Jump to content

Haglekjøp nybegynner


jfth

Recommended Posts

Heisann! 
Akkuratt ferdig på jegerprøven, og kjøp av våpen står for tur. I begynnelsen blir det for det meste småvilt, så tenker hagle blir et naturlig valg da.
Har fått med meg såpass at kaliber 12 er å foretrekke. Har tenkt litt på kjøp av halvautomat med syntetisk stokk grunnet vekten og innspill fra kammerater, men om dere har andre innspill settes disse veldig pris på! Tenker er budsjett på 12000,- +-. 
Her sett litt på følgende, og lurer på om dere har noen tanker eller erfaringer rundt disse: 

 

Remington VersaMax Sportsman Black Synthetic 12/89 26
https://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=2-2&prodid=4695 

 

Franchi Affinity Synt Black 12/76
http://www.ljfs.no/produkt/vapen/hagle/franchi-affinity-synt-black-1276

 

Winchester SX4 Composite 12-89 71cm

http://www.nordskog.com/produkter/skytevapen/automathagler/winchester-sx4-composite-12-89-71cm.html 

Om dere har andre forslag å komme med, skyt i vei! 
Alle tips, triks og snacks settes pris på

Link to comment
Share on other sites

Her kommer et kjedelig, fordomsfult innlegg:

Sikkert bra saker de autoene der, men jeg er full av fordommer med hensyn til hvor mye avansert mekanikk og design-kompromisser  som skal til for å få avfyrt et skudd nr 2 (?), hvis du forstår hva jeg mener? Halve våpenet er jo med på å flytte den ene patrona inn og ut av kammeret(!)

Er med på de greiene dersom det var snakk om å fyre minst 4 skudd ganske hurtig, men det er jo helt uaktuelt i alle situasjoner av kjente årsaker.

Har du titta på en OU(?), med ditt budsjett kan du få et meget bra våpen pent brukt ser du...

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Enig i at ou brukt er beste alternativ. Men forstår at å kjøpe nytt som førstegangsjeger føles tryggere:) jeg vil uansett si at trestokker er mere komfortabelt å jakte med. Og at valnøtt duger selv i møkkavær et langt jegerliv..  En OU skyter to skudd raskere enn hvilken som helst halvautomat. Men halvautomaten gjør det mykere?  En halvautomat ville jeg nok kjøpt nytt om jeg skulle ha ei dedikert gåsebørse. Rent bruksjern uten sjarm med andre ord.Da tror jeg at jeg ville prøvd Fabarm L4s hunter. Rundt 10000.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynner med greit budsjett? Beretta Silver Pigeon 1 uten skygge av tvil.

 

http://www.jaktdepotet.no/hagler/beretta/beretta-686-silver-pigeon-1-12-76-71-cm-loep-100-skudd

 

Det er den eneste hagla du trenger resten av livet. Den er like opplagt som Sauer STR til langholdsskyting. Ta en tur på en "aktiv" leirduebane og spør trenere og dem "in the know" uten kommerse forbindelser. Svaret er i 95% av gangene BSP1.

Du kan lese mer her: http://www.positiveshooting.com/SilverPigeon1.html

 

Halvauto kan du kjøpe senere hvis du får bruk for det..

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå virker det nå som TS har lyst på en halvauto så da må han jo få lov til det.

 

På generell basis er mitt inntrykk at de fleste som IKKE anbefaler halvauto heller ikke har prøvd slike selv. 

De har en mer jaktromantisk overbevisning at det skal være to løp og trestokk for at det skal være innafor.

 

I løpet av de siste 27 årene har jeg hatt og jaktet med enkelløper, O/U, pumpehagle og halvauto. 

De siste 13 årene med halvauto.

 

At trestokk er mer "komfortabel" å jakte med enn syntet er jo bare vissvass. Det er ikke mange sekunder med kinnkontakt i løpet av en 

jaktdag selv om du skyter en pakke eller to med ammo.

