Jump to content

Sjelden sak til AG-3


Vaquero

Recommended Posts

Utrolig hva en har liggende av "skrot":

Denne fikk jeg av en i Kystartilleriet for 35 - 38 år siden. Den fant han i en søppelkasse utenfor en lagerbygning på Rauøy fort. Den vernepliktige  jeg fikk den av visste ikke hva den var til, det betyr at han umulig kan ha sett disse i bruk etter over et års tjeneste. Min konklusjon er at dette må og kan ikke være annet enn en hylsefanger. Når jeg selv hadde AG-3 hjemme som beredskapsvåpen prøvde jeg den og den smatt fint på plass over utkasteråpningen. Tanken som ofte har streifet meg er om dette var et miljøtiltak mot plast for ikke å forsøple denne delen av skjærgårdene ved Kystartilleriet?

Er det noen som vet mer om denne greia, står den nevnt i boka til Hanevik?

Hylsefanger a.JPG

Hylsefanger b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjekk sak den der, jeg har faktisk brukt den på AG-3'en under skarpskyting. Jeg fikk også tak i noe så spennende som en Kongsberg-produsert tofot til AG-3 en. Jeg tjenestegjør enda med AG-3, så her er noen bilder av denne. Er også nevnt i boka til Antonsen. Det er noe så enkelt som en Bren Gun tofor som har fått påsveist et rør, og festes veldig løst til pipa på AG-3. Ingen suksess, så disse er nok ganske sjeldne. 

 

 

IMG_0246.JPG.72a4222d72bc1eb2e271984545c2ab0f.JPG

 

IMG_0245.JPG

IMG_0248.JPG

Edited by psg-1
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå stakk det litt i hjerterota, det er ikke ofte jeg savner AG-3, men nå gjorde jeg det:

Jeg leverte min for snart 10 år siden etter over 30 år i heimen, uff huff:$

Her er bilder fra en av de lykkeligste dagene på rekruttskolen på Trandum, det er på kvelden den dagen vi fikk AG-3, hjelm og bajonett. Den gangen var ikke ting så skummelt, AG-3 sto i stativer ulåst utenfor rommene klar til strid. Ikke lenge etter ble jeg en lykkelig skytter på Leopard A1:)

AG.JPG

AG-3.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Av tjenestevåpen har jeg hatt AG3 i førstegangstjenesten, senere var jeg oppsatt med HK416 og Glock. Teknologi i riktig retning selv om jeg var glad i AGn også! Var heldig og hadde en som gikk godt!

 

MP5 er kjedelig, MP7 derimot er morsom 😄

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Vaquero skrev:

I mine over 30 år som borger og soldat var jeg stadig "utsatt" for ombevepning. Jeg skulle en gang bytte til Glock, en annen gang MP5. Jeg lurte meg unna hver gang og tviholdt på min AG3.

Pistoler hadde jeg selv flere av privat.

MP5 var bare kjedelig:D

du vet ikke hva kjedelig er før du får en halvveis defekt 416 med en lamm aimpoint. få ting som dreper glede assosiert med skyting mer en nå AR jall som du ikke kan fikse på selv.

 

hadde personlig hylt av glede om jeg fikk kasta 416 på sjøen og tatt med en MP5 som beredskapsvåpen hjem istedet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...