Jump to content

NSF - forslag om nye NM-øvelser og klasser


Øystein

Recommended Posts

Norges Skytterforbund skal ha en stor skytterkonferanse i vinter,  hvor et vidt spekter av saker skal diskuteres, som kretser, nasjonale program, NM-øvelser m.m.

 

I anledning det siste er det nå en ny artikkel på skyting.no med et innspill fra utvalget i NSF angående NM-øvelser og klasser.

 

http://www.skyting.no/2017/10/27/diskusjon-om-klasser-og-nm-ovelser/

 

NM-Øvelser PISTOL:

Luftpistol 40 skudd Kvinne / Jr Kvinne /Veteran
Luftpistol 60 skudd Menn/ Jr Menn
Silhuett Åpen klasse / Junior/Veteran
Sportspistol Grov Menn/ Junior Menn
Hurtig Fin Åpen klasse/ Junior/Veteran
Sportspistol Fin Kvinne /Junior Kvinne /Veteran
Felt: Fin/Revolver/Militær Åpen klasse/Junior/Veteran

 

(Uthevet er mesterskapsklasser, resten er klassevinnere). 
Veteran settes til V55 - V65 - V73

 

Hva synes folk? Bryr folk seg? :)

 

Link to comment
Share on other sites

Tja.. justering av aldersklasser og kjønn virker fornuftig. 

Mer bekymret hvis det forsvinner øvelser. Skal ikke påstå at argumentene er feil, men mesterskap er viktig for motivasjon og langsiktig tenking ifht. treningsopplegg.

Spesielt 50m pistol mener jeg bør beholdes i mesterskap uansett. Ligner kanskje litt på 10m, men det er absolutt ikke det samme

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, gubben38 skrev:

Mulig jeg misforstår, men i disse likestillingstider, hvorfor egene kvinneklasser ?

Det er beholdt kjønnsdelte klasser i internasjonale øvelser, men kjønnsdelte klasser er fjernet helt i nasjonale øvelser.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, gubben38 skrev:

Mulig jeg misforstår, men i disse likestillingstider, hvorfor egene kvinneklasser ?

Fjerning av A B C D i felt er helt på sin plass. Kjør som i spesial , åpen.

Mine 5 cents.😜

Siden dette kun gjelder mesterskap, forsvinner ikkje ABCD klassene, men derimot er dette forslaget å fjerne heile spesialfelt NM. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 27.10.2017 den 20.31, nhd skrev:

Det er beholdt kjønnsdelte klasser i internasjonale øvelser, men kjønnsdelte klasser er fjernet helt i nasjonale øvelser.

 

Veldig klokt. Man skal ha kjønnsdeling kun der kjønn ikke kan konkurrere på like vilkår. Men i pistolskyting ser jeg ingen ulemper med å være kvinne. Å bevare kjønnsdeling av tradisjonelle grunner blir så alt for dumt for meg. Det er fortsatt slik at i enkelte deler av vår lille planet så skal kvinner knapt synes. Ikke at det nødvendigvis er så dumt ;), men velger å holde en knapp på at kjønn skal likestilles.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 10/27/2017 den 22.10, Gorbag skrev:

Siden dette kun gjelder mesterskap, forsvinner ikkje ABCD klassene, men derimot er dette forslaget å fjerne heile spesialfelt NM. 

 

Jeg leser ikke at spesialfelt NM skal fjernes i den siste linken. Leser jeg tabellen feil?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. I det nye forslaget er spesialfelt inne igjen. 

I det første forslaget som eg kommneterte var det tatt vekk. 

Så vi nærmer oss, men er fremdeles langt å gå. 

 

 

1 time siden, ATnT skrev:

 

Veldig klokt. Man skal ha kjønnsdeling kun der kjønn ikke kan konkurrere på like vilkår. Men i pistolskyting ser jeg ingen ulemper med å være kvinne. Å bevare kjønnsdeling av tradisjonelle grunner blir så alt for dumt for meg. Det er fortsatt slik at i enkelte deler av vår lille planet så skal kvinner knapt synes. Ikke at det nødvendigvis er så dumt ;), men velger å holde en knapp på at kjønn skal likestilles.

 

Så fysikk spiller ingen rolle i pistolskyting?