Behovet for to trangboringer er også viktigere på papiret enn i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er å treffe best og mest mulig er det bare å se på hva som blir brukt av de beste skytterne på banen og sørge for at man som nybegynner får riktig instruksjon fra start fra noen som virkelig kan.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Støtter Torf i det med god instruksjon fra start.

 

Det er fasinerende steile leire i haglemiljøet når det kommer til "det eneste rette".

Hadde det vært spørsmål om første rifle hadde en Tikka eller Remington med synt-stokk seilet opp som

het anbefaling.

 

Til TS, kjøp det DU har lyst på. Du kommer til å treffe eller bomme like mye uansett om du har ett eller to løp.

 

@hovedknuten, hvis du bare har AG3 som halvautoreferanse så skjønner det med skranglefølelse. 

For alle andre kvalitetshagler så er det en oppkonstruert problemstilling som ikke stemmer in real life.

Omladningen tar sånn ca 0,15 sek, altså ferdig før munningen er ferdig å klatre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom i det minste med en halvautoanbefaling. Så er ikke så steil😊 men man kan jo ikke skyte mer enn to skudd lovlig? Fabarmen jeg viste til kan jo til og med skyte stål i full trangboring,så må man, så kan man,  selv de villeste amerikanske skudda, men jeg ville tatt trestokk og ikke syntet. Kan faktisk ikke komme på 1 god grunn for syntetstokk😊 

Link to comment
Share on other sites

Mye forskjellige svar her, og takker for alle sammen. 
 

At halvautomat har flere bevegelige deler er et godt argument med tanke på slitasje. 

 

Kjøpe brukt i mitt tilfelle tror jeg ikke er noe alternativ ettersom jeg ikke har kunnskapen til å bedømme om et våpen er i god teknisk stand. 

 

Benellie M2 kan se ut som et godt alternativ, har du noen erfaringen med denne selv? Fant dette våpenet demobrukt fra Jakt og friluft på finn.no. Noen som har erfaringer med kjøp av demobrukte våpen? 

Leste akkuratt på NJFF at våpenreglene rundt halvautomate våpen har blitt strammet inn. Er det noen av dere her på forumet som har kjennskap til dette? merkes det? 

@hovdeknuten Så ut som en flott hagle det der. Den er lagt til vurdering! 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, jfth skrev:

hovdeknuten Så ut som en flott hagle det der. Den er lagt til vurdering! 

 Ja ikke sant😊 synes ikke du skal velge lengre løp enn 66/ville vurdert 61 cm?.Låskassen på en halvauto gir lengre siktelinje enn en OU med samme løpslengde. Fremtunge halvautoer liker ikke jeg å drasse rundt på jakt med iallefall. Trestokker gir ofte litt mere vekt bak, slik at balansen legger seg mer mellom henda og ikke ute på kornet. Lykke til med valget.

http://www.randywakeman.com/FABARML4SREVIEW.htm

Ikke noe problem med å få innvilget halvautomathagle. Du må gi noe mere info om haglen på søknaden. Men dette bør butikk kunne hjelpe deg med.

Edited by hovdeknuten
Rettelse
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, hovdeknuten skrev:

 Kan faktisk ikke komme på 1 god grunn for syntetstokk😊 

En high grade valnøttstokk er utrolig flott å se på, det er vi helt enige i.

For min del trenger jeg ei hagle til alt, om det er duejakt, fjellrype eller sjøfugl.

Den må tåle en runde i steinura og et par doser saltvann uten at jeg får søvnproblemer.

 

Benellien min har sikkert passert 20000 skudd og viser ingen tegn til slitasje. Innvendig ^_^

 

@jfth, du blir nok fornøyd uansett hva du velger, poenget mitt er vel mer at du ikke trenger være redd for å velge halvauto.

Bare sørg for å velge en som er rekyloperert.

Link to comment
Share on other sites

I likhet med hovedknuten vil jeg påstå at du ikke har bruk for 12/89.

"Alle" hagler i dag er kamret i 12/76.

 

Personlig bruker jeg 12/70 (i mitt 12/76 kammer) til alt jeg jakter. Justerer bare med haglstørrelse og -vekt.

