Jump to content

AGP nedfellbar kolbe ruger 10/22


pelsjager

Recommended Posts

Jeg vil anta at total våpenlengde blir mindre enn 84 cm med kolben innfelt, og da er det ulovlig å i det hele tatt montere den. Det vil regnes som en vesentlig endring av våpenet og krever tillatelse fra politiet, som du ikke vil få.

 

Det er også utfordringer med å få slikt tilsendt fra USA, fordi det er eksportrestriksjoner på det aller meste.

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat samme krav til karakter og lengde pipe/totalt for rifle og hagle UANSETT om du er hjemme på gutterommet, på bane, på jakt, eller på tur i skogen. Du må ha en temmelig lang pipe for at denne kolben skal være lovlig å bruke.

 

Har du en Takedown er det vel lite vits i å gjøre den mye kortere når den uansett kan deles i to..

Link to comment
Share on other sites

På 17.11.2017 den 10.51, fleskebacon skrev:

Jeg vil anta at total våpenlengde blir mindre enn 84 cm med kolben innfelt, og da er det ulovlig å i det hele tatt montere den. Det vil regnes som en vesentlig endring av våpenet og krever tillatelse fra politiet, som du ikke vil få.

 

Jeg er uenig att det er en vesentlig endring og montere den stokken siden det er ekstremt enkelt og bytte tilbake til original stokk så den blir lovlig.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Erlend Meyer skrev:

"Vesentlig endring" handler ikke om hvor mye jobb det er. Det handler endring av våpenets egenskaper, i dette tilfellet til en lengde under minstekrav (840mm).

 

Er totallengden på en rifle en av våpenets egenskaper? Ikke enig. Vesentlig endring er hvis du gjør en permanent endring på våpenet, f.eks bygger den om til og bli helautomatisk.

 

4 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Hadde det vært regulert etter hvor enkelt det er "å bytte tilbake" kunne vi vel alle dratt på jakt med ulovlig ammunisjon og kort pipe, det er jo bare å bytte patroner og sette på den lange pipa når oppsynsmannen kommer.

 

Jeg påstår ikke at det er bare og kjøpe den nevnte stokken og dra på jakt eller skytebanen. En børse under totallengden er og forblir ulovlig. Jeg er bare ikke enig at og montere den stokken regnes som vesentlig endring siden det ikke er permanent og man forandrer ikke på hvordan våpenet fungerer.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Anonymrifle skrev:

 

Er totallengden på en rifle en av våpenets egenskaper? Ikke enig. Vesentlig endring er hvis du gjør en permanent endring på våpenet, f.eks bygger den om til og bli helautomatisk.

 

 

Så du mener å  feks bygge om en AR15 til full auto ikke er en vesentlig endring som man må søke på? iogmed det ikke er en permanent endring?

 

 

Men uansett er du tilsynelatende alene om denne definisjonen...

 

POD:

Sitat

3.6.7  Vesentlig  endring  av  et  våpens  karakter.    Geværer  med
sammenfellbart/innfellbart/avtagbart skulderskjefte
Etter våpenloven § 8 tredje ledd, må den som vil foreta en vesentlig endring
av  et  våpens  karakter  eller  eier  et  våpen  som  er  vesentlig  endret,  ha
politimesterens tillatelse. Dette gjelder også registreringsfrie våpen.
Avkortning  av  kolbe  slik  at  våpenets  totallengde  blir  kortere  enn  minste
tillatte lengde, jf. våpenforskriften § 2 første ledd, jf. § 4 første ledd, regnes
som  vesentlig  endring.  Det  samme  gjelder  en  endring  av  fast  kolbe  til
innfellbar  kolbe,  dvs  når  endringen  medfører  at  våpenets  totallengde  blir
kortere  enn  minste  tillatte  lengde.  Videre  vil  omgjøring  av  våpen  til  å  ha
helautomatisk funksjon regnes som en vesentlig endring av våpen. Tillatelse
til vesentlig endring skal kun gis hvor det foreligger et begrunnet behov.

 

Direktoratet antar videre at denne bestemmelsen også omfatter nedkorting
av  geværpipe  slik  at  pipen  blir  kortere  enn  lovlig  lengde.  Dette  gjelder
uavhengig  av  våpenets  lovlige  totallengde.  Pipelengden  måles  i  henhold  til
bestemmelsene fastsatt i våpenforskriften § 4.

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Anonymrifle skrev:

 

Jeg er uenig att det er en vesentlig endring og montere den stokken siden det er ekstremt enkelt og bytte tilbake til original stokk så den blir lovlig.

Det er ikke så mye å være uenig i egentlig. Hvis den blir kortere enn 840 mm med kolben innfelt blir det per definisjon en pistol. Og det er en vesentlig endring.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Anonymrifle skrev:

Jeg er bare ikke enig at og montere den stokken regnes som vesentlig endring siden det ikke er permanent og man forandrer ikke på hvordan våpenet fungerer.

 

Da må du jobbe for å få en annen formulering i kommende utgaver av lov og forskrift. Du har knapp tid. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...