Jump to content

Skyteferdighet, sikkerhet og anbefaling for våpenerverv


nhd

Recommended Posts

Hvorfor er det noe mer farlig at denne personen bommer med et eventuelt privat våpen enn med et klubbvåpen?

Det er jo bare å ikke gi vedkommende egne nøkler til skytebanen før han behersker våpenet nok til å holde på alene.
På denne måten vil det "alltid" være noen som passer på, enten om det er organisert trening eller om det er konkurranse.

 

Når jeg startet med pistolskyting hadde jeg skutt aktivt med rifle i rundt 10 år.

Skal si jeg ble overrasket over hvor utfordrende dette var for min del.
De første treningene hadde jeg opptil flere bomskudd på forsvarets helfigur på 25 meter osvosv, men det ordnet seg etter noen treninger.

 

Tror ikke det hadde ordnet seg såpass fort om jeg ikke hadde hatt erfaring fra rifleverdenen..

 

Tror det er mange som kanskje hadde hatt godt av å tenke ordentlig godt etter hvordan dere selv skjøt den første gangen/de første gangene dere holdt i et våpen.


Dersom dere da konkluderer med at det ikke gikk så bra, men at det ordnet seg på sikt kan dere reflektere litt over at forskjellige mennesker har forskjellige læringskurver....

(Og dersom dere konkluderer med at dere var naturtalenter fra skudd nr. 1 må dere ta av dere nostalgi-brillene..)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at denne personen ser ut til å ha svært vanskelig for å ta til seg ting. Ref. måten å holde på, og manglende evne til ta til seg instruksjon - har vedkommende evne til å ta til seg andre ting? Som sikkerhetsregler? Det TS tenker på er jo sikkerhet ved egentrening utendørs. Der er det ikke vegger på sidene, og kula som traff veggen midtveis på innebanen vil kunne dra langt -  det ER et problem. Spesielt dersom skytteren ikke kan ta til seg informasjon, og muligens ikke forstår det?

Som skyteinstruktør er det ikke min oppgave å hverken drive med grunnelggende oppdragelse, psykologi eller psykiatri... Hadde jeg hatt en sånn elev som nhd beskriver, så ville jeg mest sannsynlig foreslått at han finner seg en annen hobby. Men det er basert på det jeg tolker her, det kan jo være feil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 4. november 2017 den 11.54, M67 skrev:

 Hadde jeg hatt en sånn elev som nhd beskriver, så ville jeg mest sannsynlig foreslått at han finner seg en annen hobby.

Men det er ikke TS, eller din jobb, å bekymre dere over hva vedkommede kan gjøre på egenhånd og utenfor skytebanen. :( TS skal kun følge sitt ansvar og bekrefte aktivitet til politiet. Men en kommentar om egnethet, kunne kanskje vært en "vekker". :)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men det er ikke TS, eller din jobb, å bekymre dere over hva vedkommede kan gjøre på egenhånd og utenfor skytebanen.

Helt sant. Men på "min" bane hadde han ikke fått noen aktivitet å bekrefte. Vi aksepterer ikke vedvarende skyting utenfor skivene - og her er jeg nok av de mer liberale også...

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

Helt sant. Men på "min" bane hadde han ikke fått noen aktivitet å bekrefte. Vi aksepterer ikke vedvarende skyting utenfor skivene - og her er jeg nok av de mer liberale også...

 

K

OK, men hva prøver dere før dere konkluderer med at vedkommende er håpløs?

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, M67 skrev:

 Men på "min" bane hadde han ikke fått noen aktivitet å bekrefte. Vi aksepterer ikke vedvarende skyting utenfor skivene -

Hvis det er din private skytebane, så gjør du som du vil. :) Men som skyteleder/instruktør i en klubb, organisert innen eks. NSF/NIF (trolig i de fleste fobund), har du vel ikke myndighet til å avvise folk, selv om de skulle skyte utenfor blinkene. Og ved pistolskyting og nybegynnere, er dette relativt vanlig. Da er det vel kun, hvis de er en fare for sikkerheten, at en kan bortvise folk. Og det har TS bekreftet at det ikke var fare for sikkerheten. Så hvorfor skulle ikke vedkommede fått bekreftet sin trening, hvis du var skyteleder på samme bane?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

OK, men hva prøver dere før dere konkluderer med at vedkommende er håpløs?

