Jump to content

Skyting, dugnad, og deltagelse generelt


M67

Recommended Posts

Om man skal sette en pris på en bane der man bare kan skyte og ikke tenke på noe annet er vanskelig! Men den prisen må jo bli høy! Utrolig vanskelig å sette en slik pris. Den blir nok høyere enn de fleste er villige til å betale. Det kommer jo selvsagt også ann på hvor mange som benytter seg av tilbudet. 

Noen lag har jo subsidier på ammo også, da skal man ikke handle mye ammo før man har fått tilbake kontigenten. 

Link to comment
Share on other sites

Dugnad ligger godt forankret i norsk kultur, akkurat som å ta oppussingen hjemme selv fremfor å hyre inn en fagmann. Vi knoter 3 ganger så lenge som det en "profesjonell" ville gjort, for å spare penger på bekostning av tid. Men tid har også en verdi, for noen mer enn andre.

 

Må innrømme at jeg selv er blant de som tar ting selv fremfor å bruke fagmann, for tiden setter jeg inn ny ytterdør - når jeg har lært hvordan jeg gjør det, så er jeg ferdig.

Men kanskje er tiden kommet til at vi heller bør bruke en snekker til å lage skivestativ, en økonom til å ta budsjettet, elektriker til å fikse skiveanvisning osv osv.. Skytbaneleder med lønn eller annen form for kompensasjon. Er dette så fælt i grunnen? Bruk av penger fremfor tid og en økt sysselsetting som en bonus. I distriktene er det sikkert arbeidsledige som gjerne kunne påtatt seg noe slikt.

 

På tide å ta av seg nisselua og sette bort pølsekjelen. Medlemmer som ønsker det (p.g.a økonomiske eller sosiale grunner) kan få betaling og/eller redusert medlemskostnader for jobben de gjør. Så får man dekke inn det behov ut over det ved å ta inn fagfolk. At DFS ikke tenker slik forundrer meg ikke, men tid har også en verdi.

Link to comment
Share on other sites

Du skrev et par innlegg på tre minutter. Da jeg begynte skrive innlegget var det som et direkte svar. Men før jeg rakk å svare så var det kommet enda et inlegg fra deg. I følge forumreglene skulle man ikke sitere om man svarer rett under et innlegg ;)

 

Alt er basert på dugnad, men om  man ikke skulle jobbe 50 ganger mer dugnad enn gjennomsnittsmedlemmet, eller jobbe like mye dugnad som gjennomsnittsmedlemmet....  at settingen er at man bare skal kunne bare møte opp, til dekket bord, skyte å så dra. Hva er verdien på dette?

 

Er det ingen som tør si noe?

Edited by høggern
skirveleif
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, høggern skrev:

Hvor mange kroner kunne vært en ok pris for dette for la oss si 3 timer?

 

(de fleste vil jo ha det gratis, men hva mener dere er en ok pris for gildet?)

Dette er avhengig av en rekke faktorer. Hva er fast medlemspris?, hvor mange medlemmer?, hvor mye utgjør støtten fra det offentlige? o.s.v.

Dessuten er 3 timer skyting årlig, i en økt, særdeles uaktuellt for de fleste. En kostnadsberegning bør handle om en årlig aktivitet. Og klubbens økonomi bør være ett avgjørende moment.

 

Men en ting er helt sikkert: Man kan aldri regne om dugnadstimer til gjennomsnittlig timelønn i arbeidslivet. Det har man aldri kunnet gjøre. Ikke en gang i gamle dager - da norsk timelønn ikke var lysår unna hva andre verdensborgere anser som normalt.

 

Sport, idrett, fritidsaktiviteter handler om interesse/lidenskap. Og det vil alltid være drivkraften. Hvis den blir helt borte (som i mange lokale musikkorps) da legger man ned aktiviteten. Man begynner ikke å regne på "potensielle private driftskostnader/alternativer".

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, høggern skrev:

Du skrev et par innlegg på tre minutter. Da jeg begynte skrive innlegget var det som et direkte svar. Men før jeg rakk å svare så var det kommet enda et inlegg fra deg. I følge forumreglene skulle man ikke sitere om man svarer rett under et innlegg ;)

 

 

Alt er basert på dugnad, men om du ikek skulle jobbe 50 ganger mer dugnad enn gjennomsnittsmedlemmet, bare møte opp, til dekket bord, skyte å så dra. Hva er verdien på dette?

No problem. Vi får forstår hverandre :-)

Link to comment
Share on other sites

Ildsjeler er ildsjeler, og de bidrar fordi det gleder de å hjelpe andre. Det er fantastiske personer, og dugnadsnorge hadde ikke overlevd uten de. Heldigvis så finnes det mange av disse de fleste steder.

