Jump to content

Sveising i Mauser låskasse fra 39


Tomas

Recommended Posts

En venn av meg har en Mauser 98/smal ring hvor det i fremre del av låskassa ( d.v.s. i den delen hvor løpet gjenges inn ) er frest av en flate for en inskripsjon. Disse kassene skal være settherdet, blir også påstått at det ikke er nødvendig å settherde denne etter sveising. Målet er å få lagt på såpass materiale at man kan dreie " ringen " slik at den fremstår som rund, ikke med en avfrest flate/ ( tangent ). Hvordan vil blåneringen takle at det er et annet stål i den gamle fresingen?

Link to comment
Share on other sites

Sølvlodd tåler blånering, men tar ikke farge.

 

Nå er ikke jeg en ekspert på sveising, men her vil jeg si at om du må spørre så la for guds skyld være! Hvordan en skal få til dette uten at kassa slår seg alle veier aner jeg ikke, og du risikerer å ødelegge eksisterende herding. Gjentatt varmebehandling er heller ikke helt gunstig, det er en viss risiko for sprekkdannelse.

Link to comment
Share on other sites

Hei Erlend, samt flere. Dere har sikkert rett. I alle tilfeller så var det en børsemaker som skulle ha utført jobben, og den personen ville nok ha vurdert om det er gjennomførbart.

 

Jeg kom likevel til å tenkte på at  bladet Våpen hadde  en utmerket spalte ført i pennen av Hobbysmeden Per G. Høydahl. De hadde en artikkel hvor de hadde som mål å stive av en M98 låskasse, om det var smal eller large ring husker jeg ikke. Mener at det ble sveiset på to skinner, eller muligens en hel skinne under låskassa for å oppnå de de ønsket - stivere låskasse. Tar for gitt at disse ikke hadde gått på det prosjektet om de ikke var klar over utfallet. Denne låskassen ble temmelig sikkert tatt i bruk også. Selv har jeg kvittet meg med disse bladene, men en eller annen har nok denne artikkelen i bokhyllen. Artig om noen finner frem denne artikkelen.

 

Forvarming av arbeidstykke kan vel også benyttes for å motvirke vridning når man skal bearbeide med eks. sveis.

 

At Rafdal sitter på en del låskasser er bra, men det er nå rart med det som er arvet.

Edited by Tomas
Ytterligere informasjon
Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg ser en sprengt M98, så tenker jeg at man kan knapt gjøre ting verre enn de allerede er. Jeg har aldri sett en med fin krystallstruktur etter den varmebehandlingen de har vært i gjennom under produksjonen. Det ligner mere på stål som har vært grovt "mishandlet" med alt for mye oppvarming og nedkjøling under bearbeiding, for så å bli varmet opp alt for mye over herdetemperatur og sluppet i ei bøtte med vann. Med andre ord så dårlig som det overhode kan gjøres. 

Link to comment
Share on other sites

Det meste har vel blitt forsøkt på disse kassene, og det er vel en grunn til at man ikke hører mer om det. At enkelte eksperimenter er vellykkede er nå så, men kan man virkelig garantere noe? Jeg tviler.

Som Bly sier er ikke materialet i disse allverden, sett med moderne øyne er det nesten på steinalder-nivå. Å herje med slike materialer er ikke verdt hverken risiko eller bryet, ikke når en fint får tak i urørte kasser.

Link to comment
Share on other sites

Tema er jo egentlig ikke ømtålig. M98 er i utgangspunktet et stykke "søppel", koster ingen ting og derfor som skapt for å teste alt mulig rart på og med. Men det man skal være klar over er at man ikke har sikkerhetsmarginene på sin side. Slik jeg oppfatter spørsmålet, så er det her snakk om å "sminke" et eksemplar som skal brukes av sentimentale grunner. Jeg er ganske sikker på at noen med rett kompetanse kan løse problemet, hvis man er villig til å betale alt for mye for det9_9

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, 1983 skrev:

, men M98 er kanskje det våpenet der ordet affeksjonsverdi viser sin betydning

Det er et ord jeg ikke forstår i denne sammenhengen9_9 Ikke er de sjelden, ikke har det noe verdi å snakke om, ikke er de kunst. De finnes jo i bøtter og spann i et hvert hjem. Alle har minst en, eller har hatt en. De er på ingen måter bedre enn dagens rifler, eller tilfører noen egenskaper til skyting som gjør at man foretrekker en fremfor noe moderne. Hvordan kan det bli affeksjonsverdi av noe slikt? 