Instruksjon, anlegg - begynne med anlegg - evt tilbake til anlegg om annet ikke virker. Pause etter skudd i vegg, ny instruksjon. Skyte med anlegg virker nesten alltid.

 

Sitat

selv om de skulle skyte utenfor blinkene. Og ved pistolskyting og nybegynnere, er dette relativt vanlig

Helt vanlig, men det går over, og man prøver å unngå det. Og man tar imot instruksjon for å unngå det.

 

Sitat

Og ved pistolskyting og nybegynnere, er dette relativt vanlig. Da er det vel kun, hvis de er en fare for sikkerheten, at en kan bortvise folk.

Nei, om de ødelegger treninga for de andre, så kan vi ikke ha dem. Og det gjør de om de skyter i veggen mer enn "en sjelden gang"

 

 

Jeg har mest erfaring med ungdom/ unger, og de finner seg jo i/ tar imot instruksjon. Jeg har hatt en 13-åring, som var omtrent som han nhd beskriver, muligens en del verre. Da måtte jeg bare sett meg ned med han og mora, og si at jeg gidder ikke dette, om han ikke begynner å høre etter. Det er i prinsippet ikke verre med en voksen, men kanskje litt tyngre i virkeligheten.

 

Sitat

Hvis det er din private skytebane, så gjør du som du vil

Eller om jeg er instruktør på denne skytebanen, ikke som jeg vil - men så de fleste kan trives der. Dersom en skytter tar all oppmerksomhet, forstyrrer andre, og generelt får meg til å grue meg til å instruere - så tar det ikke lang tid før jeg ikke gidder mer. Bruk opp alle instruktørene sånn, så blir dette bra det ;) 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 11/3/2017 den 19.46, Geco5 skrev:

 

Er vedkommede en sikkerhetsrissiko, så kan dere jo varsle mulig eksklusjon, for å se om det hjelper. 

 

Rettspraksis:

I klubber tilsluttet NIF er underslag eneste reelle grunn for eksklusjon.

Sexsuelt misbruk av mindreårige straffes med 3-5års utestengelse. (ref saker i barneidrett)

Særdeles grov mobbing, selv i tilfeller med tragisk utfall for mobbeofferet, faller inn under NIFs lover om "uhøvisk opptreden"  og fører skjelden til noen reaksjon i det hele tatt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hva er klubbens oppgave i forhold til søknaden til politiet? "Å dokumentere aktivitet" er vel det rette?

 

Vurderinger av personens veiledbarhet, eventuelt stahet, ønsker om å bli veiledet av instruktør, intelligens, politisk tilhørighet, religiøs overbevisning, seksuell legning, osv, er det kriterier klubben kan bruke når de skal attestere til politiet?

 

Eller skal de bare telle antall treninger og antall måneder?

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hva er klubbens oppgave i forhold til søknaden til politiet

Klubbens oppgave er en ting - hva er vår personlige oppgave?

Om vi nå forlater skyteferdighet for en liten stund. Jeg har med minst to anledninger fått inn folk som ville begynne, som vi etter kort tid skjønte var "flett gærne". Jeg hadde ikke turt å skrive noen attest. Han ene gav fort opp og forsvant, men han andre tok jo jegerprøven, og fikk kjøpt seg rifle.

Da hadde han rifla han ville ha, så han trengte heldigvis ikke å komme på banen lenger.
Men mer enn en gang har jeg lurt på om jeg burde tatt en prat med våpenkontoret om det der. Spesielt etter en runde med trusler (ikke mot meg) og VELDIG tvilsomme meldnger på FB...

