Jump to content

1941 Husqvarna M38 Ammunisjon


Eppesatan

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har søkt etter svar, men tydeligvis ikke i stand til å finne. Da må jeg spørre.

 

Hvilke  ammunisjon kan jeg trygt lade i min 1941 Husqvarna M38 i 6.5x55? Løp, kasse etc virker å være i utmerket stand. Tenkte i utgangspunktet å bruke den til jakt på det meste, men avhenger jo selvfølgelig på hvilken ammunisjon jeg kan benytte. I følge lokal børsemakerverksted fikk jeg to svar: "Disse er såpass solide at du kan tilnærmet bruke hva som helst med visse unntak". Samme verksted, annen ansatt: " Denne er lik Krag, så kun rekruttammo anbefales".

 

Da blir jeg forvirret...

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Mas-36 said:

Da Svenskene bygget om flere av disse til 7,62x51, vil jeg tro de takler normale 6,5x55 patroner.

Dette er en M38 bygd som M38. Altså, med bøyd hevearm etc. De brukte jo ordentlig stål, så skjønner ikke helt hvorfor den skal sammenlignes med Krag...? Spandere på meg vernebriller og hansker kanskje...

Screenshot_20171122-202720.png

Screenshot_20171122-202732.png

Screenshot_20171122-202737.png

Screenshot_20171122-202743.png

Screenshot_20171122-202749.png

Screenshot_20171122-202726.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en slik svenske selv en gang, i mange år:

Jeg hadde den for mengde og moroskyting, den fikk alt av kuler jeg kunne lade og ellers av alt jeg kom over av "ordinær" 6,5x55 ammo.

Jeg skal ikke påberope å være en ekspert på svenskemausere, men mener å ha hørt at noen av modellene før 1896 serien ikke skulle ha for sterk ammo, (mulig ukyndig påstand).

Jeg kjente en svensk børsemaker som skrøt mye av denne låsekassa og bygde om flere av disse i diverse kaliber. 

 

Å blande denne inn med Kragtrykk blir feil som det blir nevnt her. 

 

For noen år siden besøkte jeg Norma på Åmotfors, der fikk vi se produksjonslinjen helt inn til det hellige rommet hvor de trykktestet ladningene og skjøt presisjonstester og kronograferinger.

Jeg la spesielt merke til at det var flust med 1896/38 mekanismer til trykktestinger. De brukte sikkert ikke svenskemauseren til trykktest av Wby.Mag og tilsvarende.  

Norma trykktest.JPG

Bilde over viser trykktestrommet. Det lå mange pipeemner i rommet for diverse kaliber. Mekanismen/låsekassa skulle være kjent.

Trykkmåleren er her uten pipe, ser ut som om de har en hurtigkobling som en slags løsning?

 

Norma testrom.JPG

Her er to stasjoner med litt blanding av to typer låsekasser, hva som er kronografering og presisjonstest husker jeg ikke. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan legge inn et par bilder til fra Norma i Åmotfors:

Jeg la spesielt merke til låsekassene til  Mauser 1896/38, den gangen hadde jeg en slik rifle selv og var litt forundret over at de ikke hadde mer av 98 kasser og nyere. Selvfølgelig hadde de det, men det var mye gammelt. Testpiper sto stablet i store mengder.

Det var et fantastisk besøk hvor inntrykk sitter i ennå. Jeg får nesten umotiverte spasmer ennå.....:D

 

Jeg hadde flere bilder her i en annen tråd hvor bildene forsvant.

Norma pipeemner – Kopi.JPG

Norma pipeemner.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Setter pris på bildene! Ser ut til å ha vært en meget interessant tur.

 

Jeg tenker primert på toppjakt med rifla. Rådyr kunne jeg godt ha tenkt å felle med den. Til elg bruker jeg 308 og kikkertsikte, men det er så "nymotens". Jeg tenker til avveksling fra elgjakt og komposittvåpen. 

 

Lurer litt hva Chiefen.v-2 mener angående gassen?

Link to comment
Share on other sites

Om noe går galt(feks hylsebrudd) har gass og splinter fri vei rett bakover i låskassen og ut i retning skytters øyne/ansikt.

Ja, det har skjedd. Hell, I was there.

Skjer det ofte? Nei. 

 

Om du kikker på muffa på sluttstykket på en m96/m38 (og alle andre pre-m98 mausere) og en m98 vil du se at m98 har en flens/et skjold som vil lede slike gasser og splinter ut til siden.

