Jump to content

Skyting, dugnad, og deltagelse generelt


M67

Recommended Posts

Litt ansporet av "Stereotyp-tråden" og utrolige påstander om elektronikkskiver, og også et "hat" mot DFS som skinner igjennom hos mange. Why?

 

Jeg driver og trekker i tråder og lass i et av norges største skytterlag, og det går forsåvidt bra, og framover - men det er noen ting som jeg synes er både litt rart, og litt tungvint.

 

Vi har noe over 1000 medlemmer, og mellom 8 og 900 av disse trener til storviltprøvene, og skyter storviltprøver. På ei storvilt-trening kan det være 100 mann innom på en kveld på det mest ekstreme. 20-25 som skyter samtidig. En andel av disse 8-900 - jeg anslår 50-100 er på mange eller er ukentlig (i sesongen) på trening på 100m. Mange av dem har sterke meninger om hvordan laget burde vært drevet. Hvilke skiver og hvordan og alt mulig. Treningsopplegg, wtf. Mange gode ideer også.

 

Vi har vel i overkant av 30 ungdomsskyttere, DFS, skyttere, som trener jevnlig - men knapt mer enn 15-20 voksne. Lagsmesterskapet mønstrer 40-50mann, flere og flere, og flere i jegerklassen. Spesielt på felt. Så det er på rett vei.

HV/NROF har egne treninger på banen vår, som de leier.

 

Så er det en del som jeg vil kalle rekreasjonsskyttere, langholdsskyttere, DSSN-skyttere, jaktfeltskyttere, alt mulig, mange som bare skyter, uten å konkurrere noe særlig i noe eller men skyter mye, og er flinke, de er medlemmer i andre forbund, og skyter et og annet stevne der. Det er ingen tvil om at det er langt flere av disse enn det er rene DFS-skyttere.

Flere av dem er så drevne i f.eks. hjemmelading, at topp-DFS skyttere, også fra andre lag, kan finne på å spørre dem om ladeproblematikk. Likevel ser de eldste DFS-gubbene på dem som "nybegynnere" iallefall så lenge de er under ca. 60...

Et fellestrekk for jeger/rekreasjonsskytterene er at de til en viss grad klager over manglende treningsmuligheter. Men disse er jo de samme som DFS skytterenes treningsmuligheter - og de klager ikke?

 

Så kommer vi på dugnad - og forholdet 20:1 "jegere/rekreasjonsskyttere":DFS skyttere er snudd. Nå er det 1:20. Hvorfor? Det er iallefall ingen tvil om at dette for det ene begrenser vedlikeholdet, både i ren mengde, men og fordi tilfanget av folk som skjønner seg på elektronikk og data blir begrenset. Det gir også vann på mølla til de få som ennå mener at DFS-skytterene er en slags "elite".

Årsmøtet samler forresten nesten utelukkende DFS-skytterene.

 

Spørsmålet mitt er todelt. Hva kan man gjøre for å få disse "rekreasjonsskytterene" som nok står for 80% av bruken av banen til å delta mer i drift av laget, arrangementer, vedlikehold og slike ting? Faktum er at som gruppe står de for kanskje 20% av driften - men det er de samme 4-5 ivrige hele tida. Hvorfor er ikke de andre rekreasjons og jeger-skytterene med?

Og hvorfor er det kun 1 eller 2 av dem som trener innendørs?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man kan jo begynne med prisdifferanse på medlemmer/ikke medlemmer pr skyting.Dette kan føre til økning i medlemsmassen.Så gjør man som f.eks båtforeninger med havneanlegg og innfører et antall pliktige dugnadstimer for medlemmene.F.eks 3 timer.Disse kan man betale seg bort fra,mens evt overskuddtimer gir gratis skyting/oppskyting.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel ikke svare på spørsmålene dine,men jeg driver å tror litt noen ganger.Tror mange jegere ikke er så intressert i skyting de ser på seg selv som jegere og ikke skyttere.Mange hadde nok ikke vært på banen i det hele tatt hvis de ikke hadde vært nødt.Da blir kanskje banemiljøet litt fremmed og ofte forbundet med litt stress pga de er ofte på banen når det er mange andre der., Ser det samme her hjemme det er noen få skyttere som står for all dugnaden,jegerene kommer for å skyte prøveskudd og prøve.Dugnadstimer er ikke så lett å få ut av folk lenger i en hektisk hverdag kanskje lettere å kreve mer penger

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om prisdiskriminering er veien å gå, men hos oss har jo lagets medlemmer som har vakter til oppskyting gratis oppskyting. Det skulle jo bare mangle etter min mening. Så man kan jo på en måte si at man får litt betalt. 