 

Nå hopper jeg i bilen til Jakt & Friluft for å kjøpe meg litt Norma Diamond Line til praksisdelen for DFS feltskyting som en av regionens store ildsjeler @M67 arrangerer i morgen.

Det betyr vel at jeg samtidig åpner 100m banen på Farvannet i 13ish tiden for innskyting hvis det er andre også som kunne tenke seg å lufta børsa :-)

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, høggern skrev:

Jeg har spurt tidligere. Hvor mye mener folk det kunne være "verdt" å kunne møte opp på en skytebane, kunne skyte på ferdig oppsatte elektroniske skiver, kunne skyte på 100 og 200m en hel økt, skyte på oppsatte selvanvisere på for eksempel 200, 300 og 400m, DVs komme til dekket bord med baneoperatør/standplassledere/sikkerhetskontrollører til stede?

 

Hvor mange kroner kunne vært en ok pris for dette for la oss si 3 timer?

 

(de fleste vil jo ha det gratis, men hva mener dere er en ok pris for gildet?)

 

 

Jeg er vel en av de som bare skyter og drar (uten å være medlem)

 

På Løvenskiold er det 100 for medlemmer og 150 for ikke-medlemmer.

Hadde man tatt 200 istedenfor og holdt oppe til de må stenge kunne man (i teorien) doblet inntjeningen på jegertreningen.

 

Jeg tror grunnen til at Oslo Skytesenter tjener penger er samme som mye av grunnen til at mange velger å handle på XXL - de har åpent på tidspunkt som gjør at de fleste kan rekke dit etter jobb uten å stresse for mye.

En del sportsbutikker har åpningstider som gjør at jeg må gå tidlig fra jobb for å nå dit før stengetid, og kan bare glemme å dra hjemom først. Det samme gjelder skytebanen for min del, jeg må dra tidligere fra jobb enn normalt for i det hele tatt kunne skyte mer enn 30 min.

 

Høggern: 200 for en økt synes jeg er helt greit, og det er kun for 100 meter skiver - hadde det vært litt lengre hold, kanskje en gong eller en 22lr stålbane hadde jeg glatt betalt 250.

Link to comment
Share on other sites

Det har sikkert noe med hvor mye folk det er der, står på hjemmesiden at 30 min er maks, men tviler på at man blir kastet ut hvis det ikke er stappfullt :)

Men utrolig praktisk med lange åpningstider hver dag hele uken, sikkert ikke så fullt heller nå som ikke like mange skal skyte opp til jakten lenger.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, høggern skrev:

Ingen som har noe formening om dette?

 

 

 

 

 

Kunne godt betalt 3-4-500 kr for ei 3 timers skyteøkt på en bane slik du beskriver,men da ville jeg forlangt å kunne drive med mitt i de 3 timene ikke sitte og vente for eksempel.Det ville jo kreve timebestilling kanskje,men det er ikke sikkert betalt timebestilling er så dumt.Jegeren får skyte uten å vente,skytterlaget får inn penger

Link to comment
Share on other sites

1 heltidsansatt baneleder/ansvarlig, tja ca 800.000 i året vil vel det koste å ha en slik. Bare å betale så det svir😁

Jeg er blant de som glatt hadde betalt 10ganger dagens kontingent (som allerede er høy i dfs samennheng) for at laget skulle ha profesjonell drift,men nokså sikker på at jeg er i mindretall...

 

Så er du medlem i skytterlag, jff, pistolklubb eller hva det nå er, fyll termosen og still på minst en dugnad per år. Og vet du ikke når/hvor, spør da...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, høggern skrev:

 

Hvor mange kroner kunne vært en ok pris for dette for la oss si 3 timer?

 

(de fleste vil jo ha det gratis, men hva mener dere er en ok pris for gildet?)

 

 

Min nærmeste Njff bane tar, hvis du er medlem 50.- pr.15skudd serie eller 350.-for årskort med så mange serier du vil +50.- for oppskyting.

