Jump to content

Gutless metode istedenfor utvomming?


msteiro

Recommended Posts

Til nå ganske nylig har jeg hatt hjelp, nok tid eller såpass lite dyr at feltpartering ikke har vært et stort problem.

 

To reinsbukker på jakt i snøvær og vind, alene, forandret det ;) 

 

Noen som bruker den såkalte gutless metoden, hvor man ikke utvommer dyret?

Noen tanker om fordeler og ulemper?

 

På meg virker det som et ok alternativ i tilfeller hvor du må tenke på tid i forhold til vær, dagslys, eller ikke kan komme tilbake dagen etter. 

 

Du ofrer hjertet, og indrefileten er litt tricky, men virker jo mye mer tidseffektivt. Det du vinner på er å minimere risk for skade av kjøtt av mageinnhold, avføring og urin/blære.

 

Pluss i disse dager hvor det ikke anbefales å få blodsøl på klær og utstyr, føles det litt rart å være albuedyp i brysthulen på et dyr ;) 

 

Jeg mener ikke at det er den riktige måten nødvendigvis, men er greit å ha litt forskjellig verktøy til rådighet.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bodd og jaktet i USA og kjenner godt til denne "metoden" fra mine bekjente der borte. Skal jeg være helt ærlig så må jeg si at dette er en "teknikk" som byr meg i mot. Jeg kan ikke se noen fordeler ved å bedrive dette svineriet såfremt en da ikke skal senke standarden til Amerikansk nivå hvor et vomskudd anses som et godt treff.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er enig i at det er mye med jakt i USA som ikke behøver etterstrebes. 

 

Men hvilke deler er det som går til spille?

 

Hvis man skal ha en raskere metode, ofres det som regel noe, men greit å vite hva.

 

Sier ikke at metoden er bedre enn tradisjonell utvomming, bare interessert i å høre erfaringer.

 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Nei jeg tror ikke det, men fra det jeg har lest så bør ikke kjøttfibrene få komprimere seg før dødsstivhet har inntruffet. Derfor er det best å la kjøttet henge på beinet. Noe av det samme kan skje viss kjøttet kjøles ned for raskt, da vil muskelen trekke seg kraftig sammen og en får kuldeforkortning som fører til seigt kjøtt. Kan anbefale å lese dette: https://nofima.no/nyhet/2010/05/alt-du-bor-vite-om-kjott/

Link to comment
Share on other sites

Tror det krever viltsekker eller slaktepapir til kjøttet.

For min del tok jeg med en rull oljet matpakkepapir og pakket inn kjøttstykkene. Hadde vært en veldig grei løsning hadde ikke det forbanna papiret hengt seg sånn fast.

Tenker bestille meg et sett med viltposer, og evt bestikke han i ferskvaredisken om å få en rull av det papiret de bruker...

 

I forhold til rigor mortis er jeg ikke sikker på effekten på vilt, men er jo ikke helt uvanlig å bene ut kjøtt hvis man skal gå langt.

Hvis det hadde vært helt krise ville det nok ikke vært brukt?

Men så er jo reinskjøtt ganske mørt i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Om man gjør sånn eller sånn så er det vel bare to måter og gjøre akkurat det samme på.Man kan gjøre det som passer seg best,men om dette er noe særlig raskere tviler jeg på

men har aldri prøvd denne måten før så jeg skal ikke påstå noe.det jeg merka meg som litt negativt når jeg så videoen var at amerikaneren skar indrefileten i to eller ihvertfall

hodet på fileten  i to og da er resten ofte litt vond å finne igjen,men slakting på skinnet er heller aldri ideelt.

Link to comment
Share on other sites

Nå som jeg har sett hele videoen så ser jeg at gutta her er grundigere enn hva jeg ble demonstrert da jeg bodde i USA. Gutta her er såpass grundige at jeg har sett Norske jegere ødelegge mer kjøtt ved normal slakting så det vil bli feil å si at de mister mer enn mye gode råvarer for kraftproduksjon. Men, pga denne grundigheten så tviler jeg på at denne "metoden" er raskere enn tradisjonell utvomming og feltstykning.

 

Syntes forøvrig "visdomsordene" han kommer med fra 15:20 og ut er noe av det kleineste jeg har hørt...

 

Edit: Kom brått på en ting. Det som kan være lurt hvis en har med en skikkelig stinkende brunstbukk å gjøre er å flå den fra ryggen mot magen. Dvs snitte over hele ryggen og flå den motsatt vei av vanlig. Da unngår en helt å forurense kjøttet med brunst. Føler det er et bedre knep og kunne enn "the gutless whatever".

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

T

1 time siden, msteiro skrev:

Men hvilke deler mener dere blir sløst bort dere som sier det er sløs?

 

 

De tar jo ikke med slagsidene og ribbene, sittter veldig mye kjøtt der til å lage rull og/eller til kjøttdeig. De tok vel heller ikke med seg nakken og der sitter det også veldig mye kjøtt til gryte eller kjøttdeig. 