 

Men om muligheten for å kjøpe seg fri fra dugnad skulle dukke opp, så må det jo koste nok til at man heller kan leie inn folk til å gjøre forefallende arbeid og vedlikehold av anlegget. Det blir for veldig dyrt, så om man skal kunne kjøpe seg fri, så går det nok ut over både medlemskontigent og subsidier for de som har der

 

Tror ikke folk flest vet hvor mange timer dugnad det ligger i en velfungerende skytebane. En annen ting når det kommer til GGG og skytebaner. Om man stiller opp på et par dugnader, så vil man nok fort oppleve at det blir færre GGG, i alle fall for din egen del... 

Edited by 1983
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det kunne være et artig eksperiment å jekke  opp prisene i skytterlaget, med avkortning for nedlagt innsats. Antagelig ville slikt være mer rettferdig på mange måter, siden folk med lite penger og mye fritid i praksis kunne betalt for seg med arbeid, mens de med mer penger og lite fritid kan betale seg til mer av det de ønsker å drive med. I praksis blir jo dette det samme som at noen betaler for at andre skal gjøre vedlikeholdet.

Link to comment
Share on other sites

Det det virker som her, kun med ditt innlegg som kilde, er at DFS har organisert bruken sin av banen. Mens de øvrige skytterne driver av på måfå. Så da er mitt forslag og få de skytterne som klager til å sette opp egne organiserte aktiviter. Som for eksempel egne skytetreninger for DSSN eller andre grener.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan annonserer dere dugnaden? Dagen før i lokal avisen? Her er de "flinke" til sånne sprell. Et jaktfelt stevne ble kryptisk annonsert på Facebook kvelden før (alle måtte jo vite at det er fast dato) så er du ikke medlem av den lokale jungeltelegrafen så må du lytte etter skudda som ikke er på Tirsda og Torsdag . Skytebane gjengen er greie på alle måter men profilering kunne de blitt bedre på.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg går på storviltjakt og gjennomfører derfor årlig "oppskytingen". Den lokale banen har en grei prispolitikk for denne tjenesten, oppskyting koster 150 for medlemmer, og 150 + medlemsavgift for de som ikke er medlemmer. Da er jeg like godt medlem såklart.
Skytebehovet mitt utenfor "oppskyting" dekker jeg stort sett ved å skyte hos meg selv.

 

Hadde jeg fått invitasjon til dugnad - hadde jeg kommet. Enkelt og greit - men hører aldri fra skytterlaget utenom at det kommer innbetalingsblankett for medlemskap.

En del naboer til skytebaner er veldig fornøyde når baner legges ned. Vi har en slik i området også og det er et trist syn. Fører også til mer belastning på "den andre banen" som fortsatt er operativ under oppskytingen. Så ildsjelene som driver baner er det bare å støtte med dugnad når det trengs. I mitt tilfelle ville en god start vært å la meg vite når og hva. Regner med at de aller fleste har akkurat den lille tingen på plass.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vet ikke om prisdiskriminering er veien å gå, men hos oss har jo lagets medlemmer som har vakter til oppskyting gratis oppskyting

Alle medlemmer har gratis oppskyting hos oss, og organisert trening 2 ganger i uka.

Storviltprøver/jeger 2ggr i uka

Jr, /rek DFS 3 ganger i uka

Sen DFS 2 ganger i uka - alt i sesongen.

Alle, lørdager utenom sesongen.

 

Sitat

Hvordan annonserer dere dugnaden?

Annonsering er stort sett på FB, av alt mulig.

 

Sitat

Mens de øvrige skytterne driver av på måfå

Alle kan gå på alle treningene. Bortsett fra jeger/storvilt som ikke kan gå på ungdoms/rekrutteringstreningene.

 

En ting jeg legger merke til, etter å ha vært standplassleder på endel av lørdagstreningene, er "ikkeDFS"-skytterenes hang til å skyte på alt mulig annet enn skivene. Greit nok at man skyter på en stein om man ikke har kontroll på innskyting og vil spare elektronikkskivene, men å skyte på stein, trær, gjess, sånn bare for å gjøre det - det overrasker meg.

Egentlig er det vel neppe noe galt i å skyte på diverse steiner utover skytebanen, men de produserer rikosjetter, og før eller senere blir ting ødelagt, og når selv de tilsynelatende "mest seriøse" av "rekreasjonsskytterene" er så ivrige til "utenomskyting", så kommer vi iallefall ikke nærmere en "åpen bane" som mange ønsker seg, en kommer heller ikke nærmere å gi nøkler til flere enn de som må ha. Som er de som er standplassledere og instruktører.

Men hele den greia tyder vel egentlig bare på at folk er underernært på skyting.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen lang fartstid som medlem av skytterklubb, men vært innom to, den ene glemte jeg at jeg hadde meldt meg inn i, da jeg aldri hørte eller så noe til noe medlemsinformasjon. 

