Jump to content

Sveising i Mauser låskasse fra 39


Tomas

Recommended Posts

Når jeg leser innlegget til Aos lurer jeg på om det finnes parallelle universer, for her var mye nye og revolusjonerende opplysninger.

 

Mauserkasser skal være settherdet, med seigt stål i kjernen. De gode fabrikkene klarte det, og da får en ikke sprøbrudd om kassen overbelastes, men gradvis deformering.

Problemet er at i løpet av to kriger har sluppet gjennom en del kasser som ikke holder mål. En dyktig børsemaker klarer å sortere ut slike kasser.

Bygd på gode kasser er mauseren både sikker, pålitelig og slitesterk. Et problem er noen krigsproduserte sluttstykker som er gjennomherdet, og av tvilsom stål, de kan sprekke i roten av låsklakken, noe som er farlig. Igjen vil en dyktig børsemaker finne slike feil.

FN lagde noen fantastiske mauserkasser, det samme med polske og tsjekkiske kasser. Mauserwerke hadde også gode kasser.

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, M67 skrev:

 

Det er en klakk bak, som redder deg når de to fremre faller av. Jeg har sett to rifler der dette har skjedd.

 

 

K

Tipper dette har skjedd på en skytebane hvor noen som lader selv skal prøve å få maks hastighet ut av børsa si.Lader man for jakt gjør man som regel motsatt uansett hva slags rifle man bruker,altså går ned i hastighet,hvertfall på matvilt av to grunner: 1 være dønn sikker på funksjonering 2 Ingen kuler holder hva de lover når det gjelder ekspansjon,du vil alltid få et bedre slakt med lavere hastighet

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Tipper dette har skjedd på en skytebane hvor noen som lader selv skal prøve å få maks hastighet ut av børsa si.

Det tipper du nok ;) Men det betyr altså at det er greit at låsklakkene kenkker om du lader til maks hatighet? Det er godt en får røyket ut litt solid kompetanse innimellom...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, M67 skrev:

Det tipper du nok ;) Men det betyr altså at det er greit at låsklakkene kenkker om du lader til maks hatighet? Det er godt en får røyket ut litt solid kompetanse innimellom...

 

 

K

Det jeg tenker er at det er snakk om mer enn bittelitt overtrykk,har vært der selv

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Å konkludere med  det som utgangspunkt at den derfor er dårlig blir å dra det for langt etter mitt skjønn. 

Jeg diskuterer med teknologiutvikling som utgangspunkt.

 

Sitat

Det jeg tenker er at det er snakk om mer enn bittelitt overtrykk,har vært der selv

Det var ikke overtrykk, ingenting tyder på overtrykk. Det ble skutt med det jeg mener å huske var en av banepatronene til Lapua. Dvs. koseammo. Eieren har det heller ikke med "atomladninger"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Mange sluttstykker til m98 er gjort ag relativt dybt og hårdthærdet indsat pispotstål. Derfor vil de kunne ryke uden flydning.

M96 sluttstykker som er voldtaget viser rimeligt samme type brud.

Ignorantens kommentar fra 2010 er en dekkende beskrivelse av materialkvaliteten fra "dengang", det gjelder jo ikke bare Mausere, men alt. "ryke uten flydning" er stikkord her. Moderne våpenstål vil få setninger, store sådanne, og ved dramatisk overbelastning vil sluttstykket gå fast på grunn av det. Ikke knekke uten plastisk deformasjon.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jo ingen ting om dette bare at jeg selv i min tidlige hjemmelader karriere var ivrig på å finne maks,var sannsynligvis langt over,at uheldige ting skjer er utvilsomt og det finnes sikkert en del mauserkasser som har vært med på mye rart min blant annet,tror ikke jeg selger den kassa men jeg kikker nøye på den en gang i blandt

Link to comment
Share on other sites

Per s 

Hva er så reuvsonerende med dette da.

Du prøver deg med bull shit på her men blir stoppet.

Mr Hekler og mr Cock hadde ikke peiling på metal kirurgi.

Mg 43 gikk vel I luften dei og I sammen med sturmgeweret? 

