Jump to content

Hvordan avlive påkjørt rådyr med kniv?


Ulven

Recommended Posts

Hei, se for deg, du kommer til et rådyr som ligger å spreller midt i veibanen, langt til politi/viltnemd. 

Ifm jegerprøven lærte jeg at man skal avlive skadede dyr for å unngå at det ligger å pines.

Da jeg ikke har våpen i bilen, men har som oftest en kniv.

Ville dere ha stukket kniven mot hjertet, eller ville dere ha kuttet strupen, eller hva er den mest humane måten å avlive et påkjørt rådyr?

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

stikk kniven opp i det myke området mellom bakre kant av skallen og ryggsøylen (inn i hjernen)

Har prøvd denne metoden på skadeskutt rådyr. Kan bare si at det er veldig effektivt.

Når det er sagt, så vil jeg anbefale en kniv med godt grep og helst en form for "finger guard". Det blir fort mye adrenalin når dyret kjemper for livet mens du prøver å plassere kniven. Jeg merket ikke noe i kampens hete, men oppdaget etterpå at hånda må ha sklidd framover mot bladet og kuttet litt i de fremste fingren(e). Oppgraderte til ny jaktkniv etter det.

Link to comment
Share on other sites

Nakkestikk er kan hende ikke for amatører og det bør dessuten brukes en spesialkniv om det skal gjøres skikkelig svjv. Kutte strupen eller stikke i stikkhullet ( søkket i brystet) er vel det greieste om en synes det er påkrevet med avlivning før viltpatruljen kan gjøre det. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, da kniven min ikke har slik som stopper fingrene fra å gli fremover, vil jeg tro at å kutte strupen er best.

Vel og merke, det er snakk om in worst case scenario dette.. Jeg bare liker ikke å se et dyr lide, og jeg kjørte forbi et slikt tilfelle her nylig, det var flere folk rundt der og de vinket bilene videre så de hadde nok kontrollen. Men så dyret lå der å, så begynte tankene....

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, psAico skrev:

Når det er sagt, så vil jeg anbefale en kniv med godt grep og helst en form for "finger guard".

Det er da unødig med "søring sperre", for å få knivbladet inn ved nakkestikk. Hold med ene hånda og slå med håndbaken i enden av skaftet. Men annbefaler vel ikke nakkestikk, for urefarne. Og spreller dyret, er det ennå vanskeligere.

 

Forstår heller ikke hvorfor folk skulle "pumpe" seg opp, ved avlivning av skadde dyr i veikanten, og ellers uten bruk av skytevåpen. Ro ned og gjør det enkelt og effektivt! Dyr på denne størrelsen, kan da også enkelt slåes ihel med en jekk. Like effektivet som bruk av kniv for ikkejegere.  Og bruker en kniv, vet vel selv ikkejegere hvor strupen og spiserøret er. Stikk inn ved spiserøret og dra 5 - 6 cm bakover (og en ser blodet pumpe), så dør dyret av blodtap. Ikke like raskt som et nakkestikk, eller bruk av jekk, men greit nok.

 

 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Overlat det til de polisen sender, i dagens hysteriske verden kan en fort ende med svarteper som belønning for innsatsen. Som minimum bør en avklare avlivingen med 02800 før en setter igang. 

Støtter overstående innlegg. Kan som nevnt over her fort bli svarteper ut av det.

Tenke før en handler vil jeg anbefale. Som også nevnt i det siterte innlegget, vi lever i en fullstendig hysterisk verden og det som i utgangspunktet var ment godt kan fort vekk ende opp som en inhuman avlivning. Kommer an på øyet som ser og tolker.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du sitter ikke med svarteper hvis du er jeger . 

Du sitter ikke med svarteper hvis du informere 02800 etterpå og avklare eventuelt avtransport til åteplassen . 

Du kan sitte med svarteper hvis du venter for lenge på svar fra 02800. Unødvendig lidelse og dyrvelferdsloven som stikkord .

Som Jeger har du en dokumentert evne for avliving av dyr . 

En foldespade fra Forsvaret er en bra verktøy . 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Castor skrev:

Støtter overstående innlegg. Kan som nevnt over her fort bli svarteper ut av det. Tenke før en handler vil jeg anbefale.

