Jump to content

Trives gamle hagler best med papphylser?


Loffe

Recommended Posts

https://www.gun-tests.com/special_reports/long_guns/Older-Shotgun-Chamber-Maintenance-10155-1.html#.WeUpwh8tr0o

 

Ifølge denne artikkelen er den korte konusen foran kammeret på gamle hagler tilpasset de tykke veggene i papphylsene de var beregnet for å skyte. Moderne hagler er tilpasset tynnveggede plasthylser og har mye lenger konus, som presser sammen hagl og kopp langsommere.

 

Artikkelen hevder at gammeldags, kort konus lar ladningen fra papp-patroner med filtforladning passere lett og med minimal gasslekkasje, mens plastpatroner får for mye motstand og produserer overtrykk, tyngre rekyl og problemer. Motsatt påstås det at moderne hagler ofte får gasslekkasje rundt filtforladningen med papphylser, hvilket forstyrrer skuddbildet.

 

Jeg har ikke peiling, men synes forklaringene virker troverdige. Noen som vet noe om dette? Jeg har ikke lyst til å mishandle Bernardellien med dårlig tilpasset ammo.

Edited by Loffe
omformulering, tyrkleif
Link to comment
Share on other sites

Jag tror bestämt att det som borde fokuseras på inte är om hylsan är i papp eller plast, det är fiberförladdningen 

Som är viktig . Jag var med på en provskjutning av en 100 år gammal tysk kaliber 16 för en tid sedan,

den var som de flesta bössor ifrån den eran extremt trångborrad jämfört dagens mått på choker . 

Det sköts både plast och fiberförladdning och båda var av fabrikat Eley med hylsan av plast .

plast förladdningen en gualandi SG 16/18 visade överchoke med träffbild som var allt annat än vacker.

Däremot fiberförladdningen  uppvisade i samma pipa en mycket vacker om än tät träffbild som fyllde ut de 76 centimetrarna 

på pappret väl , bilden hade med stor säkerhet många procent hagel men utan den extremt täta kärnan . 

Hållet var för övrigt 35m. 

Ska man sedan prata tryck med plast förladdning vs fiber så om de laddas lika så ger fiber lägre tryck, och det på grund av 

fiberförladdningens förmåga att täta med förluster som resultat mao så sjunker farten. 

Tittar man till exempel i en 12/65 rullstukad Gyttorp Traditional 30g så hittar man  1,90 gram Vectan A krut ,  med plastförladdning  och stjärnstukat så hade det räckt med 1,45-1,55 gram.

 

/P

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk til alle.

 

Chiefen: Den har i alle fall kort konus, og den sparker som en hest med ammo med plastkopp. Adskillig verre enn samme patron skutt i en moderne hagle.

 

Bra at den ikke tar skade av det, i hvert fall. Har ikke fått prøvd verken filtforladning eller papphylser enda, men jeg kom over artikkelen nevnt i første post. Med plastforladning og kort konus er det jo klart at en bred propp må skvises inn i løpet veldig brått, så jeg opplevde at det gikk et lys opp for meg da jeg leste det. Og innvendig diameter er jo større i en plasthylse enn en papphylse. Artikkelen sier også at dette er vanlig på hagler produsert helt frem til ca 70-tallet, og hagla mi har kort konus.

 

culot: Det ville være flott hvis hovedproblemet er plastforladning og ikke plasthylse, ammoutvalget er bedre med plasthylser.

 

Nettsidene til butikkene er så dårlige at det er kliss umulig å finne ut hva de har og ikke har. Må visst ringe eller reise rundt og lete.

Edited by Loffe
liten omformulering
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Loffe skrev:

Den har i alle fall kort konus, og den sparker som en hest med ammo med plastkopp. Bra at den ikke tar skade av det, i hvert fall.

Sparker som en hest. :) Tja... rekylen fra en hagle, er da lite å bry seg om for voksne folk. Skjøt sporadisk med div. hagler fra jeg var 11 -12 år, også en avkappet med pistolgrep. Kjøpe min første hagle, da jeg var 14 år og den andre da jeg var 15. Og sønn av en konkurret og treningskammerat (i pistol skyteing), lot sin sønn skyte gjenntatte ganger med 45 acp, uten at skrekken satte seg. :) 

 

At en patron kan føles forskjellig i to forskjellige våpen, er ikke uvanlig. Som regel, går det mest på våpnets vekt. Selvfølgelig kan en bråere overgangskonus merkes. Men undrer mer på kammerlende og om du/dere har benyttet en patron, som er for lang for det aktuelle kammeret? Da blir i alle fall, trykket høyt og rekylen mer merkbar. :( Det er også veldig farlig!

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, hovdeknuten skrev:

 Ja. Det vil jeg påstå. Du får sikkert god nok dekning med 28 - 32 gram bly på jakt. 