At det ble laget mauser i hytt å ver er vel ikke problemet.til og med Sauer fabrikken vart omstilt til å lage mausere.

Problemer er at ein skyter med rifler som burde vert kassert pga utslitt,laget I Spania etc.Brasil. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, moviken skrev:

Kunne vært artig med en diskusjon om veien videre,men skyttersporten/våpenbransjen er vel konservative eller?:)

Veien videre er stengt. Myndighetene vil at vi skyttere skal kjøre evig med manuelt gear utenfor karosseriet selv om jeg må innrømme at den ultimate sportsbilen er Bugatti Typ 35B. (eller helst en argentinsk Pur Sang klone som man kan råkjøre med fordi den ikke koster mer enn 3-4 mill..)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Jeg diskuterer med teknologiutvikling som utgangspunkt.

 

Det var ikke overtrykk, ingenting tyder på overtrykk. Det ble skutt med det jeg mener å huske var en av banepatronene til Lapua. Dvs. koseammo. Eieren har det heller ikke med "atomladninger"

 

K

Ingen tvil om at det har vært teknologisk utvikling på material  og design siden masseproduksjonen av M98. Den har selvfølgelig  noe prematurt ved seg i og med den er en oldboy. De viste mye om hva som krevdes for å få et godt stål, og hvordan det kunne oppnås. Men jeg vet etter noen hundretall hull boret og gjenget for kikkertmontering i mausere, at det variere enormt på hvor harde det er. 

Gjennom jobb kjøper jeg hundretalls tonn stål i året som det maskineres i. Og det er ikke fritt for variasjon og "feil" der heller, selv i prima stål fra anerkjente verk i europa. Men helt sikkert ikke like ofte  som stål produsert under en pågående verdenskrig. 

Link to comment
Share on other sites

Skyttere og jegere er konservative; og svært mange av de, muligens de fleste, er bare marginalt intereserte i våpen. 

 

Selv de kule og hippe i forbundet som bytter navn så ofte at jeg har sluttet å følge med og hevder de skyter ed det som er i front i utvilkingen skyter med våpen utviklet for 60-100 år siden...

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Skyttere og jegere er konservative; og svært mange av de, muligens de fleste, er bare marginalt intereserte i våpen. 

 

Selv de kule og hippe i forbundet som bytter navn så ofte at jeg har sluttet å følge med og hevder de skyter ed det som er i front i utvilkingen skyter med våpen utviklet for 60-100 år siden...

Enig synes det er litt rart at for eksempel elektriske hetter ble borte så fort burde jo vært en kjempe fordel for ikke å snakke om elektroniske hetter,hvor gode avtrekk hadde vi hatt da,er vel konservatismen i systemet kanskje NRA som setter foten ned

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kunne vært artig med en diskusjon om veien videre,men skyttersporten/våpenbransjen er vel konservative eller?

En vesentlig grunn til at utvikling går tregt er jo at den eldre garde er så flinke til å fortelle alle at det eldste er best... folk tror jo på det også.

En annen grunn er mangelen på "gamechangere".

Det skjedde mye utvikling og innovasjon da bakladeren kom, og enda mer da det røyksvake kruttet kom. Dagens våpen virker også så bra, at få er villige til å betale en ekstrapremie for å få noe bedre.

Siden sluttstykket vi kjenner fra M98 og andre "boltrepeter" rifler ble innført av Basile Gras i 1874 har det ikke skjedd noe egentlig dyptgripende, ingen har kommet opp med en ide som virkelig forbedrer - slik røyksvakt over svartkrutt eller mantlede kuler eller rifling i løpet og sånne ting.

Elektriske tennhetter og elektroniske avtrekk er dyre, og gjør lite mer enn vanlige, begge deler er å få ennå, men få om noen kjøper det. Hylseløs ammo hadde ulemper - det jobbes med engangs kompositthylser - vi får se. Men til noen kommer med noe revolusjonerende, som ingen har tenkt på før - som virkelig ER en forbedring - så er vi nok på inkrementell utvikling, slik vi ser hele tiden.