Såvidt jeg forstod solgte han rifla i akutt pengenød senere, men når en blir redd ved tanken på at vedkommende skal ha våpen - da attesterer iallefall ikke jeg noe som helst. Er det på jordet?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med grunnlag i retorikken fra flere talere her og satt litt på spisen. Så er det vel sånn at kanskje veldig få eller ingen burde få ha sivile skytevåpen?

Skjer vel fortsatt alvorlige skader, drap og andre kriminelle handlinger med lovlige skytevåpen fra tid til annen her i landet?

Dette var satt litt på spissen men jeg tror folk skjønner hva jeg mente.

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som leder i klubb skal en dokumentere aktivitet. Samt svare på skjemaet til politiet. Utover det skal det ikke synes, menes, føles og what mot. 

Som privatperson derimot må en gjerne mene hva som helst, og levere bekymringsmelding til politiet om en ønsker. 

Alt for mange klubber har småkonger og semi diktatorer som herjer og regjerer langt ut over det som er akseptabelt 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Klubbens oppgave er en ting - hva er vår personlige oppgave? .. men når en blir redd ved tanken på at vedkommende skal ha våpen - da attesterer iallefall ikke jeg noe som helst. Er det på jordet?

Jeg forstår bekymingen for, at uegnede folk skal få tak i våpen. :) Jeg er også bekymert for det! Er det for ille, så får en som privatperson innlevere en bekymingsmelding og er det grovt nok, en andmeldelse.

 

Men å opphøye seg selv og "skralte å vralte" med hvem som skal ha våpen, er opp til politiet. Ikke tilitsvalgte, i en skyteklubb!

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men å opphøye seg selv og "skralte å vralte" med hvem som skal ha våpen, er opp til politiet. Ikke tilitsvalgte, i en skyteklubb

Så om det kommer Hizbollah  en dag, og nynazister en annen, så skal vi glade og fornøyde signere og lære begge å skyte?

 

K

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, M67 skrev:

Så om det kommer Hizbollah  en dag, og nynazister en annen, så skal vi glade og fornøyde signere og lære begge å skyte?

 

K

I et sånt tilfelle ville jeg vel tatt en telefon til våpenkontoret og pst, ikke bare latt være å signere aktivitetsskjema.

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, M67 skrev:

Så om det kommer Hizbollah  en dag, og nynazister en annen, så skal vi glade og fornøyde signere og lære begge å skyte?

Nå trekker du det - veldig langt. :) Men - JA! Det er fremdeles ikke din jobb, å vurdere hvem som skal få kvitering på aktivitet. Samme gjelder vel trening, en kan ikke nekte det heller, hvis det ikke går på sikkerheten løs. Og det er nok mange kriminelle, som desværre har fått opplæring innen en skyteklubb.

 

En ting jeg synes skyteledere bør fokusere mer på, er sikkerhet, bl.a. peking med våpen! Det er langt værre, enn å sette et skudd i veggen, gulvet, eller taket, nå og da. Slik uforsvarlig omgang med våpen, bør nok innskjerpes de fleste steder. Og både godt rutinerte skyttere, jegere, militært personell, m.m. synder ofte.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Tråkker ganske kraftig ned i en gråsone her hvis man skal velge hvem man skal få ta kurs etc. basert på tro eller tilhørighet til organisasjon.

 

Nå vet jeg ikke hvilke regler som gjelder for eksklusjon, men synes den vurderingen burde ligge hos politiet hvis det er rom for tolkning, da spesielt med tanke på tilhørighet til grupper som nynazister og andre ekstremistgrupper. Men det blir et problem når folk blir ekskludert fordi en bondetamp tror alle mørkhudede er terrorister (faktisk hørt på fellesjakt av leder for laget).

Fort at småkonger ekskluderer folk mer basert på egne meninger enn faktisk sikkerhetstrussel.