Den andre er mer rettet mot pistol, men selv der viser de til jakttrening og diverse arrangement, men hørt særdeles lite derfra. Så tror nok mye av kommunikasjon skjer blant "kjernen" av noen klubber, som gjør det vanskelig å bli en del av miljøet.

 

Jeg trener 90% på 100m banen på Løvenskiold eller Hjortebanen, og der er det jo flere klubber som drifter sammen. Det gjør det enda vanskeligere å holde seg oppdatert når de holder kortene så tett inntil eget bryst fra før.

Det sto blant annet på ingen hjemmesider eller Facebook grupper om når de begynte med vintertid på banen og justerte åpningstider. ALDRI sett eller hørt noe om noe dugnad. Sjelden noe lett tilgjengelig info om når det er stevner eller arrangementer. Og heler ingen felles oversikt over hvem som drifter hvilken dag. 

 

Jeg er nok i kategorien "jeger som liker å skyte", jeg kommer nok ikke til å konkurrere i noe, men trener fordi det er gøy og kunne gjerne fått mer instruksjon.

For min del blir det litt demotiverende å melde meg inn i en klubb/forening, da så godt som ingen gir en god oversikt over hva som blir tilbudt eller du kan forvente som medlem.

Men jeg ville lett meldt meg inn i Løvenskioldbanen (hvis det var et medlemskap for selve banen), og gladelig stilt opp på dugnader hvis jeg visste når det var. 

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Campin Carl skrev:

Det det virker som her, kun med ditt innlegg som kilde, er at DFS har organisert bruken sin av banen. Mens de øvrige skytterne driver av på måfå. Så da er mitt forslag og få de skytterne som klager til å sette opp egne organiserte aktiviter. Som for eksempel egne skytetreninger for DSSN eller andre grener.

 

Ja men... Hvorfor organiserer ikke DSSN trening for egne skyttere? Banen er bygget opp av en DFS-klubb ved medlemmenes innsats og driftes hovedsaklig av DFS-skytterne, hva har de med å organisere for folk som vil plinke uorganisert? 

 

28 minutter siden, M67 skrev:

Men hele den greia tyder vel egentlig bare på at folk er underernært på skyting.

 

 

Amen. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ett heftig antall dugnadstimer som utføres av DFS, 12-13millioner timer i følge dem selv. Noe som tilsvarer over 7000 årsverk.

Dersom det da er skeivt fordelt hvem som tar disse timene, så er det jo innlysende at klubbene må se på hvilke fordeler man får ved å delta på dugnad.

 

At man kan betale seg fri fra dugnad er ikke noe nytt fenomen. F.eks når jeg bodde i Oslo, så var det nedstøvede journaler fra 50-60 tallet inne på styrerommet til borettslaget. Der kunne man lese hvem som ikke hadde deltatt på dugnad og prisen de måtte betale som kompensasjon. Det må ikke være slik at ingen noterer hvem som deltar eller ikke - og at kostnaden skal være lik for alle.

 

M67; du foreslo 2-2500kr for jegere å skyte. Det finnes en konstruktiv mellomting mellom gratis og en fantasisum. Realistisk er det heller ikke at man kan forvente at de som kun tar storviltprøve skal delta på dugnad. Men der er vi uenige og du avføyer det som  "våsprat". Så da ønsker jeg dere i grunnen bare lykke til videre med driften.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, MorganKane skrev:

Realistisk er det heller ikke at man kan forvente at de som kun tar storviltprøve skal delta på dugnad. 

Men da bør det være realistisk å forvente at de samme folka ikke klager og bærer seg over alt de ville hatt anderledes eller er feil/mangler.

Still på dugnad eller hold kjeft og skyt.;)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ja men... Hvorfor organiserer ikke DSSN trening for egne skyttere? Banen er bygget opp av en DFS-klubb ved medlemmenes innsats og driftes hovedsaklig av DFS-skytterne, hva har de med å organisere for folk som vil plinke uorganisert? 

Ikke DSSN-trening som sådan. Tenker på folk som "føler seg hjemme" i DSSN, men vel knapt skyter stevner der, og holder seg med en langholdsutrusta AR f.eks.

 

Sitat

M67; du foreslo 2-2500kr for jegere å skyte. Det finnes en konstruktiv mellomting mellom gratis og en fantasisum. Realistisk er det heller ikke at man kan forvente at de som kun tar storviltprøve skal delta på dugnad.

Det forventer jeg ikke. Jeg forventer egentlig ingen ting, Men vi stiller opp 5-6 mann minst, og stiller en bane til mange millioner, som det går 100vis av dugnadstimer i året til holde i gang, på hver trening - og de som trener hver uke, hver gang. For 500,- i året - de får dette for billig. Spesielt når de skyter i hytt og pine og forårsaker 90% av vedlikeholdet, som noen andre må gjøre - noen som betaler like mye.