Jeg skjønner heller ikke konseptet med at jeg må lide med samme skrotet som min bestefar, bare fordi han tilfeldigvis hadde en som gikk i arv. Hvis man av sentimentale grunner må ta vare på den, så passer den best over peisen i kjellerstua.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva trådstarter snakker om, med tanke på arv og våpen. Men å sveise i fremre del av låskassen vil jeg sammenligne med å trekke ut splinten i en granat, med en sliten kontorstrikk på hendelen.... man vet bare ikke når det smeller.

Det er fullt mulig å gjøre det, men metallurgisk sett, lite smart

 

La låskassen være, det er en del av våpenets historie, bruk den som den er, og skaff en bedre kasse fra Rafdal til ett spesial prosjekt, som du kan gi i arv senere.

 

Jeg jakter selv med gammal hv mauser, å det av økonomiske grunner, hadde ikke råd til å kjøpe rifle når jeg begynte å jakte, så jeg arva den gamle hv mauseren til  far, den har blitt endret utallige ganger, med 3 punkt sikring å greier, nå er jeg så fornøyd med den at den ikke blir bytta ut. Den har kosta ei formue totalt, men ikke på en gang😉

Link to comment
Share on other sites

Odin: Jeg liker faktisk M98, det er et imponerende våpen når en ser på hva annet som ble laget på den tiden. Det jeg virkelig hater er ukritiske (og ikke minst ukyndige) mævserfantaster.

 

1937M98: Amen. Forsvarsmerkingen er en del av våpenets historie. Har våpenet sentimental verdi synes jeg man bør la slikt være som det er, hvis ikke kan en like godt starte med en "ny" kasse.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har hatt minst 1 dusin m98 i forskjellige mer eller mindre merkelige ombygginger😉

Og hadde hatt slike i skapet nå også om jeg ikke måtte legge om til å skyte links. M98 er en utrolig gjennomtenkt og pålitelig konstruksjon. Men å sveise på låskasseringen er like fullt en dårlig idé....  Og bare tøv så lenge en kan handle m98kasser i stand som ny for grei pris.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle våpen på Kammeret (og finn.no) skyter hull i hull med både sporlys og rødfis ;)

 

M98 er og blir utdatert. Den var helt på topp før og under 2.vk hva angår boltrifler. Og ja, mange moderne konstruksjoner låner mye fra M98. Har du en du er glad i så bruk nå den for all del. Men å prakke M98-prosjekter på nye jegere skulle vært straffbart.. bytte sikring, avtrekk, stive av kassa, ny kolbe, ny pipe, gjenge for demper, nye baser, oi faen, der har det stått et diopter, da må vi lage ny base tilpasset låskassen, kanskje fikse litt på utdrager, magasinleppene må jo vris litt for å passe de kulene du bruker, og materampa må jo kanskje poleres litt. Så har vi endelig fått det opp og gå, og så tenker du at du kanskje vil ha løst magasin også. Nytt underbeslag til 3000kr, og så skulle man kanskje bytte ut tennstempelet m/ fjær? Han ene på banen sa jo at "lock time" var viktig..

 

For ordens skyld: jeg har en M67 i 7,62x51 jeg er glad i, skyter et sted mellom greit og godt (og av og til kjempebra) med rekruttammo, jaktmatch, S&B helmantel og blyspiss og noen loter NM60, men herregud så mye jeg heller skulle ønske den var en Tikka eller Sauer.........

Link to comment
Share on other sites

Ja. Enig med deg der.

Må tenke at kassen er over 80 år snart og antaglig brukt av ett dusin mennesker i krig og fred før den falt ut av forsvaret.

Enda er den brukende.

Har andre våpen I skapet mitt  som ruger.sako.etc og disse er jo bedre , og er fra 2000 talllet og ikke fra de forrige århundret.

Link to comment
Share on other sites

Canadian Rangers brukte trollgamle Lee Enfield frem til nå nettopp, til selvforsvar mot bjørn og andre hårete beist oppe i ishavet. Det er ingen tvil om at de fungerte. Men når materialtretthet, dårlige løsninger (klurete sikring, magasin som ikke alltid er 100%), slitte piper, slitne trestokker som morkner i regn og snø, og mangel på ammunisjon meldte seg gikk de over til Tikka T3x.