Link to comment
Share on other sites

Angående "suspekte" personer, eller kjente lovbrytere. Problemet i dag, er vel at vi ikke kan nekte noen å bli medlem, heller ikke å få attesttert sin aktivitet. Skulle en gjøre noe med dette, burde det vært lovbestemt med en godkjenning hos politiet, før en begynner å trene i en klubb. Og den sitter vel langt inne. :) Dette er vel ikke noe stort problem.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Nå rekker du det - veldig langt. :) Men - JA! Det er fremdeles ikke din jobb, å vurdere hvem som skal få kvitering på aktivitet.

Ja, men for å få fram et poeng - ikke alle skal ha våpen. Men som du sier, ikke vår sak å vurdere. Helt klart.
 

Sitat

Samme gjelder vel trening, en kan ikke nekte det heller, hvis det ikke går på sikkerheten løs.

 

 

Selv på ei fotballtrening, eller langrenn for den del, vil du bli nektet på et punkt, om du konsekvent ødelegger gressmatta, skisporet, eller ellers ødelegger treninga for de andre. Jeg vet om flere som har blitt spent ut av kampsportklubber - mulig de brukte doping som påskudd, men det var ikke årsaken. Og som instruktør må en da kunne velge hvem en vil instruere og ikke?
 

Sitat

Men det blir et problem når folk blir ekskludert fordi en bondetamp tror alle mørkhudede er terrorister

 

 

Jepp, da det kom to somaliere og en av alle ting, portugiser, da ble det huskestue - vi kunne ikke ha hvem som helst, iallefall ikke utlendinger, terrorister kunne de godt være alle sammen... De skule vel bruke det til en skytemassaker... Da tror jeg at jeg ble upopulær hos enkelte, for jeg "blåste meg litt opp", og sa vel et og annet om rasisme og mer... Men de mistrivdes nok likevel, for de forsvant fort - noe som er synd. Men mange har fordommer, ja.  Det var ingen som tenkte på at klubben er full av skotter, svensker, tyskere, tyrkere - et par som ingen tror er noe annet enn litt mørke nordmenn er - Gud forby - fra Iran.
 

Sitat

En ting jeg synes skyteledere bør fokusere mer på, er sikkerhet, bl.a. peking med våpen! Det er langt værre, enn å sette et skudd i veggen, gulvet, eller taket, nå og da. Slik uforsvarlig omgang med våpen, bør nok innskjerpes de fleste steder. Og både godt rutinerte skyttere, jegere, militært personell, m.m. synder ofte.

 

 

Amen

 

Sitat

Dette er vel ikke noe stot problem.

Ikke i antall, selv om det altså dukker opp av og til, og den største drapssaken i Norge siden krigen iallefall - er jo tuftet på våpen til en som ikke skulle hatt våpen...

Vi må da ha et forhold til det, når vi tenker over hva vi faktisk lærer bort. En ting er selve våpnene - de får de tak i uansett, om de vil. Men vi lærer jo bort ferdigheter som kan brukes til noe. Og da ikke bare papp og stål... Jeg kan ikke skjønne at noen kan instruere, undervise i skyting uten å ha det bakteppet at dette har et potensiale. Man gjør det i god tro som regel, man vet ikke hva som kan klikke for folk, eller gå galt etterhvert - men ser man at det ikke er på stell , så har man da ingen plikt til å lære folk å skyte.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67. Nå kom du med mye rart, som ikke vedrører en skyteklubb, eller pistolklubb. Ingen kan rettmessig kastes ut langrennstrening eller en fotball klubb, av grunner du nevner. Trolig ikke i det hele tatt. At kampsportutøvere kan ekskluderes, eks. ved "slossing på byen", er trolig fremdes mulig, da det skader klubbens anseelse utad. (Samme med bruk av ulovlige stoffer). Det fantes slike vedteker i min ungdom da, jeg var i en atletklubb.