Ungene, rekrutteringstreningene, skyter trolig bortimot like mange skudd  som storvilttrening/prøvene, men ved bare slik skyting krever skivene omtrent ikke vedlikehold...

Og forresten, hvor får du egentlig trene 2 ganger i uka i ca. halve året for 2500,- på noe annet enn skyting?

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, G.Larson skrev:

Men da bør det være realistisk å forvente at de samme folka ikke klager og bærer seg over alt de ville hatt anderledes eller er feil/mangler.

Still på dugnad eller hold kjeft og skyt.;)

For min del så stiller jeg på dugnad jeg, står med gul DFS vest og er skytebaneleder støtt og stadig.

 

Men samtidig har jeg full forståelse for at jegere som er ikke-medlemmer og kun er der for å ta oppskyting ikke stiller opp på dugnad (som de ikke engang er invitert til). At økt kostnad med oppskyting ikke kan kompensere for manglende dugnadsinnsats begriper jeg ikke, men så er det en del ting her i livet jeg ikke forstår.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det er mange av de typiske "kun storviltprøve"skytterne som knapt vet hva DFS er, og er ærlig talt ganske lite interessert i det. Og det burde de få lov til.

Når folk da betaler for en tjeneste (er tross alt dyrere for ikke-medlemmer å skyte enn medlemmer) burde man kunne forvente noe for pengene.

Hva man kan forvente er vanskelig å vite, da man ikke har mulighet å vite hva som ligger i arbeid bak vedlikehold av en bane.

 

Da har du på én side en gruppe aktive skyttere som  irriterer seg over at utenforstående ikke ved hva de driver med, og en gruppe som føler de ikke får det de kanskje betaler for.

Så kan man lire av seg at de burde bare holde kjeft så mye man vil uten at det hjelper noen ;) 

 

Er bortskjemt med veldig bra anlegg på Løvenskiold (synes jeg), og hvis jeg kunne henvendt meg til noen med et samlet/overordnet ansvar for banen og meldt meg inn i banen, hadde jeg gjort det på dagen.

Men å melde meg inn i 3-5 forskjellige foreninger (for å dekke alle ukedagene) der mesteparten av aktiviteten er utenfor det jeg driver med, frister ikke så mye.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

er tross alt dyrere for ikke-medlemmer å skyte enn medlemmer

Jeg snakker ikke om ikke-medlemmer. Tenker bare på medlemmer. Alle betaler like mye, og har ca. like muligheter til å skyte. En stor gruppe forventer å komme til dekket bord, og en bitteliten gruppe dekker det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, G.Larson skrev:

Men da bør det være realistisk å forvente at de samme folka ikke klager og bærer seg over alt de ville hatt anderledes eller er feil/mangler.

Still på dugnad eller hold kjeft og skyt.;)

Ikke klage på feil/mangler?...... Som det kommer frem av tråden, er det vanlig at kunden (jegeren) betaler 400-500kr for varen (skyteprøve-storvilt). Selvfølgelig kan han klage på feil/mangler.

 

Som nevnt i annen tråd, hvis du kjøper 4 nye vinterdekk hos Team-Dekk, så får du en pris ferdig lagt på felg og avbalansert. Hvis selger har utelatt å avbalansere, så er det klart at du klager på det.

 

Hvis priskrigen mot Dekk1 har ført til at prisen har blitt så lav at kostnadene til polakken som legger dekkene på felg spiser for mye av overskuddet; Så kan ikke dette legges over på kunden - Som krav til egeninnsats eller mangel på fullført jobb. Dette blir uetisk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal svare ut fra egene erfaringer, ville jeg vel pekt på at DFS er en gruppe med "tilhørighet og et felles mål konkurranse", mens de fleste jegere er individualister ofte med en helt egen agenda og med føtter i flere foreninger. Ut fra disse observasjonenen synes jeg ikke at det er så forundelig at tingene blir slik de blir. Hvis man kanskje klarer å få til et "eierforhold og en tilhørighet" for jegeren vil kanskje tilstanden forandre seg?

Hvis jeg tar meg selv som et eksempel så har jeg hatt en fot innenfor 3-4 forskjellige foreninger/lag, for å kunne ha drevet med den skytingen jeg har ønsket. Da sier det seg selv at dugnaden ikke blir på topp i alle foreningen man deltar i, dessverre. :$

  

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, M67 skrev:

Jeg snakker ikke om ikke-medlemmer. Tenker bare på medlemmer. Alle betaler like mye, og har ca. like muligheter til å skyte. En stor gruppe forventer å komme til dekket bord, og en bitteliten gruppe dekker det.

 

K

 

Ok, da misforsto jeg og er helt enig. Liker selv modellen de bruker i noen JFFer, hvor man får dugnadspoeng som teller mot trekning av jaktkort etc.

