Jump to content

Winchester M12


wrangler

Recommended Posts

Hei

Reserverte denne straks den dukket opp og depositum betalt, søknad ble levert asap.

Og som den Winchester fan jeg er har jeg vært på jakt etter en m12 lenge.

https://www.finn.no/109063787

Noen her som har brukserfaring med denne hagla? 

Googlet litt og ifølge Amerikanske tråder er vist disse haglene i kaliber 16 bygd på en kaliber 20 låsekasse.

Om noen har en M12 hadde det vært kjempefint med noen bilder. 😎

Edited by wrangler
Link to comment
Share on other sites

Stilig hagle:) det interessante er også vekt/totallengde. Kan du legge ut  info når du får den? Kaliber 16👌 regner med Vågland er sikker på at den faktisk har kammerlengde 70😊Den er da med all grunn brotsjet opp etter produksjon. Og at den tar all cip jaktammo  (untatt stål osv). 

Edited by hovdeknuten
Tilleggsinformasjon
Link to comment
Share on other sites

Info og bilder vil komme når hagla er kommet.

Angående 70mm kammer så tror jeg den faktisk kom med dette orginalt en periode og etter hva jeg har lest på Amerikanske forum hadde noen funksjonsproblemer da kaliber 20 låsekassen nå var utnyttet maksimalt.

Og når vi først prater om låsekasser kom de vistnok i tre størrelser.

En for kaliber 20 og 16 , en for kaliber 12 og senere kom det vistnok en for kaliber 12 magnum.

Rett meg gjerne om jeg er feilinnformert.

 

Disse haglene gikk ut av produksjon på 60 tallet da de ble for dyre å produsere, men ble også produsert i en begrenset serie en gang på 90 tallet.

 

Skal se om jeg finner katalogen de er med i fra 90 tallet og legge ut noen bilder å info

 

 

Link to comment
Share on other sites

Far har ei mod 12 Takedown i kal 12, fra tidlig 60 tall. Åpna opp fra full til 1/4 trangborring. Må fortsatt skyte fugl på lange hold ellers blir det mos... artig børse, tømmer magasinet på ett øyeblikk, siden det smeller hver gang man fører frem lade armen uten å slippe avtrekkeren

Blankslitt etter bæring og jakt har den også blitt

Link to comment
Share on other sites

Roligt med  16  :D   Jag personligen hade gärna sett den med spång, min första 16 ( A5 ) hade inte spång 

jag sköt m bra men  de senare 3 jag köpte har spång .  

 

Tror inte man ska vara hysteriskt rädd för att skjuta stål bara man öppnar choken till 4/10-5/10 , men jag pratar i första hand 

övningstål  vill man ha grövre så kan det vara på sin plats att hålla ner hastigheten och grovleken på haglet..

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...