Pr.time...hmmm...en 15skudd serie tar ca 20min...så 100.- pr time vil jeg anta er en grei pris, men det blir sikkert roping og protester på forslaget mitt

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å svare på TS sitt spørsmål om hvordan få medlemmer til å bidra mer,min mening ikkeno fasit.Har allerede nevnt vår glimrende skytterlagsformann på Geilo han delte medlemmene i to grupper skyttergruppe og jegergruppe som hadde hver sine ledere som han delegerte oppgaver til.Noe som gjorde at jegere kom tettere inn på banemiljøet.Kan jo ha en rekreasjonsyttergruppe også.Problemet i mange skytterlag i dag er at det blir veldig lite delegering,ildsjelene utvikler et eierforhold til både banen og oppgavene.Mange har problemer med å sette vekk oppgaver til andre av redsel for at ting blir feil ut i fra deres plan.Ofte dreier banen seg om DFS og storvilt prøven og et er det,men selvfølgelig er det dette DFS har påtatt seg,hvis laget er lite er det begrensede resursser.Her hjemme har vi et lite skytterlag,men banen har et igjengrodd 600m langhold,har prøvd å ymte om at langholdsskyting er litt i tida så hvis vi klargjør det holdet kan vi få flere medlemmer.Da blir ledelsen veldig DFS å joda vi kan rydde det holdet men det må være for feltskyting.Jeg tror det ville gagnet skytterlaget og hatt ei skyttergruppe ei jegergruppe og ei langholdsgruppe med hver sine ledere som skaffet folk til dugnad.Håper ikke dette oppfattes som kritikk av DFS ledelsen i skytterlaget det er kjempekarer som gjør en kjempejobb

Link to comment
Share on other sites

Obersten var alene en av grunnene til at den banen ble så bra når den fantes. Synd at banen er lagt ned, spesielt så lett tilgjengelig som den var.

 

Har absolutt troen på å dele opp litt ansvar som du sier, se på skibakker for eksempel, det må finnes en balanse mellom de aktive på trening/renn og de som driver som rekreasjon.

Det at det er lagt til rette for begge deler, gjør at løypene totalt sett blir bedre for alle.

 

Tror ikke man behøver ansette en person fulltid, men det å tilføye litt mer kapital i banedriften vil nok lette byrden og øke gevinsten (i form av enda bedre baner) for de ildsjelene som holder skytebanene i gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 
17 timer siden, Torf skrev:

....  trening en gang i uka på en kostnadsfri kommunal bane. ....

Bartemannen skrev:

"Bare for å pirke litt, du mener selvfølgelig ikke kostnadsfri kommunale bane?
For de finnes ikke :-)
De har vi alle sammen betalt for indirekte gjennom kommunale avgifter, eiendomsskatt etc.
Akkurat som kommunen eier pistolbanen vi skyter på og som pistolklubben heller ikke betaler leie for."

 

Mente selvfølgelig kostnadsfri, eller symbolsk leie, for klubben selv om den tar 3K i medlemskap og gruppetilknytning.

Lurer faktisk på om rekruttering av barn/unge til skyting kan sukres med medlingen: "ingen foreldreforpliktelser". 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Lurer faktisk på om rekruttering av barn/unge til skyting kan sukres med medlingen: "ingen foreldreforpliktelser". 

Trolig, men det er din egen begravelse du går til da. Jeg har mer tro på å gå hardt ut med så og så mye krav om dugnad. Så de som ikke gidder gi faen med en gang. Mye enklere for alle. og det gjelder ikke bare skyting.

Det kunne tilogmed bremset trenden med at alle unger skal gå på ca 17 aktiviteter.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har innsett at det blir I overkant for den håndfull av aktive medlemmer å klare med alt av oppgradering og vedlikehold. Særlig når det skal bygges om/ ut, eller gjøres større arbeider. Greit nok at vi klarer å tromme sammen endel halvaktive på dugnader med rydding, malig og annet småfiks, men noen oppgaver krever endel med planlegging, logistikk og kompetanse for å gjennomføre, så noen må gjøre denne vesentlige delen av jobben også. Noen er selvsagt de som jobber mest på anlegget fra før av, da det naturlig nok er disse som er såpass innvolvert at de vet hvordan ting skal være. Å få noen utenfor den aktive kjerne til å ta på seg prosjektlignende oppgaver synes å være tilnærmet umulig.

Vi har valgt å jekke opp prisene litt gradvis (stort sett alt stiger I pris, så hvorfor ikke en liten årlig prisøkning for å skyte) for bruk av banen, og sette bort endel tyngre oppgaver, feks støping osv. Vi graver ikke med spade, vi leier heller ei maskin.

I år har vi kjørt med følgende priser:

Trening kr 150,- pr gang

Oppskyting 150,- pr gang

Ekstra forsøk 50,- pr stk

Vi har ellers hatt suksess med å selge årskort for kr 650,- Gir adgang til trening og oppskyting fra slutten av April til ut I September, unntatt I Juli, to ganger I uka.