Om dugnadspoeng kunne veksles i skyting eller tilgang på bane kunne det jo vært noe?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

Du har skyting som hobby - det har ikke nødvendigvis jegerne

Du har relasjon til banen og folkene der - jegerne er der en kort periode og kjenner kanskje ingen

Du får invitasjon til dugnad - jegerne gjør ikke det

 

Var dette du kalte våsprat M67. Hvordan du fikk dette til å gjelde medlemmer som skyter mye og ikke deltar på dugnad begriper jeg ikke.

Men ok, spiller i grunnen ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Ikke klage på feil/mangler?...... Som det kommer frem av tråden, er det vanlig at kunden (jegeren) betaler 400-500kr for varen (skyteprøve-storvilt). Selvfølgelig kan han klage på feil/mangler.

Hos oss er så å si samtlige jegere som er der å skyter ogs medlem av skytterlaget og betaler deretter også på lik linje som resten av dfs-medlemmene. Derav påstanden om at de ikke har noe å klage for når de ikke stiller på hverken dugnader eller møter.

Link to comment
Share on other sites

Bodde noen år på Geilo på åttitallet,formannen i skytterlaget der var selv ivrig jeger,han var militær og en dyktig organisator,alle medlemmer ble beordret til dugnad.Jegere og DFS skyttere.Dette er så lenge siden at det var grav og anvisning.Vi som var jegere måtte ofte sitte i grava på stevner og måtte være med og gjøre forefallende vedlikehold.Resultatet av dette ble et veldig aktivt skytterlag hvor alle medlemmer følte og tok ansvar og vi arrangerte flere stevner hvert år både for jegere og DFS og det ble en bane som alle var like hjemme på

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, MorganKane skrev:
Sitat

 

Du har skyting som hobby - det har ikke nødvendigvis jegerne

Du har relasjon til banen og folkene der - jegerne er der en kort periode og kjenner kanskje ingen

Du får invitasjon til dugnad - jegerne gjør ikke det

 

Var dette du kalte våsprat M67.

Vi snakker forbi hverandre. Jeg snakker ikke om de som skyter to ganger og skyter opp, de jeg snakker om er egentlig skyttere - og da blir det, beklager utrrykket - vasprat. Vasprat i den forstand at alle utsagnene er feil, når brukt på de jeg snakker om.

De du kaller "jegere" er ikke t tema, de betaer, får mer eller mindre det de betaler for, og er stort sett fornøyde. Våre skiver er vedlikeholdt og kalibrerte, og er de ikke det så er det noen som klager mye mer enn noen jegere får til...

 

Alle jeg snakker om her, målgruppa eller hva du vil kalle det,  har har åpenbart:

- skyting som hobby. Med regneark for ladninger, 4 rifler med hver gang, spesialrifler for flere disipliner, osv. Skyter minst en gang i uka i sesongen.

- relasjon til banen, de er der ukentlig, har sterke meninger om hvordan den burde vært, det er nærmest en egen "gjeng" som skyter mye

- invitasjon til trening, de er medlemmer på FB-gruppa, og får mail om det er noe stort.

 

Den "store hop" er beskrevet av deg, og du har nok rett i det. Men det er en god gjeng, som jeg bare ikke forstår at ikke er "med", at de ikke involverer seg, møter på innkalte dugnader, årsmøte, osv. Mange av dem skyter mer enn mange av "DFS-skytterene".

 

Men det er lagt fram mange gode forslag, fra dugnadspoeng til prisøkning, obligatorisk dugnad, osv. Det er egentlig det tråden bør handle om. Hvordan aktivisere disse skytterene, som ikke helt vet at de er skyttere, og som ikke er "akseptert" som skyttere av de mest ihuga GGGene. Et par av de siste aksepterer forresten ikke meg heller som "egentlig skytter", siden jeg er forræder og skyter andre disipliner enn DFS, og dessuten knapt 50 DFS stevner i året... det er høye krav her.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Lite innspill her jeg sitter og venter på gjennomførbare ideer for å få dugnadsvilje (1 time fra hvert voksent medlem per år så har vi over et månedsverk...);

 

Om et normalt stort skytterlag skal leie inn det som er nødvendig av arbeidskraft for løpende vedlikehold må betalingsviljen for medlemskap og bruk kraftig opp... Alle som selv har leid inn en tømrer, maler, mann med gravemaskin vet at det koster $$$.

 

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, M67 skrev:

Men det er en god gjeng, som jeg bare ikke forstår at ikke er "med", at de ikke involverer seg, møter på innkalte dugnader, årsmøte, osv. Mange av dem skyter mer enn mange av "DFS-skytterene".

De vil kanskje være gratispassasjerer fordi det er enklest for de?

Link to comment
Share on other sites

Dugnad er vel et problem over alt når det kommer til organisasjoner :( jeg tror dfs gjengen ofte kommer fra familier som selv skyter og har deltatt på dugnader så lenge de kan huske. Det er liksom en del av gamet. 

