Jump to content

30-06 på rype?


EvenHJ

Recommended Posts

Hei, har en Tikka T3 lite i kaliberet 30-06 som jeg bruker til storvilt (elg). Jeg og brodern ønsker å dra på rypejakt i fjella men ingen av oss har hagle eller salongrifle. Ønsker ikke å gå til innkjøp av nytt våpen da det er kostbart (og enda dyrere med links) og vi bare ønsker å prøve et par turer. Så spørsmålet mitt er som følger: Vil 30-06 med helmantel (708 m/s på 100m) eksplodere rypa eller er det verdt et forsøk. Kommer kanskje ann på hvor du treffer?

Takk

Edited by EvenHJ
Link to comment
Share on other sites

Uproblematisk! 😊 Har tilogmed skutt rype (5 stk) med 7mm-08 og ekspanderende kule, de gikk rett igjennom de og. Men det er nok lurest med helmantel for å være på den sikre siden.

 

Jeg tipper (med trykk på "tipper") fmj i 30-06 går rett igjennom rypa nesten uansett fart og hold. 

 

PS: husk å skyte inn skikkelig. Verifisert klikktabell og avstandsmåler er kjekt, men ikke noe man må ha. 

 

Lykke til! 

Link to comment
Share on other sites

Rikosjettfare tør jeg ikke uttale meg noe særlig om. Men vil annta faren er forholdsvis lik for begge kaliber, så vær obs på bakgrunn. Kan også skje på fast snø(!). 

 

Vil anta 9,3x62 funker bra, hullet blir nok bare 1,7mm større i diameter enn med cal 30.

Edited by FreeSkier
skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Både 30-06 og 9,3x62 vil nok fungere tilfredsstillende ved bruk av FMJ med tanke på ødeleggelser. Den største utfordringen/problemet er rekylen når man sitter/ligger "krøklete" til i steinura. Litt dårlig rekylopptak og rypa flyr videre. Det som er et perfekt treff på en hjort/elg kan være en "katastrofal" bom på ei rype. Har man muligheten kan man kjøre en testskyting. Små blinker, varierende avstander, improviserte skytestillinger og tidspress. 9,3 vs 223rem/17hmr.    

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...