Jump to content

M1 Garand ombygd til å ta løse magasin


Fantaboksen

Recommended Posts

Nå er jeg ute på tynn is her, men denne finn-annonsen fanget interessen min litt ettersom jeg har veldig lyst på en M-14..

 

Her ser jeg at det selges en Garandversjon som er "ombygd for bruk av løst magasin "..

 

Hva er egentlig forskjellen på en slik ombygd M1 og en M14?

Hvis den er stor, når slutter det å være en M1 og går over til å bli en M14?

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=107589149

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Ikke for å kverulere - men dette er vel av de våpen som er satt på forbudslisten i den nye våpenloven?

 

Kverulere?
Jeg bare spør jeg! :)

Men hva mener du med at den er satt på forbudslisten?
Fordi den er halvautomatisk og konstruert for militært bruk?

Jeg mente også at M1'en var i 30.06, men de som ikke er "ombygd" er jo også i .308..
Nei, nå må jeg google litt her..

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Fantaboksen skrev:

Men hva mener du med at den er satt på forbudslisten?
Fordi den er halvautomatisk og konstruert for militært bruk?

Det var det jeg tenkte på ja. Svaret Amundsen ga Jenny Klinge i Stortinget viste at (bortsett fra at han hadde lite peiling på våpen) han sto steinhard på det foreslåtte forbudet.

Link to comment
Share on other sites

Snasen den i midten, hvis 7,62x51:

Den med løst magasin M14 ryker nok, den står ikke på lista. Usikker på om hva utfallet av M1 blir etter ny lov. Løse magasiner rasler det mye om.  Hvis en utgave som den i midten  går i jaktgarderoben må jeg kvitte meg med salongrifla for å få litt plass. 

_171272871.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man er "innafor" med de to utgavene som bruker clips. Den med löst magasin er det neppe..

 

Tror ikke noen vil henge seg opp i at de er bygd om til .308.....det står vel ikke noe konkret om kaliber i godkjenningen..?

Edited by pondoro
Feil argument
Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at det kan ha noe å si. Mini-14 er jo ikke spesifikt godkjent som 5,56x45 og man får kjøpt den i .300BLK også, noe den ikke fantes i når den ble lagt på lista. 

 

5 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Hvor kommer disse riflene fra? Antar det er surplus?

Norge hadde slike med i geværprøvene som ga oss ag3(?).

Må være gamle BM-59 som er mekket på og rensket opp før salg. Kan det ha kommet fra en samler? De to øverste er BM-59er, den nederste er Garand (se pipe+gassblokk)

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, pondoro skrev:

Tror ikke noen vil henge seg opp i at de er bygd om til .308.....det står vel ikke noe konkret om kaliber i godkjenningen..?

 

Man trenger vel ikke "bygge om"?

 

Enhver står jo helt fritt til å skyte "kaliber .30 Idiot" i en Garand! xD

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Bm-59 er basert på Garand men er ikke Garand. Blant annet fantes disse med helauto avtrekksmekanisme. Tror nok importør kan slite litt her...

 Edit etter litt tankevirksomhet:

mulig det de har gjort er å importere noen BM59 delesett fra opphugde militærvåpen og så bygget dem opp på godkjente Garand låskasser. I så fall kan det stå en godkjent modellbetegnelse på kassa, og forhåpentligvis er der ingen spor av helauto. Likevel høyst tvilsomt siden det blir såpass stor endring i forhold til hva som var inne til godkjenning, når en vet at det er spesifikke modeller som står på lista.

Edited by Vargen
Kom på noe mer relevant å legge til
Link to comment
Share on other sites

Har snakka med importør, de er bygd på m1 kasser, med ny pipe og komp og stokk, og bm59 deler, syntes jeg ser vinteravtrekkeren der. så sluttstykkebærer, gassystem, avtrekksgruppe er nok fra bm59 sett. man er vel tilbake til denne diskusjonen om "endring av vesentlig grad".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, men da med påsveiset klipsguide, nytt modellnavn på kassen (BM 59, overraskende nok), og ny fabrikant (Beretta).

 

Akkurat som du ikke kan kjøpe en hvilken som helst AR15 bare fordi mange av dem står på lista for konkurransebruk, kan du ikke kjøpe en BM 59 bare fordi Garand står på listen. Derimot er disse fremdeles en Garand.

 

Dette med 'endring av våpenets karakter' er selvfølgelig veldig diffust, men i politiets rundskriv fremviser de noen eksempler som vil gjøre våpenet ulovlig: kapping av løp under minste lovlige lengde, kapping av kolbe slik at våpenet er under minste lovlige lengde, og omgjøring til helautomatisk ild.

 

Det har ikke blitt gjort noe på disse som ellers ville gjort Garand ulovlig eller uegnet for jakt, såvidt jeg kan se.

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

På 6.11.2017 den 13.09, Vargen skrev:

når en vet at det er spesifikke modeller som står på lista.

 

Er det ikke slik at det er modellene som er godkjent, og dermed kassene som har disse modellene?

AR-15 bygges jo om med nye piper, skjefter og guddvettdahva til konkurransebruk her i landet over en lav sko, uten at noen snakker om at det bryter mot "endring av karakter".

 

Om en godkjent Garandmekanisme settes i et skjefte som er "innafor", og det settes på deler som gir løstagbare magasiner, blir vel ikke det noe annerledes?

 

Hvorfor skal det være mer galt å bytte skjefte og diverse løsdeler på en Garand enn på en AR-15?

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Vargen skrev:

Kan godt hende det er innafor, men kan også hende den ikke hadde stått på jaktvåpenlista om den ble innlevert til godkjenning med løstagbart 20-skudds magasin. 

 

Det er jo flere andre børser som har vært på lista for jaktvåpen i "alle år" som har løstagbare magasiner, og hvor det finnes magasiner for 20-30 skudd på markedet. Det i seg selv burde jo tilsi at det ikke er magasinkapasieten som er kriteriene for at et våpen får stå på lista?

 

Edited by evert
tilføyd viktig info
Link to comment
Share on other sites

I siste runde med godkjenninger ble våpen med løstagbare magasiner satt på konkurranselista, selv om det er snakk om antikviteter med magasiner sjeldne som hønsetenner og mekanismer som er selvdestruerende om de utsettes for typisk bruksfrekvens for konkurransevåpen.

 

http://www.kammeret.no/topic/59569-få-m1-garand-godkjent/?page=5&tab=comments#comment-1156612

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...