 

Du har mange bra argumenter. Men vi kan ikke med bakgrunn i klubbens- og forbunds vedteker og statutter, nekte noen å trene i en pistolklubb/skyteklubb. Heller ikke nekte å kvittere for aktivitet! Slikt kan klages vider oppover i hiarkiet og du vil ikke få medhold. Klubben kan i ytterest konsekvens, også får reaksjoner. :( Personlige meninger og holdninger, skal ikke påvirke vår jobb som klubbens representant, eller styre.

 

Angående den siste saken du er inne på, så er jeg ikke sikker på om du og din klubb kunne forhindret, at vedkommede fikk våpen. Mener han fikk gode skussmål fra sin klubb og det var politiet som ga tilatelse til våpenkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Slikt kan klages vider oppover i hiarkiet og du vil ikke få medhold. Klubben kan i ytterest konsekvens, også får reaksjoner. :( Personlige meninger og holdninger, skal ikke påvirke vår jobb som klubbens representant, eller styre.

Neida, og man kan sikkert klage oppover, "men jeg har aldri sett ham" ;) Om klubben så vil reagere, og heller ha noen andre til å holde treningene - så er jeg takknemlig for det... Det er ikke mange som gidder å gjøre noe i skytter-norge, og om "noen" ikke gidder fordi de ikke trives, så er det "ingen" som gjør det.

 

Sitat

Angående den siste saken du er inne på, så er jeg ikke sikker på om du og din klubb kunne forhindret, at vedkommede fikk våpen. Mener han fikk gode skussmål fra sin klubb og det var politiet som ga tilatelse til våpenkjøp.

Har du helt sikkert rett i. Jeg bare tok det med for understreke "sakens alvorlighet"

 

Når det gjelder de to, som jeg nevnte i stad, så var jeg aldri bekymret (og det kan være feil det også) for at de skulle være terrorister eller voldelige egentlig, men bare så stokk dumme at de kunne finne på sette en blink på nabohuset og skyte på. Det har vi forresten sett flere eksempler på fra folk som har våpen fra før også. Det er kulehuller i både standplass og skytterhus minst et par steder jeg vet om.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på å nekte en person trening og å ekskludere ham fra foreningen. Manglende sikkerhet eller usportslig adferd bør være mer enn nok til å bortvise folk.

Når det gjelder dokumentasjon mener jeg at fakta er fakta. Har personen gjennomført en trening så må man bare attestere på det. Om en virkelig mener at personen ikke er skikket så er det vel opp til egen samvittighet hva en gjør. Jeg ville vurdert å legge ved et brev som beskriver problemet og la politiet gjøre jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

På 3.11.2017 den 19.17, nhd skrev:

@Geco5 Det var en .22 pistol. Jeg har gått meget langt i å hjelpe vedkommende. Lengre enn med noen annen jeg har veiledet. Men det går ikke inn. Ved tohåndsskyting holder vedkommende ve hånd rundt hø albue. Jeg ber han holde venstre hånd rundt skjeftet og høyre hånd. Han sier ja, lader pistolen og holder rundt høyre albue. Dette skjer flere serier på rad. Han lukker øynene i et par sekunder før han trekker av. Jeg prøver ulike triks jeg har lært av Flemming P og som har funket på mange andre, men ikke på han.


Om en skytter lukker øynene et par sekunder før han trekker av, som man beskriver her, så mener jeg det er en klar sikkerhetsrisiko, og bør behandles der etter.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Geco5 skrev:

Skyteforbundet, har en del utvidede fullmaker, bl.a. når det kommer til eksklusjon, som er godkjent hos NIF.

Nei, det har de ikke.

NSF er underlagt NIFs lover som de er uten noen fullmakter.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

Så om det kommer Hizbollah  en dag, og nynazister en annen, så skal vi glade og fornøyde signere og lære begge å skyte?

 

K

Ja, det skal vi i følge NIFs lover og praksis. 

Årsaken til denne praksisen var noen klubbers forsøk på å stenge ute venstrekreftene og kommunistene på 70/80-tallet.