 

Mange andre, inklusive kompiser av meg ser på dugnad som noe valgfritt for spesielt interesserte. Og ser ikke hva som kommer til å skje når ingen møter på dugnad og man må leie inn arbeidskraft 

Link to comment
Share on other sites

Dugnad er gøy! Selv har jeg ikke skutt et eneste pistolstevne siden mai fordi de ytterst få helgene jeg har klart å finne tid for skyting så har jeg måtte sitte på standplass som dommer. Jippi!
Men selvfølgelig får jeg mye klager på dømming og dritt siden jeg bruker hele søndagen for at de skal kunne få skyte. Utakk er verdens lønn......

 

Legg til at jeg sitter i styret for det lokale NROF, har sittet kontinuerlig i styret i det lokale idrettslaget siden 1990, selger dopapir året rundt for håndballen, graver grøfter for DSSN banen, bytter skiver i pistolhallen. Jepp, jeg føler meg hvertfall truffet og punger gladelig en dugnadsstraff for jeg kunne helt sikkert gjort mye mer. Man kan alltid gjøre mer. Nesten like mye som han arbeidsledige skytekompisen min (som dessverre ikke har tid til å være med på dugnad).

 

Ja, sagt med et glimt i øyet, men allikevel sant.....

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har felles opptak i båforeningen, det er en form for dugnad hvor alle hjelper hverandre med krybber etc. Etter at det ble innført gratis kaffe og vafler har viljen til å henge rundt litt mer enn en må økt, stemningen er også bedre. Pluss at en eller to mann får dugnadspoeng uten å bruke opp en vond kropp på tungt arbeide.

Link to comment
Share on other sites

Hadde skytterne betalt like mye i kontigent og treningsavgift som det koster å ha barn i aktivitet kunne vi nesten ha hatt heltidsansatte i vår klubb. Skyttere vil ikke betale sammenliknet med andre idretter. For min datter på 9 år koster det 3000.- å være medlem i det lokale fotballaget med trening en gang i uka på en kostnadsfri kommunal bane. Jeg betaler 1000.- for å være med i en skyteklubb med alle fasiliteter. Skulle vi økt kontigenten til 3k hadde det blitt "revolusjon"..

Vi har akkurat startet et "forprosjekt" for å finne ut hvordan klubben skal kunne overleve med en stadig mindre dugnadsorientert medlemsmasse. Ytterpunktene er å redusere aktiviteten til et minimum eller å øke proffesjonalisering med økte kostnader. Slik det drives nå er ikke farbart. Gjennomsnittsalderen i dugnsdsgjengen er ca 70år og snittet følger kalenderen..

Med de mulighetene jeg har i skyteklubben synes jeg det er latterlig at kontigenten koster mindre enn to dagskort i Tryvann skisenter. Hadde jeg fått en kontigent på 10000.- med ansatte som fikset alt på banen hadde jeg ikke blunket engang.

 

 

Ps: 12-åringene i alpin elitegruppe bør ha ca150000.- + i årsbudsjett..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Er ganske vanskelig å sette pris kontra tilbud på sånne aktiviteter. For ofte vil du ikke få en mer betalingsvillig medlemsmasse før fasilitetene blir bedre, og fasilitetene blir ikke bedre før man får inn mer penger.

 

Men se på Løvenskiold; hadde de holdt åpent maksimalt ift tillatelsen, og vært bedre på å informere (les informere i det hele tatt), ville nok fler brukt banen, og fler ville vært villig til å betale mer. Kjenner en del som sjelden bruker den fordi de for ofte har opplevd å komme dit med 3/4 av banene er stengt pga stevne/trening, køen står langt ut døren og det er en time til de (velger å) stenger.

 

Dette vil kanskje gjelde mer de som ikke er medlemmer, men ihvertfall mulighet for en klubb å tjene mer penger til vedlikehold. Selvfølgelig gitt at banen er i et område med nok jegere/skyttere til at det fylles opp.

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

På Løvenskiold er det bare å melde seg inn i hvilken som helst klubb og bli med blandt de som ikke "skal bare.." og skyte så mye man gidder. Tildeling av nøkler skjer ganske kjapt hvis man blir med og drar lasset. Husk at åpningstidene for "skal bare.."-skytterne er dugnad uten betaling for ildsjelene.

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

jeg bor på et sted hvor dugnadsånden heldigvis enda er ganske bra.  Men merker jo at vi må konkurrere med mange andre tilbud samt at folk har det generelt mer travelt enn for feks 10 år siden. Så dugnad går greit enda,  men til tider mer krevende å få folk til å ta styreverv og lignende.  

