Jump to content

Vanlig løpslevetid forskjellige kaliber, hva er erfaringer?


høggern

Recommended Posts

Har hatt mi pipe i 6,5x55 siden 1999, skutt fåglarna vet hvor mange tusen skudd med den. Går fortsatt hull i hull. Min fars gamle Sako i 308 har vært hovedbørsa hans (og nå min brors) siden 70-tallet. Banket og gått med alt fra hjemmeladd til Nato-ammo siden da. Går fortsatt hull i hull. Hva slags presisjon snakker vi egentlig om? For innafor 300 meter kan jeg ikke se at det er snakk om "å slite ut". 

Link to comment
Share on other sites

Jojo, skulle vel ha satt anførselstegn. Men dog, årets storviltprøve med 6,5x55 ble utført som vanlig, og det var ikke mye mer enn en femkroning som skulle til for å dekke de fem skudda. Så jeg spør igjen, hva slags presisjon tapes på rundt 4000 skudd? Spurt på en annen måte, hvor stor er egentlig innertieren på DFS-skiva?

Link to comment
Share on other sites

Det som skiller løp for konkurranseskyting fra løp ti jakt er krav om at presisjonen skal være god med varmskutt løp. For DFS skyttere er det først på omgangen de slitte løpene gir dårlig resultat. Et godt slitt løp kan gi meget god presisjon på de første 5-10 skudd fra kaldt løp. Et slikt kaldt løp kan utmerket holde innertier, men når det blir varmt vil det slenge langt ut i nier.

Link to comment
Share on other sites

Det varierer så veldig. Blant annet med hvilken kule og ladning man har brukt. Jeg har sett et løp sprekke på 2000 skudd med 7 g heit ladning og kaste helt opp i nummerskiltet over skiva når det ble varmt. Et annet skjøt jeg 9000 skudd Norma Rekrutt og DL hjemmeladd, pusset jevnt og så gruppene langsomt åpne seg til det ikke holdt innertier på 300 m. De fleste er imellom der et sted, men det varierer hvordan løpene tar kvelden. 

Edited by boble
Dårlig språk.
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Så jeg spør igjen, hva slags presisjon tapes på rundt 4000 skudd? Spurt på en annen måte, hvor stor er egentlig innertieren på DFS-skiva?

Det er jo ikke alle som er fornøyd med "DFS presisjon". Innertieren er forøvrig 50mm. 10eren er 100mm. Man vil ha marginer, og man vil ha løp som har disse marginene når de er glovarme. Når strekken går ut av miragebåndet omtrent.

 

Jeg har et løp i feltsaueren nå, som just runda 2500 skudd, det har stått i langholds/UNL/PRS-rifla til nå og ble degradert. Ikke fordi det er for dårlig, men fordi jeg ikke trenger den samme presisjonen til feltskyting. De forrige løpene mine har begynt å bli "sære" rundt 3000-3500 skudd, og jeg har ikke gidda å bale med Sauerløp forbi 4500 skudd. Dette skal få 1000-1500 skudd på feltskyting i vinter, og bli armeringsjern - om det holder. Jeg har ikke tid til å finne ut av dårlig presisjon, så finner det på ting, så ligger et med halvparten så mange skudd i, på lur. Det går også meget bra.

Det som nå er på 2500, samla 5 skudd på 10-12mm på 200m da det var nytt. Nå samler det 5 skudd på 12-15mm, og bare mellom ca skudd 5 og skudd 50 etter puss. Det samler tydelig bedre etter puss

IMG_6095.JPG.de4e1a6de356df2b740a279a207ef3a8.JPG

 

Her var det skutt ekstremt skittent, men poenget er der. Svært få ville sett sånt under DFS-skyting. Men noen ville på trening.

Og good luck å skyte 15mm på 200m med et løp som har gått 4000 skudd, eller som gruppa til høyre, på 100m

 

Ser du på lenger hold, så hiver jeg inn noen bilder fra 500m-skyting. Ett med det forrige løpet ved ca 800 skudd, og to med dette, ved ca 2000 begge to. Jeg skal ikke påstå at dette noengang gikk så bra som det forrige, men en klassiker er skudd som ramler langt under på de lange holdene, 5-10-15cm under på 500m. En halvmeter under på 1000m. Guttungen "arva" jo det forrige på sånn 3000, og jeg lurte i 500 skudd på hvorfor han alltid hadde "fluer" under - men de forsvant når det forsvant...IMG_1795.JPG.1b68c33b9693c784290688f7f2cb4840.JPGIMG_6147.JPG.24518ee8b9c504b19235d6c8d37a111a.JPG

 

Slik har egentlig ale løpene mine tedd seg, bortsett fra ett, i 223, som skjøt utmerket til ca 2500 skudd, type fantastisk. Det gikk til å spre som ei hagle på omtrent en serie. Og superpuss kunne få det til å gå bra i 15-20 skudd etter det. Det var med 90gr Berger, og det er, som 7g kula beskrevet over her, ei kule som er svært marginalt stabilisert. Jeg tror det er typisk for slike kuler, Løpoene slutter å skyte dem tidlig, og "with force".