Nå er det kanskje litt forskjell på jegere (og andre med brukbare kunnskaper) og "vanlige" folk, når det kommer til avlivning av et dyr på rådyrs størrelse. Men er avlivningen human, er det viktigere, enn å la uerfarne politifolk gjøre jobben, 15 - 150 min. senere! Viltnemda, blir noe annet, men hvem har nummeret til dem? Og selv de bruker en del tid, til å komme til stedet.

 

Kunne ikke falle meg inn å ringe politi, eller viltnemd, hvis jeg visste at jeg kunne avlive et skadd vilt dyr på denne størrelsen. Ringer dem etterpå og varsler. Brukes metodene jeg har nevnt tidligere, så er avlivning mer humant, enn å vente og la dyret pines unødig! Og ønsker noen myndighets personer å betvile handlingen, så la dem gjøre det.  

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Higraver........hva tror du kunne skjedd hvis du slo et sprellende rådyr 25 ganger i skallen med den foldespaden fra Forsvaret, idet en småbarnsfamilie kom kjørende forbi.......er det fortsatt å oppfatte som human avlivning slik småbarnsfamilien ser det??

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer aldri til å avlive et påkjørt dyr selv om jeg ser det lider. Det er nesten garantert at man sitter som svarteper etterpå. Jeg har sett flere eksempler på akkurat dette. Det har også vært flere avisartikler om politi som har avlivet påkjørte dyr (hund, katt til og med fugler) der politiet blir kritisert av publikum for at de ikke kjørte dyret til en dyrlege osv...

Det er vel også eksempler på at viltnemda har blitt sure fordi en random jeger gjorde jobben for dem. Jeg vet også om en sak der jegere avlivet en skadet elg etter å ha avklart dette med "02800" først og måtte i rettsak etterpå fordi valdansvarlig i det aktuelle valdet var klar over at elgen var skadet, men han hadde vurdert dyret som friskt nok til å leve noen mnd til for å heller ta det ut når jakta startet.

 

Det tryggeste er å stoppe og ringe 02800 og la viltnemda ta seg av det, da har man ryggen fri på alle måter.

Edited by 1983
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Hva feltkontrollørkurset sa er helt sikkert saklig og erfaringsbasert, det tviler jeg ikke på.

Usikkerhetsmomentet ligger i hvem som måtte observere avlivingen, evt. få høre om den, og hva de finner på. Det er mange som ikke har et naturlig forhold til dyr og disse henvender seg ofte til NOAH eller tilsvarende organisasjoner som profilerer seg på å kjøre en del saker i media, og bruker rettsvesenet veldig aktivt.
Selv om en skulle bli frikjent i retten evt, saken blir avvist, så kan det raskt bli en belastning å bli viklet inn i en slik historie hvor en part kjører på med all den medieoppmerksomhet de kan få.
Og som kjent er ikke inndragning av våpenkort en straff men et forvaltningsvedtak basert på om en blir funnet skikket.
Blir en funnet uskikket ved å ikke avlive på egenhånd? Neppe etter min forståelse av lovverket.

Enhver får gjøre seg opp sin mening om hva som er rett. Dyreetisk er jeg ikke i tvil - men det kan altså  ha konsekvenser i ettertid. Det er også forskjell på en grusvei i skogen vs E6.
 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Et dyr som er påkjørt, og såpass skadet at det ikke kan røre på seg (dvs., minst to føtter knust), avliver jeg straks. Rådyr stikker jeg i "stikkholet", deretter kutter jeg eventuelt strupen. Så drar jeg dyret unna veien (litt verre med voksen elg), og så ringer jeg politiet. Det har aldri blitt noen som helst problemer. Samtalene går omtrent slik:

 

Jeg: Dette er Jegermeistern, fra Vik, jeg er ved Knattkleiva, her har bil XR 12345 kjørt på et rådyr, som ble såpass skadet at jeg avlivet det på stedet. Veien er ryddet og framkommelig.

Politivakta: Er det noen personskade?

Jeg: Nei, men det er noen småskader på bilen.

Politivakta: Dette er vel i Langogbrei kommune, jeg skal kontakte viltnemnda.

Jeg: I Langogbrei er vel NN (en jeger jeg kjenner derfra) kanskje i viltnemnd eller fellingslag?