Til og med sportsjefen kommenterte at omlegging til 60 skudd for kvinner i luftpistol kan være i utfordring. 

Værre blir det med 1 hands i militærfelt. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Gorbag skrev:

Så fysikk spiller ingen rolle i pistolskyting?

Det hjelper ikke med svære muskler i overarmen nei. For å få et rolig korn må man kontrollere musklene for minimal bevegelse. Jo flere og sterkere muskler desto vanskeligere å kontrollere. Og så lenge fysiske forskjeller blant menn er tilsvarende eller mindre enn mellom menn og kvinner så er det ingen grunn til å segregere. Det sies også at kvinner håndterer det mentale bedre og ofte er roligere og mer behersket i skuddøyeblikket. En stor fordel kontra menn.

 

Utifra de kommentarene jeg har sett rundt dette så får jeg faktisk en følelse av at kvinner flest ikke gidder å trene så mye og dermed liker seg best sammen med sine egne. Jeg håper og tror at det ikke stemmer, for de få kvinner jeg kjenner som satser skyter meget meget bra og bedre enn de fleste menn. Jeg kjenner ingen kvinner som satser/har satset like mye som f.eks. Pål Hembre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter ikke på noe fasit. Baserer mine uttalelser på det man har av erfaring. Finn gjerne en forskningsrapport som sier at de fysiske forskjellene er så store i luftpistolskyting at kvinner ikke klarer å få ut 60 skudd på like vilkår som menn (inkludert samme treningsmengde/erfaring ++) så endrer jeg med glede standpunkt.

 

Personlig sliter jeg svært med å få ut 60 skudd, men nå har jeg ikke trent utholdenhet i 10+ år heller så jeg ligger der jeg fortjener på resultatlistene.

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne rifle og pistolskyting blir heilt feil. Stabilitet med rifle er heilt forskjellig fra pistol. Tyngdepunktet er også heilt forskjelig. 

I tillegg skytes det i DFS 25 eller 35 skudd, der det er 5 + 3 skudd stående. 

 

39 minutter siden, ATnT skrev:

Jeg sitter ikke på noe fasit. Baserer mine uttalelser på det man har av erfaring. Finn gjerne en forskningsrapport som sier at de fysiske forskjellene er så store i luftpistolskyting at kvinner ikke klarer å få ut 60 skudd på like vilkår som menn (inkludert samme treningsmengde/erfaring ++) så endrer jeg med glede standpunkt.

 

Personlig sliter jeg svært med å få ut 60 skudd, men nå har jeg ikke trent utholdenhet i 10+ år heller så jeg ligger der jeg fortjener på resultatlistene.

 

Eg gidder ikkje å leite etter forskningsrapporter til deg, men kan referere til resultata i worldcup, der snittet blant dei 8 beste damene er lavere enn for dei 8 beste mennene. Dette er snitt pr skudd, siden damene har frem til no har skutt 40. 

 

Men er egentlig ikkje luft vi bør diskutere siden den er delt internasjonalt og dermed blir delt nasjonalt også. 

Blei kunn trekt fram for å vise at det er forskjeller mellom skjønnene i pistolskyting. 

Link to comment
Share on other sites

Da oppfordrer jeg deg til å komme med noe konkret her. Resultater sier, isolert sett, ingen ting om hvilken treningsmengde/forutsetninger som ligger bak og er dermed, etter min mening, verdiløse som beslutningsgrunnlag i denne sammenheng. Hvor ligger den/de fysiske forskjellene mellom kjønnene som gjør at kvinner ikke klarer å skyte 60 skudd i luft på lik linje med menn. Du har utelukket muskelstyrke i arm og overkropp så vidt jeg fikk med meg.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, aps skrev:

Sjekk resultatlista i production etter VM i IPSC i år, Maria fikk 99% og noe var det vel, Damene har tatt igjen menn mye nå, og spm om tid før man får kvinnelig overall vinner. 

Har ikkje fulgt så masse med på dynamisk og kjenner ikkje til poengsystemet når du refererer til 99%. 

Er det da 99% av beste i klassen?

