Jump to content

Neuhausen P210-5


OlaRolstad

Recommended Posts

Hei. Jeg har en P210-5 som avtrekket er litt rart på. Fortrykket er tyngre enn selve avtrekket, og jeg synes det er vanskelig å skyte fort f.eks feltskyting på 8 til 10 sek. Vet at denne pistolen var mye brukt før, så det finnes sikkert noen her inne som "kan" Neuhausen. Den skal ikke være mye brukt og er godt pusset og rengjort. Presisjon og pålitelighet er det ingenting å si på....

 

Mvh Ola Rolstad

Link to comment
Share on other sites

TS. Vet ikke helt hva du mener, med din beskrivelse av avtrekket. Vi kan ha forskjellig måte å utykke oss på, også litt subjekteivt, men selv på P210-5 (og 6), kan det være noe nyanser. Da du skriver Neuhausen og ikke SIG, undrer jeg på om du har en eldre produksjon, hvor "avtrekkshuset" (avtrekksmekanismen) ikke er låset fast, med 1 -2 skruer. Er det en skrue, er den montert i ramma, fra undersiden og opp i avtrekkshuset. Det er også benyttet to skruer, men da en fra hver side gjennom ramma og inn mot avtrekkshuset. Hvis dette ikke er gjort på din pistol, bør du få en erfaren børsemaker til å montere det.(ramma er herdet og "glasshard")

 

De P210 jeg har skutt med (P210-1, P210-2, P210-5 og P210-6), har hatt det jeg kaller for slepeavtrekk og som på slutten nærmest ruller/sklir av. (Har selv en P210-6). De uten låst avtrekkshus, så får en gjerne et merkbart stopp i avtrekket, kanskje det er det du har. :( Men selv med låst avtrekkshus, så er nok avtrekket noe anderledes, enn på andre pistoler jeg har skutt med. Men, det er bare en vaneskak. Når du blir vant med avtrekket, så er det ikke noe problem å skyte raskt med den. 

 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Min har en festeskrue til avtrekkshuset. Den har nummer P75229. Er vel fra -70 tallet.

Justering finnes vel ikke bortsatt fra strammingen på hammerfjæra. Den har jeg ikke rørt i det hele tatt. Sitter en liten mutter og en kontramutter der. Ser at de to kan byttes ut med en rund "dings" med ett gjenget hull på midten. Vil tro den sklir bedre i ramma enn de to muttrene, men har kanskje ikke så mye å si?

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, OlaRolstad skrev:

Min har en festeskrue til avtrekkshuset. Den har nummer P75229. Er vel fra -70 tallet.

Tror at på de flester modifiseringer her hjemme, så ble det benyttet 2 skruer. Da fabrikken begynte å låse fast avtrekkshuset, så var det med en skrue fra undersiden. Tror ikke de begyne med det før seint på 70-tallet, kanskje på begynnelsen av 80-tallet. Kanskje andre her vet. Har ikke noe register, for produksjonsnr. Men kanskje søkbart.

 

Tror ikke det har noe betydning for avtrekket, om fjæren er strammet med de mutterene, eller den "kula".

Link to comment
Share on other sites

Glidehylse kontra mutter og kontramutter gir lavere friksjon og mindre slitasje. Helt klart en uppgrade, men om du ikke har nevneverdig slitasje der vil du nok ikke merke stort på selve avtrekket. Jeg ville ha demontert avtrekkshuset, rengjort delene og sett etter slitasje osv. Nytt avtrekk kan bestilles, men det er blitt dyrt. Ca 2200kr pluss frakt. Vet ikke om børsemakere som er god på 210 mer, men det er ikke ett våpen det er mer vrient å jobbe med enn andre. Lykke til. Med løpslodd eller som 6" er dette ett meget presist våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 210-5 engang, nydelig pistol. Kjøpte senere en 210 SuperTarget, men den hadde ikke samme "lyden" som min gamle 210-5 så den ble solgt..Angående avtrekket, min 210-5 var veldig var på att sporene som avtrekkerpensen går i var skikkelig rengjort, bare litt kruttslam/uforbrent krutt der så ble avtrekket fort dårlig. Altså det sporet som går inne i ramma forbi magasinet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ha ha.xD Det er vel en av de største fordelene med SIG P210. De sier pang hver gang, i motsetning til italieneren som overtok i militærfeltklassa. Der er det mange som har problemer med dårlig utkast i klubben min. Såkalt "stovepipe"

Sitat
1 time siden, OlavM skrev:

Hadde en 210-5 engang, nydelig pistol. Kjøpte senere en 210 SuperTarget, men den hadde ikke samme "lyden" som min gamle 210-5 så den ble solgt..Angående avtrekket, min 210-5 var veldig var på att sporene som avtrekkerpensen går i var skikkelig rengjort, bare litt kruttslam/uforbrent krutt der så ble avtrekket fort dårlig. Altså det sporet som går inne i ramma forbi magasinet.

 

 

Hvis jeg forstår deg riktig, så mener du den bøyla som går fra avtrekkeren og rundt magasinet til avtrekkerhuset?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎25‎.‎10‎.‎2017 den 7.20, OlaRolstad skrev:

Tusen takk for presist og konstruktivt svar. Det er slitasjespor etter mutteren i ramma, så en slik glidehylse og polering av gamle spor skal bli. Min er 6" med kornet på løpet, så er veldig presis ja.

Dette med mutterene, eller glidehylse, har da ikke noe med avtrekket å gjøre. Om det er kontakt og friksjon i ramma, påvirker det kun oppspenning av slagfjæra (og kan påvirke annslaget) og kan ved svak ammo få problemer med både oppspenning/utkast og i værste fall anslaget. Men jeg har aldri hørt om slike problemer, på de våpnene! Så fungerer lading og anslag, er vel ikke dette noe å bry seg om. Om en kant på en av mutterene kommer inn i rammekanten, kan du jo justere på dette så det er sideflaten av mutteren som skrubber. Vanlig renhold og olje fikser resten.   

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, hipshot skrev:

Lyden? Sa den ikke pang eller? 😄

Smeller nok fra disse også. :) Men for folk som aldri har hørt finmekanikk lyden, fra nedspenning av 210-5/6, så forstår de ikke hva OlavM tenker på.

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Geco5 skrev:

Smeller nok fra disse også. :) Men for folk som aldri har hørt finmekanikk lyden, fra nedspenning av 210-5/6, så forstår de ikke hva OlavM tenker på.

Just presis, det er forskjell på å lukke ei dør på en Mercedes og en gammel Skoda Rapid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...