Jump to content

Magnumklasse 1 og 2


pelsjager

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ett litt på siden spm ang magnum.  Vil samme skytter oppnå bedre resultater i Magnum 1 enn Magnum 2.  Er det tettere å skyte bra i Magnum 1? Selv om 44 sparker vesentlig mer har man uansett mistet siktebildet med en Magnum 1, og et Magnum 1 våpen er vell ikke mer presist enn et Magnum 2.?  Jeg skyter relativt OK med Magnum 357, men har mest lyst til å søke på en 44 for Magnum 2.  Andre ting enn amo kostnader som taler for ikke å gå for en Magnum 2..?

Link to comment
Share on other sites

Er du god, har ikke pipelengde noe å si. 
Jeg foretrekker lang pipe :o 

 

Poenget er at du kan gå ned betydelig i kruttmengde med lengre pipe. 

 

I revolverfelt har man i praksis ikke rekyl, tror jeg skyter 44? faktor om jeg ikke husker feil, klart magnum har lenger skytetid, men rekyl gjør ting ubehagelig, og da gjør man rare ting. 

 

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, aps skrev:

Er du god, har ikke pipelengde noe å si. 
Jeg foretrekker lang pipe :o 

 

 

 

 

16 timer siden, Telefonoperatør skrev:

Lang pipe gjør ting enklere ja. Har D.Eagle med 6 og 10-tommers pipe. 10-tommeren plinger på gongen på 200m igjen og igjen. Med 6-tommeren er det ikke like lett. Får gjerne litt mer luft i baksiktet også.

 

Pipelengde er det alltid mange meninger om...:)     Competitor med vekter kommer kun i 6". Hvorfor gi 24.000kr for en performance modell hvis en classic med lenger løp treffer bedre og koster 10.000kr mindre..? Jeg har kun skutt i ett magnum stevne, men opplevde vel at man hadde veldig god tid.

 

Hva bruker de som topper listene i Magnum 1 og 2...?

Link to comment
Share on other sites

topp10 i magnum nm har LANGE piper, vet kun om én som har skutt bra med kort pipe i magnum2 nm i år eksempelvis

Performance modellen har stuket uten tvil. Derfor mange velger den ;) i magnum1 er den faktisk veldig bra og absolutt konkurransedyktig for å ta deg helt til toppen. (må lade selv da fabrikk ikke holder faktor), i magnum2, synes jeg det sparker litt mye. 

Kanskje du har noen i klubben eller i nærheten som har de aktuelle modellene og lar deg teste? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Med LANGE mener du godt over 6" antar jeg... Dette diskuteres også for 9mm og militær felt, da er det vel holdningen at 6" er maks, og at mange skyter like bra med 5" som 6" - Hvorfor er den lange pipa en ubetinget fordel i Magnum..?

 

Jeg har testet performace i 357 og 44.  Treffer bra med begge, likte siktemidlene veldig godt på disse, og avtrekket på 44-en var veldig bra, det var nok tuna. Men dette er ting man kan fikse på andre modeller også.  Testing gir en del info, men man skulle ideelt skutt noen stevner med ulike våpen, 1mm på noen skudd kan bety ras på lista.  Hadde det vært opplest og vedtatt at 629 performace 6" var det beste verktøyet for MAG2 hadde jeg nok gått for den. Den ser unektelig veldig kul ut også, men jeg er mer opptatt av mm på skiva enn utsende på våpenet, så får se om ikke jeg får testet noen med langt løp også etter hvert...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så mye siktelinjen, er mer det at du med 8-10" pipe kan lade med få grain N320, rekylen går ned drastisk kontra de som har 15-16gr N110, du slipper "jet" effekten av kruttet osv, mindre sjangs for forandring i grep midt i serien. 

 

jeg liker 8-10 i mag1, og 10-12 i mag2, så får andre bidra med sine preferanser.

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, aps skrev:

Er ikke så mye siktelinjen, er mer det at du med 8-10" pipe kan lade med få grain N320, rekylen går ned drastisk kontra de som har 15-16gr N110, du slipper "jet" effekten av kruttet osv, mindre sjangs for forandring i grep midt i serien. 

 

jeg liker 8-10 i mag1, og 10-12 i mag2, så får andre bidra med sine preferanser.

 

Aha... nå begynner jeg å skjønne mer.. Fint med sånne forum, og ikke minst at folk tar seg tid til å dele sin kunnskap..:)   For langt løp kan gi "nervøst" korn er argumentet i andre klasser/kalibere. Men i Magnum går det mest på optimal lading, da rekylen er en så vesentlig faktor  Selv om rekylen på 44 var vesentlig kraftigere enn 357 skjøt jeg relativt likt med disse to, men det har vel med nivå og preferanser og gjøre. For meg er uansett siktebildet helt borte ved både mag1 og 2, men en bedre skytter vil kanskje klare å finne igjen bildet fortere med mindre rekyl...

 

Kanskje ikke den letteste klassen å komme høyt på liste hvis man belager seg på å "rusle innom" med en 6" og kjøpe amo...:| 

Link to comment
Share on other sites

magnum1 med 6" og kjøpeammo klarer du knapt faktor med noe kjøpeammo jeg vet om, mulig andre har annen erfaring? men jeg har ikke fått til å holde med fiocchi eller magtech med noen av de 4-5 jeg har testa. 

 

magnum2 går det 6" og kjøpeammo. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, aps skrev:

magnum1 med 6" og kjøpeammo klarer du knapt faktor med noe kjøpeammo jeg vet om, mulig andre har annen erfaring? men jeg har ikke fått til å holde med fiocchi eller magtech med noen av de 4-5 jeg har testa. 

 

2 minutter siden, aps skrev:

Har du målt sylinder/løps-åpningen?

En klubbkompis sleit med det samme før NM i år, viste seg at Performance Center hos S&W hadde slurva, åpningen var det doble av normalt. En annen i klubben har samme type revolver(competitor eller no sånt kaller de den), men mer normal åpning og holder fint faktor med fabrikkammo.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kronograferte før spesial-NM i år. Skyter bare kjøpeammo, så da må jo man passe på at man er innafor. ;)

Min 6" 686 Target Champion holdt 193 i snitt med Magtech FMJ. Den holdt også faktor i 2015, da var det med Fiocchi halvmantel, eller kanskje det var FMJ...

S&B halvmantel holdt bare til 272-273 i min 6,5" 629, men hadde en mistanke om det, den føltes noe mildere enn både Fiocchi og Magtech.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...