Jump to content

Økonomisk 6.5x55 ammunisjon til mengdetrening


Teres

Recommended Posts

Hei.

Som tittelen sier trenger jeg hjelp til å finne en økonomisk fabrikk ammunisjon i 6.5x55 til mengdetrening. Sliter litt med å finne den gullsonen mellom kvalitet og pris, men om noen har noen forskjellige billige alternativer å anbefale som jeg kan teste ut hadde det vært fantastisk. Jeg har forstått det sånn at man ammunisjonen oppfører seg forskjellig fra rifle til rifle så jeg har planer om å prøve en del forskjellige, men jeg er litt usikker på hvor jeg skal starte. Den eneste jeg har funnet som jeg ikke kan noe om er denne foreløpig http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/Product/Patroner-500-stk-Norma-65-Rekrutt-Elit/2000460

 

Jeg har planer om å trene på lenger hold i fremtiden(400+), men har kun tilgang til 100m bane frem til våren. Jeg kommer uansett til å trene mest på 100m banen de nærmeste årene.

 

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Norma Rekrutt er topp presisjon til 100 meter og 200 meter i vindstille/lite vind. Kjøpte noe billig Podium (S&B?) fra Børselars i fjor. Tror de kostet 5,90. Jeg delte dem med to til. På vanlig DFS-program 25 skudd og 200 meter fikk vi ca 4-5 poeng mindre per serie enn med Diamond Line.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Norma Rekrutt er topp presisjon til 100 meter og 200 meter i vindstille/lite vind.

Rekrutt funker på 100m selv om det blåser en hel del, og strengt tatt er det sjelden det blåser (unntatt vestandet) så mye at den utgjør noe problem på 200m heller. På 300m sliter den, på 400m er det litt håpløst, og på 5-600 er det nokså latterlig - undeholdende for en spotter iallefall...

Du kan / bør prøve Partizan/PPU om økonomien er viktig. Den koster nedi 5,- av og til, og som oftest går den mer enn bra nok til trening - iallfall på litt mer krevende stillinger enn liggende med reim eller tofot.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lapua Scenar synes jeg er bra for pengene. Mye forskjellige vekter og ladninger så man kan finne go'ladning.

Hylsene er også noe av de bedre, så kan man spare de eller gi/selge til noen som lader selv.

 

Prisen er også veldig fin i forhold til annet,  ikke like billig som Partizan på tilbud, men lik veiledende pris.

Link to comment
Share on other sites

Lapua Scenar koster da 9kr? Som Norma D og "alt annet"?

Dette er de 6.5x55 "DFS" patronene jeg kan komme på i farta. Alle er gode og presise, og alle koster i området 8-9kr.

 

Norma/ Norma Skytterlag

Norma 130 grDL Bane

Norma 130gr DL Stang

Norma 130gr DL Felt

Norma 130gr Golden Target

Norma 100gr Rekrutt

 

Lapua/ Landrø

Lapua Scenar 139gr

Lapua Scenar 123gr

Lapua Scenar 123gr 920/s

Lapua Scenar 120gr Scenar L

Lapua Scenar 120gr Scenar L 920m/s

 

Skytterkontoret

Norma Sierra 6.5g

Norma Sierra 7.8g

Norma Sierra 9.1g

Norma Sierra 9.3g

 

RA SKAN Super Sierra Rekrutt 6.5g

RA SKAN Super Sierra 7.8g

RA SKAN Super Sierra 9.1g

RA SKAN Super Sierra 9.3g

 

Så har du XXL med

PPU Partizan 9g FMJ til 4.99

 

Jaktdepotet med

Sellier & Bellot 8g FMJ Training til 7.40

Sellier & Bellot 142gr Match King til 13.75

 

Alle disse, med unntak av PPU og S&B Training kan forventes å samle i innertieren på ei DFS skive, på de aktuelle hold. De to unntakene vil nok også gjøre det i mange rifler, men kan spre iallefall i hele tieren i enkelte/noen/ mange rifler.

Alle de nordiske patronene, unntatt rekruttpatronene, vil ofte samle 5 skudd på ei lerdue på 500m, og "på et dasslokk" på 1000m, i rifler som er egnet til den slags skyting. Noen rifler vil skyte den ene patronen bedre enn de andre, og andre rifler vil skyte en annen patron bedre. Patronen som kanskje utmerker seg, og som ofte er "mal" er Scenar 9g. Mange vil påstå at om ikke den samler godt, så er det noe feil med rifla. Godt her er opp mot det en kan forvente av rifla.

Lapua og RA (som er Lapua) sine hylser er kanskje de beste som fins, og Norma de nest beste. Andre hylser er, vel, andre hylser...

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 30.10.2017 den 12.56, høggern skrev:

Eventuelt er jo hjemmelading muligheten til å komme under 5 kr smellen :)

 

Trådens overskrift er jo "ammo til MENGDE-trening".

 

Skal du skyte "mengdevis" av skudd med noe annet enn .22 LR, må du enten være usedvanlig godt situert, eller så må du lade sjøl. Det aller beste (og dyreste) ladeutstyret (Bonanza/Forster Co-Ax med Forster dier) er "inntjent" før du har fått 1.000 skudd gjennom pipa.