 

Siriuspatruljen bruker fortsatt Enfield P17, men ønsker også å bytte dem ut. Og den danske Hæren vil nå bytte ut sine snart 70 år gamle P210.. kjempepistoler, det er bare kommet så utrolig mange mye bedre på de 68 årene de har vært i bruk.

 

Hyggelig med nostalgi, men skal jeg ut i skauen i regn og vind og tåke tar jeg med det nye plastrælet med rustfri pipe, ikke lang-Kragen fra 1906.

Link to comment
Share on other sites

På ‎16‎.‎11‎.‎2017 den 18.22, Erlend Meyer skrev:

Sølvlodd tåler blånering, men tar ikke farge.

 

 

 

Stemmer, men det er mulig å sverte sølvloddet så det ikke vises så godt mot blåneringen. Er loddingen korrekt utført så skal det bare være en knalt synlig tynn strek av sølv der. Brownells har produkter for å sverte sølvlodd, men jeg tipper det holder å gni litt med noe svovelholdig. Alt som kan sverte sølvtøyet ditt kan også sverte sølvlodd.

Link to comment
Share on other sites

På 17.11.2017 den 8.27, Bly skrev:

Tema er jo egentlig ikke ømtålig. M98 er i utgangspunktet et stykke "søppel", koster ingen ting og derfor som skapt for å teste alt mulig rart på og med. Men det man skal være klar over er at man ikke har sikkerhetsmarginene på sin side. Slik jeg oppfatter spørsmålet, så er det her snakk om å "sminke" et eksemplar som skal brukes av sentimentale grunner. Jeg er ganske sikker på at noen med rett kompetanse kan løse problemet, hvis man er villig til å betale alt for mye for det9_9

Søppel, tja er dette ut i fra en forbrukermentalitet som stort sett flesteparten av ukyndige oppviser i dag?

Link to comment
Share on other sites

På ‎11‎/‎17‎/‎2017 den 8.27, Bly skrev:

Tema er jo egentlig ikke ømtålig. M98 er i utgangspunktet et stykke "søppel", koster ingen ting og derfor som skapt for å teste alt mulig rart på og med. Men det man skal være klar over er at man ikke har sikkerhetsmarginene på sin side. Slik jeg oppfatter spørsmålet, så er det her snakk om å "sminke" et eksemplar som skal brukes av sentimentale grunner. Jeg er ganske sikker på at noen med rett kompetanse kan løse problemet, hvis man er villig til å betale alt for mye for det9_9

Søppel? Hvor stor prosentandel av alle Mauserne har "gått ilufta", sammenlignet med f.eks Blaser? Eller hvor mye problemer er det egentlig med Mauser, I forhold til f.eks Tikka, Remington 700 osv?

 

En av sønnene mine byttet fra en 50-talls BRNO ZG47 (Som stort sett er en sivil versjon av M98), til en helt ny Tikka T3 med fancy komposittstokk nå I høst. Den gamle Brnoen har fungert 100% så lenge han har hatt den, og han jakter og skyter mye. Etter 2 uker med ny Tikka T3 er fasiten denne: Magasinet ramler ut under ladegrep, på jakt. Noen dager senere RYKER hengselbolten til boltstopperen under tørrtrening i stua, og han star med sluttstykket i handa....Joda, Tikkaen er nesten kiloet lettere, og har glattere ladegrep. Men ikke særlig imponerende likevel.

 

Selv jakter jeg mest med en "Svenskmauser", M96 fra 1904, i 6.5x55. Har hatt denne siden 1984, og har ikke hatt noen som helst problemer etter mange tusen skudd. Og den holder fortsatt innertieren på DFS skiva, så lenge jeg gjør jobben. Tror ikke alle "nymoderne" rifler gjør det.

 

Om jeg skulle kjøpt ny boltrifle i dag, ville  en Rigby Highland Stalker, eller ei custom børse fra Gottfried Prechtl stått øverst på lista. Definitivt ingen Blaser, Merkel eller Sauer........

Link to comment
Share on other sites

Ser det er ein del problemer med Tikka T3.i utenlandske skyte temaer.

Min sønn skal til Svalbard og har tenkt å kjøpe rifle. Tror ikke tikka er noe å ha der oppe da.

Lurer på ein ruger til han.

 

Edited by Aos
Link to comment
Share on other sites

Tikka er ok børser det,god presisjon etc.Hadde fabrikken ferdigstilt tikka ene helt og ikke på 90 prosent og kjørt dem litt før dem forlater fabrikken så.