 

 

8 timer siden, M67 skrev:

En ting jeg legger merke til, etter å ha vært standplassleder på endel av lørdagstreningene, er "ikkeDFS"-skytterenes hang til å skyte på alt mulig annet enn skivene. Greit nok at man skyter på en stein om man ikke har kontroll på innskyting og vil spare elektronikkskivene, men å skyte på stein, trær, gjess, sånn bare for å gjøre det - det overrasker meg.

Egentlig er det vel neppe noe galt i å skyte på diverse steiner utover skytebanen, men de produserer rikosjetter, og før eller senere blir ting ødelagt, og når selv de tilsynelatende "mest seriøse" av "rekreasjonsskytterene" er så ivrige til "utenomskyting", så kommer vi iallefall ikke nærmere en "åpen bane" som mange ønsker seg, en kommer heller ikke nærmere å gi nøkler til flere enn de som må ha. Som er de som er standplassledere og instruktører.

Men hele den greia tyder vel egentlig bare på at folk er underernært på skyting.

 

.. og at folk er underernært på å skyte på noe annet enn papp/skive.    Flere gonger hadde nok gjort seg 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

På Løvenskiold er det bare å melde seg inn i hvilken som helst klubb og bli med blandt de som ikke "skal bare.." og skyte så mye man gidder. Tildeling av nøkler skjer ganske kjapt hvis man blir med og drar lasset.

Sånn er det vel overalt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ok, meldte meg inn i en klubb der, men eneste jeg hørte såvidt noe om var trening for konkurranser etc, og fikk beskjed om at jegere kunne dra på de vanlige tidene og skyte med de andre, kun konkurranse skyttere skulle trene. Ikke akkurat noe som fristet til deltagelse.

 

Det er ikke sånn at jeg har flust av tid til overs til å prøve å bli "med" i de forskjellige klubbene, for å finne ut (etter å ha betalt kontingent), at jeg bare kan dra å skyte der jeg ellers skyter.

 

Men jeg tror, at hvis man hadde samlet seg litt rundt driften av banen og gjort det mer tilgjengelig, kunne kanskje de klubbene som bruker sin tid og krefter på å holde det i gang, få igjen litt mer for strevet.

 

Tar forresten gjerne imot tips til klubber med litt kultur for jegere og skyttere uten STR (ennå) :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, M67 skrev:

 

 

En ting jeg legger merke til, etter å ha vært standplassleder på endel av lørdagstreningene, er "ikkeDFS"-skytterenes hang til å skyte på alt mulig annet enn skivene. Greit nok at man skyter på en stein om man ikke har kontroll på innskyting og vil spare elektronikkskivene, men å skyte på stein, trær, gjess, sånn bare for å gjøre det - det overrasker meg.

Egentlig er det vel neppe noe galt i å skyte på diverse steiner utover skytebanen, men de produserer rikosjetter, og før eller senere blir ting ødelagt, og når selv de tilsynelatende "mest seriøse" av "rekreasjonsskytterene" er så ivrige til "utenomskyting", så kommer vi iallefall ikke nærmere en "åpen bane" som mange ønsker seg, en kommer heller ikke nærmere å gi nøkler til flere enn de som må ha. Som er de som er standplassledere og instruktører.

Men hele den greia tyder vel egentlig bare på at folk er underernært på skyting.

 

K

 

 

 

Guilty. .

Nå skal det sies at vi var 4 mann der da. Ville vært litt annerledes om det var fullt. Og jeg ville gjerne få testet noen hurtige skudd med rifledrillingen før polentur til uka. Gås ble det ikke skutt på. Men innskyting på stein, og bang-bang på kort hold Jeg skyter mest på et jorde der jeg jakter. Setter opp noen blinker, og noe plinking... og jeg synes det er kjempegøy å trene stående skyting på kålrabi på pinne, for eksempel... barnslig moro! Og stående med salongen på selvanviser.

 

Men, jeg tenker å lære meg langhold og delta i noen DFS stevner til våren, så da skal jeg bestrebe meg på å lære meg bedre baneetikette.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er jo - at om alle skal gjøre sånn på en skytebane, så mister en all kontroll. Er vi 4 mann, som vi var, så kan en gjøre mye rart - er en 25, og en like stor andel vil skyte på tieldige ting de ser foran standplass, så blir det problemer - og du vil ikke tro hva jeg har sett folk skyte på. Så siden der er åpenbart at man må sette en grense for folk - folk greier ikke å sette den selv - så setter en den ved "faste oppsatte mål" eller noe sånt. "Den steinen, men ikke den" fungerer ikke. Det er farlig, og vi har en seriøsitet og et forhold til kommune og grunneier å ivareta.

Derfor min noe GGGete oppførsel.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har spurt tidligere. Hvor mye mener folk det kunne være "verdt" å kunne møte opp på en skytebane, kunne skyte på ferdig oppsatte elektroniske skiver, kunne skyte på 100 og 200m en hel økt, skyte på oppsatte selvanvisere på for eksempel 200, 300 og 400m, DVs komme til dekket bord med baneoperatør/standplassledere/sikkerhetskontrollører til stede?