Edited by Ulvehyl
Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe tradisjon for "gutless'en" i Norge. Er vel det som er største ankepunktet her.

Vet om en grunneier som ble fly forbannet når vedkommende fikk høre at en av jegerne hadde beinet ut i felt og bare tatt med kjøttet.

På den annen side har jo jegeren alt betalt for løyvet og jeg synes at man bør få  prekivere kjøttet slik man vil.

Ang at det går mye kjøtt til spille ved å beine ut i felt.......mjaeiii......på en elg muligens, men på et skrantint reinsdyr som har gått oppå Hardangervidda og gnafsa gråstein mesteparten av livet, vil jeg ikke si at det går veldig mye tapt nei.

Er hvertfall helt udiskutabelt at børa ut av fjellheimen blir vesentlig lettere.

 

Slik kan det se ut på slakteplassen etter gutless metoden.

Ikke særlig elegant synes jeg, men ravnen bød på etegilde, så den kosa seg skikkelig.

IMG_2172.JPG.a463694bdfb2d867d3fcefc6e49051ef.JPG

Om man beiner ut i felt, kan det lønne seg å etterlate beingrinda litt mer diskret, enn i dette tilfellet. Man kan nok av enkelte som ferdes i fjellet, få reaksjoner på slike etterlatenskaper.

På den annen side...man slipper å dra med seg mengder med unyttig beingrind hjem, som i mange tilfeller må destrueres etter å ha overvintret i fryseren i åresvis, fordi det skulle ha vært kokt kraft osv osv,

Min personlig konklusjon er at hver og en må gjøre som en vil med slaktet, men om en velger å beine ut i felt, slik som på bildet over, kan som allerede nevnt.....beingrinda etter dissekeringen etterlates litt mer diskret.

Diskresjon er et stikkord som gjelder i mange sammenheng.

 

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Castor dette har med holdninger og respekt til viltet å gjøre også. I Norge har vi en tradisjon med å utnytte mest mulig av viltet. Hvor går grensa? Hvorfor ikke bare ta ut indre- og ytrefilet, og ta med lårene? Bogene er jo dårligere kjøtt og kan i tillegg fort være blodskutt. Så hvor går grensa, er det helt opp til den som har betalt for kortet? Kanskje bare skyte bukken selv om det er brunst og ta med trofeet?

Hva med sporløs ferdsel? Tror det er viktig for jegernes anseelse i samfunnet at vi ikke gir folk noen grunner til å vende seg mot oss, finns jo nok motstand mot jakt allerede.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ulvehyl skrev:

T

De tar jo ikke med slagsidene og ribbene, sittter veldig mye kjøtt der til å lage rull og/eller til kjøttdeig. De tok vel heller ikke med seg nakken og der sitter det også veldig mye kjøtt til gryte eller kjøttdeig. 

 

De tar faktisk en del av dette men det er redigert bort i filmen. Renskjæringen av ribbene her er på høyde med det beste i Norge..

59f24849a5e32_Skjermbilde2017-10-26kl_22.38_22.png.01d3b0127ccaee7469c03d2e3dfed529.png

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Ulvehyl skrev:

Hva med sporløs ferdsel? Tror det er viktig for jegernes anseelse i samfunnet at vi ikke gir folk noen grunner til å vende seg mot oss, finns jo nok motstand mot jakt allerede.

 

Det alene bør være godt nok argument mot buksprettfri slakting (i tillegg til sløs med resursene). Vi bruker naturen til rekreasjon og tur - både voksne og barn. Vi har med oss hunder osv... Dyrekadaver liggende rundt og slenge er ikke noe som vil bli tolerert. Da vil det som Ulvehyl er inne på ikke gå lenge for motstanden mot jakt vil bli så stor at det vil bli politisk korrekt å være imot. Derfra til ytterligere restriksjoner på jaktutøvelse er ikke lang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Castor skrev:

Er vel ikke noe tradisjon for "gutless'en" i Norge.

 

Jo, i grunn er det like mye tradisjon for dette, men da blant fuglejegere. Hvor mange gåselår ender på reveåta hvert år? Eller hvor stor andel? Tør jeg tippe et sted mellom 95-99%? På hønsefugl tar vel de aller fleste også bare bryststykkene, noen gnafser lår i tillegg og et fåtall koker saus på skrotten? Rådyr: Lår, bog, indre og ytre - resten... tja, jeg har vel en pose i fryser'n jeg stapper noe sidekjøtt i men sjelden det blir brukt til noe fornuftig. Jeg er "oppvokst" i et jaktlag der flåing og rensking av dyr var regnet for en kunstform, og jeg tror nok (selvskryt kommer fra hjertet) at jeg skal klare å få penere slakt med mindre svinn enn de fleste (men har da også vært med på å flå/fli et sted mellom 500-1000 firbeinte med stort og smått)

 

Og joda, jeg er egentlig helt enig i at viltet skal behandles med respekt både når det er levende og dødt, både i og utenfor jakttid og både i og utenfor gryta, men er ikke dette et "ikke-problem"? Nå har ikke jeg sett filmen, men å beine ut en skrott uten vomming ser jeg ikke for meg som noe stort problem, og det handler nok like mye om den som utfører teknikken, som teknikken i seg selv. Jeg har da jaggu meg sett min andel med raserte slakt hvor det så ut som om både vomming, flåing og fliing av slaktet var utført med machete.

