Jump to content

Kombi eller drilling?


Kjetil-A

Recommended Posts

Til den bruken valgte jeg en kombi med rifla på fremre avrekker, friiliggende piper og oppspenner. Mao en hårvilt kombi i kaliber 7x65r, nå ville jeg kanskje heller valgt 7x57r eller 8x57irs. Jeg bruker denne også til det de som har en kipplauf bruker denne til. Forholdsvis lav vekt og super presisjon gjør den egna til dette.

Skal du ha drilling til samme bruk, så er det vel en dobbelrifledrilling du bør se etter.

Jeg valgte kombi hovedsaklig pga vekt. På den type jakt står eller går jeg mye med børsa i nevene og da betyr vekta ganske mye etterhvert. Er oppflaska med en Valmet 212 kombi, og forbanna meg på at når jeg kjøpte meg ny kombi, så skulle den være mye lettere. Derfor var det ikke aktuelt med drilling. Det har jeg forøvrig hatt siden, den er solgt og kombinert er beholdt.

Link to comment
Share on other sites

Min rifledrilling veier 3,4 kg. Velbalansert. Har skutt fugl med den på rådyrjakt. Eneste ulempen ift en kombi er prisen. Og det er en stor forskjell!

jeg er på rådyrjakt akkurat nå. Venter på losen. Kan vanskelig tenke meg et mer egnet våpen. Denne har loddet løpsbunt. Smekker Merkel. Her  er den:

 

5CD7B59D-0291-4C99-9CF0-71CD6C1F19EF.jpeg

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Eneste ulempen ift en kombi er prisen

Jeg har adri eid hverken kombi eller drilling. Drilling som i to hagleløp skal jeg ikke si noe om, men siden jeg er så pass mye på skytebanen som jeg er- så skal jeg si noe om rifledrillinger...

Er det jakta som er interessen, og du skal ha et verktøy til det, og ikke for å henge på banen, vise fram og teste, så hold deg unna rifler med flere løp. Liker du det siste så kjør på.

 

Fra tid til annen får jeg lyst på ei dobbeltrifle, men heldigvis finner jeg Skaubjønn eller noen andre på banen lenge før jeg gjør noe med det - strevende med å få løpene til å treffe på samme sted. Det krever mye lading, skyting og eksperimentering - og er tidkrevende, siden man må vente på rett temperatur i våpenet hele tida. Når en er i mål har en null valgfrihet mhp. ammunisjon eller kule. Dette er observasjoner over 30 år på skytebaner, ikke av å ha hatt våpentypen selv.

 

Kombier og vanlige (hagle-) drilinger later ti å være mye enklere, men der som ellers ser det uten tvil ut til at det lønner seg å kjøpe kvalitet - cry once. Velg en kravepatron, tilpasset brekkvåpen.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Denne rifledrillingen fikk jeg ikke til M67. Mye fikling og styr. Men Schou sendte den tilbake til Merkel på garantien og fikk samskytingen regulert. Nå med oryx 285 grains kule. 

Jeg hadde noen problem med dobbeltskudd. Det var brukerfeil- holdt ikke godt nok fast med høyrehånden. Nå sitter det. Første bilde med kikkertsikte på 100 meters hold. Andre 6 hurtige skudd over åpne sikter på 60-70 meters hold, skutt på en moseflekk.  Akkurat denne drillingen sprer ikke mellom skuddseriene. Det er nok flaks. 

 

Det er ofte mye styr å finne rett ladning. Når det først er i boks bytter man ikke. 

9D302331-F9B2-4A50-832E-63A279A258CC.jpeg

3BF8D0DA-F6A2-40C0-9AA7-15298BA75321.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alt som kan beskrives i rasjonelle vendinger. Jakt er en av dem. Gleden med  natur og spenningen om det kommer dyr. Et flott våpen som er tilpasset raske skudd og mulighet for felling av flere typer vilt med samme våpen kan være drømmen for mange. Jeg jakter altfor sjelden med drillingen, men den gir meg mye jaktglede når den er i bruk.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Både kombi og drilling er fortreffelige valg til rådyrjakt. Jeg antar at du mener rådyrjakt med hund, evt annen type drivjakt? Til ren bukkejakt kan jeg vanskelig se for meg at en drilling eller en kombi er et bedre valg enn vanlig boltrifle med et lyssterkt kikkertsikte. Når det er sagt ble drillingen min brukt på bukkejakt i år ;-)

 

Ser det argumenteres for rifledrilling over, for min del valgte jeg hagledrilling og har ikke angret på det. Min bruk er rådyrjakt + eventuelt annet småvilt. Kjekt med to hagleløp syns jeg... har ikke til nå hatt brukt for mer enn ett rifleskudd på rådyr og småvilt. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er primært rådyrjakt med hund. Til bukkejakt og eventuelt elgjakt har jeg rifla.