Oslo Sportsskyttere måtte bla slette formuleringen "klubben er kun åpen for gode nordmenn" som hadde stått i statuttene siden 1911.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

Ja, det skal vi i følge NIFs lover og praksis. 

Årsaken til denne praksisen var noen klubbers forsøk på å stenge ute venstrekreftene og kommunistene på 70/80-tallet.

Oslo Sportsskyttere måtte bla slette formuleringen "klubben er kun åpen for gode nordmenn" som hadde stått i statuttene siden 1911.

Det er jo slik blant andre ny-nazistene får seg lovlige våpen O.o

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel en del miljøer og personer som både PST og politiet, har grei oversikt over. Disse får aldri våpen uansett om de tar jegerprøven eller melder seg inn i en pistolkubb.

 

Så det er ikke den enkelte tillitsvalgte i klubb eller forening som er "den siste portvakt", den som skal hindre  våpen kommer i feil hender og misbrukes. Det er heldigvis ikke deres ansvar. Hvis alle konsentrerer seg om sine egne oppgaver så blir det bra dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt selv veldig dårlig første treningene og ingen fant svaret på hvorfor? Men så kom det en kar i klubben og sa "jeg tror du ser dårlig, sjekk synet" og vist hadde han rett! (Fikk briller) og Plutselig satt skudd på skivene og treffpunkt mindre. Har dette blitt sjekket?

Link to comment
Share on other sites

Lukke øynene = rekylskrekk?

 

Rekylskrekk kan trenes bort. Det er sikkert ikke kjekt for dem det gjelder og fortjener sympati istedetfor anklager om at man ikke har noe på en skytebane å gjøre. I dette tilfellet synes jeg vedkommende er standhaftig og holder koken, sikkert fordi man ønsker å få dette til. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som et psykologisk problem at vedkommende nekter/ikke klarer å ta imot instruksjoner ja. Det kan jo hende han er så skuddredd at det overskygger all god vilje i mannen. Man begynner jo å lure på hvordan han klarer seg ellers i livet, f.eks. i trafikken og i arbeidslivet... 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

Jeg holder på med Trener 1 utdanning innen NSF. Dette er et spennende tema som jeg vil tro mang en pistoltrener kan komme borti.

 

I vår klubb så er inngangsporten til skyting:

 

1. Sikkerhetskurs (12-13 t)
2. Nybegynnertrening (6 mnd)

 

Sikkerhetskurset tar grunnlag i NSF' hefte "Sikkerhetskurs for nye skyttere, et klubbhefte fra Norges skytterforbind"

 

Formålet med dette er:

"Gjennomgang teoretisk og praktisk opplæring lære elevene sikker opptreden på banen, og håndtering av våpen og ammunosjon iht. gjeldende bestemmelser".

 

Her er det full gjennomgang av NIF/NSF lover, våpenlover, ISSF etc.

 

Dersom teoretisk eksamen bestås og 100% oppmøte på teoretisk og praktisk del er gjennomført, får kandidaten kursbevis. Dette er påkrevd for videre nybegynnertrening.

Slik jeg forstår TS, så har skytteren bestått sikkerhetskurset - og er således i stand til å håndtere et våpen sikkert slik at ikke vedkommende er en fare for andre som er på skytebanen. (viktig!)

 

Jeg tenker at dersom vedkommende hører (og følger) på standplassleder under trening; "lading, ild, tøm våpen, flagg / sikring av våpen" - så er det sikkerhetsmessige på plass. Står man derimot og "veiver" med våpenet, så er det en helt annen sak.

 

Som TS skriver har skytteren denne kunnskapen, men treffer ikke blinken.

 

Her har TS en utfordring som trener. Slik det har kommet fram er personen skuddredd - det er ikke lett å treffe blinken i blinde - kanskje luftpistol 3 - 6 mnd er en bedre vei å gå? Fordelen med luft er at du har ikke rekyl, ikke samme smell, men du kan samtidig trene på alle de vesentlige aspektene ved sporten for å bli en god skytter. Dette går på å tilpasse sporten utøveren og ikke motsatt.
 

