Jump to content

Frankefanten

Recommended Posts

Hei.

Lurer på om det er noen her som har erfaring med 338 spectre? Har blitt litt interessert i denne patronen og ser for meg at det kunne vært noe å bruke på rådyrjakt i subladninger? Noen som har prøvd det, og i såfall med hvilken kule? Hvordan er det med presisjon, kulebane, skyteavstand, tilgang på hylser osv? Hvordan twist må pipa ha og hvor lang bør den være? 

Innser at det var mange spørsmål her men alle svar taes gledelig imot.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt vanskelig å få til lovlig. Tvilsomt at så mange vil fortelle om det iallefall. At 338 og 300gr kuler er effektivt på rådyr kan jeg bevitne, men ikke i sub.

Du bør antakelig lese deg litt opp omkring ballistikk, eller skaffe deg et minimum av erfaring før du begynner med denslags uansett. Alle subsoniske ladninger har i utgangspunktet ca samme ballistikk - dvs. alt over 50m så må du kompensere for avstand, presisjon kan forventes bra, og sub-piper skal stort sett være så korte som mulig, altså 40cm. 1:7" riflestigning ville vært mitt valg.

Hylser kan sikkert kjøpes et sted, eller lages av 6.8SPC, tungvint. Det fins langt enklere 338 patroner, og til jakt trenger du neppe en som er spesiallaget for AR15 - men altså vanskelig å få lovlig pga manglende anslagsenergi.

Langt bedre egnet til jakt subsonisk er patroner som 458 Socom, 416 A-Sub og slike. 45/70 for den del, bare du får kulevekta opp over 350gr et sted. Det er uansett litt sånn for viderekomne særpeiser, og de fleste går lei av det etter ei stund også ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Takk for godt svar.

Ja det ante meg at var litt sært. Var ikke mye info å finne rundt om. Har allerede en børse i 338win mag og har en i 338 federal på vei med pipebyttesystem. Leker litt med tanken om å kjøpe en ekstra pipe med 1:7 snurr og prøve å få til en subladning. Når vel ikke rådyrkravet den heller skulle jeg tro men vi har jo en del nærgående rev rundt fjøsen. Artig å skyte med uansett og en ekstra pipe er jo ikke all verdens kostnad om man skulle gå lei 😉.

 

F

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...