 

Rifledrilling tror jeg nok ikke blir så aktuelt. Der jeg jakter er det en del "haglehold" , men det er greit å ha muligheten til å fyre av et rifleskudd også. 

 

Spørsmålet er om jeg skal kjøre på med kombi, eller om det ekstra hagleløpet er såpass viktig at jeg like godt kan gå for en drilling. Jeg har kikket i diverse nettbutikker, og det kan se ut som at drillingen er helt på vei ut? 

 

Vekt er også viktig, og det må ikke være for "klumpete". 

Link to comment
Share on other sites

Det kunne sikkert vært en egen tråd her på kammeret om det ekstra hagleløpet på en drilling er nødvendig på rådyrjakt. Jeg har aldri hatt bruk for det på rådyrjakt... men jeg har brukt det ekstra hagleløpet på fluktskudd etter fugler. Noen vil sikkert si at en kombi først og fremst er en hårviltbørse, mens en drilling også kan være en fjærviltbørse. 

 

Når det gjelder vekt er det ikke gitt at en kombi er lettere enn drilling, min Sauer&Sohn 3000 drilling (16-16 / 7x65R) veier ca 3 kg. Den ene kombien jeg har prøvd (Valmet) var tyngre enn drillingen min. Dette varierer sikkert en god del mellom forskjellige modeller.

 

Hvis du skal se etter drillinger ville jeg sjekket hva som ligger ute på Finn.no.  

Link to comment
Share on other sites

Ikke et enkelt valg...

Dersom du larer å håndtere greenersikring (på siden av kolbehals) kan du få en eldre hagledrilling 2x16 + storviltkaliber som er lettere enn de fleste kombier. Min Krieghoff fra 1961 2x16 7x57 veier 2,7 kg. En kammerat har en 2x16 8x57 IRS på 2,8 kg. Begge går meget godt. Krever litt tilvenning, men er «alltid» med på jakt hos oss  begge. Ser du ikke for deg jakt på fugl så er det trolig like greit med en kombi. 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
38 minutter siden, Greppe skrev:

Slug er bra på toppjakt og på ender...

For mange herrens år siden, så skjøt faktisk en kamerat av meg ei krikkand med slug... Plasket fikk det til å se ut som det var Tirpitz som hadde åpnet ild, og det tok flere sekunder før restene av anda dukket opp i "vannmassene". Men død var den, og vel så det.

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Tidligere hadde jeg kombi, da med rifle som klarer storviltkrav, noe som jeg synes er fornuftig. Bruken for min del med kombi var i hovedsak jakt på rådyr med mulighet for småvilt og storvilt. Har byttet ut kombien for mange år siden med hagledrilling, grunnen til at jeg gikk over til drilling (da også med rifle for storvilt) var tanken på å kunne skyte eventuelt 2 rådyr i fart eller kunne skyte 2 fluktskudd etter småvilt.

Satt og tenkte på hvor mange ganger jeg har hatt bruk for det ekstra hagleløpet, og jeg kan egentlig ikke komme på noen tilfeller. Når det er sagt, så kan det jo hende at jeg får bruk for 2 hagleløp flere ganger i neste uke. Dette er noe en aldri vet.

Men, det er jo ikke det som er poenget hvor mye jeg har brukt det andre hagleløpet. Gleden med å planlegge og tenke på hva en kan gjøre med drillingen, samt å ha den med i skogen og vite at en i prinsippet kan jakte alt vilt overskygger fornuft tenking angående valget mellom kombi eller drilling.

Har du lyst og råd til drilling så gå for det, det kan gi deg mange gleder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en del drillinger. Fikk min første på 90 tallet.. det er neimen ikke mange jaktsituasjoner hvor jeg har hatt bruk for det ekstra løpet. Noe på rypejakt på vinter og senhøsten. Kombinert rådyrbukk og due. Ellers lite. Ville nok klart meg omtrent like godt med en BRNO kombi. Gleden over å jakte med så fine våpen hadde jeg dog gått glipp av. 