Vi gjør ikke forskjell på medlemmer og ikke. Et medlemskap tilbakefører ca en femtilapp I året fra forbund til klubben, og om folk kun melder seg inn bare for å skyte billig så er vi ikke tjent med det.

Aktive medlemmer får fri tilgang til anlegget med egen nøkkel. De medlemmer som tar på seg banevakter/ skivevedlikehold får trene og skyte opp gratis på treningsdager.

Så langt har vi ikke fått negative reaksjoner på vårt prisnivå (ok, det er sikkert en og annen som sutrer litt, men de ville sutret uansett), og når en ser hva det  ellers koster å være med på noe, eller ha tilgang til fasiliteter så synes jeg tilgangen til skyteanlegg generelt har et behagelig prisnivå. Sannsynligvis legger vi på prisen litt til neste år også, så kanskje økonomien kan tillate at vi kjøper noen tjenester, evt nyere materiell, slik at jobben til oss som skal drifte anlegget blir litt lettere.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, høggern skrev:

Jeg har spurt tidligere. Hvor mye mener folk det kunne være "verdt" å kunne møte opp på en skytebane, kunne skyte på ferdig oppsatte elektroniske skiver, kunne skyte på 100 og 200m en hel økt, skyte på oppsatte selvanvisere på for eksempel 200, 300 og 400m, DVs komme til dekket bord med baneoperatør/standplassledere/sikkerhetskontrollører til stede?

 

Hvor mange kroner kunne vært en ok pris for dette for la oss si 3 timer?

 

(de fleste vil jo ha det gratis, men hva mener dere er en ok pris for gildet?)

 

Vi har en bane på Ålgård, der vi kan betale 1500 kroner i året for medlemsskap, og 40 kroner hver gang man benytter banen. Kortleser i inngangsdør, enkelt og greit. Her er det både 100m og pistolbane.  Husker ikke om det også er 200m bane. Det er ikke skyteleder på banen, så det må en være selv. Kjenner to som deltok der som hjelpere på et stevne, og de fikk gratis sikkerhetskurs til den lokale DSSN klubben. 

 

Der jeg skyter, koster det 400 kr pr år for aktiv skytter, og da kan vi bruke banen så mye vi vil ( DFS ). 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi tar 300,- for medlemskap pr år, da har man så å si fri tilgang til banen, 12 timer i døgnet, mer enn 300 dager i året.
Det stilles krav om medlemskap for å bruke banen (står på baneinstruksen, der står og skytetider, at flagg må heises, osv, men det er alltid noen som driter i baneinstruksen....)

Alikevel har vi "gjøkunger" som bruker banen uten å ville melde seg inn.

Edited by høggern
skirrveleif i søkk og kav
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er enig. Det beste er at noen av de blir oppkjeftige når man påtreffer de på banen og sier at man jo går ut fra at de har betalt medlemskap eller har tenkt å betale det for å bruke banen.
Noen av de rydder ikke opp etter seg, skyter i stykker ting de måtte finne på banen (det er ikke sånn at alt treverk som står på standplass er der for at noen skal bære et fram og skyte på det) osv.
Så om noen lurer på hvorfor noen som jobber hundrevis av timer dugnad på en skytebane avogtil er litt gretne når folk "bare skal skyte litt" uten å løfte en finger i noen som helst sammenheng kommer å lurer på om man kan flytte seg litt for å gi de plass...

 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Noen av de rydder ikke opp etter seg, skyter i stykker ting de måtte finne på banen (det er ikke sånn at alt treverk som står på standplass er der for at noen skal bære et fram og skyte på det) osv.

 

det er disse folkene som virkelig får fram GGG tendensene hos ildsjelene :-x      En gang jeg kom på banen så var en av spadene skutt på med hagle >:(

Link to comment
Share on other sites

Det som det er desidert flest og oftest høl i på vår skytebane er varselskiltet på hundremeteren... 

Vi har 600,- penger i året for medlemsskapet, det inkluderer da alle "jaktfeltskytinger", treningsskyting, samt oppskyting til krampa tar deg. Skytebana har 4 x elektronikk pluss 4 papp på hundre meter, elektronikk på elgbane, 1 x elektronikk på 300 meter, sjølanviser på ca 280 meter, skytebenk, pistolbane type liten og egen lerduebane med gapahuk/overbygd standplass/stemmestyrt kaster. Og det er planer og ideer for mye mer. 

 

Enda må folk rote bort ting, klippe av flaggsnora fordi IQ-en ikke takler å fire et flagg, skyte på alt mulig rart og bruke slugs på elektronikken... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...