Jump to content

Bøylerifle i 45-70, Marlin 1895 eller Winchester 1886?


Doodlebugger

Recommended Posts

Hei!

Etter å ha overdratt en BRNO ZG47 til en av sønnene, har jeg plutselig "plass" til ei ny rifle. Har fortsatt 3 boltrifler I 6.5x55, .308 og 30-06, så behøver vel streng tatt ikke flere, men men.......

Har jo alltid vært litt svak for bøylerifler, og min far har en Browning BLR i .308, og det er absolutt ei hendig børse.  Men jeg ønsker definitivt ei mere tradisjonell bøylerifle.

Marlin 1895 finnes jo i mange varianter og løpslengder, og er uproblematisk å montere rødpunkt eller kikkertsikte på. Men etter utallige timer på internett, har jeg oppdaget at Winchester fortsatt selger mod. 1886, som nå produseres  i Japan.

Den ser definitivt mere "riktig" ut enn Marlin, og er nok den jeg har mest lyst på, selv om prisen ligger mye høyere. Nå er jeg dessverre kommet opp i en alder der åpne sikter på elgjakt ikke er helt ideellt, så et kompakt rødpunktsikte må nok monteres,

Så da lurer jeg på om det er mulig å montere et rødpunktsikte langt bak på låskassen på 1886, selv om toppen av låskassen er åpen hele veien (altså at sluttstykket og låseblokkene er synlige) Se for meg en slags "brokonstruksjon" type montasje, der sluttstykket går fritt under montasjen.

 

Ønsker innspill fra de som har eller har hatt en av disse riflene, Marlin 1895 eller Winchester 1886.

Edited by Doodlebugger
Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=98392485

Det KAN monteres rødpunkt på denne, men da må børsis borre og gjenge et par ekstra hull.

Hvor får man tak i braketten AsgeirK linket til? Den så jo hendig ut...

 

Pedersoli har også en ferdig lagt for rødpunkt: https://www.davide-pedersoli.com/scheda-prodotto.asp/l_en/idpr_402/rifles-model-86-71-lever-action-boarbuster-model-86-71-lever-action-boarbuster-red-dot.html

 

 

Link to comment
Share on other sites

Selg / overfør ei boltrifle til, å kjøp begge! 

Nei, helt ærlig så har jeg ingen praktisk erfaring med noen av de, kun tafsing og sikling.

 

Marlin har alltid vært drømmen ifht. bøylerifler, og særlig 1895G, men tilfeldigheter har gjort at ingen foreløpig har vært innom våpenskapet. Nå sist ble det Henry, mest pga. ryktene om dårlig kvalitet fra "Remlin" fabrikken. 

 

Da jeg jobbet deltid i en våpenforretning for mange år siden, kom det inn 1 stk.1886 i 45/70 (mulig at det var en spesialbestilling), dette var en Browning, men er ganske sikker på at den også var produsert i Japan. Den var ihvertfall helt strøken, og av alle våpnene jeg håndterte i den perioden, så har godfølelsen denne rifla ga meg virkelig brent seg fast i minnet. 

 

Jeg har også en Browning BLR, som var min eneste rifle i mange år. Den kan aldri gi samme godfølelse som en ekte bøylerifle, men veldig praktisk og uten ett feilslag på alle de årene, så ser jeg ikke noen grunn til å betvile kvaliteten på det som kommer fra Miroku.

 

Lykke til med ett vanskelig valg

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro at Marlin vinner om man tenker på praktisk bruk på jakt.- Jeg har selv en liten Leupold 2,5x Compakt på min Marlin som, synes jeg er en ypperlig kombinasjon på en rifle og kaliber som skal brukes "innenfor" 100m.

 

.45/70 gir jakten en annerledes/spesiell dimensjon,.. ingen tvil når disse tunge kulene treffer der de skal, og kikkert hjelper i det avseendet.

 

Har selv ikke erfaring med bruk av rødpunkt, .. men har mine tvil om dette skulle være noe bedre enn bruk av åpne sikter eller en god jakt-diopter som t.ex Williams som jeg har på min Win.94.

 

En liten/kompakt toppmontert kikkert er nok likevel det som fungerer best (iaf for meg) under praktisk jakt når øynene har blitt "gamle".