Link to comment
Share on other sites

Gjerne det, men jeg tenkte vekt uten. 

 

Min kombi veier 2,9kg uten optikk. En jaktkammerat  har en som veier 2,5 og min datters veier 2,7. 

 

Det blir da også viktig å tenke på vekten til optikken. Jeg mener utviklingen går litt i feil retning med sikter som Zeiss V8 1,1-8x30 med sine 600g Egentlig er jeg overrasket over at ingen produsenter satser mer på å få ned vekten. F.eks kunne man ha brukt plastlinser til de innvendige linsene. Optisk sett sikkert mer enn bra nok for sikter til bruk om dagen. Det er jo snart ingen som vil ha glasslinser i briller. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner er at noen vil ha kombiner som ikke kan sette 10 skudd på rappen "hull i hull". Skal det være noen vits i å ha ei riflepipe så bør den klare det. Samtidig bør avtrekket være meget bra. Skal jeg skyte oppfølgingsskudd så har jeg annet å tenke på enn varmespredning.

Både når jeg trener og skyter inn/tester ny ammo så er det fint å kunne skyte uten å bry seg om klatring pga varme.

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, 8X68S skrev:

Det jeg ikke skjønner er at noen vil ha kombiner som ikke kan sette 10 skudd på rappen "hull i hull".

 

Kan du nevne noen kombier som dette er mulig med?

Har nå en Sabatti kombi som jeg har brukt aktivt på jakt  i over 8 år og den er god nok for ett kaldskudd på jakt. Men på skytebanen så er det en tålmodighetsprøvelse å teste nye ladninger, skyte inn og slikt som inkluderer mer enn 5 skudd. Vurdert  å bytte ut Sabattien med en Blaser BBF95.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er frittliggende pipe på Sabattien jeg har, men det er litt for store spredning om jeg ikke venter til pipa er "lunken" mellom skuddene. Det tar minst 10 minutter før jeg kan ta ett nytt skudd og samlingen er akseptabel (ikke hull i hull).

Hvilken kombi har du 8X68S

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 8X68S skrev:

Det jeg ikke skjønner er at noen vil ha kombiner som ikke kan sette 10 skudd på rappen "hull i hull". Skal det være noen vits i å ha ei riflepipe så bør den klare det.

Til den jakten jeg bruker drillingen til holder det med ett rifleskudd. På slik jakt er det skjeldent(aldri?) behov for oppfølgingsskudd- og om behovet er der- ja da rekker en uansett ikke å lade om før dyret er borte. Jeg vurderte selv en BBF` for en tid tilbake, men en kombi med oppspenner er hverken "fuggel eller fisk" til mitt bruk. Da har det mindre å bety om andreskuddet klatrer litt :winke1: Til andre jaktformer (og til å ligge å koseskyte på banen) er BBFen sikkert bedre egnet. Når det er sagt, om jeg bruker de åpne siktene på drillingen unngår jeg klatring, fremsiktet følger jo med når løpet bøyer seg.  Skal jeg på "kombijakt"/ettersøk der det er behov for flere rifleskudd tar jeg med meg kombien med frittliggende pipe. Kort fortalt, en velger det verktøyet som er best egnet til den jobben en skal utføre.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Skaubjønn skrev:

3kg inkludert optikk?

Lett drilling finnes, men en risikerer å lete litt før en finner en.  16/16/7x57R, tre haner og sikring på tangen. Med Zeiss 6x42 og montasje stopper vekta før den kommer til 2,9 kg... :)

image.png.c87deb2705969d9c1ef36ba66400c23b.png

Edited by asterix
Skriveleif..
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter skal ha våpen primært til rådyrjakt.

Om han er hundefører, kjenner jeg ikke til.

Til bevegelig rådyrjakt med hund, er min erfaring at en lett kombi av bra kvalitet er meget funksjonabelt.

Flere heier på 3 piper, håndtverk, tradisjon og estetikk. Jeg heier på oppspenner (sikkerhet på glattisen) og frittliggende pipe. Følgelig en moderne kombi av typen Blaser, Merkel, eller Simpson.