Skikkelige optiske sikter er jo kommet egentlig etter VK2 - men sålenge skytterforbundene som kunne ha hatt bruk for dem nærmest korser seg i skrekk vd tanken på dem, så er vi i 1812 fremdeles på den fronten.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Per-S skrev:

Jeg tror Benjamin var enda tidligere med et merkelig hylseløst system der kruttet var limt på kulen og ble antent av komprimering av luft som da ble oppvarmet.

Dette varte heller ikke så lenge.

I alle fall ingen låsklakker som ryker i kulde på slik løsning, for det smeller vell neppe i "kaldstart" med mindre egen dieselvarmer, glødeplugg eller lignende. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Chiefen.v-2 skrev:

Og a ville du være "dønn sikker" på funksjonering?

 

Elektronisk avtrekk er å få kjøpt.

Kokka di virker pc virker satelitter virker tenker  noe som virker sammen med ei elektronisk tennhette hvor du for eksempel  kan styre hvor mye kraft ei hette skal gi,skal ikke være noe problem i dag

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Elektronisk avtrekk er å få kjøpt.

Det er de, f.eks. fra Voere. de er MYE dyrere. Såvidt jeg hører - mindre funksjonssikre også. Vet om flere som har dem. Elektrisk initierte tennhetter, som det også er på de Voere riflene med elektroniske avtrekk- er hinsides mye dyrere enn vanlige tennhetter også.

Og, det som gjør at de ikke sprer seg - de gjør ikke noe som ikke de vanlige gjør, iallefall ikke nok til å rettferdigggjøre kostnadsøkningen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, M67 skrev:

Det er de, f.eks. fra Voere. de er MYE dyrere. Såvidt jeg hører - mindre funksjonssikre også. Vet om flere som har dem. Elektrisk initierte tennhetter, som det også er på de Voere riflene med elektroniske avtrekk- er hinsides mye dyrere enn vanlige tennhetter også.

Og, det som gjør at de ikke sprer seg - de gjør ikke noe som ikke de vanlige gjør, iallefall ikke nok til å rettferdigggjøre kostnadsøkningen.

 

K

Ja hører hva du sier ikke bare jeg som er konservativ,men det som eksisterer av elektronikk i skyte våpen i dag må vel kalles nybegynner stadiet med masse produksjon vil prisen bli en brøkdel av hva den er i dag og det vil gi fremskritt

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Har absolutt ikke klokketro på elektronikk (jobber med noe av mest moderne elektroniske for styring av dieselmotorer; en god gammledags hydraulisk Woodward er 100 ganger mer pålitelig..)

  

Første militære bruk av noe så moderne som hylseløs amunisjon sto prøysserene for på 1840tallet:-)

Det er klart sitter du på skauen med tomt batteri på børsa  er det noe dritt hvis det kommer dyr på posten,men skyting på papp feks bør dette ha noe for seg.Koble børsa til pc`n still inn avtrekksvekt,still inn tennhette og alt blir likt hver gang du trekker av

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ja hører hva du sier ikke bare jeg som er konservativ,men det som eksisterer av elektronikk i skyte våpen i dag må vel kalles nybegynner stadiet med masse produksjon vil prisen bli en brøkdel av hva den er i dag og det v

Et godt mekanisk avtrekk er dyrt - og en ren elektrisk tennlinje kunne nok bli rimeligere, med potensielt bedre avtrekkssegenskaper - det vi ikke forbause meg om vi kommer dit. Trolig  er det kun som forsvarsteknologi at det kan slå igjennom.

En ting jeg kunne sett for meg er "halvautomatiske" våpen, som er batteridrevet istf. gass eller rekyldrevet., Da gjerne med "elektronisk tenning", en fordel med det er jo at eier kunne hatt en RFID eller noe lignende, så bare han kunne avfyre den - men du kan jo dra det helt til at politiet kan "slå av" alle våpen i et område - eller at de bare virker lørdags formiddag og tirsdags ettermiddag - eller sender aktivitetslogg direkte til POD...