 

Link to comment
Share on other sites

6th Russia Maria Gushchina 2153.8272 98.23%

 

 

 

Hun fikk da 6'e plass Overall mot alle som var med, og var da litt over 1% bak bestemann, som da er vinnern, det er Noen få innersoner (alfa) unna, evnt knapt noen sekunder, på 4 dager med skyting. 

Hun hadde da... tja combined nesten absolutt alle bak seg uavhengig av divisjon til og med. 

 

IPSC har ingen klasser å snakke om sånnsett, enten er du best, ellers er du ikke best. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, ATnT skrev:

Da oppfordrer jeg deg til å komme med noe konkret her. Resultater sier, isolert sett, ingen ting om hvilken treningsmengde/forutsetninger som ligger bak og er dermed, etter min mening, verdiløse som beslutningsgrunnlag i denne sammenheng. Hvor ligger den/de fysiske forskjellene mellom kjønnene som gjør at kvinner ikke klarer å skyte 60 skudd i luft på lik linje med menn. Du har utelukket muskelstyrke i arm og overkropp så vidt jeg fikk med meg.

 

Om du hadde lest det eg skreiv, så sa eg at fysikk handler om meir enn muskelstørrelse. I skyting vil kjernemusklatur og statisk styrke samt kondisjon påvirke meir enn store muskler. 

Eg skreiv heller ikkje at dei ikkje kunne skyte 60 skudd. Eg sa bare at det er forskjeller og det fortsatt bør være delte klasser.

Eg henviste til resultat fra world cup for å vise at snittet er forskjellig. Dette siden du antyder at kvinnene i Norge ikkje gidder å satse. Rekner med skytterene fra Kina satser bra nok for at du kan vurdere resultata😉

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, aps skrev:
6th Russia Maria Gushchina 2153.8272 98.23%

 

 

 

Hun fikk da 6'e plass Overall mot alle som var med, og var da litt over 1% bak bestemann, som da er vinnern, det er Noen få innersoner (alfa) unna, evnt knapt noen sekunder, på 4 dager med skyting. 

Hun hadde da... tja combined nesten absolutt alle bak seg uavhengig av divisjon til og med. 

 

IPSC har ingen klasser å snakke om sånnsett, enten er du best, ellers er du ikke best. 

Imponerende. 

Kordan er da nivået på resten av damene?

er det mange som hevder seg opp mot det nivået?

Link to comment
Share on other sites

Da får vi være enige om å være uenige. For jeg ser ikke at det du henviser til ikke også gjelder ulikheter blant menn. Men jeg er ingen ekspert på muskler og fysikk så jeg kan ikke si om de fysiske forskjellene bare er negative eller om det er fysiske forskjeller som utjevner eventuelle ulempene. Det trenger man litt objektiv forskning på for å få fastslått.

 

Vi kan jo også legge til at det på årets landsskytterstevne ble kvinne på plass nr. 1 og 2 på årets kongelag. Nå har jeg fått fortalt at LS bare er et barneskirenn som ikke teller eller kan sammenlignes med noe som helst.. men dog.. et godt eksempel på at kvinner hevder seg om de satser. De må bare få fjernet prinsesselaget som er et gufs fra fordums tid så er de helt på høyde med slik det bør være i idretten i dag etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Nivået på damene er bra, og øker stadig, du kan lese på wikipedia rundt ipsc ws 2017 så ser du alle stats. Treningstid spiller nok inn mye her og ressurser, Maria er jo proff og helsponsa, dette er jobben hennes, de andre på toppen er stortsett også det. 

 

Vi har jo vår Hilde Nakling, Hun var jo regjerende verdensmester, nå bronse.  Hun er helt rå, og offrer mye, hadde hun hatt like mye ressurser som Maria har... hadde hun hatt 1 plass, ikke 3'e. 

 

Damer premieres med topp 3, men de kan i tilegg vinne overall i IPSC. 

 

I IPSC vinner bevegelighet, mental styrke og skills, over rå muskelstyrke , fellesnevnern for vinnerne er at ingen av de er hverken store, høye, eller muskuløse, men alle er ekstremt god fysisk form. De er mer Johaug, enn Bjørgen. 