 

Likevel lykke til med ditt valg.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Marlin M95 i 1977 som jeg brukte mest på bane, men litt rådyr- og elgjakt ble det også. Felte ingen dyr med den, men det var ei lett og hendig rile. Blekkbokser og meloner var artige mål. Artig å lade, både med blykuler og svartkrutt.Fint med sideutkast og lavmontert kikkert i ferdige hull på låskassa. Angrer på at jeg solgte den, men en original Marlin 1895 i 45-90 fristet mer, og lensmannen sa nei til enda ei rifle. Kvoten var oppbrukt for lenge sida.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en original 1886.

 

Du kan desverre ikke montere kikkert e.l. oppå låskassa, fordi hylseutkast er rett opp. Garantert forkiling hvis du setter noe oppå der. Helt bakerst oppå kassa er det mulig å montere ei lita bro, over låseklakkene, for montering av jaktdiopter. Mulig synet ditt er godt nok med "ghost ring" dioptersikte, selv om skur og korn ikke går lengre? Det er ikke plass til stort annet enn et enkelt dioptersikte der, jeg vet ikke om noe rødpunktsikte verdt pengene som er kompakt nok til å kunne stå der.

 

Et bedre alternativ er sannsynligvis enten rødpunkt eller en "scout" kikkert montert på pipa, der baksiktet normalt står.

 

Ellers er jo 1886 driftssikre og solide børser, med mulighet for litt lengre patroner enn hva Marlin kan mate opp fra magasinet. Dette er vel kun av interesse for hjemmeladere, men skal du skyte .45-70 eller grovere så må du nesten lade selv hvis du ikke er gjort av penger. 1886 kan enkelt kamres om til .45-90 om en skulle synes at .45-70 er for svakt- men jeg har hørt rykter om at noen nyproduserte utgaver da må files ut litt i området innenfor ladeporten for å få lange patroner inn i magasinet. Originalt fantes de også i .50-110 Express, og noen amerikanere med rekylfetisj får dem kamret for .50 Alaskan som egentlig er en .50-110 ladd til moderne trykk. Diverse villkatter basert på nedstrypt .50-110 hylse (i praksis utblåst .348 siden disse er billigere) finnes også.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Vargen skrev:

Jeg har en original 1886.

 

Du kan desverre ikke montere kikkert e.l. oppå låskassa, fordi hylseutkast er rett opp. Garantert forkiling hvis du setter noe oppå der. Helt bakerst oppå kassa er det mulig å montere ei lita bro, over låseklakkene, for montering av jaktdiopter. Mulig synet ditt er godt nok med "ghost ring" dioptersikte, selv om skur og korn ikke går lengre? Det er ikke plass til stort annet enn et enkelt dioptersikte der, jeg vet ikke om noe rødpunktsikte verdt pengene som er kompakt nok til å kunne stå der.

 

Et bedre alternativ er sannsynligvis enten rødpunkt eller en "scout" kikkert montert på pipa, der baksiktet normalt står.

 

Ellers er jo 1886 driftssikre og solide børser, med mulighet for litt lengre patroner enn hva Marlin kan mate opp fra magasinet. Dette er vel kun av interesse for hjemmeladere, men skal du skyte .45-70 eller grovere så må du nesten lade selv hvis du ikke er gjort av penger. 1886 kan enkelt kamres om til .45-90 om en skulle synes at .45-70 er for svakt- men jeg har hørt rykter om at noen nyproduserte utgaver da må files ut litt i området innenfor ladeporten for å få lange patroner inn i magasinet. Originalt fantes de også i .50-110 Express, og noen amerikanere med rekylfetisj får dem kamret for .50 Alaskan som egentlig er en .50-110 ladd til moderne trykk. Diverse villkatter basert på nedstrypt .50-110 hylse (i praksis utblåst .348 siden disse er billigere) finnes også.

 

 

Takk for et grundig svar! En ting jeg lurer på ang. 1886, er kolbekappen. De kommer jo med en stål kolbekappe som går et stykke forover på kolbekammen. Dette gjør det vel vanskelig å montere en gummi kolbekappe, om den originale skulle vise seg å være ukomfortabel. Eller finnes det noe "lurt" tilbehør der og?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte lær her:

http://gunstockcover.com/main.sc

Den ble staselig, en hake med det hele er at man kvier seg for å gå ute med stasen i regnvær. Jeg har mine bøylerifler som godværsbørser uansett. Det hele er som med mange andre av oss med div. våpen, en subjektiv smak sak. Det har blitt noen rådyr med Win.mod.94 og ett med Marlin. For meg er bøylerifler nostalgi, engelsk skjefte og definitivt ikke nymotens sikter eller demper. Jeg må jo si at den japanske Win.mod. 1886 er en seriøs og lekker sak, når vi først snakker om å gå til innkjøp. En Marlin passer mulig estetisk best med kikkert av alle bøylerifler? 