Jeg tror jeg beholder de mekaniske avtrekkene mine litt til ;)

Sikteteknologi vil vi få mer av - sikter med Bluetooth, som har, eller snakker med avstandsmålere, GPS, allslags sensorer, og som presenterer dette i en nyttig form for skytteren.

 

Sitat

still inn avtrekksvekt,still inn tennhette og alt blir likt hver gang du trekker av

Jeg skulle koble en skytesimulator til PCen her om dagen... For å si det sånn, jeg hadde ikke drevet med skyting om avtrekket måtte kobles til en PC - det er da LANGT enklere å slepe på en unbrakonøkkel. Tennhettene er uansett så like i dag, at det er SVÆRT få, som ville oppdage om de ble "bedre", jevnere, eller hva som helst egentlig.

 

Det er skytteren som er begrensningen, og skytteren som må forbedres - sik var det ikke på 1800 tallet - og forbedringer ble tatt imot med åpne armer. Idag er de forbedringene vi snakker om her, så små at de drukner i skytterfeil uansett. Det som vil være en reell forbedring er jo faktisk billigere ammunisjon, og mer realistiske treningssystemer.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men dere. Kan dere gå tilbake til det trådstarter faktisk spør om? Dette er jo blitt en typisk "kammertråd" der det spores helt av etter de første 5 svarene har kommet 9_9 

 

Når det kommer til Mauser så hater noen den, og andre elsker den. Det kan vi enes om, også går vi tilbake til det tråden handler om. 

 

OK, folkens?

Link to comment
Share on other sites

Du har selvfølgelig rett i det du beskriver,jeg bare tenker elektronikk er egentlig drit billig mekanikk er drit dyrt enda er vi der at vi kan velge og enda bruker vi nitro-cellulose krutt til skytinga,egentlig i forsvarssammenheng er det sikkert ubetydelig hva en geværmann bruker,men vi må vel leite litt eller?Skal vi få alle skudda i et hull på 1000m må vi utvikle oss

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Tomas skrev:

Søppel, tja er dette ut i fra en forbrukermentalitet som stort sett flesteparten av ukyndige oppviser i dag?

Jeg er vel litt sent ut med å svare på denne, men saken er den at en rifle faktisk er forbruksvare. Den blir brukt opp om du bare skyter nok. Løp og fjærer er i hvertfall forbruksvare. 

De som sitter og ruger på beste og oldefars gamle Mauser kan jo ikke akkurat skyte spesielt mye. Ikke at det er noe galt i det, eller at det er ment som kritikk. Det er mere en observasjon, og for meg ser det ut som om det har en sammenheng med at man fortsatt henger igjen med Mauseren og synes at den er det aller beste som har vært hostet opp til formålet skyting. Og det er helt greit så lenge jeg slipper.

14 timer siden, Doodlebugger skrev:

Selv jakter jeg mest med en "Svenskmauser", M96 fra 1904, i 6.5x55. Har hatt denne siden 1984, og har ikke hatt noen som helst problemer etter mange tusen skudd. Og den holder fortsatt innertieren på DFS skiva, så lenge jeg gjør jobben. Tror ikke alle "nymoderne" rifler gjør det.

Her er jo eksempelet jeg referer til9_9 Og det er vel heller kanskje ikke så rart siden han har sett en T3 ramle i biter, som heller ikke er veldig overraskende. 

Link to comment
Share on other sites

Edit: Ivara, så ikke innlegget ditt i farta. Riflene og ammo var ikke så dyre i Norge den gang relatert til prisen du nevner i dollar.

 

For ytterligere å spore av. Benkeskytterne i USA har forbudt hylseløs ammo med elektrisk tenning etter at en børsemaker Jarrett, som lager langholds jaktrifler idag, bygde noen få benkebørser basert på Voere hylseløs ammo. Disse riflene skjøt så bra at de ble umiddelbart forbudt. Høres ut som Norges skiforbund under overgangen fra treski til kunststoffski.

 

Det finnes noen slike i kongeriket. Tror det var Røgeberg som solgte dem. Jeg har skutt 10 skudd med en av dem.

