Jump to content

Cz 550 243win


BixTheBug

Recommended Posts

Jeg har aldri skutt med 243 win, det er jo ikke et særlig utbredt kaliber i Norge, siden det er vesentlig kraftigere en 222/223/22-250/220 Swift osv, men likevel ikke et storviltkaliber. 

Nå vet ikke jeg om du har andre rifler, jakter storvilt osv, men jeg ville heller gått for 6.5x55. Den kan brukes på all jakt i Norge, har god tilgang på ammunisjon og ladekomponenter. Og kan gjøre alt en .243 kan, og litt til!

Jeg ladet en gang i tiden noen Sierra Varmint kuler (85 grain??) i 6.5x55. Ekspansjonen var upåklagelig i bade kråke og skjære, for å si det sånn. Bl.a  Norma jaktmatch og Lapua Scenar kan brukes til spiselig småvilt, og utvalget er stort også for storviltjakt.

Eneste ulempen med 6.5x55 I forhold til .243 er vel at den krever litt lengre låskasse. Som modell er vel CZ550 ei helt kurant, tradisjonell børse. Har selv en gammel Brno ZG47 I 30-06, og liker den godt. Men så er jeg også ihuga mauserfan, det kommer definitivt aldri en Blaser inn i mitt våpenskap....

Link to comment
Share on other sites

243 er jo et helt vanlig kaliber? Et av de en får kjøpt ammunisjon til. Jeg kjenner i allefall en haug folk som har 243-rifler. Kaliberet gir vel samme presisjon som alle andre kaliber - dvs. i hovedsak begrenset av skytter, og våpen til en viss grad.

CZ550ene er jo gode rifler, og gir vel "vanlig" presisjon... Noen er beddet, andre ikke, noen har frittflytende løp og andre ikke, presisjon bir deretter. Helstokkriflene til CZ har jeg ikke sett på nært hold, så vet ikke om løpet er frittflytende på dem. Ofte er "gammeldagse" helstokkrifler følsomme for varmskyting, siden løpet nesten alltid er borti stokken.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk/erfaring er at cz/brno er gode våpen, om enn litt upolerte (hvis du ser bort fra de riktig gamle brnoene fra mellomkrigstiden). Riktig mye våpen for pengene.  Jeg synes også helstokk er fint, men siden jeg kun ser praktiske ulemper med det, har jeg aldri kjøpt (ikke frittliggende pipe, ingen enkel dempermontasje). 

Hvis jeg skulle «fylle gapet» mellom 17hmr og .308win, ville jeg for min del valgt noe annet en 243win. .223, f.eks. Eller 6,5 grendel (forutsetter hjemmelading). Gjerne i en ekte minikasse. 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvis jeg skulle «fylle gapet» mellom 17hmr og .308win, ville jeg for min del valgt noe annet en 243win. .223,

Helt enig, 243 og 223 ;)

Vi driver da ikke med enten eller her?

 

Men seriøst, selv om jeg liker 223 - 243 gjør en del ting du ikke får ut av hverken en 223 eller en 308.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...