 

Hvor mange kroner kunne vært en ok pris for dette for la oss si 3 timer?

 

(de fleste vil jo ha det gratis, men hva mener dere er en ok pris for gildet?)

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Torf skrev:

....  trening en gang i uka på en kostnadsfri kommunal bane. ....

Bare for å pirke litt, du mener selvfølgelig ikke kostnadsfri kommunale bane?
For de finnes ikke :-)
De har vi alle sammen betalt for indirekte gjennom kommunale avgifter, eiendomsskatt etc.
Akkurat som kommunen eier pistolbanen vi skyter på og som pistolklubben heller ikke betaler leie for.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, høggern skrev:

Jeg har spurt tidligere. Hvor mye mener folk det kunne være "verdt" å kunne møte opp på en skytebane, kunne skyte på ferdig oppsatte elektroniske skiver, kunne skyte på 100 og 200m en hel økt, skyte på oppsatte selvanvisere på for eksempel 200, 300 og 400m, DVs komme til dekket bord med baneoperatør/standplassledere/sikkerhetskontrollører til stede?

 

Hvor mange kroner kunne vært en ok pris for dette for la oss si 3 timer?

 

(de fleste vil jo ha det gratis, men hva mener dere er en ok pris for gildet?)

 

 

 

Jeg tenker det allerede er betalt gjennom kontingent.
Akkurat som ikke ungene må betale noe for hver fotballtrening de stiller på selv om de kommer til ferdig klippet fotballbane og at treneren (som som oftest stiller på dugnad) har forberedt dagens øvelser og gjort klart utstyr.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, høggern skrev:

Du svarte på mitt innlegg går jeg ut fra, så da spør jeg hva er kontigenten siden du forventer at noen skal stille opp og bruke sin fritid for at du skal skyte.

Jeg svarte på to forskjellige innlegg som du ser, så da var det ikke lett å vite hvilken du mente. Tips: bruke siter hvis du stiller spørsmål til en bestemt person :-)

Jeg har ingen formening om hva riktig kontingent er. Jeg stoler på at styret i skytterlaget setter riktig kontingent. Forslag til kontingent legges jo alltid frem på årsmøtet så alle har jo mulighet til å si sin mening om man skulle være uenig.

 

Når det er sagt så betaler jeg min kontingent med glede fordi dette er min hobby. Jeg er medlem a NROF, DSSN, DSSN tilknyttet pistolklubb, 3 pistolklubber (et hovedmedlemskap og to støttemedlemskap), 2 DFS skytterlag og NJFF.

Min tanke om hele greiene er at alle foreninger uansett må basere seg på dugnad i tillegg for at ting skal gå rundt. Og jeg kan forsvare dette med beste samvittighet. Uten å sette noe tall på det så vet jeg at jeg stiller opp 50-ganger mer på dugnad enn gjennomsnittsmedlemmene. Som jeg nevnte i en tråd ovenfor så har jeg ikke selv fått skutt et eneste pistolstevne siste halvåret fordi jeg "har måtte" stille som dommer på de stevnene jeg har hatt mulighet til å komme til. Jeg har vært på et dynamisk stevne i høst pga veldig mye jobb. På det stevne endte det opp med at jeg var eneste deltaker som ikke fikk skutt. Alle RO'er fikk skutt fordi de klarte å rulere på oppgavene, mens jeg som var ansvarlig for resultatføring ikke fikk det til.
Er jeg sur og bitter for det? Nei, fordi jeg bidrar gjerne. Og jeg bidrar like mye for egen del som for andre. Det gir meg glede og god samvittighet å bidra. Og så bruker jeg ikke energi på å irritere meg på de som ikke stiller. Fakta er det at jeg faktisk har det hyggelig på dugnad. Treffer kjente, drikker kaffe, prater piss mellom øktene.
Glemte vist mitt inne i teksten her å si at jeg har sittet sammenhengende i styret i det lokale idrettslaget siden 1990 i hovedstyret, fotballstyret, alpingruppa og håndballgruppa litt om hverandre. Og sitter i styret i NROF.

Er selvfølgelig dommer, trener, instruktør og skyteleder.
 

Mitt poeng: alle foreninger og lag er basert på dugnad, og slik er jeg overbevist om at det forblir i laaaang fremtid. I Einar Gerhardsens beste ånd. Og ildsjeler må alltid dra lasset. Slik blir det bare. Og det er nettopp derfor de er ildsjeler. Og jeg kommer selv til å fortsette å bidra så mye jeg kan sålenge jeg synes jeg har morsomme hobbyer.
PS! Salg av dopapir for håndballgruppa derimot er ikke like gøy, men jeg gjør det allikevel fordi min datter synes håndball er dødsgøy.

Edited by Bartemannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...