Jump to content

Recommended Posts

Du har samme børsa som meg du. Mosin-Nagant ombygd av Sako. 7,62 utvidet til 9,3. Hjemmelading er nok veien å gå. Har såvidt ladet noen småtasser, men kolben passer så dårlig at jeg må få sydd meg en kolbeforhøyer før jeg bruker mer tid på den. Har dog fått montert RMR foran låskassa, samt modifisert hevarmen til status "faktisk brukbar", så det går rette veien. Legg ut et bilde nå, så vi får se. 

Link to comment
Share on other sites

Du har uten tvil arvet et stykke finsk/nordisk jaktriflehistorie:

Det jeg kan bidra med her er en ladetabell fra 1995 og litt om når patronen kom.

Når freden kom til Europa og Finland i 1945  fantes det nok av militære boltrifler som økonomisk forsvarte ombygging til jegere. Finnene hadde sine Mosin-Naganter m/39 som standardvåpen i sitt forsvar, ikke minst utplassert i finske hjem i deres form for HV og skytterlag. En folkebørse som vi i Norge hadde Krag. I Finnland var det Sako og  VKT-Valmet som produserte disse. Etter krigen kom Sako med sin "legendariske" L46, en liten hendig 7x33 kaliber boltrifle, patronen er basert på 9x19 hylsebunn, dette var noe som passet produksjonslinjen fra krigens maskinpark. Finnene utviklet flere sivile patroner for konkurranse og jakt i 1945 - 50 årene, her kom 7x33 og til M39 riflene kom 9,3x53R og 8,2x53R, disse to siste er basert på finnenes 7,62x53R som er en variant av russernes 7,62x54R, noe som også holdt kostnadene nede. Hvis jeg skal tippe når din rifle er produsert, som ren gjetting en gang mellom 1945 og noe ut i 50 årene? 

9,3x53R er en interessant patron:

Som vi ser på ladetabellen her er den sprekere enn den vanligere 9,3x57. Etter det jeg har fått med meg så kan Die-sett være kinkig å få tak i, men lar seg sikkert skaffe via RCBS på bestilling? Hylser bør kunne lages fra 7,62x53R som er kurant. Die-sett har ofte fått meg  til å tenke på en finsk Finn.no variant som en løsning? Rifla som sådan har jeg stadig sett annonsert for salg, de blir neppe revet bort fra hyllene. Den er å blir en særing for de med sære interesser. 

Ladetabellen viser nesten identisk det @spindrift viser til.

9,3x53R d.JPG

9,3x53R c.JPG

Fra venstre: .308win. - 9,3x57 - 9,3x53R - 8,2x53R - 7,62x53R - 7x33.

9,3x53R e.JPG

På forsiden av Vihtavuori tabellen ser vi nettopp denne finske klassikeren på bordet.

9,3x53R b.JPG

8,2x53R.JPG

Sako-Mosin_1913.jpg

Dette bilde fant jeg nylig på en salgsannonse  hos en våpenhandler i Norge. Denne patronen er sikkert en god elgdødare med pene slakt.

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

@Olesøn skal I ALLE FALL legge ut bilde av sin, en Mosin med RMR jeg bare se...

Jeg mener å erindre at denne er nevnt tidligere, og at han kvier seg litt for å legge "fosteret" ut for alment skue. Den kan da ikke være så støtende at moderator sletter tråden?:D8)

Link to comment
Share on other sites

Det er et fint eksemplar som er lagt ut her. Hvis du kan demontere riflen (ta kassa og pipa ut av stokken, du må fjerne to skruer, en bak sluttstykket og en foran magasinet), kan du mest sannsynligvis finne produksjonsåret til selve kassa der. Står det ingenting på toppen pipa?

Kassen er uansett lagd senest i 1936 - da man gikk over til å lage kasser med rund profil fremst, i stedet for slik "sekskantet" kasse du har.

 

@Vaquero Den som ligger på Finn har jeg flere ganger kikket på, men slått det fra meg. Hadde den kosta en tusenlapp mindre hadde jeg kjøpt den, men 3500 + frakt og søknadsgebyr blir litt for mye for et "kosevåpen" som må dulles med og lades til med relativt dyre hylser og mangelfull info, spør du meg.

 

Og Olesøn får heller sende bilder på PM hvis han skjemmes 8)

Link to comment
Share on other sites

Låskassa er nok førkrigs  som @Ei tohi varjata har helt rett i. Når Sako sluttet å lage 8,2 - 9,3x53R rifler på militære låskasser skulle jeg likt å visst.  Noe særlig utover 1960 ville forbause meg. Men hva lokale "smeder" bak en sauna har gjort et sted ved Inari er ikke godt å si. Som nevnt så er arvegodset et fint eksemplar, må ikke bli til spiker.

@Ei tohi varjata dersom du har slått fra deg den på finn så burde du heller prøve deg på et tilbud med kr.2.000,- Alt annet som følger med av ladeutstyr og diverse er bare et koselig prosjekt til alt er i havn.

De burde godta den summen i disse dager9_9

 

Forslaget om PM støtter jeg, så kan folk sette seg på en liste her?8)

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

20171026_184251.jpg.8a43b1c05a45c131bcc35163c7677852.jpgHer er herligheten. 20171026_184308.jpg.95628009d9f577d005bbc7df20fead94.jpgSitter bittelitt for høyt. Må som sagt få sydd meg en lekker sak til kolben så jeg havner i rett høyde. 20171026_184324.jpg.999c3002bde57cd3b5d4a972528c1092.jpgModifisert sluttstykke. Ble ikke helt riktig lell, så man må nok ta enda en tur til børsemakeren. 20171026_184337.jpg.4199cf215faf15ce36df36d725886240.jpgOriginale klips må til. Til høyre er hjemmeladet TUG, de to fulle klipsene er tilårskommen Sako blyspiss. 20171026_184453.jpg.0ed3cc3dd8c9cdbe62bc92c2cd8c866d.jpgHar også replica av kikkertsiktet russerne (?) brukte. Men det er mest til pynt, laber kvalitet. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...