Vil tro det er frustrerende for skytteren å ikke bli bedre i skytingen, og tilsvarende for treneren, men ikke gi opp skytteren med en gang :)

Edited by mteinum
Link to comment
Share on other sites

Hva med å gi mannen en annen instruktør hvis det finnes i klubben? Uten at jeg vet, kan være personen det er snakk om her har litt kommunikasjonsproblemer med deg?

Opplever deg som sur, kommanderende etc men vil ikke gi opp å bli pistolskytter fordi det er ett høyt mål i livet...

 

Bare for å presisere, jeg kjenner verken til deg trådstarter eller "nybegynneren".

Link to comment
Share on other sites

Sånn angående klubbens plikter og ansvar. Var det ikke nylig en sak om angivelige nynazister/høyreekstremister og straffedømte som drev med skytetrening i pistolklubb? Klubben kunne ikke nekte dem. Og det er vel i nye våpenlovforslaget et punkt om at det skal være ulovlig å låne bort våpen til straffedømt eller noe i den duren.

 

Dette viser jo igjen at det ikke er klubbens plikt til å gjøre annet enn å dokumentere aktivitet. Og man bør ikke påta seg ansvar utover dette, risken er at man til slutt kan bli pålagt ansvaret, og bli stilt til ansvar for medlemmers handlinger.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2.1.2.9. Banesjef eller skyteleder har myndighet til å vise bort enhver som opptrer i strid med foranstående sikkerhetsregler, eller som på annen måte viser uforsiktighet på banen.

 

2.1.2.12. Klubbmedlemmer som av politiet ikke anses som skikket til å erverve våpen, eller som av sikkerhetsmessige grunner har fått inndratt sine våpen eller tilbakekalt sine våpenkort, kan ikke delta i klubbenes organiserte treninger eller konkurranser.

 

Ellers har man også 6.19.3.1 som bl.a. forbyr propaganda under konkurranse. Jeg ser ingen grunn til å ikke håndheve deler av dette også under organisert trening. Hørt at personer med "uniform" har blitt bortvist da de ikke etterkom krav om å ha på nøytrale klær på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Fellesreglementets pkt. 2.1.2.12 er jo at politiet neppe har adgang til å informere et idrettslag om at de ikke anser en person for å være skikket, eller om at vedkommende er straffedømt og/eller har fått inndratt våpen. Så dersom et medlem anker en slik avgjørelse til et høyere organisasjonsledd kan det vel bli en utfordring for klubben å dokumentere grunnlaget for avgjørelsen.

Link to comment
Share on other sites

Ser absolutt problemstillingen, men jeg vil også anta at i de ekstreme tilfeller man vil benytte seg av denne paragrafen så er det mer enn ugler i mosen som ligger bak for å si det slik. Men ja, en av mange regler som ikke er gjennomtenkt/mulig å følge.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man må nok heller begrunne det med at klubben anser vedkommende for å være uskikket. Men da må man kunne vise til konkrete eksempler på dette. Jeg kjenner til at en klubb har fått gehør for å nekte medlemskap til en som meldte seg ut i protest  og gjerne ville bli medlem igjen året etter. Da viste klubben til eksempler på det man anså for å være klare brudd på sikkerhetsreglene. Skytterens anke ble ikke tatt til følge.

Link to comment
Share on other sites

Er flere sider av en slik sak. Og det er uten tvil en noen som aldri skulle hatt tilgang på våpen.

Hvordan skal man luke ut slike?

Om vedkommende "tulling" er et blankt ark hos politiet, hvordan skal politiet få vite at vedkomende bør ikke få tilgang på våpen?

 

Jeg har gjennom mange år som skytter (rifle/pistol) også vært st.plass leder. 