Bilder av min Marlin med lær fra Gunstockcover er å se i tråden for: Er bøylerifler noe å ha?

1894-1895.JPG

Her har bøylene fått litt mykt lær, det gjorde jeg selv, Wraping heter det. Jeg har beholdt dette på Winchesteren. Marlin er oppgradert i lær fra Gunstockcover.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke annet å si enn at jeg er sykt godt fornøyd med min Marlin 1895 SBL, uten å insinuere at det er feil å velge Winchester av den grunn.

Jeg vil også legge inn denne lenken til børsa jeg hadde kjøpt hvis jeg hadde visst at J&F skulle bruke så lang tid som de gjorde på å sende meg Marlinen. Riktignok ikke .45-70, men sykt fett likevel.

http://huntershouse.dk/kat918-Leveraction-brugt-og-nye/side4269-Winchester-M.-1895,-kal.-405-W.C.F..html

Link to comment
Share on other sites

Du spør om råd, kjøp en Marlin:

Noen her har svart ganske greit ang. Win.mod.1886, ikke særlig egnet til montering av nymotens sikter over utkastet. 

Som andre her er jeg fornøyd med min Marlin 1895GS. Jeg har drasset på diverse boltrifler på jakt, men Marlin 1895 og Winchester m/94 er de mest hendige å letteste jeg har hatt med meg på jakt. Korte hendige/nette karabiner. Jeg vet at det finnes noen tilsvarende i boltrifler som kan skryte på seg det samme, Remington mod.seven m.flere. 

Hvis du vil ha en grei bøylerifle til å sjonglere med diverse nymotens sikter så er Marlin sin låsekasse en genial "plattform", den er klargjort med hull på låsekassa til hva du vil. Her kan du bygge på med Scout-løsninger og optikk fremme eller tradisjonelt lenger bak. Kjøp en kortvariant ala Guide Gun, hendig og takknemlig å drasse på. 

Eller som andre nevner, rydd plass til en bøylerifle til hvis du vil ha en fullblods veteran i tillegg. Jakter du elg, for all del behold en seriøs boltrifle i garderoben for enkelte utfordringer.

https://www.marlinfirearms.com/lever-action/model-1895-big-bore

Link to comment
Share on other sites

Sitat psAico:  Da jeg jobbet deltid i en våpenforretning for mange år siden, kom det inn 1 stk.1886 i 45/70 (mulig at det var en spesialbestilling), dette var en Browning, men er ganske sikker på at den også var produsert i Japan. Den var i hvert fall helt strøken, og av alle våpnene jeg håndterte i den perioden, så har godfølelsen denne rifla ga meg virkelig brent seg fast i minnet. 

 

Jeg må si meg helt enig med psAico ;)

Og av alle de bøyleriflene jeg har eid eller skutt med, så er det en som alltid løfter humøret noen hakk når jeg tar den frem, og det er min japanskproduserte Browning M.1886. Jeg får alltid et stort smil om munnen når jeg tar ladegrep på den :D

 

Browning 1886.JPG

Edited by Apollo
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@Apollo Ingen tvil om at den er en lekkerbisk! :DSom TS nevner i starten her, han begynner å bli avhengig av annet enn åpne sikter. (alder) Da er en Marlin en lettvint plattform. Han ønsker å jakte elg på forsvarlig vis. Jeg fikk veldig lyst til å tafse på en slik 1886 her, det er greit med slik tafsing uten å havne på lista "Metoo".

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen fare for at jeg kvitter meg med alle boltriflene. 6.5 har jeg hatt siden 1984, den en er en "svenskmauser" fra 1904, nummerlik, og har fortsatt original løp, dog kappet og med jaktstokk. Like presis som det meste annet jeg ser på skytebanen. Og ZG47en i 30-06 blir sannsynligvis pimpet litt opp med M70 sikring og en finere stokk. Muligens pipet om til 8x57, 9.3x62 eller 8x68 etterhvert. 308en er en ombygd M67, og var i utgangspunktet tenkt å være treningsbørse for volumtrening på bane. Den er noe tung for jakt.....

