Jump to content

Når ammunisjonen ikke går av...


HenriksenH

Recommended Posts

Hei!

Har en cz75b 9mm som skyter hjemmeladd ammoniakk, men sliter med fiocchi. 

Samme problem gjelder også Ruger Super Redhawk 44mag.

Det er selve primeren som antakelig ikke blir presset godt nok inn. Jeg kan se et merke etter tennstempelet, men skuddet blir ikke avfyrt. 

 

Hva kan jeg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket headspace?

 

Hvis kammeret er lengre enn patronhylsen vil energien fra tennstiften delvis bli brukt til å presse patronen fremover i kammeret.

 

Ta ut løpet og hold det med munningen ned. Slipp en patron ned i kammeret. Det skal si "plopp". Sjekk med det samme at hylsebunnen flukter med løpsenden.

 

Jeg antar at våpenet er gullende rent.

Link to comment
Share on other sites

På 18.11.2017 den 17.55, hipshot skrev:

Har du sjekket headspace?

 

Hvis kammeret er lengre enn patronhylsen vil energien fra tennstiften delvis bli brukt til å presse patronen fremover i kammeret.

 

Ta ut løpet og hold det med munningen ned. Slipp en patron ned i kammeret. Det skal si "plopp". Sjekk med det samme at hylsebunnen flukter med løpsenden.

 

Jeg antar at våpenet er gullende rent.

Skal sjekke dette!

 

Du nevner at du antar at våpenet er gullende rent. Skal tennstempelet være fullstendig uten olje?

Link to comment
Share on other sites

Rengjøring av våpen krever en annen og (og lang!) tråd.

 

Det jeg mener er at før du tester slike ting som dette så skal pistolen være rengjort.

 

Min måte: Puss etter bruk med solvent. Tørk alt bort. Sett inn med tykkere olje før lagring.

Før bruk: Tørk av oljen, med solvent om nødvendig. Sett tørt våpen inn med tynn olje. Tynn olje for å unngå adhesjon. Vær oppmerksom på at tynn nok olje er lettflyktig og kan være borte innen skytingen er ferdig. 

 

Det skal være olje på metalldeler som beveger seg mot hverandre, det er derfor olje eksisterer. 

 

Edit: Jeg tenkte ikke på tennstempelet nå, mer på overgang kammer/løp. Så trekk godt igjennom.

Edited by hipshot
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...