Som st.plass leder på luftpistol, så har det kommet personer som du bare vet at de møter opp av plikt kun for å få signatur. Så fort de har fått tillatelse til å kjøpe våpen, så blir de et passivt medlem. Noe som er helt greit for meg.

En person kom, skjøt 50sk på 10min, og lurte på hvor lenge han måtte være her for at jeg skulle signere...?

Du må hvertfall være her i 1,5t og gjøre en innsats for å treffe blinken var mitt svar. Det er ikke om å gjøre å bli førstemann ferdig!

Han var der i 1,5t

 

Man må gjerne forholde seg til regelverket hos NIF/NSF mtp å bortvise/eksludere person. 

Man finner fort ut om det er liv laga og om vedkommende hører etter hva han blir fortalt? Gjør ikke vedkommende det, så nekt medlemskap. Gi vedkommende tilbake pengene for sikkerhetskurs mm og gi beskjed om at han må finne på noe annet.

 

Link to comment
Share on other sites

Så var det igjen da, hvem skal sitte med definisjonsmakta på at noen er såpass « tulling» at de ikke

 kan erverve våpen, i tillegg til en eller annen politijurist?( Forutsetter da at det ikke er snakk om åpenbare ting som vandel , rusproblem osv). Om man følger med på debatten kan det synes som om at f eks ytring av ukorrekte politiske meninger kan være diskvalifikasjonsgrunn god nok. Ytterste høyre må ut. Enn kommunister? Tja. Greit eller?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Var artikkelen https://www.nrk.no/dokumentar/xl/nazister-driver-vapentrening-i-norge-1.13395033 jeg tenkte på.

Og som er nevnt over og skrevet i artikkelen så kan ikke politiet dele info om medlemmers forhold til politiet.

 

2.1.2.12 sier at det er politiet som skal vurdere skytteren. Selv om det med dagens lovverk ikke kan formidles til klubber.

 

Jeg tolker det fortsatt som at det ikke under noen omstendigheter er klubbens plikt å vurdere om noen er skikket til å inneha våpen.

 

Skyteleder har sikkerhetsannsvar på stedet og kan bortvise folk. 

 

Ved erverv skal aktivitet dokumenteres.

Jeg syntes ikke noen i et frivillig verv skal ilegges noe mer ansvar for å vurdere en Skytters skikkethet til erverv enn hvermansen. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet enig med forrige innlegg. Men, det er et men... Fordi dette er et tveegget sverd. 

 

- Politiet ser ikke at vedkommende er skytter før det kommer en søknad om våpen. Da er det for sent (for klubben) fordi vedkommende er allerede medlem.

- Klubben ser ikke at vedkommende har ting på rullebladet som gjør at vedkommende skulle vært avvist. Om personen oppfører seg, og gjør som han får beskjed om så er alt fint og flott hos klubben. Om vedkommende er en "tulling" som jeg tidligere beskrev som ikke vil høre på beskjeder selv om det ikke er noen fare for sikkerheten, så må klubben etter min mening ha en eller annen mulighet til å si ifra til denne personen at deg vil vi rett å slett ikke ha i klubben pga ditt&datt! 

- Det kan ikke være en menneskerett å bli medlem av en skyteklubb!

 

Hvordan løser man dette?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det løser en slik meatpukk skriver. La politiet gjøre sin jobb, så gjør klubben det den skal. Om du ikke liker loven slik den er, så får du arbeide for en endring. 

Alle har lik rett til å være medlem av et idrettslag, forutsatt at en følger de regler og sikkerhetsrutiner som gjelder. Dette være seg pistolklubb eller volleyballag 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Så lenge pistolklubber er medlem av Norges idrettsforbund, så er det omtrent en menneskerett å bli medlem av skytterklubb. Idrett er for alle osv.

 

Jeg husker ikke nøyaktig hva, men er ganske sikker på at det er noen endringer på dette i nye våpenlovproposisjonen, altså da at politiet kan melde fra til skyteklubb eller noe i den duren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...