Det må da testes, i hver enkelt hagle.:)  Med rett patron, så finner en sikkert noe som har brukbar dekkning, hvis en tester nok patroner.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Geco5 skrev:

Det må da testes, i hver enkelt hagle.:)  Med rett patron, så finner en sikkert noe som har brukbar dekkning, hvis en tester nok patroner.

Joda, men 36 gram bly eller mer gjennom trange choker er overkill i mine hagler.  Ble  veldig tett med hagl...Jeg hadde ei hagle med full choke i 12/70. Den var fra 77. Den Browningen likte 32 gram bly maks. Men fikk mer enn god dekning med 28. Og nesten ingen rekyl. Men de 28 grammene slo hardt😊 har ei hagle fra 65, den er choked improved mod/modified. I den starter jeg rypejakta med waidemannsheil pappe og fiber 36 gram nr 8😀 men det er små hagl som ikke deformeres lett gjennom choken

Link to comment
Share on other sites

On 10/21/2017 at 11:42 PM, Geco5 said:

Sparker som en hest. :) Tja... rekylen fra en hagle, er da lite å bry seg om for voksne folk. Skjøt sporadisk med div. hagler fra jeg var 11 -12 år, også en avkappet med pistolgrep. Kjøpe min første hagle, da jeg var 14 år og den andre da jeg var 15. Og sønn av en konkurret og treningskammerat (i pistol skyteing), lot sin sønn skyte gjenntatte ganger med 45 acp, uten at skrekken satte seg. :) 

 

At en patron kan føles forskjellig i to forskjellige våpen, er ikke uvanlig. Som regel, går det mest på våpnets vekt. Selvfølgelig kan en bråere overgangskonus merkes. Men undrer mer på kammerlende og om du/dere har benyttet en patron, som er for lang for det aktuelle kammeret? Da blir i alle fall, trykket høyt og rekylen mer merkbar. :( Det er også veldig farlig!

 

Ja, du er visst en skikkelig tøffing, du Kopperud! Godt vi har skikkelige mannfolk som deg til å overbevise alle pysene om at .45 ikke er noe å være redd for 9_9

 

Men nå er ikke jeg kjent som noen pyse heller, og jeg har heller ikke klaget over rekylen i seg selv, men stusset over at den sparker mye mer enn en moderne hagle med samme ammo.

 

Siden jeg aldri har blitt skremt av haglerekyl før stilte jeg med t-skjorte og flanellskjorte på overkroppen - det var varmt i været og vi skulle jo skyte relativt lette ladninger. Etter rundt 20-30 skudd måtte jeg begynne å konsentrere meg for ikke å spenne meg. Ble overrasket over at skulderen var blå etterpå (og ja, jeg holder kolben godt i skulderen).

 

Jeg kan leve med den rekylen, en jakke vil gjøre susen. Man brenner ikke av 50 skudd på rappen på jakt heller. Men Berettaen som sønnen min skjøt med var en pusekatt i forhold, vi skjøt et par av vismutpatronene i den for å sammenlikne. Så fant jeg denne artikkelen, og dermed begynte jeg å lure på om hagla har godt av det når den sparker såpass mye mer enn den andre. Men OK, kanskje det bare er litt vektforskjell og kolbekappen som gjør det, og den artikkelen er bare tull.

 

Jeg brukte Caledonian 12/70 30-grams bismuth. Har målt avstanden til der konusen begynner til 71 til 72 mm. Patronen er 55 mm. Kan ikke forstå at den skulle kunne nå frem til konusen.

Edited by Loffe
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på den stora popularitet kaliber 12/89 och Magnumpatroner samt stor fokus på utgångshastighet  som ett tecken på patronens kvalitet  har i Norge så måste ni vara menn av stål ! 

Elak rekyl är av ondo och drabbar skyttet Negativt,  men jag har förvisso  träffat mången rekyljunky  i Sverige åxå  så dom kanske har avlägsna släktingar i Norge.... 

 

På stålsidan  finns det en och annan patron som är rent vidrig att skjuta en störa mängd av, trots det så  benämns en av dem  i reklamen som " En patron för Mandfolk "  ( res min danska) 

Jag skickade datan och vad den innehöll till en väldigt erfaren stål laddare och skytt i USA  och han sa att den patronen är inte nyttig nån stans , inte för bössan , inte för skytten,  

Jag får idag lätt ont i muskler och leder så överdriven rekyl undviker jag i möjligaste mån.  Jag har ibland jakter där det kan brännas 50 skott på rappen ! och är pluggen för vass för bössan 

är det inte kul efteråt..

: en kort tvär kona bygger mer tryck än en längre flack dito , sedan tas krafterna upp olika i fiber förladdning resp plast , och den allra värsta  plast förl att bygga tryck är stålförladdningar med bly (  + 100-120bar ) 

 

/ P

Edited by culot
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Loffe skrev:

 Godt vi har skikkelige mannfolk som deg til å overbevise alle pysene om at .45 ikke er noe å være redd for 9_9

 

Jeg kan leve med den rekylen, en jakke vil gjøre susen. Men OK, kanskje det bare er litt vektforskjell og kolbekappen som gjør det, og den artikkelen er bare tull.