 

Personlig synes jeg dameklassene i felt kan beholdes en stund til, men ikke på argumentet om at de er svakere/dårligere. DFS premierer jo dronning og konge, men dronning betyr ikke, du ikke kan bli konge. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke funnet noen entydige og gode argumenter hverken for å beholde eller fjerne. Det er mange som vil beholde pga. tradisjon eller til og med det sosiale blir nevnt. Sistnevnte klarer jeg ikke å  ta seriøst da det sosiale ikke bør bli påvirket selv om man blander to lister til en. I så fall har man veldig feil fokus. Det sosiale aspektet kan opprettholdes/forbedres på tross av åpne klasser.

 

Grunnen til at jeg mener at kvinneklasser skal fjernes er fordi vi ikke må "svakliggjøre" grupperinger i samfunnet. Det er uten tvil at kvinner og menn ikke konkurrerer på like vilkår når det kommer til styrke og kondisjon. Men man må heller ikke generalisere dette til å gjelde alt. Der det ikke er beviselige forskjeller skal det heller ikke segregeres.

 

Å beholde kvinneklasser i pistolskyting er, etter min mening, et veldig godt eksempel på bjørnetjeneste som jeg mener får negative samfunnskonsekvenser. Dråpe i havet og svært få som bryr seg/blir berørt. Men prinsippet om likeverd henger høyt hos meg og er grunnen til at jeg gidder å engasjere meg litt i akkurat dette :) Men som tidligere nevnt. Kom med et obektivt og akseptabelt argument for at kvinner ikke har mulighet til å hevde seg pga. kjønn så skal jeg være den første til å si at jeg tar feil. Det finnes ingen universelle sannheter og verden går videre om man vil eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det eg meiner må være det viktigaste argumentet er kva som gir mest rekrutering/deltakelse. 

Det trur eg blir dårlegare med å kutte i både kvinneklassene og ungdom/juniorklassene. 

 

Hadde det vært slik at snittresultata mellom toppene som satsa like hardt, hadde vært like, så hadde eg skjønt argumenta dine. 

Desverre er dei ikkje det enda. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

der snittet blant dei 8 beste damene er lavere enn for dei 8 beste mennene. Dette er snitt pr skudd

Slik var det i DFS også, og sannsynligvis ennå. Det skyldes at det er flere menn som skyter enn det er kvinner. Utvalget har stor betydning når en skal bruke, eller misbruke, statistikk.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at rekruttering/deltagelse er noe man må jobbe hardt for. Helt uenig i at egen kvinneklasse er eneste og riktigste måte å oppnå dette på. Da har man etter min mening helt feil fokus.

 

Som fersk IPSC Production-skytter (Kun åpen klasse) har jeg deltatt på 13 stevner og har matchprosent fra 34,41% til 88,41%. Jeg skriker ikke til DSSN og ber dem om å innføre x-antall klasser spesielt for meg slik at jeg skal få oppleve 100%. Jeg skyter fordi jeg synes det er gøy og fordi jeg ønsker å bli bedre i konkurranse mot meg selv. Om jeg kommer på 4. plass eller 45. plass på en liste er knakende likegyldig så lenge jeg føler at jeg blir litt bedre for hver gang (Og selvsagt at jeg slår svigerfar selv om han er Open-skytter :D )

Edited by ATnT
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Gorbag skrev:

Stemmer. I det nye forslaget er spesialfelt inne igjen. 

I det første forslaget som eg kommneterte var det tatt vekk. 

Så vi nærmer oss, men er fremdeles langt å gå. 

 

Jeg sliter med å forstå alt her. Hva er det vi bør ønske oss som sluttresultat? 

Link to comment
Share on other sites

Kva du ønsker, må nesten du finne ut sjøl. 

 

Eg ønsker ikkje å fjerne populære øvelser/ klasser fordi nokre meiner vi har for mange norgesmestre. 

Virker som vi har ein del folk i forbundet som kun tenker elite og internasjonalt og ikkje på bredde nasjonalt. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, ATnT skrev:

Helt enig i at rekruttering/deltagelse er noe man må jobbe hardt for. Helt uenig i at egen kvinneklasse er eneste og riktigste måte å oppnå dette på. Da har man etter min mening helt feil fokus.

