Jump to content

BRNO ZKK-601


Bjoernsund

Recommended Posts

Godtfolk og våpenkyndige!

Skal kjøpe meg min første rifle, nermere bestemt en BRNO ZKK-601 308win.

Får man kjøpt løst magasin til disse?

Evt er det noen andre specs man får til disse?

 

Mvh

en som ikke er så veldig våpenkyndig😂

 

Edited by Bjoernsund
Link to comment
Share on other sites

Ett magasinkitt for mauser bør la seg tilpasse, men...

Fast magasin med hengslet underbeslag som dette våpnet antagelig har fungerer så godt at jeg ikke ser vitsen med å bygge om til løst magasin, det blir bare en ekstra ting som det kan bli problemer med, som kortere plass for skudd som gjør at du kanskje ikke kan bruke enkelte amo typer pga lengde og problem med å matingen av skuddet opp i kammeret, misting og glemming av magasin, osv. osv...

Bruk våpnet som det er fra fabrikken eller kjøp ett fabrikkbygd med løst magasin hvis det er ett kriterie du har.

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Jegerbombom skrev:

Fast magasin med hengslet underbeslag som dette våpnet antagelig har fungerer så godt at jeg ikke ser vitsen med å bygge om til løst magasin, det blir bare en ekstra ting som det kan bli problemer med,  -

 

Amen!

 

Av alle merkverdige moteluner er "løst magasin"-moten blant de som jeg ikke helt skjønner meg på, spesielt for jaktvåpen.

 

ZKK 601 er en kort versjon i BRNOs mauser-kloning, 600-serien. Som "Jegerbombom" skriver, skal man montere løsmagasin, blir nødvendigvis max patronlengde mindre enn i det opprinnelige magasinet. For et jaktvåpen vil dette være særlig uheldig, da vi sannsynligvis får flere krav om "blyfrie" projektiler. Slike projektiler er, pga de utskjeldte naturlovene (tettheten til materialet), lengre enn tilsvarende tunge blyprojektiler.

 

For jaktbruk må man også ta med i beregningen at man kan glemme eller miste løsmagasinet. Da står man i skogen med, i beste fall, et meget upraktisk enkeltskuddsvåpen.

 

Hvis du absolutt vil ha løsmagasin på en Brno (og bruke masse penger!), kjøp en 600, og skift pipe til et kort-kaliber som 308 W. Da kan kanskje også deler tilpasset M98-kasser brukes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...