Jeg er altså ikke enig i at "Mauser er no gammal dritt", som mange hevder i en annen tråd her :) 

 

Men nå er det altså en 45/70 som mangler. Ser at du anbefaler en kort karabin, type "Guide gun", men jeg synes de er litt i korteste laget. Jeg tenker at løpslengde mellom 20" og 22" er det jeg helst vil ha. Da må jeg nok kjøpe en med lengre løp, og få løp og magasin kappet. Så vidt jeg kan se leveres bade Marlin CB og 1886 med 26" løp.  Om det blir kort løp likevel, synes jeg 1895 CBA ser bedre ut enn Guide Gun, bortsett fra at CBA ikke har nettskjæring.

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Apollo skrev:

Sitat psAico:  Da jeg jobbet deltid i en våpenforretning for mange år siden, kom det inn 1 stk.1886 i 45/70 (mulig at det var en spesialbestilling), dette var en Browning, men er ganske sikker på at den også var produsert i Japan. Den var i hvert fall helt strøken, og av alle våpnene jeg håndterte i den perioden, så har godfølelsen denne rifla ga meg virkelig brent seg fast i minnet. 

 

Jeg må si meg helt enig med psAico ;)

Og av alle de bøyleriflene jeg har eid eller skutt med, så er det en som alltid løfter humøret noen hakk når jeg tar den frem, og det er min japanskproduserte Browning M.1886. Jeg får alltid et stort smil om munnen når jeg tar ladegrep på den :D

 

Browning 1886.JPG

 

Blir glad bare av å se bilder av denne! (PS! om det rabler helt for deg, og du får lyst til å selge, så er det bare å sende PM :D )

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Doodlebugger skrev:

Men nå er det altså en 45/70 som mangler. Ser at du anbefaler en kort karabin, type "Guide gun", men jeg synes de er litt i korteste laget. Jeg tenker at løpslengde mellom 20" og 22" er det jeg helst vil ha. Da må jeg nok kjøpe en med lengre løp, og få løp og magasin kappet. Så vidt jeg kan se leveres bade Marlin CB og 1886 med 26" løp.  Om det blir kort løp likevel, synes jeg 1895 CBA ser bedre ut enn Guide Gun, bortsett fra at CBA ikke har nettskjæring.

 

 

hva med en std 1895 , 22" løp og 4sk magasinrør.      Burde være billigere å bytte bare magasinrøret om man ønsker å ha det lenger..? 

https://www.marlinfirearms.com/lever-action/model-1895-big-bore/model-1895

 

Edited by ivara
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Vaquero skrev:

@psAico @DoctoRoy @Apollo Dere har en diagnose, bøylefetishme. Jeg har kjennskap til den, stadig flere kommer ut av skapet, med eller uten lær:cool:

I @DoctoRoy sitt tilfelle har du nok helt rett. Fantastisk samling!

Jeg har bare en mild avhengighet som kan behandles med 2-3 slotter i jaktgarderoben. 

Om Doctoren kan skrive ut noen flere på blå resept så vil jeg nok også utvikle en fetisj, men inntil det skjer må jeg holde sykdommen under kontroll. Har desverre ikke mer jaktgarderobe å avse til formålet..

 

Denne tråden er forresten en alvorlig trussel mot immunforsvaret mitt. 

Edited by psAico
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er ingen fare for at jeg kvitter meg med alle boltriflene. 6.5 har jeg hatt siden 1984, den en er en "svenskmauser" fra 1904, nummerlik, og har fortsatt original løp, dog kappet og med jaktstokk. Like presis som det meste annet jeg ser på skytebanen. Og ZG47en i 30-06 blir sannsynligvis pimpet litt opp med M70 sikring og en finere stokk. Muligens pipet om til 8x57, 9.3x62 eller 8x68 etterhvert. 308en er en ombygd M67, og var i utgangspunktet tenkt å være treningsbørse for volumtrening på bane. Den er noe tung for jakt.....

Jeg er altså ikke enig i at "Mauser er no gammal dritt", som mange hevder i en annen tråd her :) 

 

Men nå er det altså en 45/70 som mangler. Ser at du anbefaler en kort karabin, type "Guide gun", men jeg synes de er litt i korteste laget. Jeg tenker at løpslengde mellom 20" og 22" er det jeg helst vil ha. Da må jeg nok kjøpe en med lengre løp, og få løp og magasin kappet. Så vidt jeg kan se leveres bade Marlin CB og 1886 med 26" løp.  Om det blir kort løp likevel, synes jeg 1895 CBA ser bedre ut enn Guide Gun, bortsett fra at CBA ikke har nettskjæring. Alternativt GBL, med pistolgrep og 6 skudds magasin.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...