Litt som med 2-krets bremser, Utrolig sjelden en har bruk for sånt men knake kjekt akkurat når det trenges.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en M96 produsert i 1904. Denne kjøpte jeg ferdig ombygd fra Aaserud i Drammen i 1984. Den har fortsatt original pipe, men kappet til 60 cm. Jeg har skutt mange tusen skudd med den opp igjennom årene, både skytterlagsammunisjon og jaktammunisjon.

Blant annet 140 grain Norma Nosler Partition, 140 Grain Norma Vulkan, 156 Grain Norma Oryx, Norma Jaktmatch og Lapua Scenar i ulike varianter. Børsa har blitt brukt på elgjakt, småviltjakt og til trening og til feltskyting i DFS jegerklasse.

 

Nå er ei enkelt børse et heller dårlig statistisk grunnlag, men jeg har aldri opplevd noe som helst problem med denne børsa, verken hylsebrudd, klikk, matingsproblemer osv. Jeg vil anta at risikoen for hylsebrudd er minimal ved bruk av ferdigladet Norma og Lapua ammunisjon, iallefall så lenge kammer/headspace er innenfor toleransene og våpenet er i god stand.

Ved hjemmelading vil kanskje risikoen for hylsebrudd øke noe, om man bruker hylsene for mange ganger, og eksperimenterer med ladninger som er i grenseland. Jeg er usikker på hvordan homogene kuler vil opptre i disse gamle originalløpene med tanke på trykk, så der har jeg noen reservasjoner. Om man er bekymret for hylsebrudd, er kanskje skytebriller (vernebriller) en god ide.

 

Forøvrig er disse M96/M38 svært presise børser, selv sammenlignet med nyproduserte våpen. Når jeg er på skytebanen er det mange Tikka/ Blaser/Sauereiere som har vesentlig dårligere samlinger enn det jeg har med min 113 år gamle mauser M96 :)

I et nummer av "Vapentidningen" tidligere i år, var det en artikkel om en ettersøksbørse i 9.3x57 bygd på en slik M96/M38 kasse. Er litt usikker om det kalibret har høyere trykknivå enn 6.5*55.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i andre tråder skrevet om den overdrevne frykten noe såkalte forståsegpåere har for bruk av Krag (norsk) og M-96 mauser variantene. Begge er konstruert og testet for 6,5x55, faktisk er patronen utviklet sammen med disse. Begge våpentyper og ammunisjonen var ladd til det som den gang var moderne kammertrykk, tilsvarende det vi i dag ville sagt var ca 3300. Nøyaktig hvor mye trykk ammunisjonen gav er litt usikkert pga måleteknikk og registrering.

Standard 6,5 ammunisjon er fremdeles ladd til omtrent dette trykket, eller noe lavere.

Etter at kragen hadde blitt brukt i DFS i mer enn 50 år uten særlig problemer fantes det mange gamle og slitte låskasser i bruk, og da man med moderne krutt kunne oppnå samme hastighet med lavere trykk ble konkurranseammunisjon i DFS ladd til noe lavere trykk.

Da hadde en militær låskasse beregnet for å skyte mindre enn 10 000 skudd vist at den tålte opp mo 50 000 skudd uten at slitasjen gjorde den ubrukbar, men mange i DFS var betenkt, og trykket ble redusert.

Begge våpen har blitt brukt i skandinavia siden 1894 og det er skutt et ufattelig antall skudd med dem, både i militær sammenheng, i konkurransesammenheng og på jakt. Alt med standard ammunisjon. Antall ulykker har vært særdeles få, og de fleste skyldes menneskelig feil. Det finnes flere moderne våpen som har en ulykkesstatistikk som indikerer større fare for bruker enn det som er med disse gamle traverne.

Begge begynner å bli gamle, og det er ikke de vi bør satse vider på, men de er fremdeles ikke farlig med standard ammunisjon.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Noen bra argumenter her! Kjøpte Partizan 9 gr/ 139 grs FMJ her i sted. Tenker jeg prøver den. Ønsker å beholde riflen orginal i og med at den er "matching numbers", så noen inngrep for å gjøre den annerledes er ikke aktuelt. Har en 1939 K98 i 30-06 til å fikle med...

 

Mitt første innlegg her på Kammeret, og du verden for en respons! Setter pris på de som tar seg tid til å dele erfaringer. All input er god input!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...