Fått vekk de små barnesykdommene.

Slik er det da med nå med masseproduksjon.

Nytter ikke å fikle med magasin å kjiling slikt når bamsen kommer,da er det like greit å sende med han ein gammel hv mauser.

Det er noe med alle børser,og meininger kan man alle ha. Fornemmelser om andre sin gevær modell er lite lurt og kan vere sårende for noen.

 

Eg meiner at cal 6.55 er ett jentekaliber.

Kan lage ny tråd om det,så regner med det blir bråk.

Skriver ikke det på tema om 6.55.kjære vene.

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Aos skrev:

Eg meiner at cal 6.55 er ett jentekaliber.

Kan lage ny tråd om det,så regner med det blir bråk.

 

Hvis ikke søkefunksjonen er fullstendig i dvale, vil du finne minst et dusin tråder om dette temaet her inne! Med like "spreke" meninger som de du presenterer.

 

Før var jeg moderator på forumet, og vi hadde/de har ei avdeling vi kalte "Isolatet", der vi la tråder som gikk helt over styr. Jeg kan jo røpe at det ligger ganske mange "6,5 til elg"-tråder der inne!

 

Edit.: Det ligger også en del "Mauser M/98 kontra Blaser"-tråder der inne!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

De aller fleste boltrifler er kopi av mauser, endringene som er gjort er for å forenkle produksjon, ikke for å forbedre produktet. De som påstår at mauser er søppel mangler kunnskap, og gjentar andres påstander som en papegøye uten å vurdere sannhetsgehalten i påstanden.

 

En god mauser m98 er fremdeles på høyde med de beste boltriflene for jaktbruk, men har selvfølgelig en del svake punkter på samme måte som den har sterke sider.

Jeg kunne ønsket den rustfri, jeg kunne ønsket kortere "lock time". Men stort sett har mauser alt en behøver på en jaktrifle.

Sikkerhetsmessig er den på høyde med de fleste moderne våpen, se på statistikken, hvor mange skyttere har blitt skadd ved uhell med mauser i forhold til andre våpen?

 

Styrke på låskassen? Tåler mange ganger det den blir utsatt for.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Aos skrev:

Min sønn skal til Svalbard og har tenkt å kjøpe rifle. Tror ikke tikka er noe å ha der oppe da.

Lurer på ein ruger til han.

 

hva slags bruk?      jakt , isbjørnbeskyttelse eller en kombinasjon...?  

 

til det første så er nok Tikka en av de mest utbredte riflene her oppe, men uten åpensikter som std så ser man ikke like mange av de brukt til bamsemiddel.   Der er nok gode gamle mauseren og Ruger godt representert.  

Skulle jeg kjøpt noe nytt nå til kombibruk , så hadde nok Ruger GSR vært veldig aktuell  

Link to comment
Share on other sites

Sitat

En god mauser m98 er fremdeles på høyde med de beste boltriflene for jaktbruk, men har selvfølgelig en del svake punkter på samme måte som den har sterke sider.

Det verste med M98ene er igrunnen hverken design (ikke at jeg mener det heller er noe å ha på i 2017) eller konstruksjon, men byggekvalitet. Toleransene er nå en ting, men selve metallkvaliteten, og ikke minst "herdingen" av de forskjellige delene er i beste fall tvilsom etter moderne standard. Dette gjelder ikke etterkrigs "kopier", men sen krigsproduksjon, og kanskje i enda større grad for de eldste kassene, de fra før VK1 slutt.

 

Sitat

Styrke på låskassen? Tåler mange ganger det den blir utsatt for.

På grunn av det jeg sier over, så har du rett i den påstanden - noen ganger ;) Mange mausere tåler/tålte ikke engang vanlige ladninger, men gav seg pga. materialtretthet og materialfeil/feilherding. Blaser vs Mauser over her - jeg har trolig sett flere Mausere som har "ødelagt seg selv", enn jeg har sett Blasere - totalt...

Mausere har blåst partiet der løpet er festet, med selv moderat overtrykk, mausere har knekt låsklakker - det er ikke en ting de ikke har. Men som noen sier - det er mange av dem.

 

Uansett, er det noe jeg IKKE ville tatt med som isbjørnbeskyttelse, i kanskje ekstrem kulde, der stål kan finne på så mangt, så er det en gammel mauser.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en kopi av WW2 lang sidemontasje, LSR, fra Accumounts. Basen skjuler utfresningen og politinummeret fullstendig. 