Politivakta: Njaa - skal se om jeg finner det - hmmm - jeg har XX (en person jeg ikke aner hvem er) på adresselista.

Jeg: Javel, ringer du han?

Politivakta: Jada, kan du merke dyret, slik at viltnemnda finner det? Og er det ellers ryddig og greit på skadestedet?

 

Min erfaring (jeg var ettersøksjeger i nesten 15 år) er at hvis du er ryddig og bestemt i telefonen, er politiet takknemlig for at situasjonen ble ordnet uten at de trengte å bruke ressurser på det. Og Ratel, jeg har aldri fått noen spørsmål om hvorfor jeg har kniv på meg! Forresten har jeg heller aldri fått spørsmål om hvorfor jeg hadde våpen i bilen, når jeg har skutt et skadet dyr. Men kanskje Nobelprisvinner Zimmerman/Dylan har rett - "Times, they are changing"?

 

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok mest at du har rett og at det er et neglisjèrbart problem @Jegermeistern

Mitt svar var nok veldig farget av tråden om kniv, offentlig sted og bøter på 20k... Dette forutsetter dog at man treffer en politimann uten normalt gangsyn... Min erfaring er heldigvis at slike politifolk og rådyr sjelden har overlappende biotoper... xD

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på å ha kniv lett tilgjengelig i midtkonsollen, og å ha den nesten like lett tilgjengelig i bagasjerommet. Jeg har alltid en samekniv liggende sammen med jekken nettopp for slike tilfeller. Så lenge kniven er forsvarlig pakket ned, ikke båret på kropp og ikke lett tilgjengelig fra førerplass, så vedder jeg alt innhold i våpenskapet mitt på at du ikke straffes for å ha med kniv i tilfelle dyrepåkjørsel. Du bærer da ikke kniv i lovens forstand, og du har uansett aktverdig formål.

 

Ellers så plikter vel enhver å avslutte dyrets lidelser så raskt som mulig, det store vurderingsspørsmålet er hvorvidt dyret kunne ha overlevd skaden med minimale plager eller ikke.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Castor skrev:

Higraver........hva tror du kunne skjedd hvis du slo et sprellende rådyr 25 ganger i skallen

Hvis folk har "ti-tommeltotter" og må bruke 25 slag for å få kontroll på dyret og så avlive det, bør de kanskje ikke kjøre bil heller. :)

 

Du er ikke nødt til å slå, mens en småbarnsfamilie passerer skadestedet. Selvfølglig bør en forsøke å unngå det. Og litt fantasi, så får du dem sikkert til å kjøre videre. Og de aller fleste påkjørsler av rådyr, skjer vel også på sideveiene uten for mye trafikk det meste av døgnet. Så sjansen for noe opphoping av biler med folk, er vel å overdrive og mest en unnskylding fra å gjøre en plikt nedfelt i loven.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Eit rådyr klarer ein å stikke i overgang nakke skalle, press kroppen ned i bakken med kneet og ikkje press inn kniven i nakken, sett den imot med ei hånd og slå den inn med håndbaken på enden av skaftet. Har gjort dette fleire gonger og lyset går umiddelbart hos dyret. På ein større elg så er det verre, der kaster dei på hovudet og slår med frambeina. Stor fare for å bli skadet sjølv så der er det best med ei kule. Du har absolutt lov til å avlive først og så melde frå etterpå, det står eit eller anna i lovverket om hensyn til dyret sine lidelser at du har lov til dette. Eg stikker aldri for å tappe blod, som oftest så er eit dyr som ligger igjen etter påkjørsel knust innvendig og eller blodslått og det er ikkje mat lengre. Etter å ha kjørt på eit rådyr sjølv og kun hadde ein saksejekk i bilen så ligger det no alltid ein ny morakniv i mine biler... Ytterligere beskrivelse av den avvlivinga passer nok best på PM....👎

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, 8X68S skrev:

Hva er problemet med å ha kniv i midtkonsollen,  dørlomme eller hanskerommet?