...Men det er nå meg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kombien som en enkeltskuddsrifle med en haglepipe. Ser derfor ingen grunn til å ikke stille samme krav til den som jeg gjør til ei rifle. Brukes på rådyrjakt med hund, bukkejakt, beverjakt, gaupejakt og åtejakt på rev og gris. Bruker den nesten aldri uten sikte, enten en 2,5-10x56 Swarovski eller Doctersight III. Da er det helt greit med rifla på fremre avtrekker og oppspenner. Har vel fluktskyti en fuggel eller to sånn halveis i ørska, men det er rein bonus.

 

For den som bruker et kombinertvåpen som ei hagle med ei riflepipe, så er det sikkert ikke noe problem med lodda piper og klatring. Og skal en ha kombi så bør vel den ha sikring istedenfor oppspenner og hagla på fremre avtrekker. Kikkerten bæres da med fordel i et kogger og smekkes på ved behov. Men en bør da kanskje vurdere om en ikke heller kunne hatt en drilling.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, 8X68S skrev:

Jeg bruker kombien som en enkeltskuddsrifle med en haglepipe. Ser derfor ingen grunn til å ikke stille samme krav til den som jeg gjør til ei rifle. 

Det gjør vi som har kombien med loddede piper også. Men jeg har så dårlig jaktlykke, at pipene rekker å bli kalde mellom hver gang jeg får en skuddsjanse.

 

Kombier med loddede piper er lettere og penere, og som regel svært god presisjon for skudd fra kald pipe.

Edited by amatør
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I natt ble det sporsnø og jeg måtte ut en liten tur for å se etter hjorten. Litt inspirert av denne tråden ble drillingen med, selv om været passet bedre for å velge en plastikkrifle. I drillingen ble det plasser to Nitedal Spesial papp, nr 4- som jeg sannsynligvis kjøpte over disk hos den lokale landhandleren rundt 1979/80` Ingen problemer for en 13 åring å kjøpe ammunisjon over disk den gangen. I dag kom drillingen til sin rett, ingen hjort å se, men spanderte på meg en gammeltiur på turen hjem. Det er sikkert 15 år siden siste gang jeg skjøt tiur- så denne gangen smalt det :winke1: Litt vemodig å felle en så staselig fugl igjen, men med ammunisjon fra 1980 og børse fra 1960 føltes det riktig. Kaffekjelen var dessverre ikke med i dag.

 

IMG_2256.JPG

IMG_20171110_135659.jpg

Edited by asterix
Skrievefeil..
  • Like 11
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 8.11.2017 den 20.02, Skaubjønn skrev:

Nydelig! Er det Dural (aluminium) kasse?

Det er dural kasse ja, og 65 cm piper. Gutta i Ferlach kunne /kan sitt fag. Med mitt bruk holder den nok i min levetid. Med stell og respekt vil den muligens glede eventuelle barnebarn også. :winke1:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel BRNO kombi med en Swarovski Z4I 1,25-4X24 

Skikkelig solid, men litt dårlig avtrekk. Bruksbørse når jeg har med den Tyske Jaktterieren. Har lagd og satt på en kolbeforhøyer og en lengre bakkappe så den er lett å få på plass riktig ved kjappe skudd. Har aldri savnet skudd nummer to på hagla, men har selvsagt lyst på en snasen drilling - er det noen som ikke har det?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skal ikke gi noen fasit.

Jeg har alltid savnet det andre hagleløpet. (Savnet men aldri brukt på rådyr).

Jeg har mitt fjerde kombinasjons våpen  nå. En Sauer 3000 drilling i 16-16/7x57R fra 1955.

En lett fin sak på 2,9Kg.

Og i dag hadde ikke blitt noe rådyr uten. Jeg satt på hagle post og losdyret kom plutselig bakfra på ca 40 meter.

Riflevelgeren gikk frem og skuret opp i samme slengen, skuddet gikk og dyret datt.

 

Med mine tidligere kombier måtte jeg ha brukt kikkert eller hatt skuret oppe. (Noe som sikkert ikke hadde vert noe problem. Men jeg er fornøyd i alle fall).

 

Så da stiller jeg et spørsmål for trådstarter. Er det noen nye drillinger/kombier som har automatisk skur heising ved valg av rifleløp??

Edited by ChristerK
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...