 

Når det gjelder avsporingen om hvor sikker M98 er vil jeg bare kommentere at de som er engstlige for det burde skaffe seg verdens sikreste repeterrifle for skytteren; Remington 7600 pumpe..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Mener dere at  hv mausere er farlig å bruke?

Nja, er folkevogner farlige å kjøre? Jeg vil si det er på det nivået.

Jeg mener nok ikke at de er farlige siden jeg stadig skyter med en - jeg har vel skutt over 6000 skudd med en det er stemplet 1918 på, og nesten like mye med en M67 som ingen vet når ble laget opprinnelig - så nei. Men det er betydelig mindre marginer til alt mulig av uønskede hendelser, et eksempel jeg har nevnt før - jeg har fått hylseseparasjon med M98 og kloner, et par ganger, og det er sånn i grenseland til legevaktbesøk hver gang. Med Barnarden oppdaga jeg ikke hylseseparasjonen før jeg ikke fikk i neste patron.

Marginene til hylsehodehavari er mye mindre enn på moderne rifler, det skjer ved lavere trykk, og ren styrke er også langt lavere enn moderne rifler, eks. Weatherby Mk V eller Sauer 200STR.

Grunnen til at jeg nevnte det med material og kulde er en bestemt mauser, der låsklakkene faktisk falt av sluttstykket etter ei skyteøkt i sprengkulde... Sannsynligvis hadde de siste skuddene gått kun på den bakre klakken.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Bakre klakken? 

Det er 2 klakker som låser sluttstykket.

Dei 2 bakerste er ikke låse lakker men laget for sikkerhet slik at sluttstykket stopper og ikke går bak i ansiktet ved feks. sprenging.

Det er ikke hvor mange kakker man har men samlet areal på de som betegner styrken.feks  x bolt etc.hjelper ikke med 4 klakker vis dem ikke har mere areal som 2.

 

Mesteparten av magnum kaliber/Afrika rifler er laget på lest av m98 kasser.

 

Dei første m98 stammer fra 1898 da dei laget patent på den kassen.

Mr Hekler og mr Kock som var ingenører i mauserwerket forandret m98 modellen under 2 verdenskrig og forsterket og forandret den til å bli armeriflen deires.

 

M98 modellen forandret seg mye I løpet av tiden fra 1898 til 1930 og fra 1930 til 1977 den erforsterket her og der som den til feks. M77 til Ruger.

Det er mange M modell kasser ut å går blant våpenprodusentene.

 

Kan ikke blande inn så gamle greier I dette som 1 verdenskrig modeller1918.for holde oss til 2 verdenskrigs modeller de såkalt hv mauserene som H&K tilvirket.

 

Og for din egen og andres helse så kan du ikke skyte med alt som står k98 /m98 på for dette betegner bare modellen/ patenten, på kassen.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Aos skrev:

Bakre klakken? 

Det er 2 klakker som låser sluttstykket.

Dei 2 bakerste er ikke låse lakker men laget for sikkerhet slik at sluttstykket stopper og ikke går bak i ansiktet ved feks. sprenging.

Det er ikke hvor mange kakker man har men samlet areal på de som betegner styrken.feks  x bolt etc.hjelper ikke med 4 klakker vis dem ikke har mere areal som 2.

 

Mesteparten av magnum kaliber/Afrika rifler er laget på lest av m98 kasser.

 

Dei første m98 stammer fra 1898 da dei laget patent på den kassen.

Mr Hekler og mr Kock som var ingenører i mauserwerket forandret m98 modellen under 2 verdenskrig og forsterket og forandret den til å bli armeriflen deires.

 

M98 modellen forandret seg mye I løpet av tiden fra 1898 til 1930 og fra 1930 til 1977 den erforsterket her og der som den til feks. M77 til Ruger.

Det er mange M modell kasser ut å går blant våpenprodusentene.

 

Kan ikke blande inn så gamle greier I dette som 1 verdenskrig modeller1918.for holde oss til 2 verdenskrigs modeller de såkalt hv mauserene som H&K tilvirket.

 

Og for din egen og andres helse så kan du ikke skyte med alt som står k98 /m98 på for dette betegner bare modellen/ patenten, på kassen.

 

 

 

 

 

Det er en klakk bak, som redder deg når de to fremre faller av. Jeg har sett to rifler der dette har skjedd.

Ellers er det vel strengt tatt for mye for mye svada til å svare på...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...