Den største tradisjonen blant norske jegere er vel egentlig å bry seg mer om hva nabojegerne gjør, enn hva en sjøl gjør?

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel etterlatenskaper og likdeler etter storvilt det er snakk om her da og ikke fjærkre......det er å dra det litt vel langt synes jeg.

Når det et sagt, så er jeg enig i at dette med utbeining i felt ikke synes å være et utbredt og stort "problem" for de som definerer det som det. Bildet i innlegget mitt over her, er faktisk de første etterlatenskaper av utbeining i felt jeg har kommet over på vidda i løpet at de årene jeg har jakta der.

Hadde utbeiner anbrakt etterlatenskapene litt mer diskret, så hadde det ikke blitt bilde ut av det.

Vi lever jo tross alt i 2017 .......tiden går forover.......muligens så har slakteteknikk utviklet seg også??

Hver og en må slakte å stå i som de vil for meg, men om man velger utbeining, så kan det være en tanke og ikke etterlate likdeler på turstien fra Mårbu til Lågaros, for eksempel.

igjen........diskresjon.........og sunt bondevett, kommer man langt med.

 

Jeg står imidlertid strak for standpunktet mitt om at hver og en må få slakte som de vil.

igjen........har en betalt for løyver, må det være opp til hver og en og prekivere kjøttet som de vil.

Edited by Castor
skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kom på et moment til, i forbindelse med partering av kjøtt, enten det være seg utbeining, flåing, oppdeling og grovpartering.

En skarp kniv og en liten dose tålmodighet medvirker til at slaktet ser mye penere ut.

Spesielt når det presenteres for fruen i huset. Kommer en hjem med et pent slakt......merk dere....et pent slakt.....ikke som et slakt....har en mye mer å gå på mht fremtidige jakt-turer for eksempel. Ytterpunktet den andre veien, er om en slenger et slakt på bordet, som ser ut som det er dratt gjennom myr og kratt.....og topper det med et gedigent vomskudd, da er det ingen jeg kjenner som blir særlig imponert over hva en har fått til.

For meg er slakting og partering en del av jaktopplevelsen, eller totalopplevelsen av turen i fjell og skog Jeg driver ikke å stresser for å bli fortest mulig ferdig.

 

Dette er hva som er å finne av slakteutstyr i sekken min på fjellet og i skogen.

IMG_3214.JPG.7b701707b511ee5d2e8d3a15e4a71523.JPG

Som dere ser.....en 10 kroners Mora kniv....til å snitte rundt knehasene med. Ingen problem om en mister den. Bare å kjøpe ny.

Blir jævla fort sløv, men lett å sette opp

 

Havalon kniv. Anbefales, spesielt med et på ekstra blad på lur. Genial konstruksjon. Dette er ikke en machete, men et "kirurgisk" instument, så her er det ikke bryt og bend som gjelder, men tvert imot presisjons snitting.

 

Ellers....svamp....til å tørke blod ut av bukhulen med

 

Treflisa dere ser, er til å holde brystbeinet fra hverandre med etter saging. Får bedre kontroll inni bryst og buk, når en kiler denne på plass. Når en er ferdig med operasjonen, kan en kaste treflisa, evt fyre den opp i ovnen på hytta. Jeg er for gjenbruk og ikke minst....resirkulering og så er den gratis a gitt. Ikke mye som er det i dagens Norge.

 

Strips og strikk er kjekt å ha i ymse sammenheng.

 

Så er det den geniale EKA kniven da, med bukspretter i andre enden. Genial den også.

 

Flere par latex hansker må en ha med. Bare å fyre opp etter bruk.

Det meste på bildet over er egentlig selvforklarende.

 

En liten historie ang latex hanskene til slutt.

Vi sto å slakta nyskutt rein et år. Jeg dro på meg latex hanskene og ga et par til kompisen. Dette ble for mye for han, for han hadde ikke brukt latex hansker før. Kompisen dro ned buksa og lurte på om jeg var klar til å utføre en rektal undersøkelse. Så slenget han hanskene i lyngen og dro rett på hytta for å fordøye latex hanskene med en ørliten nabbe,

Det gikk bra da. Alle overlevde, for å si det slik 

 

Det desidert værste jeg ser, er når kara drar opp kniv med blod på eggen. Blir bortvist omgående og rett bort i nærmeste bekk for vask av kniv.

Det var det i denne omgangen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...