Burde vel ikke være noe problem med kniv lett tilgjengelig i bil,  i.h.t. lovverket. Og jeg har ikke hørt om noen, som er dømt for det. Men så var det utvilkingen da, med mer hysteriske politifolk og overivrige jurister, som kan forsøke å bøtlegge og skape andre problemer for våpeneiere. :(

 

Jeg har oftest hatt en kniv, et sted i bilen. Noen ganger i hanskrommet, andre ganger i varerom/bagarsjeorm. For meg betyr det lite om en kniv liggger utilgjengelig fra førersetet. Jeg har da ikke bruk for den mens jeg kjører, men noe verktøy og en kniv, bør da være i alle biler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Geco5 skrev:

Burde vel ikke være noe problem med kniv lett tilgjengelig i bil,  i.h.t. lovverket. Og jeg har ikke hørt om noen, som er dømt for det.

Ikke dømt, men en i overkant ivrig onkel politi stoppet meg og et søskenbarn for noen år siden - Han hadde nettopp tatt lappen og kjøpt bil, så vi var ute og kjørte en kveld.

Med blålys ble vi bedt om å kjøre inn på en parkeringsplass, begge måtte fremvise legitimasjon, og i søskenbarnets tilfelle, førerkort som ble omhyggelig gransket. Ingen ting å utsette på noe... Trodde vi. Vi fikk streng beskjed om at det var ikke lovlig å ha kniv (en Leatherman i midtkonsollen etter at vi hadde satt inn ny radio) så lett tilgjengelig for passasjerer. Kniven var også min, passasjerens, men i et sjeldent glimt av ungdommelig klokskap valgte vi å ikke nevne det for denne lovens lange endetarm.

Det er lite som er mer skummelt enn politiet når man er 18 og 19 år, så kniven ble lagt i lasterommet før vi fikk slippe "med en advarsel". Jørgen Nordeng var nok ikke helt på jordet da han skrev om hvor mye fritid de har i Bodø sitt politi, nei. :D

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, erikraude skrev:

 

Siden denne tråden allerede har spora delvis av: Er det innafor ring 3 disse påkjørte rådyra går med kniv? Og hva risikerer de dersom politiet oppdager det? :D

 

Her var du på sporet av en ny tråd synes jeg. Jeg har lenge levd i villfarelsen om at ring 3 holder rådyr og flått ute fra de sentrale hagestrøkene i Oslo....

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg vet ikke om det finnes rettspraksis som tilsier noe annet, men med "bæres på offentlig sted" så kan man umulig påstå at døra, midtkonsollen eller hanskerommet på en privat bil kan inngå i dette begrepet?

Det hele blir enda mer absurd når man tenker på at denne kniven befinner seg i en bevegelig stålklump som mest sannsynlig veier over ett tonn, og med en potensiell anslagenergi som gjør den svært mye mer egnet til å påføre kroppskrenkelse enn noen som helst kniv eller annen farlig gjenstand som måtte befinne seg på innsiden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy, som jeg leser loven, altså i klartekst, så må man ha aktverdig grunn for å ha med skytevåpen. Til sammenligning må man ha aktverdig formål for å bære kniv på offentlig sted. 

Utfra dette kan jeg ikke skjønne at kniv i bil kan kreve noe som helst planlagt aktverdig formål. Ikke bæres den, og ikke er det spesielt offentlig heller.

 

Sitat

På samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap

 

Link to comment
Share on other sites

Fra den kommende Våpenloven §189:

 

"Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke
skytevåpen, kniv eller annet redskap eller gjenstand
som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse
med arbeid, friluftsliv eller et annet
aktverdig formål."

 

Her blir kniv underlagt samme regime som skytevåpen etter mitt ringe vett.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Du har rett. Det ligger i Straffeprosessloven.

Sitat

 

§ 189. Ulovlig bevæpning på offentlig sted

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med

a)skytevåpen,

b)luft- og fjærvåpen,

c)våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, eller

d)skytevåpen som etter våpenloven 9. juni 1961 nr. 1 § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

 

På samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse.

 

Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke skytevåpen, kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål.

 

 

Da forstår vi dette forskjellig. Jeg leser dette som at første og andre ledd definerer hva som er forbudt, mens siste/3. ledd ledd leser jeg som å omfatte unntakene for overstående ledd.

Når du bare siterer 3. ledd, mener jeg du tar det ut av sammenheng.

