Jump to content

Fallkniven H1, VG10 eller 3G?


seawolf

Recommended Posts

Fallkniven H1 er kanskje den beste/mest anvendelige jaktkniven jeg noensinne har hatt.

Den var i VG10 stål, og endte opp på beltet til en engelsk jaktkompis under dåhjortjakt i Suffolk.

Han hadde skutt en bukk og drev å skulle slakte da jeg kom bort til han, kniven var en liten foldekniv...
Han fikk låne min H1 og ble helfrelst.
Da han kjørte meg på flyplassen ga jeg han kniven til odel og eie.

Imidlertid har jeg savnet en slik kniv de senere åra, men da utvalget av kniver i ladebua er "greit nok" har det ikke blitt kjøpt ny.
Med kanskje blir det en slik til julegave til meg selv, og da er omsider spørsmålet:
Er forskjellen på de to ståltypene den leveres i, VG10 og 3G verdt et mellomlegg på 1319.- kroner ?
På nett finner jeg VG10 til kr 2036, og 3G til kr 3355.
Og hva består eventuellt forskjellen i rent bruksmessig?

Fallkniven H1.png

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er vel at 3G holder seg skarp en del lenger, men er mye jævligere å sette opp igjen. 

 

VG-10 er etter min mening et glimrende allround-stål som holder seg skarpt rimelig lenge, og som er ganske lett å vedlikeholde med vanlige bryner. 

 

3G er stor stas inntil du må frem med brynet, men da kreves det overmenneskelige evner om du ikke har motorisert slipeverktøy. 

 

Jeg har begge og vil ikke anbefale 3G til venner og kjente, for da blir det jeg som må slipe.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også begge - egentlig merker jeg ikke stor forskjellen, men jeg bryner litt både titt og ofte. Eggen holder seg lenge på begge, men får 3G en bli uskarp, er helvete løs. Jeg lånte den til en kompis som ikke fikk skåret hodet av et rådyr med sin, og han spurte hvordan jeg klarte å ha kniven så skarp, omtrent idet han hogg den i betonggulvet... Selv 3G tåler ikke det, og helt kvass er den vel ikke ennå. Men den er ikke til utlån ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...