Gammel overtro gjør at mange fortsatt bruker altfor grove hagl på det de skal jakte på. Hold deg mellom US7 og US4/5.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, neon77 skrev:

Bare sørg for å velge en som er rekyloperert.

Ikke enig😀 du må kjøpe gassdrevet. Den demper rekylen på en bedre måte. Og det er en halvautos sterke kort. Nå finnes det rekyloperte halvautoer som skyter mykt. Som feks Browning A5 den eldre. Men konstruksjonsprinsippet er litt annerledes enn feks Benelli sin løsning. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, neon77 skrev:

I likhet med hovedknuten vil jeg påstå at du ikke har bruk for 12/89.

"Alle" hagler i dag er kamret i 12/76.

 

Personlig bruker jeg 12/70 (i mitt 12/76 kammer) til alt jeg jakter. Justerer bare med haglstørrelse og -vekt.

Gammel overtro gjør at mange fortsatt bruker altfor grove hagl på det de skal jakte på. Hold deg mellom US7 og US4/5.

Helt enig! 

Link to comment
Share on other sites

Så 12/76 er å foretrekke med andre ord.

 

@neon77 Hvordan er det med magasinplomberingen på din Benelli? Er det mulighet for å putte inn flere skudd når man er på skytebanen, eller er den permanent plombert? Reglene sier vel 2 skudd på jakt(?) (eller er det 2+1?), men må vel være mulighet for flere skudd under trening? 

Link to comment
Share on other sites

@jfth  mht flere skudd på skytebanen, ut med plomben osv,  det er en utrolig dårlig ide.

Glem den videoen (min) over med masse skudd. Feil verdensdel, land, våpenkultur, politikk mm,  ikke slik vi kan drive her, har ingen ting med legitimt bruk å gjøre, og der starter problemene..

Kanskje en OU, bli god til å skyte, treffe, jakte, rolig fin hobby. osv osv. :ph34r:

--------

For å klargjøre litt mer,, jeg ønsker ikke at du skal misforstå, få feil eller for lite informasjon,  som kan medføre problemer for deg, så jeg legger til dette:

 

Trening til jakten med hagle foregår på leirduebanen. Poenget med treningen er å lykkes bedre på praktisk jakt, og unngå skadeskytinger.

Det er et eller flere faste program som alle skal følge, må kunne og forstå. Det er for at det skal være trygt og nyttig for alle som deltar.

Som regel vil du kun ha (få lov til å ha) kun 1 -en- patron i våpenet. Etter skutt, kan du legge inn 1 ny, når det er din tur. Det er den samme 1-patron om du har en OU, SS eller drilling.

En automat med fullt rørmagasin er veldig feil på banen, brudd på sikkerhetsreglene, og det vil bli en alvorlig brudulje. Ikke tenk på det engang.       

Edited by balter
Link to comment
Share on other sites

@balter Takk for utfyllende informasjon, kanskje ikke en OU er så dumt å vurdere. Poenget er ikke å avfyre flest mulig skudd, men å få det ene skuddet til å treffe. Og totalt enig med deg angående US and A sin våpenpolitikk. 
Men i hovedsak faller mitt valg av hagletype på vekt. Trenger noe som er lett, og som samtid kan avfyre to skudd raskt (derfor ikke pumpe). Og sånn som jeg har forstått så er en automathagle temmelig mye lettere en O/U eller S/S. Korriger meg om jeg tar feil her. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg korrigerer deg :)

Hvis det er vekt som gjør at du vurderer halvauto så er det litt feil innfallsvinkel. 

De lette o/u og halvauto cal 12 er stort sett mellom 2,6 og 2,9 kg. 

Normalvekta på begge typene er rundt 3,2 kg. 

Så vekt i seg selv er ingen grunn for å velge verken det ene eller andre. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis vekt er en tanke så kanskje du skulle se på lettvektshagler?