 

Jeg har tatt piper fra "utslitt"-haugen mange ganger, og pussa dem fine, og på 100 og 200m går de supert i noen skudd. Jeg har skutt dem varme, og sett dem spre mer og mer. Jeg tok ett, somhadde gått 4200 skudd eller deromkring. Så pussa jeg det superblankt, og skjøt et par knallgode liggserier. Så skjøt jeg 60 skudd stående, med nedslående resultat forøvrig - og så et par liggserier, nå glovarmt. Ikke om det ville holde 10er. På 200m. Alle disse løpene har fått stort sett feltammo, så med baneammo, eller rekrutt vil en få helt andre tall.

 

K

 

 

 

 

IMG_4192.JPG

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Leste en plass at det var en som hadde skutt 25000 skudd med 308win, å det samlet bra nok til jakt. 

Men det var vel en blaser så kan vel ikke forvente noe mer,:-:D

Spørs vel hva slags jakt. Jeg kan kaste øks bra nok til jakt, spørsmålet er bare hva slags avstand man jakter på. Tror faktisk jeg skyter pil og bue bra nok til jakt innafor de avstandene som jakteliten mener man bør holde seg med rifle...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Levetiden har vel mye med ladningene å gjøre. Har liten erfaring selv, men leste et sted at et Sauerløp i 6,5 kanskje tåler 6-7000 skudd om en bruker Norma DL i vanlig 830 m/s, mens det kanskje holder bare 3000 om en skyter DL felt i 900 m/s.  M67 kan sikkert si noe om dette.

Link to comment
Share on other sites

Det  brukes litt feil terminologi noen ganger. Løp blir ikke slitt ut, men de blir ubrukbare på grunn av kruttgassenes erosjon. Det er derfor ikke bare hastighet og trykk, men mengde krutt og kruttype har stor betydning.

Som et eksempel hadde vi i DFS en periode rekruttammunisjon som ga større utbrenning enn standard Rano Super. Det var fordi den var ladd med et hurtigbrennende krutt med høy forbrenningsvarme. I tillegg var det mye friflukt som også påvirker negativt.

Generelt kan en si at høyere hastighet med en kule gir mer utbrenning enn lavere hastighet med samme kruttet. Bruker en raskere krutt øker utbrenning.

Det finnes altså ingen fasit.

Gjør som M67, kasser når du blir i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Muligens, dersom du har starttrykk som er nært normaltrykk for kaliberet og lang friflukt vil en del av kruttgassene komme forbi kulen og virke som sveiseflammer i overgangskonus. Trykket stiger også mye raskere med så raskt krutt slik at temperaturen i overgangskonus vil være høy, tipper omtrent samme som normalladning, men litt mindre krutt som skal ut.

Tipper at slitasje er omtrent som for normal fabrikk, muligens litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Slenger ut noen tanker... Nå som alle skal ha korte løp og høy hastighet. Sagt på en annen måte, hjemmeladeren som ønsker en gitt hastighet på kula må jo bruke mer krutt for å få samme hastighet i et løp på 50cm vs 60cm, dette vil jo gi lavere levetid på løpet.

 

Jeg har mer krutt bak 123gr Scenar til jaktbørsa enn til DFS sauern. Bryr meg egentlig ikke så mye om levetid på løp selv om de koster over dobbelt så mye til jaktbørsa som til Sauern. Bruker det så lite, så det holder nok god jaktpresisjon i 20-30 år 😄

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har gjort seg opp erfaringer med molykuler? 

Øker levetiden nevneverdig? Om man skal høre på Norma, så er jo moly en gave, mye lengre levetid på løp, og man kan bare dra en bronsebørste med olje gjennom løpet etter skyting, og man trenger ikke å tørrpusse heller. Pusseskudd skal jo ikke være et tema med molykuler

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt begge selv, men aldri gjort meg opp noen mening. DL har hatt god presisjon i alle løpene jeg har testet den i.

Bruker 8g Scenar nå, men det kan godt hende jeg bytter tilbake til DL når jeg er fri for Scenar. Scenar er jo også hakket billigere enn DL

Link to comment
Share on other sites

Måtte regne på det nå og. Diamondline (coated) mot Goldentarget (vanlig). Om man bruker en kruttpris på 550 pr kg(43 grain krutt på begge kuletyper), tennhettepris på 43 øre, kulepris på GT på 2,59 og kulepris på DL på 2,99,  så blir patronprisen 4,95 for en hjemmeladd DL patron, og 4,55 for en hjemmeladd GT patron. Her har jeg ikke tatt hensyn til at det kanskje går et grain ekstra krutt for å få samme hastighet på den belagte kula, noe som vil kunne slå enda dårligere ut rent økonomisk.

Man kan jo lese grafen selv,

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...