Jump to content

Hagleammunisjon til rådyr


mafu

Recommended Posts

Hei.

Trenger du virkelig 12/89 patroner for å jakte rådyr? Nei, det gjør du ikke. Det er lett å la seg blende av store patroner og tro at dette løser alt. Been there, done that i yngre år..... At hastigheten blir lav er ikke unaturlig,. Det krever mye krutt for å presse tunge ladninger opp i hastighetene du oppnår med f.eks. 36 gram 12/70. Hvis det lar seg gjøre? Du skal jo ha plass til over 50 gram hagl, slik at reklamen blir imponerende for de som mener at størrelse er viktig.

 

Rådyr er ikke særlig hardskutt og du oppnår minst like godt, om ikke bedre, resultat med 36 gram eller til nød 40 gram hagli en 12/70 patron. Da får du høyere hastighet på svermen og det er virkningsfullt.

 

For å illustrere dette kommer en historie om det å dra i feil avtrekker på et kombinasjonsvåpen. Kort fortalt: Rådyr/harejakt , 38 lasermålte meter og der sto bukken, men ikke der jeg forventet at noe skulle komme. Sender avgårde 36 gram us5 i 1/4 trangboring i stedet for en 6,5 Oryx og tenker shit i det det går opp for meg. Rusler ned til skuddplassen mens jeg forbereder hvordan jeg skal formidle dette på jaktradioen. Og der ligger bukken, stein død. Når dyret senere ble flådd satt det mye hagl i skinnet på utgangssiden. Så en patron som var tiltenk hare hadde gjort jobben.Jeg mener ikke at dette er greit skuddhold med hagle, og oppfordrer ingen til å prøve for å se om det stemmer, men shit happend. 

 

Mitt råd er å finne "normale" haglpatroner med godt treffbilde og bruke disse. De er behagligere å skyte med, hastigheten blir ok og jeg mener de gjør jobben på alt som jaktes med haglpatroner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...