Jump to content

Lite men stort nok våpenskap..?


Roffen

Recommended Posts

Jeg har et Raufoss Safehouse som jeg har 6 våpen i og plass til mer. Det er bare snakk om nok fantasi og bobleplast. Ammo har ingen ting i våpenskapet å gjøre. Det har du i en låsbar pappeske ved siden av. Eller som meg.. kjøpte sånne låsbare kasser fra biltema.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Xxl har tilbud på skap i helgen, men kun for de som abonnerer på nyhetsbrev. Jeg har det skapet som er på tilbud nå, og det er fint plass til 3-4 håndvåpen + en del ammo. Akkurat nå har jeg 2 våpen, 1500 .22lr og 3-400 .38/357 i skapet. I tillegg til dette en fuktoppsamler som tar opp en del plass. 2800 + frakt nå

Edited by SW66
Lagt til link
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, ATnT skrev:

. Ammo har ingen ting i våpenskapet å gjøre. 

 

Hvorfor sier du det, sikkerhet eller pga plass..? Det er lov å ha Amo og våpen i samme skap. Litt usikker på krav til lagring av Amo, men det må vel også låses forsvarlig ned, om ikke like strengt som våpen...

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, SW66 skrev:

Xxl har tilbud på skap i helgen, men kun for de som abonnerer på nyhetsbrev. Jeg har det skapet som er på tilbud nå, og det er fint plass til 3-4 håndvåpen + en del ammo. Akkurat nå har jeg 2 våpen, 1500 .22lr og 3-400 .38/357 i skapet. I tillegg til dette en fuktoppsamler som tar opp en del plass. 2800 + frakt nå

 

Det var veldig kompakt. Kona hadde likt dette, men ser for meg at det er OK å kunne ta esken rett ut/inn, uten å ta ut våpenet hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Les hele §80 i Våpenforskriften.

 

§ 80.Oppbevaring av ammunisjon

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

Den som har politiets tillatelse til å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon, eventuelt mer enn 15 000 patroner håndvåpenammunisjon der minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short, skal varsle brannvesenet om hvor ammunisjonen er oppbevart, og følge eventuelle pålegg som brannvesenet gir om oppbevaringen. Tillatelse skal ikke gis før det er fremlagt bekreftelse på at brannvesenet er varslet og eventuelle pålegg fulgt opp.

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn.

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roffen said:

 

Det var veldig kompakt. Kona hadde likt dette, men ser for meg at det er OK å kunne ta esken rett ut/inn, uten å ta ut våpenet hver gang.

Jeg har våpen på øverste hylle, og ammo + fuktsamler nede. Har også dekket hyller og vegger med tynn skumgummi-lignende stoff så jeg ikke påfører unødig slitasje på våpen.

 

Har tilgang til både våpen og ammo iten å flytte på noe, men kommer sikkert til å bytte skapet i et større etterhvert. Får nok aldri for stort skap 🙄

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg funnet størrelsen som passer mitt behov. Og vurdert at jeg legger amo i skapet. innbrudd er jeg lite bekymret for, jeg sikrer mest med tanke på barn i huset, både egne og andre som kommer og går. (Men jeg vil selvfølgelig sikre i hht regelverket). Jeg vil heller ikke at noen skal få tak i ammunisjon, og da ligger den tryggest i et våpenskap.  Det svake "leddet" her blir da nøkkelen, hjelper ikke med verdens sikreste skap hvis nøkkelen til skapet ligger å slenger.

 

Her vurder jeg to alternativer:

 

1. Safe med nøkkellås. Der nøkkel oppbevares i en egen nøkkelboks med kode. Type masterlock.  Eller blir her nøkkelboksen et svakt ledd, får man opp den har man plutselig tilgang på våpen og amo..?

 

2. safe med kode. Litt dyrere, men da slipper man lagring av nøkkel, og det vil kun være jeg som kan koden. Litt redd for driftsproblemer osv, med nøkkel blir sjelden noe tull.

 

Noen som har synspunkter/erfaring med nøkkel vs kode..?

 

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, ATnT skrev:

https://www.finn.no/shopping/nokkelboks-med-kodelas?ppc_camp=684267354

 

Denne har en idiot-teknikk for å få åpnet så bare det er sikkerhet i seg selv. Denne har jeg ute på veggen midt i svarteste oslo med husnøkkel i.

 

Samme type boks brukte vi på jobben i et prosjekt underlagt sikkerhetsloven, da ble denne brukt som nøkkel boks utenfor et kontor, der arbeid inne på kontoret var gradert B.  Vi valgte da en type som var godkjent til dette (Tror NSM som godkjenner produkter). Den fysiske styrken var sikkert bra, men vi "oppdaget" en stor svakhet ved denne låsen. Det var uvesentlig i hvilke rekkefølge vi trykket inn knappene, du kan heller ikke bruke samme siffer to ganger i en kode. Dette begrenser antall kombinasjoner så mye at sjansen for å gjette koden på få forsøk er stor. Mulig din boks ikke har denne svakheten...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...