i Bergen, den er produsert i Kina og har ikke noe merkenavn. Jeg er fornøyd med den og skyter trange samlinger på 20 meter. Tipper leupolden er bedre, men den er jo 4 ganger dyrere. 

Prøvde å finne link, men ser at nettsidene deres er nede for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

5k er litt i det dyreste laget, desverre.

Mr. Nuclear sitt alternativ hørres mer ut som meg, men jeg burde kanskje investere i skikkelig utstyr fremfor å kjøpe masse billig "drit" som jeg har gjort frem til nå.

 

Kunne godt tenkt meg en kikkert som kan flyttes over på remington 700`en min også, har en billig Bushnell 3x9-40 på denne nå. da er vel Leupolden litt for liten lysåpning mtp jakt..?

 

Hvordan ser man at kikkerten kan parallaksejusteres? Har sett en del på Vortex sine kikkerter til 4-5k, men jeg tror ikke disse har parallaksejustering

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, JEEB skrev:

Hvordan ser man at kikkerten kan parallaksejusteres?

De har enten mulighet for å skru på objektivet, eller et ekstra ratt på siden. Objektivet/rattet er merket med en avstand, i meter eller "yards". Skalaen går fra det korteste den kan stilles på. f.eks 10m og slutter med tegnet for uendelig. ∞

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

De fleste kikkerter har ikke parallax justering. Om du ser på nettbutikker så kommer det normalt frem i teksten om den har parallax justering og i hvilke intervall den kan justeres.

Et tilfeldig eksempel kan du se her:

https://www.jaktfall.no/produkt/sightron-optikk-1/sightron-kikkertsikter/siii-lr-series/siiiss-624x50-lrirmoa

Under spesifikkasjoner så kan du se at den kan parallax justeres ned til 36.6 m og ut til uendelig. 

 

En kikkert som er laget for luftgevær eller .22 lr kan som regel justeres fra 10 eller 25 meter til uendelig. For eksempel BSA sweet 22:

https://www.xxl.no/bsa-bsa-optics-kikkertsikte-3-9x40-sweet-22/p/1046489_1_style

 

Rimligere kikkerter har som regel parallaxjusteringen fremme på objektivet (som BSA eksempelet over), mens dyrere kikkerter som regel har parallaxjusteringen på midten, samme sted som horisontal og vertikal justeringen av retikkelet. Sightron kikkerten som linket til over har den på midten.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Mr.Nuclear skrev:

En kikkert som er laget for luftgevær eller .22 lr kan som regel justeres fra 10 eller 25 meter til uendelig. For eksempel BSA sweet 22:

https://www.xxl.no/bsa-bsa-optics-kikkertsikte-3-9x40-sweet-22/p/1046489_1_style

 

Denne så ikke dum ut. Skal bort på XXL og kikke på denne, takk for link :)

 

Nikonen var heller ikke dum, bare synd jeg ikke kan kikke på den før den evt bestilles.

Link to comment
Share on other sites

Om du ser under produktfakta på den Nikon-kikkerten så står det:

"Parallaxinnstilling: 91,44 meter"

 

Men om du sjekker hjemmesiden til Nikon så står det:

"Parallakseinnstilling (m) 9,14 til uendelig"

https://www.nikon.no/no_NO/product/sport-optics/riflescopes/prostaff/prostaff-target-efr-3-9x40-ao#tech_specs

 

Så om du har tenkt å skyte nærmere enn 25 meter så er nok Nikon siktet bedre egnet enn BSA sikte. Nå tenker jeg kun på parallax justering, vet ingenting om klarheten i linser, mekaniske egenskaper, osv siden jeg ikke har tatt i disse siktene.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AO og EFR (adjustable objective og extended focal range)  er vanlige forkortelser å henge på når en kikkert har parallakseinstilling.

Sitat

klarheten i linser, mekaniske egenskaper, osv siden jeg ikke har tatt i disse siktene.

Jeg har ikke sett i akkurat det Nikon siktet, men derimot i flere BSA. De må vel regnes som den absolutte bunnen av optisk kvalitet. Jeg skjøt sammen med en annen skytter i skytterlaget, på 50m for å teste ammo/rifler, og vi skjøt på en haug DFS 15m blinker. Etter en stund lurte han på om vi ikke skulle gå fram for å se snart.

Han hadde en 4-16 (mer enn 3-9 iallefall)BSA Sweet 22, og kunne altså ikke se kulehull på 50m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, JEEB skrev:

 

Denne så ikke dum ut. Skal bort på XXL og kikke på denne, takk for link :)

 

Nikonen var heller ikke dum, bare synd jeg ikke kan kikke på den før den evt bestilles.

 

Bor du i Oslo eller er i området er du velkommen å kikke på den (og bastardløsningen av en montasje som brukes nå).

I forhold til andre billigkikkerter synes jeg de virker bra bygget og har klare knepp på fingerjusteringen, ikke type langhold knepp, men verdener bedre enn Focus etc...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, msteiro skrev:

 

Bor du i Oslo eller er i området er du velkommen å kikke på den (og bastardløsningen av en montasje som brukes nå).

 

Blir litt lang kjøretur til oslo desverre, jeg bor i Stavanger, men takk for tilbudet.

Får ta en runde på xxl og gmax og se hva de har inne der, det er vel de eneste butikkene i nærområdet som selger slikt så jeg vet om. 

Er det vanlig at Nikon fotobutikker har kikkertsikter inne? ser Nikon har en del butikker her i Stavanger området, men tviler på de selger den type optikk der

Link to comment
Share on other sites

Basert på videoen din, så tror jeg vi trener innendørs samme sted. Avstanden er 15 meter i så fall, ikke 20.

Jeg har en av disse billig-super-taktiske kikkertsiktene som jaktdespoten selger, med parallaksejustering. Om ønskelig kan vi sikkert møtes på banen, så kan du få bekreftet om det er parallaksen eller øynene dine som er problemet. For jeg ser blinken/trådkorset helt fint. 

Link to comment
Share on other sites

Dette var i kjeller på hjorthuset ved 3 sverd :)

Ble vel nevnt at det var 18 meter av han jeg var på banen med, men de hadde flytta bordet så han var ikke sikker på nøyaktig avstand, men 15 meter høres ikke utenkelig ut.

 

Blir gjerne med deg en gang du skal ned dit, hadde satt pris på det :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hawke Vantage IR 3-9x40,  eller Nikon Sterling 3-9x40 til bruk på en CZ455 i 22lr og 17hmr. Noen meninger om hvilken jeg bør gå for? Helst fra noen som har prøvd de aktuelle kikkertene.

Kikkertene er med i noen pakker jeg ser på. Så vil helst ikke få inn en haug med forslag om andre kikkerter da de ikke er aktuelle i disse pakkene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...