Jump to content

Lyddemper 22lr


Dodraugen

Recommended Posts

Har en salong med lyddemper jeg ikke synes demper helt bra nok, selv med sub ammunisjon, vil helst ha det helt stille.

Er en savage mkII Bsev med a-tec cmm6. Er 52 cm langt løp.

Noen som vet om det blir noe særlig mer effekt av å sette på flere moduler? Eventuelt en demper som demper bedre, jo høyere vekt jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd med vann i demperen? Det er ikke alltid det er praktisk gjennomførbart, men jeg opplever ganske stor forskjell på skudd der det er vann i demperen og ikke. Vær utrolig forsiktig om du eksperimenterer med dette da dette er en enkel måte å skade seg selv og utstyr. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt flere hundre skudd uten å skade meg selv eller våpen.

 

Hvis du bestemmer deg for å prøve har jeg skrudd demperen av våpenet, dyppet den halvveis ned i vann, ristet ut det meste av vannet, med munningen ned skrudd på demperen. Deretter har jeg skutt. Jeg har ikke pekt våpenet oppover så det kommer vann ned i løpet. 

 

Jeg tar gjerne tilbakemeldinger dersom noen påpeker utrygge momenter eller konkrete ting man bør være observant på her. 

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ta en titt i denne tråden; 

 

Selv har jeg en Atec Forest demper som demper 22 litt....., prøvde med demperen til 30-06'n, og faktisk passet gjengene rimelig greit slik at den fikk skrudd seg fast; 22-løpet er gjenget i 1/2"-20 UNF, men demperen i 14x1.5 lot seg skru på uten at det var noe problem; en Hausken SD228 + at jeg har en FF160 også som kan skrus på utenpå den igjen. Da ble det rimelig stilt med både sub og standard 22. (CCI Standard og TopShot standard er det rimelig lite smell i - tror ikke de klarer lydmuren..) 

 

Bruker en Hausken MD45 på .17hmr, og synes den demper relativt greit, så lurer på om jeg skal oppgradere til en MD45 til .22 løpet også. Tror den er bedre enn Atec'n - mens den fortsatt er relativt liten og lett (sammenlignet med SD228 som "egentlig" ikke passer).

Edited by knutivars
Link to comment
Share on other sites

På 11/28/2017 den 15.01, Dodraugen skrev:

da misforsto jeg litt, må prøve. Trodde du mente å fylle hele dempern full av vann. Tenkte å prøve med stålull inne i dempern først og se om det funker.

 

:) Sorry, da var jeg uklar. Det ville være farlig ja.

 

Det kan hende det fungerer, jeg kan ikke nok om fysikken her. Jeg vet bare at energien som går med til å varme opp vannet i demperen har betydning for lyden. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...