Jump to content

Bernardelli 12/70


Loffe

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg sitter og kikker på hagla jeg har etter min grandonkel, en Bernardelli 12/70 fra 1947, sideligger med engelsk skjefte.

 

På undersiden av høyre løp står det stemplet "Cal 20,3 Cam 70    18,5    17,5". Venstre løp er merket "Kg 1,390    18,4    17,2  VB". Venstre side av flaten hvor løpene møter skjeftet er merket med våpenskjoldet til Gardone, "PSF" med en krone over, SA BERNARDELLI, en stilisert svane, serienummer og "12" rett ved kammeråpningen. Høyre side av flaten er merket "FINITO" med en krone over, "GARDONE V.T BRESCIA", "1947", "298" og "12" rett ved kammeråpningen.

 

Av dette slutter jeg at dette er en 12/70 fra 1947, trykktestet for standard patroner med røyksvakt krutt. Men trangboring på henholdsvis 1 og 1,2 mm høres urimelig mye ut? Full trangboring på høyre løp og mer enn full på venstre kan vel ikke stemme?

 

Edited by Loffe
tyrkleif
Link to comment
Share on other sites

Hagla er ikke kaliber 20, hvis det var det dere tenkte på.

 

12/70 patroner passer, og dessuten er hvert kammer merket med tallet "12" i størst og fetest skrift av alt som står på den. 12-tallene er også vendt 90 grader i forhold til resten av teksten slik at tallet er rett vei hvis man demonterer løpene, roterer dem opp-ned og ser ned på dem med kammeret nærmest brystet og munningen pekende fremover.

 

Kan dette med "cal 20,3" være kammerdiameter? Jeg fant i farta noe data på nettet som tilsa at fremre diameter på et kaliber 12 kammer er 0.8 inches, hvilket er 20,32 mm.

 

Ytterligere en indikasjon på at hagla er kaliber 12 er at jeg skjøt ned en del leirduer med den med kaliber 12 vismutammo i går :)

Edited by Loffe
Link to comment
Share on other sites

Boble: Har bare et skyvelær uten mulighet for innerdiameter her. Blir veldig omtrentlig hva jeg får målt. Ser ut som 18,5 mm på høyre og 18 mm på venstre, men det kan hende jeg bommer med en halv mm, så det er i grunnen håpløst. Får skaffe meg bedre verktøy.

 

Erikraude: Hehe, var det jeg siktet til, ja :)

Edited by Loffe
feilstavet et navn (usj)
Link to comment
Share on other sites

Mange ville ha det "trangt" på den tiden,- virker nok som du har fått en hagle med full og eXtra full  choke :-D

En "god" en hagle var ofte ensbetydende med dens evne å skyte langt/trangt med.

 

Unntaket var engelskmennene, - de hadde allerede da kommet litt lengre i forståelsen av haglskuddet og at dets effektive virkeområde var innenfor 35 meter.

 

Klipp til en bit papp litt konisk som passer i løpene, merk denne der den stopper i munningen og målingen blir litt mer nøyaktig enn med skyvelæret direkte i løpet,.. som da har en tendens å "hake" opp seg.

 

kg 1,390 er, antar jeg vekten av løpene.

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Måling med ny og bedre målemetode viste 17,5 og 17,2 mm, akkurat som oppgitt.

 

Full og ekstra full trangboring, ja. Så praktisk... Jeg syntes den var litt pussig, jeg hadde noen bom på relativt kort hold som jeg hadde trodd skulle bli treff, og noen treff på langt hold som blåste leirdua i fillebiter :)

 

Må nok justere bittelitt, da, kanskje. Sånn ca 3/4 åpnere på begge :D

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Loffe skrev:

Måling med ny og bedre målemetode viste 17,5 og 17,2 mm, akkurat som oppgitt.

 

"Det enkle er ofte det beste"- ifølge Rema 1000  :-D

 

Bernardelli gjorde bra våpen og om den er fri fra rust eller sprikker i treverk, er dette sikkert en hagle som er verd å få åpnet chokene noe på.

 

Husker de hadde en modell "Roma",- med engelsk stokk og som tidligere vekket "ha-begjæret".:D

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg synes den er et riktig elegant våpen. Fri for rust og sprekker, og mekanismen er tight og fin. Kolben har en jevn patina av mange års bruk, men det er nesten ikke en skramme på metallet.

 

Det står ikke Roma noe sted på den, men den likner veldig på Roma-modellen. Oppå høyre løp står det "ACCIAIO - SPECIALE - POLDI".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...