Navnet er nok ikke Kopperud. :( Nå var det ikke jeg, som skjøt med 45 acp. som barn.  :) Men kan også opplyse om, at barnet var i 7 - 8 års aldren! Er nok flere her inne (fra Drammens området) som kan kjenne til dette, da faren var en topp Dynamisk skytter i mange år. Hadde selv ikke tilgang på 45 acp (og magnum håndvåpen), før i voksen alder. Men orginal tysk mauser i 7,92 (8 mm) og med stålkolbe, skjøt jeg med i 12 års alder liggende på bane, sommerstid og med lite klær på overkroppen. Allerede fra ca 20 skudd begynte det å gjøre vondt :( , men det var jo så morro, så det ble til slutt 30. :) Men, dette er en avsporing.   

 

Ser du har avkreftet det med FOR lange patroner, som var hovedpoenget min kommentar. :) For det var det,  jeg fryktet! Håper du har målt riktig. :)

 

Men gennerelt så er det vel litt dumt å skyte hagle, i t-skjorte, hvis en ikke er komfortabel med rekylen. Og en gjør det ennå værre, med magnum ladninger og ennå mer med mye, eller full trangboring. Å sammenligne "følt" rekyl fra forskjellige våpen, uten å ta hensyn til aktuelle våpnens vekt, vekt på hagl/hastighet, trangboring og kanskje med og uten fjærende kolbekappe, blir også ganske vanskelig.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, culot said:

den patronen är inte nyttig nån stans , inte för bössan , inte för skytten,  

: en kort tvär kona bygger mer tryck än en längre flack dito , sedan tas krafterna upp olika i fiber förladdning resp plast , och den allra värsta  plast förl att bygga tryck är stålförladdningar med bly (  + 100-120bar ) 

 

/ P

Hehe.

Hva er stålförladdningar med bly for noe? Forladning for stål, ladd med bly?

6 hours ago, Geco5 said:

Nå var det ikke jeg, som skjøt med 45 acp. som barn.  :) 

 

Men gennerelt så er det vel litt dumt å skyte hagle, i t-skjorte, hvis en ikke er komfortabel med rekylen. Og en gjør det ennå værre, med magnum ladninger og ennå mer med mye, eller full trangboring. Å sammenligne "følt" rekyl fra forskjellige våpen, uten å ta hensyn til aktuelle våpnens vekt, vekt på hagl/hastighet, trangboring og kanskje med og uten fjærende kolbekappe, blir også ganske vanskelig.

Jeg har ikke skutt med .45, men jeg har skutt et par ganger med .357 magnum revolver, som visstnok skal være verre. Ok, revolveren hopper, men man får ikke vondt med mindre man har leddgikt. 8 mm Mauser på liggende i t-skjorte er en annen sak :) 

 

Nå stilte jeg jo i det antrekket nettopp fordi jeg ikke har blitt skremt av haglene jeg har skutt med før. Naiv som jeg var feilvurderte jeg børsa, og den banket såpass respekt i meg at jeg kommer til å stille bedre kledd neste gang. :D Og om det skulle være slik at fiberforladning gir mindre rekyl, så ville det faktisk ikke være så dumt. Selv med jakke på.

 

Jeg regnet på rekyl i går. 420 m/s utgangshastighet, 30 g hagl og et par gram krutt gir rekyl som .300 Win Mag. Men alle de små forskjellene på to ulike hagler gjør at patronen oppleves veldig forskjellig, i hvert fall for meg.

Link to comment
Share on other sites

På 2017-10-24 den 1.00, Loffe skrev:

Hehe.

Hva er stålförladdningar med bly for noe? Forladning for stål, ladd med bly?

Jeg har ikke skutt med .45, men jeg har skutt et par ganger med .357 magnum revolver, som visstnok skal være verre. Ok, revolveren hopper, men man får ikke vondt med mindre man har leddgikt. 8 mm Mauser på liggende i t-skjorte er en annen sak :) 

 

Nå stilte jeg jo i det antrekket nettopp fordi jeg ikke har blitt skremt av haglene jeg har skutt med før. Naiv som jeg var feilvurderte jeg børsa, og den banket såpass respekt i meg at jeg kommer til å stille bedre kledd neste gang. :D Og om det skulle være slik at fiberforladning gir mindre rekyl, så ville det faktisk ikke være så dumt. Selv med jakke på.

 

Jeg regnet på rekyl i går. 420 m/s utgangshastighet, 30 g hagl og et par gram krutt gir rekyl som .300 Win Mag. Men alle de små forskjellene på to ulike hagler gjør at patronen oppleves veldig forskjellig, i hvert fall for meg.

Oftast är det handladdare som använder långa förladdningar avsedda för stål  till  Bly laddningar,   så gjorde även Gyttorp med sin 12/70 42gram   och det man vill uppnå är att skydda haglen, men det bygger även tryck om man gör på det sättet.

och då får man dra ner på farten.

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...