Jump to content

44 spesial amunisjon - pris og tilgang..?


Roffen

Recommended Posts

Er litt usikker på om jeg skal søke på 357 eller 44 magnum. Tviler på at hjemmelading blir aktuelt. Er mest kin på en 44, men er litt redd amo kostnadene blir veldig høye.. Hvor får jeg ev kjøpt litt slapt ladet amo til en 44 - Finner ingen som selger 44 spesial..?

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, DoctoRoy skrev:

Med .357 kan du jo skyte 38 Spesial og da blir det jo rimeligere:)

 

Vurderer den også, blir klart mye billigere.  Men jeg jobber mye på Svalbard, der er det 44 som gjelder.  Litt usikker på om jeg bruker det argumentet  for å forsvare en 44 for meg selv, for det er stort sett rifla man tar med seg på tur - Så det koker kanskje ned til at jeg bare har veldig lyst på en 44 - og det er jo i seg selv et uangripelig argument...:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 17.11.2017 den 14.51, Roffen skrev:

 

Vurderer den også, blir klart mye billigere.  Men jeg jobber mye på Svalbard, der er det 44 som gjelder.  Litt usikker på om jeg bruker det argumentet  for å forsvare en 44 for meg selv, for det er stort sett rifla man tar med seg på tur - Så det koker kanskje ned til at jeg bare har veldig lyst på en 44 - og det er jo i seg selv et uangripelig argument...:)

ROFFEN

Er det ikke fortsatt avgiftsfritt på Svalbard?
- Skuddene og våpnene er mye billigere. :D

Glem 'Dirty Harry' gønner'n og anskaff en avsagd  rustfri pumpehagle, som du bærer i et etiu bak på ryggen  Lett å trekke våpenet over hodet.
Ladet med 'slugg' og lovlig (!) 5 patroners magasin, burde du klare deg

Revolver .44 Mag. blir for puslete mot en bjørn på 4-6 hundre kg. komme i mot deg 

Jeg vet!
Har bodd i LYB

Eier en S&W .44 mag. (vurdere å selg'n)

Edited by Mr.Erling
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er det ikke fortsatt avgiftsfritt på Svalbard?
- Skuddene og våpnene er mye billigere.

 

våpen kan være billigere, på ammo så blir avgiftsbesparelsen veldig fort spist opp av dyrere frakt..  Men den lokale pistolklubben har inne 44spes fra tid til annen.  

 

sysselmannen har forøvrig oppdatert sine retningslinjer for våpen til isbjørnbeskyttelse..:
https://www.sysselmannen.no/Nyheter/2015/10/Nye-retningslinjer-for-vapen-og-beskyttelses--og-skremmemidler-mot-isbjorn/ 

Link to comment
Share on other sites

På ‎01‎.‎12‎.‎2017 den 17.39, Mr.Erling skrev:

ROFFEN

Er det ikke fortsatt avgiftsfritt på Svalbard?
- Skuddene og våpnene er mye billigere. :D

Glem 'Dirty Harry' gønner'n og anskaff en avsagd  rustfri pumpehagle, som du bærer i et etiu bak på ryggen  Lett å trekke våpenet over hodet.
Ladet med 'slugg' og lovlig (!) 5 patroners magasin, burde du klare deg

Revolver .44 Mag. blir for puslete mot en bjørn på 4-6 hundre kg. komme i mot deg 

Jeg vet!
Har bodd i LYB

Eier en S&W .44 mag. (vurdere å selg'n)

 

På ‎01‎.‎12‎.‎2017 den 18.20, ivara skrev:

 

våpen kan være billigere, på ammo så blir avgiftsbesparelsen veldig fort spist opp av dyrere frakt..  Men den lokale pistolklubben har inne 44spes fra tid til annen.  

 

sysselmannen har forøvrig oppdatert sine retningslinjer for våpen til isbjørnbeskyttelse..:
https://www.sysselmannen.no/Nyheter/2015/10/Nye-retningslinjer-for-vapen-og-beskyttelses--og-skremmemidler-mot-isbjorn/ 

 

Er .44 nok eller ikke, der er det mange meninger. Vet om et par stykker som har måttet ty til en .44 og kommet "seirende" ut av det. At rifle er overlegent er det nok ikke tvil om, .44 blir vel gjerne reserve i tillegg til rifle. En revolver er også mere tilgjengelig, det er fort gjort å sette ifra seg en rifle i hytte når du går ut osv.. Har Akkurat kjøpte en 30-06 for bamse beskyttelse,  så jeg har vippet litt mot 357 igjen, amo kostnader, og mulighet til å bruke den både i mag 1 og revolver felt. 

 

Reiser oppover neste uke, da skal jeg sjekke litt priser. 25% av på performace utgaven hadde vært OK, men jeg tviler på at de ligger så langt under..

Link to comment
Share on other sites

44 magnum er jo ikke så dyrt? S&B og Fiocchi ligger jevnt over på 6kr/sk. Jakdepotet har CCI til 5,20! Med slike priser er det nok ikke noe marked for 44 Special.

Til sammenligning koster langt mindre eksotiske 45 ACP gjerne rundt 5kr/sk. Sånn sett vil nok 44 Magnum oppleves som billigere enn 45 ACP, for som @aps sier, så skyter du nok langt færre skudd med 44 ;-) 

 

Jeg skyter bare 44 Magnum i rifle, og selv om 44 special hadde vært vesentlig billigere så er det ikke sikkert jeg hadde giddet å surre med to forskjellige "kaliber". Når det er sagt, så er 44 Magnum en klar kandidat for hjemmelading, når jeg bare kommer så langt.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Siden ammoprisen skaper tvil hos TS er det vel neppe revolveri 44mag rette valget, ser for meg at det er greit å ha skutt nok med våpenet når kong kvitbjørn vill smake på en...

 

4 timer siden, psAico skrev:

44 magnum er jo ikke så dyrt? S&B og Fiocchi ligger jevnt over på 6kr/sk. Jakdepotet har CCI til 5,20! Med slike priser er det nok ikke noe marked for 44 Special.

Til sammenligning koster langt mindre eksotiske 45 ACP gjerne rundt 5kr/sk. Sånn sett vil nok 44 Magnum oppleves som billigere enn 45 ACP, for som @aps sier, så skyter du nok langt færre skudd med 44 ;-) 

 

Jeg skyter bare 44 Magnum i rifle, og selv om 44 special hadde vært vesentlig billigere så er det ikke sikkert jeg hadde giddet å surre med to forskjellige "kaliber". Når det er sagt, så er 44 Magnum en klar kandidat for hjemmelading, når jeg bare kommer så langt.

 

Bekymring skaper det nok ikke, spørsmålet er vel om det i vesentlig grad vil påvirke bruken. Litt som å ha en båt som drikker litt for mye bensin, den blir brukt, men kanskje ikke så mye som du ellers ville gjort.

 

Har også registrert at .44 spesial ikke er så mye dyrere enn magnum.  At kjøpe amo ikke holder faktor krav i mag 1 dytter igjen litt mot .44,  men søknadene gikk akkurat inn, og de opplyser om 9-10 ukers ventetid, så har fortsatt tid til å vekte for og imot...:)

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, aps skrev:

Ref annen tråd, sier noen at nye lotter 357 ammo, faktisk holder magnum1, så .. prøv ;) 

 

Det hadde vært veldig bra...:) Litt rart om det ikke hadde vært noen som leverte 357 amo med litt mere punch, men dette er kanskje en omforent standard..? I så fall burde faktor kravet vært senkes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...