 

Sakset fra Voere:

 

Heckler & Koch is known for the first rifle firing caseless ammunition - the H&K G11. This design has the crucial disatvantages of it's squarish ammunition which leads to great heat in the chambers edges resulting in cook-offs. Sealing Problems caused by the mechanical ignition occured as well.

In contrast to that VOERE opted for a cylindric cartridge design and electronic firing. However, when starting with the project, the prototype rifle could not even hit the target at 50m! The break through came with the invention of the enlarged gas capacity chamber, to allow the gases to expand in first place. Then the entire design was refined by the Israeli firearms designer Nehemia Sirkis to a degree where it outshined every hunting rifle so far. The existing world record in benchrest shooting could be halved with a heavy barrel VEC91.

The project was and still is way ahead of it's time. The rifle featured a electronic safety System which made it not only safe but childproof. The VEC91 eventually failed because we couldn't provide worldwide ammunition supply in sufficient numbers. The future development will lead towards electronic firing working with both, traditional cased and caseless ammunition, resulting in the use of completely different ammunition designs used by the military and civilian users.

 

Kenny Jarrett the "Benchrest King" has shot under ideal conditions a 5 rounds 1,8 mm group at 100 m with a VEC91 benchrest rifle.

 

IMG_4565.jpg

 

 

IMG_4555.jpg

 

h%C3%BClsenlose%20Munition.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Aos skrev:

Bakre klakken? 

Det er 2 klakker som låser sluttstykket.

Dei 2 bakerste er ikke låse lakker men laget for sikkerhet slik at sluttstykket stopper og ikke går bak i ansiktet ved feks. sprenging.

Det er ikke hvor mange kakker man har men samlet areal på de som betegner styrken.feks  x bolt etc.hjelper ikke med 4 klakker vis dem ikke har mere areal som 2.

 

Mesteparten av magnum kaliber/Afrika rifler er laget på lest av m98 kasser.

 

Dei første m98 stammer fra 1898 da dei laget patent på den kassen.

Mr Hekler og mr Kock som var ingenører i mauserwerket forandret m98 modellen under 2 verdenskrig og forsterket og forandret den til å bli armeriflen deires.

 

M98 modellen forandret seg mye I løpet av tiden fra 1898 til 1930 og fra 1930 til 1977 den erforsterket her og der som den til feks. M77 til Ruger.

Det er mange M modell kasser ut å går blant våpenprodusentene.

 

Kan ikke blande inn så gamle greier I dette som 1 verdenskrig modeller1918.for holde oss til 2 verdenskrigs modeller de såkalt hv mauserene som H&K tilvirket.

 

Og for din egen og andres helse så kan du ikke skyte med alt som står k98 /m98 på for dette betegner bare modellen/ patenten, på kassen.

 

 

 

 

 

For mye Møllers tran?

Link to comment
Share on other sites

@M67 er jo igjen inne på det sentrale her, teknikken har kommet til det punktet at det er skytteren som er begrensninga. Utviklinga drukner i skytterfeil. Den neste revolusjonen kommer innen autonome våpen. Tenk så fint det blir når du bare kan sitte i stua og få en snap når rifla di har skutt en sekstagger. :D

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ny teknologi:

 

Vi har en DJI magic pro sammenleggbar drone i heimen. Fantastisk teknologi til vanvittig lite penger. Den koster mindre enn en god håndkikkert. Tanken med å speide etter rein med denne på Hardangervidda har slått meg. 5km rekkevidde med hdkamera med direkte videooverføring til mobiltelefonen kan spare en for mye sportslige utskjeielser. Men det var kanskje ikke det som var poenget når jeg tenker meg om..

 

Ser det er mange tester av væpnede droner på youtube så sofajakt med joystick kan man teoretisk starte med nå.

 

Hvis man drar dette litt videre med billige kommersielt tilgjengelige droner til militært bruk, med litt oppgradert billig kommersiell software for autonom flyging og feks tilpasset ansiktsgjenkjenning, kan jeg ikke fatte hvordan Luftforsvaret skal greie å få et eneste F35 i lufta i en krisesituasjon i Norge. Snakk om penger rett i dass med tanke på ren forsvarsevne (uten tanke på politiske bindinger/allianser)

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...