 

Som fersk IPSC Production-skytter (Kun åpen klasse) har jeg deltatt på 13 stevner og har matchprosent fra 34,41% til 88,41%. Jeg skriker ikke til DSSN og ber dem om å innføre x-antall klasser spesielt for meg slik at jeg skal få oppleve 100%. Jeg skyter fordi jeg synes det er gøy og fordi jeg ønsker å bli bedre i konkurranse mot meg selv. Om jeg kommer på 4. plass eller 45. plass på en liste er knakende likegyldig så lenge jeg føler at jeg blir litt bedre for hver gang (Og selvsagt at jeg slår svigerfar selv om han er Open-skytter :D )

 

Eg skal ikkje påstå eg har fasiten, men utifra ein del reaksjoner rundt omkring virker det ikkje som fultreffer fra forbundet.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Da rekner eg med effekten av fleire menn er utviska. 

Hvordan kan du mene det? Det er jo fremdeles flere menn?

 

Det du gjør er som å si at kristiansandere er bedre egnet/ har bedre forutsetninger enn ivedøler til å skyte, siden de 8 beste kristiansanderene i snitt er bedre enn de 8 beste ivedølene.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

På 12/8/2017 den 14.03, Gorbag skrev:

Kva du ønsker, må nesten du finne ut sjøl. 

 

Eg ønsker ikkje å fjerne populære øvelser/ klasser fordi nokre meiner vi har for mange norgesmestre. 

Virker som vi har ein del folk i forbundet som kun tenker elite og internasjonalt og ikkje på bredde nasjonalt. 

 

Å ta bort klasser pga for mange norgesmestre høres underlig ut. Jeg skyter NSF og IPSC, og opplever ikke noen av forbundenes måter å løse ting på som problematisk. Hvis man skal endre noe bør man argumentere godt for hva som er feil med dagens løsning(er). Så lenge man ikke forsøker å uthule behovsgrunnlaget for søknader.

 

Når det er sakt, så hadde det vært utrolig elegant om NSF bruke Shootnscoreit.com for å registrere påmelding for trening og stevnedeltakelse. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt at noe må gjøres.

 

Dette blir jo diskutert flere steder og noen trekker inn f.eks klasseinndeling slik de har i DFS med 1-7 slik at du skyter mot/med de som er like gode uavhengig av alder.

DFS kårer jo kun 1 vinner... Skytterkonge/dronning og det av 5000+ deltakere uansett om det er mann/dame, om du er 18år eller 80år. Det er en vinner!

 

For å ta luftpistol som eksempel, så begynner damene nå også å skyte 60sk.

Da kan man like gjerne dra med seg veteran klassene også på 60sk. Alt for å gjøre det med strømlinjeformet.

Se bare på SH klassen, de skyter jo 60sk...

For meg kunne man fjernet V50. Og før noen sier: "Bare vent til du er der selv..." Jeg kan skyte V50 om jeg ønsker fra nyttår... Men jeg fortsetter i åpen klasse.

Alle øvelser i ISSF skulle vært iht ISSF uten noen særnorske regler for veteran klasser.

 

Sitter igjen med inntrykk noen ganger at det er enkelte som vil ha flest mulig klasser, så "alle" skal få premie(?)

Når det er sagt, så er jeg helt imot 1/3-del premiering også! Er det 90stk i klassen, så skal du ha premie når du kommer på 30.plass??? Seriøst? Man er jo listefyll etter min mening.

Skal man ha premie, så må man prestere, og det gjør man ikke på plass 30...

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Poacher enig i storparten av det du skriver. Nå vil du i noen grad bli imøtekommet, da forslaget går på at yngste veteranklasse i pistol starter på V55. Dette bygger bla.a. på resultatstatistikk som viser at det er først i slutten av femtiårene at resultatene går nedover. Helt enig i luft. Alle kan skyte 60 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Mixøvelser er lagøvelser med en kvinne og en mann på samme lag. Foreløpig er det kun i luft at øvelsen er klar, men det er meldt at det skal komme flere mixøvelser. I luft skyter hver skytter 25 skudd. Mann og kvinne skal skyte annenhver gang.

Link to comment
Share on other sites

Junior skal fortsatt være med på NM. Diskusjonen går på om ungdom skal delta i NM eller i Landsstevnet for rekrutter. I friidrett har en Tyrvinglekene som er en slags NM for ungdom. I NM på ski er det også egne arrangement for ungdom og ikke et fellesstevne med senior-NM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...