Jump to content

Billig jakt/slaktekniv


msteiro

Recommended Posts

Noen tips til en helt grei og billig jakt/slaktekniv?

 

Har litt mer ordentlige kniver til normal bruk, men pga CWD fare må jeg bytte kniv per dyr hvis jeg skulle få noe.

Det øker sjansen for å miste den, pluss en kniv til slakting trenger kun holde eggen til 1 dyr.

Da er det greit med et 2-3 kniver det ikke er så farlig med i tilfelle de blir mistet eller må destrueres. 

 

Normal slirekniv fra Maxbo etc, eller noen andre som er ok for pengene?

Tenker det er greit at de ikke faller helt fra hverandre fra dag én.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal være redd for at en Mora eller Hultafors eller lignende til pluss/ minus en hundrelapp i  byggvaresjappa skal falle fra hverandre med det første. Om denne kniven kun skal brukes til utvomming mm i skogen har du nok en kniv som varer resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Har en aldeles utmerket Giesser Modell 2025 kjøpt etter anbefaling av Veidinn her på Kammeret. Ser at det er en annen leverandør nå enn da jeg handlet - men kniven er nok identisk. Litt fiks greie med at denne har gult skaft. Lettere å finne igjen dersom man må legge den fra seg under arbeidets gang. Min har svart skaft og det er ikke akkurat noe som lyser i terrenget:$

Link to comment
Share on other sites

Eg likar litt breiare knivblad enn det dei vanlege Mora-knivane har.  Det finnast ein variant med gummiskaft og større knivblad, som vistnok skal fungere bra, men er usikker på om det er Mora. Treng du bukopnar, eller har du ferdigheter til å sprette opp med vanleg kniv?

 

Ein Eka swingblade kostar vel 2-300 kroner, og du får dei med minst 3 ulike fargar på skaftet, så du kan skilje dei.   

 

Edit:  Kan denne patenten være noko, eller må du ha separat skaft for kvar kniv?

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=5291

 

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, beaker skrev:

...Det finnast ein variant med gummiskaft og større knivblad, som vistnok skal fungere bra, men er usikker på om det er Mora....

 

 

Du tenker kanskje på Mora 2000? https://www.prisjakt.no/product.php?p=191946

 

Den synes jeg fungerer veldig bra, til å være allround-kniv, til slakting. Ser Jula er billigst, med 149,-. Det er mye kniv for pengene, men kanskje for dyrt til bruk og kast?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Den så jo veldig grei ut, og kjører forbi Jula på veien. Er ikke nødvendigvis bruk og kast, men heller at vil ikke bruke for mye på en backup kniv som ligger i bunn av sekken. 

 

Knivene blir uansett renset i klor når jeg kommer hjem hvis de er i kontakt med slakt. 

 

Bukåpner er praktisk, men ikke kritisk, men får heller ta meg tiden til gode. Dette scenariet er jo kun hvis jeg får fler enn et dyr per dag, så ikke akkurat 100% sikkert ;) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...