Vet at det er en del som ikke «liker» de og de er noe mer krevende å skyte med siden de er såpass lette. Krever litt mer av skytteren 

Jeg har to dårlige armer og hadde ikke så mye valg da jeg skulle handle...siden en går en del rundt med hagla i armene så måtte jeg tenke vekt

Endte opp med en lettvekter og jo, den krever litt trening å få på slengt på plass da den er «lett som ei fjør» ...men den er en artig sak 😬

Rekyl føler jeg ikke er noe problem, jeg skyter glatt 40/50 skudd på rappen med den 😃

DD70A30C-0721-4D95-B3C5-95E9ADE05B1D.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville styrt unna lettvektshagler (O/U). Da ender man ofte opp med en dårlig balansert hagle. Jeg har skutt med en lettvekter på 2,8kg i 5 år, og det var magisk å gå over til en hagle med stålkasse på 3,35kg. Den ekstra vekten gjør ikke bare haglen bedre å skyte med med tanke på balanse og sving. Den ekstra vekten gjør også haglen mykere ved tanke på rekyl. Lettvektere kan fort bli litt "vimsete".  Hvis man ønsker seg en lett hagle for rypejakt etc, så er en kaliber 20 med låskasse av stål å foretrekke. 

 

Jeg har en Rizzini BR110 som jeg er meget fornøyd med. God balanse, pent treverk, nydelig avtrekker, forseggjort blånering og generell god kvalitet. En O/U er utvilsomt det sikreste valget du kan ta som en nybegynner, men det vil jeg at du skal drite i. Det beste du kan gjøre er å finne en hagle som du liker og er komfortabel med. Jeg liker halvautoer også, men om jeg kun skulle hatt en hagle, så hadde jeg personlig gått for en O/U. Hvis du er fastlåst på halvauto, så ville jeg tatt en nærmere titt på en Fabarm L4s. Nydelig hagle til 10k som veier opp til både Beretta og Benelli;)

Link to comment
Share on other sites

På 23.10.2017 den 18.14, Mondragon skrev:

Hvis vekt er en tanke så kanskje du skulle se på lettvektshagler?

Vet at det er en del som ikke «liker» de og de er noe mer krevende å skyte med siden de er såpass lette. Krever litt mer av skytteren 

Jeg har to dårlige armer og hadde ikke så mye valg da jeg skulle handle...siden en går en del rundt med hagla i armene så måtte jeg tenke vekt

Endte opp med en lettvekter og jo, den krever litt trening å få på slengt på plass da den er «lett som ei fjør» ...men den er en artig sak 😬

Rekyl føler jeg ikke er noe problem, jeg skyter glatt 40/50 skudd på rappen med den 😃

DD70A30C-0721-4D95-B3C5-95E9ADE05B1D.jpeg

litt altfor langt ute av topic, men la gå. tolker det sånn at du blir sliten av å gå med hagla i hendene. da vil jeg anbefale mylagopus jaktsekk! skikkelig gamechanger for min del! 

ikke for å dra fram produktet mye, men jeg synes løsningen er rett og slett genial. 

Link to comment
Share on other sites

@BixTheBug Den så jaggu kjekk ut :D 

Jeg har alt fra slitasje parti skulder mot nakke, forkalkede skuldre, tennisalbuer og senebetennelser...(😂) så å holde/bære noe over litt tid skjærer seg 

Hvis man skal gå rundt i skogen på fuglejakt, stå ved duepasseringer  osv er det helt must for meg med lite vekt

Men ser at det finnes «hjelp»...sekken så innmari kjekk ut den, så takk for tips :D

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas den har max 12/76  patronläge ?    Jag har mycket svårt att förstå Nordmennens  förkärlek till  12/89  kammare ( ja jag har haft 2 st ) 

I de flesta fall så är lådan längre och vapnet blir klumpigare samt att oftast  kinkigare att ladda om  24 gram stål , nu finns det iofs ett juste utbud av 28g patroner, men det har inte alltid handlarna hemma ( i sverige  ialla fall ) 

Gillar man  piplätta vapen är M2 bra  och Benelli gör ingen skit  även om det inte än min personliga favorit..

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...