Jump to content

Trevirke, mulige knivemner


tr0ffelgris

Recommended Posts

Hei,

Idag kjørte jeg forbi noen som ryddet rundt en t-banestasjon ved jobben - og jeg så mitt snitt til å spørre hva som skjedde med alt de kappet.

Tbanen skulle ha alt trevirket, men de hadde fått lov å gi bort litt. Spurte pent om jeg kunne få med meg et par kubber, og fikk med meg en stor fra lind, og en fra alm - begge tatt nesten nederst på trærne - helt nykappet idag eller igår virket som.

 

Nå sitter jeg derimot her med noen store kubber (av tresorter som blant annet vanligvis blir fine knivemner) - og vet ikke helt hvordan og hva.

* Kan dette brukes i det hele tatt, eller er det mest røtter eller "knuter" som kan brukes?

* Hvordan kan dette tørkes hvis det skal brukes på vanlig måte

* Hvordan kan/skal man kappe det? Først "flak", så dele opp i videre biter?

* Bør det behandles i endestykker så det ikke sprekker?

 

... eller egner disse seg best til hoggestabber? :)

 

-tr0ffelgris

Bilde 01.11.2017, 08 44 48.jpg

Link to comment
Share on other sites

flå barken av Smelt voks og smør over endene å sett til tørk ute i skjul til og begynne med , etter 2-3 uker ta dem inn (ikke sprengtørk)  å etter en uke så vil du se hvor de vil dele seg naturlig.

splitt dem opp der de naturlige sprekkene har oppstått så får du maksimert utnyttelsesgraden av kubbene. Deretter kan du tørke hardere.

Denne tørkemetoden  har jeg benyttet til alt av trevirke som jeg bruker , fikk tipset av en gammel båtbygger for 30 år sia og han fikk den nok fra .....

for tørking av større emner samme framgangsmåte men må ligge lengre,  men naturlig sakte tørk så får man ikke så mye spenning i trevirket. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

De har stått ute i (den ikke isolerte) garasjen noen dager - tenkte kanskje de kunne ligge tørt-ish der en god stund (mot 10-12% fuktighet, så ta de inn etter det?).

Men er det noen spesiell voks man bruker? Eventuelt har jeg også hørt man kan bruke flytende parafin (slik man får på apoteket) - eller bare male med akrylmaling.

Skal uansett behandle endene og fjerne bark - men syns jo det er greit å kunne se endestykkene uansett så ville helst unngå akrylmalinga :)

Lurer også på om det er noen spesielle triks for å fjerne barken - hvis jeg bare går på med øksa er jeg redd jeg lager  flere åpne kutt inn i treverket som kanskje fører til kraftigere tørking enn ønsket?

 

Takker uansett for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Det er mange måter man tørker ved på, og det finnes mange forskjellige oppskrifter. Men trelim på endene og la barken være på får du sein tørking som skal motvirke at ting sprekker. 

 

I sommer gjorde jeg et forsøk med å sprittørke tre, skar opp eik og bøk opp i ca ferdig skaftenmer, la de i sprit i 2-3 dager, så pakket jeg det inn i avispapir og lot det stå frem til august. Da fjernet jeg papiret og begynte å veie bitene for å ha snev av kontroll på tørkingen. Flere av bitene har nå sluttet å miste vekt, og veldig liten sprekkprosent på tverrsagd eik og bøk. 

Link to comment
Share on other sites

Helt vanlig tremlim kan også med fordel benyttes for å tette endeveden. Alm kan nok brukes som materiale til knivskaft, men lind hadde jeg glemt, mener at den er temmlig myk. Selv har jeg brukt maling til forsegling av endeved, også voks som anbefales, men den er unødvendig dyr. Ser ikke bort i fra at annet lim også kan benyttes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...