 

Vi har en utmerket tråd om hjelp til nye heimeladere, og 6,5 x 55 lades av omtrent alle DFS-skyttere.

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Skal du skyte "mengdevis" av skudd med noe annet enn .22 LR, må du enten være usedvanlig godt situert, eller så må du lade sjøl. Det aller beste (og dyreste) ladeutstyret (Bonanza/Forster Co-Ax med Forster dier) er "inntjent" før du har fått 1.000 skudd gjennom pipa.

 

Det holder knapt. Hvis du regner 3 kr på kula, 2 kr på krutt/tennhette og 0,- på hylsene er du på en femkroning skuddet, i tillegg til at du "jobber gratis". Beste tilbudspriser på grei treningsammo de siste åra har vært marginalt mer enn dette, om en kjøper litt mer enn ei eske i gangen. I "hine hårde" (dvs før sommerferien) solgte vi jo 50-pack for under 7 kr/smellen på Sparbu... Så på 1000 skudd sparer du altså 2000 kr, såfremt du peller hylser på banen og i tillegg har du en del timer bak ladepressa.

 

Klart, det er opp til hver enkelt, men jeg ville nok heller vurdere å kjøpe storforpakning med treningsammo.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Jibrag skrev:

Det holder knapt. Hvis du regner 3 kr på kula,

Njjjaaaa. Men hvis hjemmeladeren er litt aktiv, følger med på gode tilbud, og annonser, så er det ofte mulig å finne gode kuler til 2kr stykket. Slik som her:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=107484783

 

Da har han spart 1000kr til. Det å lete etter gratis hylser, og det å finne gode tilbud på kuler er jo litt av morroa i seg selv.😀

Link to comment
Share on other sites

i 6,5X55 er det enkelt å komme på rundt 4 kr skuddet, eller kanskje til og med rimeligere.

 

 

For eksempel om du kjøper  denne pakka kommer du på rundt 4 kr smellen om du for eksempel ringer norma og velger N19 krutt i stedet for N15 ;) .

http://nettbutikk.norma.as/skytterlag/ladekomponenter/pakketilbud/ladepakke-nosler-custom-comp-6-5x55-3-kg-norma-krutt-1000-remington-hetter-111765-p0000117851

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2.30 123gr Nosler CC fra Jaktdepotet, 2300,- for 1000, dette er de billigste kvalitetskulene jeg vet om

1.40 40gr N19 fra Norma, 265,- for 500g

0.53 RWS Large Rifle fra Jaktdepotet

0.91 Norma hylser kjøpt som ammo for 9.15 av Norma, lades 10 ganger

5.14 Sum

 

Plukker du hylser så er du på 4.23. Nest skritt er å bruke Partizan kuler eller noe, men da ofrer du presisjon. Ammunisjonen jeg lader med 123gr NCC samler like bra som hva som helst annet man kan skyte i en Sauer, så jeg tror det er det biligste som går før du begynner å gå ned på kvalitet.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Lader ikke selv (ennå), så ikke skyt meg (pun intended) hvis det er feil.

Men gitt at man har hamstret alle Lapua hylsene sine over tid, vil ikke pakken fra Norma komme på ca 3,6 per smell?

Har da regnet med at du med ladningen over får ca 400 gram krutt til overs.

Flisespikkeri, men positivt at man kan få en ferdig pakke til å starte med ihvertfall som er konkurransedyktig. 

Link to comment
Share on other sites

Jo, og kjøper du da dette settet: http://www.jaktdepotet.no/ladeutstyr/ladesett-og-ladepresser/rcbs/rcbs-supreme-master-kit Jeg har hatt et sånt i 30 år og lada 10 000 vis av skudd på det, vises ikke slitasje.

Så lader du dine første 1000 skudd for 8.50 per skudd, så er settet avskrevet, og resten, for ever, lader du for prisen av komponentene.

 

Timeprisen for å lade selv, som jeg ser noen nevne, er ikke så hakkende gal heller - se den i sammenheng med de ca 5,- du sparer per skudd.

 

Med settet jeg linker til, så lader du kanskje 50-150 skudd i timen med litt trening og optimaliserte rutiner. 100 x 5 = 500,-

Jeg lader på en Dillon XL 650, som komplett oppsatt koster 12-13 000. Men jeg lader 5-7000 skudd i året. 7000 x 5 = 35 000,- spart i utgifter kontra fabrikkammo. Jeg lader i avslappet tempo 350-450 patroner i timen. Det ser ut som kvartersburst på 170-200 er passelig, så er det litt tilrigging og rengjøring - men 400 x 5 er 2000,- spart per time jobbing...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har for øyeblikket mer penger enn tid, så lading er uaktuelt frem til neste sommer i hvert fall. Jeg prøver å trene mye med salongrifla og har allerede MASSE trenings ammunisjon i .22lr, men lagde tråden for å få hjelp til å finne en treningsammunisjon i 6,5 som fungerer greit prestasjonsmessig og ikke vil ruinere meg helt per smell. Har fått mange gode tips her så jeg tenker jeg kjøper litt av hvert og lager en skytelogg for å se hva som fungerer best i rifla. Faren min har en ladepresse i kjelleren så mulig jeg starter opp med lading når jeg får litt mer fritid neste år. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...