 

Det som er dumt er att mann i siste ledd endrer ordlyden fra "har med" til medbringes for skytevåpen, samt at mann introduserer "bruk", som ikke er nevnt noe sted ovenfor.

Det skaper rom for tvil, men jeg mener allikevel at intensjonen her er ganske tydelig.    

Link to comment
Share on other sites

Det var begrepene "bruk" og spesielt "medbringes" som for meg virker som en innstramming i forhold til tidligere. Om det får utvidede konsekvenser har jeg ingen formening om. Det jeg vet er at politikere og byråkrater kan dette med "å bygge business case". En sten om gangen. 

Link to comment
Share on other sites

På 1.11.2017 den 1.42, Castor skrev:

Higraver........hva tror du kunne skjedd hvis du slo et sprellende rådyr 25 ganger i skallen med den foldespaden fra Forsvaret, idet en småbarnsfamilie kom kjørende forbi.......er det fortsatt å oppfatte som human avlivning slik småbarnsfamilien ser det??

 

For det første har norske rådyr ikke hjelmer  på og for det andre hvis du bruker 25 slag for å avlive en rådyr med en foldespade ( kanskje egen erfaring ) er man rett og slett uegnet . Jeg bruker vanligvis en eller to .

Og  jeg har absolutt ikke  noen hemminger å forklare en småbarnsfamilie hva jeg har gjort og hvorfor . Hvis de syns at min ugjerning skulle anmeldes : Lykke til !

Edited by higraver
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For å bruke ditt eget uttrykk Higraver....lykke til.

Jeg har ikke nevnt at norske rådyr har hjelm, så hvor du har fått det fra aner ikke jeg, men jeg har sett en god del og erfart en god del opp gjennom årene.

Når det er sagt....... har heller aldri hatt problem med å avlive rådyr, enten det er etter påkjørsel eller på jakt, men jeg bruker heller ikke spade på de.

Så vil jeg ha meg frabedt sleivkjeft av typen "kanskje egen erfaring" slikt kan du spare deg for og er på grensen til det man kan definere som ærekrenkende beskyldning. Slikt vil jeg ikke ha hengene på meg.

 

Edited by Castor
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Nå ble det vel antydet at Higraver ville trenge (eller ønske, som forsåvidt ville være verre) å slå et rådyr 25 ganger i skallen med spade for å få det ihjel, så at samme antydning kommer i retur er vel ikke mer enn rimelig...

 

At enhver med en minimum av anatomikunnskaper og tilstrekkelig legemsstyrke til å kjøre bil burde klare å ta livet av et rådyr langt raskere enn det bortimot uavhengig av redskap er vel få i denne debatten som er i tvil om.

Link to comment
Share on other sites

For min del er det en absolutt krav å tilegne seg anatomikunnskaper om vilt  hvis man har sovet i timen i skole eller på jaktkurs .

Om man avlive en rådyr rask og effektiv med en kniv eller en foldespade spiller absolutt ikke noen rolle . At en dyr ble ikke plaget eller lider unødvendig har øverste prioritet . 

Hvis man er usikker om fremgangsmåte kan det være opplysende hvis man ser litt nærmere på en død rådyr og prøver å gi nakke-stikk med kniven . 

Jeg anbefaler i denne sammenheng en kort spiss kniv med toeggede sylskarp blad og beskyttelse for finger .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I dag må en vokte seg for publikum:

Det finnes mange vanlige folk der ute som ikke har annet spennende å ta opp enn at de er stolte eiere av et vaffeljern som har stekt likt på begge sider i over 20 år. Når slike kommer over litt dramatikk tar de opp mobiltelefonen for å legge ting ut i sosiale medier eller til pressen. En debattpyroman som tenner på og sitter hjemme å betrakter etterspillet fra sofaen trygt og godt unna hele kjøret. Koser seg med at "jeg" startet det hele. Gumlende på nystekte vafler selvfølgelig.

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Må en spørre på et nettforum har en ikke kunnskapen og erfaringen som skal til for å avlive rådyr med kniv.

 

Riktig svar på det 1.innlegg spør om er "ring 02800" og la de ordne opp. De har rutiner på hvem som skal kontaktes.

 

 

Ps, selv et nokså ødelagt men levende rådyr sparker jævlig hardt og det er ikke bare å bøye nakken på det og stikke inn kniven..

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...